Push?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Member
    Post count: 11

Alo,

undrar hur mycket ni vet, tror, vad push-funktionerna från mobileme tar i kb/mb varje gång den “pushar”? 🙂

Så man inte väljer iMini från Telia och sen tar pushfunktionerna all MB under en månad.

Bara nyfiken 🙂

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@znyder 5310 wrote:

Alo,

undrar hur mycket ni vet, tror, vad push-funktionerna från mobileme tar i kb/mb varje gång den “pushar”? 🙂

Så man inte väljer iMini från Telia och sen tar pushfunktionerna all MB under en månad.

Bara nyfiken 🙂

I teorin så tar push enligt activesync protokollet inte så mycket.
    Det fungerar i stora drag som så:

1. Din telefon skapar en connection
    2. exchangen svarar och meddelar vad som finns
    3. telefonen syncar
    4. exchange skickar ett heartbeat efter nåon minut oh talar om att den lever
    5. exchange skickar fler heartbeats ( dock blir det längre mellanrum mellan dessa så länge ingen förändring skett.

detta går att läsa mer i detalj på microsofts exchangesida
    dessa heartbeat tror jag ligger på typ 64byte
    så det skall inte behövas så många mb för pushen.

i praktiken är det lite annorlunda, jag räknar att jag gör av med ett snitt på 60-150 mb per månad men då har jag kontakter, mail, calender och tasks synkat (exchange). plus windows live (mail)

bra läsning:

You Had Me At EHLO… : Direct Push is just a heartbeat away
    You Had Me At EHLO… : Direct Push is just a heartbeat away
    obs!!
    Jag får visserligen rätt mycket mail, men jag tar inte hem alla!! Utan jag tar hem ca. 2kb per mail vilket räcker så länge det är text, är det bilder och html mail så får man ladda hem hela mailet och då börjar ju mb ticka….

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.