Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Ser detta kvittot äkta ut ?
-
AuthorPosts
-
Hej ! Jag ska nu köpa en iphobe 4 till min son och jag undrar om detta kvittot ser äkta ut ? Vad tycker ni ? Jag behöver svar idag eftersom vi åker iväg imrn så detta blir bog sista dagen jag kan köpa den. Tack så mycket 🙂
Och ja , det är jag som har redigerat bilden så att inte någon har min IMEI om jag nu köper den… Tack igenDet är inget kvitto i mina ögon, bara en följesedel. “Box content note” säger ju en hel del.
Ring annars till 3 och kolla upp det. Du har ju IMEI-numret.
@cophe 90676 wrote:
Det är inget kvitto i mina ögon, bara en följesedel. “Box content note” säger ju en hel del.
Ring annars till 3 och kolla upp det. Du har ju IMEI-numret.
Men kommer dem då inte säga, det är olagligt att köpa de från personer som inte är eftersäljare ? Asså ja menar är det bara lagligt att köpa från affären ? Och kan dem kolla upp de genom att ringa dem ?
Det är inte olagligt att sälja sin telefon privat?
Fast jag undrar ju om garanti kan överlåtas, jag vet att det kan vara problem att låsa upp via operatören om man inte är ursprungsägare.
Sedan är det värt att påpeka att även om du får kvitto och allt, så är det inget som stoppar säljaren från att imei spärra telefonen för att få ut pengar från försäkring.
Du kommer i så fall att få rätt i slutändan, men det kommer att ta tid, och eventuellt lite mer pengar.@iPhoneReservdelar.se 90680 wrote:
Fast jag undrar ju om garanti kan överlåtas, jag vet att det kan vara problem att låsa upp via operatören om man inte är ursprungsägare.
Sedan är det värt att påpeka att även om du får kvitto och allt, så är det inget som stoppar säljaren från att imei spärra telefonen för att få ut pengar från försäkring.
Du kommer i så fall att få rätt i slutändan, men det kommer att ta tid, och eventuellt lite mer pengar.Hörde med 3 och dem sa att allt stämmde, namnet och allt sånt och jag vet var denna personen bor… Vad händer fall han IMEI spärrar i4an jag köpte ? Man kan väl gå till polisen och förklara och eventuelt få pengarna ?
Pengarna får du nog inte i första hand, du kan i så fal efter många om och men och pappersarbete få telefonen uppspärrad, vill du ha pengar får du stämma säljaren.
@iPhoneReservdelar.se 90692 wrote:
Pengarna får du nog inte i första hand, du kan i så fal efter många om och men och pappersarbete få telefonen uppspärrad, vill du ha pengar får du stämma säljaren.
Detta med pappersarbete, vad för sorts pappersarbete måste man utföra :s ? Är det inte bara att snacka med 3 några timmar för att förklara allt och låta dem göra ngn research fall de behövs eller ? Srry kan inte så mycket om det :/
För att en opperatör ska sätta imei spärr krävs en polisanmällan. Så egentligen är det polisen som spärrar telefonen. För att spärra upp den så skulle du anmälla bedrägeri hos polisen, de skulle ta telefonen under utredningen, och när denna är färdig ev. lämna tillbaks telefonen till dig och häva imei spärren.
Altså mycket svårt att veta hur det slutar, det beror till stor del på säljaren och vad han säger. Han kan ju inte säga ja vist jag lurade honnom, för att han troligtvis fått ny telefon på försäkringen och i så fall erkänner försäkringsbedrägeri. Altså det kan bli en riktig soppa av det hela….
Du skulle kanske kunna ringa 3 så fort du köpt telefonen och anmälla innehav och att du har köpt den. Se också till att du har ett köpebrev där säljaren legitimerat sig och skrivit under (samma signatur som på id handling)@iPhoneReservdelar.se 90694 wrote:
För att en opperatör ska sätta imei spärr krävs en polisanmällan. Så egentligen är det polisen som spärrar telefonen. För att spärra upp den så skulle du anmälla bedrägeri hos polisen, de skulle ta telefonen under utredningen, och när denna är färdig ev. lämna tillbaks telefonen till dig och häva imei spärren.
Altså mycket svårt att veta hur det slutar, det beror till stor del på säljaren och vad han säger. Han kan ju inte säga ja vist jag lurade honnom, för att han troligtvis fått ny telefon på försäkringen och i så fall erkänner försäkringsbedrägeri. Altså det kan bli en riktig soppa av det hela….
Du skulle kanske kunna ringa 3 så fort du köpt telefonen och anmälla innehav och att du har köpt den. Se också till att du har ett köpebrev där säljaren legitimerat sig och skrivit under (samma signatur som på id handling)Hmm… Väldigt smart men tyvär så bad jag inte honom att skriva under men hans namn stämmer över med 3 databas och kvittot med IMEI nummret… Aja, tror inte att han kommer att lura mig…
Men kan jag fortfarande ringa till 3 och säga att jag köpt den eller ? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.