Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
Winterboard som sägs göra telen lite segare men vafan… Jag kan slösa några sek av mitt liv på att vänta. Winterboard gör så att du kan fixa nya team till din iPhone, ändra bakgrund och ändra ikoner osv. Eller(?)inte helt hundra på det programmet…
Hej!.
Jag får hem min Iphone 3gs 16gb nu på måndan, och jag har kollat lite om Jailbreak, min fråga är om jag jailbreakar telefonen och de skulle va så att den skulle gå sönder, gäller garantin då?@tornet91 43930 wrote:
Hej!.
Jag får hem min Iphone 3gs 16gb nu på måndan, och jag har kollat lite om Jailbreak, min fråga är om jag jailbreakar telefonen och de skulle va så att den skulle gå sönder, gäller garantin då?Garantin gäller inte om den är jailbreakad.
Men du kan alltid återställa den innan du lämnar in den.@tornet91 43999 wrote:
okej. så jag kan alltid återställa telefonen via Itunes?. bara datorn kan kommunicera med Iphonen?
Yes. Och kan den inte det, sätt den i DFU mode (och sen återställ)
Tror inte jag har hört om någon som strulat till sin iPhone så illa att det inte gick att återställa den.hej.
Jag har en iphone 3gs 16gb (telenor) , sitter på 3.1.2 , kan jag JB den med blackra1n ?
Tacksam för svarJag funderar på att köpa en 3gs 16gb ifrån telenor och jag undrar hur man kan göra för att använda tele2 i den?
kan man använda SIM-upplåsningskort/SIM-adapters till nya 3gs som jag antar har den senaste versionen.
om det fungerar så undrar jag också vart man kan köpa dom?Tack på förhand.
Matthias@belle 44146 wrote:
Jag funderar på att köpa en 3gs 16gb ifrån telenor och jag undrar hur man kan göra för att använda tele2 i den?
kan man använda SIM-upplåsningskort/SIM-adapters till nya 3gs som jag antar har den senaste versionen.
om det fungerar så undrar jag också vart man kan köpa dom?Tack på förhand.
MatthiasKöper du den i butik idag kan du kan jailbreaka den men ej låsa upp. Adaptrar fungerar inte på firmware över 2.x.x
Skall du använda Tele2 har du två alternativ, köp en fabriksupplåst från Italien, Belgien – eller köp en begagnad med rätt fw, baseband och räkna med att kryssa i hård vind mellan firmware uppdateringar. Endast med hjälp av PwnageTool 😎
@freebo 44272 wrote:
Köper du den i butik idag kan du kan jailbreaka den men ej låsa upp. Adaptrar fungerar inte på firmware över 2.x.x
Skall du använda Tele2 har du två alternativ, köp en fabriksupplåst från Italien, Belgien – eller köp en begagnad med rätt fw, baseband och räkna med att kryssa i hård vind mellan firmware uppdateringar. Endast med hjälp av PwnageTool 😎
inte ens säkert att du kan jb’a..men det brukar dom lösa, så att man kan, på några veckor..
Hej! Jag skulle hjälpa min kompis att jailbreaka och uppdatera hans iphone som var Fw 1.1.4 ich jailbreakad så att han använde comviq. Jag skulle uppdatera och jailbreaka den till 3.0. Jag använde en ipsw fil som inte var aktiverad så edter att ha uppdaterat kom det upp att jag hade fel simkort i. och han har inte orginal simkortet. hur ska jag göra ? det verkar inte kunna gå att återställa om den heller för de står bara att sim kortet som är inte inte kan aktivera.
Snabbt svar uppskattas 🙁
@pack 44285 wrote:
Hej! Jag skulle hjälpa min kompis att jailbreaka och uppdatera hans iphone som var Fw 1.1.4 ich jailbreakad så att han använde comviq. Jag skulle uppdatera och jailbreaka den till 3.0. Jag använde en ipsw fil som inte var aktiverad så edter att ha uppdaterat kom det upp att jag hade fel simkort i. och han har inte orginal simkortet. hur ska jag göra ? det verkar inte kunna gå att återställa om den heller för de står bara att sim kortet som är inte inte kan aktivera.
Snabbt svar uppskattas 🙁
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men ska det inte vara en FW som är aktiverad och inte tvärt om ?
hej gott folk
sitter här hemma med en låst 3G med version 3.1, BB: 05.11.07.
Så jag har tolkat det kan jag inte göra så mycket nuläget för att kunna använda telefonen, jag e asså fast i skiten tills DevTeam & Co löser det hela. eller?mvh kulanek
Upplåsningsmässigt kommer du dessvärre ingenstans just nu :-/
ja, jag antog att så var läget… mkt illa, bara att gilla läget helt enkelt..
tackar som fan för svar Freebo. mvhHej!
Är nybörjade vad gäller jailbreak & allt. Har läst runt en MASSA men allting verkar så olika.
Kort och gott; Har en iphone 3GS (3.1) Modemfirmware: 05.11.07. Låst till TRE just nu men väntar på att upplåsningskoden från TRE ska dimpa ner i brevlådan så att jag kan använda mitt Tele2/Comviq kort.
Vad jag förstått ska man ha 3.1.2 för att kunna jailbreaka med blackra1n. Så, om jag uppdaterar OS och jailbreakar luren. Kan jag därefter låsa upp den med koden från TRE utan problem?
Eller..
Om jag låser upp luren först och sedan uppdaterar – jailbreakar. Kommer mobilen fortfarande vara upplåst då eller kommer det krångla till sig och gå tillbaka till TRE låst?
Verkligen JÄTTE tacksam för snabbt svar!
Hej jag har en Iphone 3g 16GB med mjukvaran 3.0 som jag har jailbreakat och sen låst upp med ultrasn0w.
Den är nu 1 år, och jag har varit in i teliabutiken och betalat 300:- för
att få den upplåst via itunes, det skulle ta c:a fem dagar innan upplåsningen kommer.
Min fråga: behöver jag avinstallera något i min iphone före teliaupplåsningen
som t.ex ultrasn0w ??
// Telefånen@ming0ze 44388 wrote:
Hej!
Är nybörjade vad gäller jailbreak & allt. Har läst runt en MASSA men allting verkar så olika.
Kort och gott; Har en iphone 3GS (3.1) Modemfirmware: 05.11.07. Låst till TRE just nu men väntar på att upplåsningskoden från TRE ska dimpa ner i brevlådan så att jag kan använda mitt Tele2/Comviq kort.
Vad jag förstått ska man ha 3.1.2 för att kunna jailbreaka med blackra1n. Så, om jag uppdaterar OS och jailbreakar luren. Kan jag därefter låsa upp den med koden från TRE utan problem?
Eller..
Om jag låser upp luren först och sedan uppdaterar – jailbreakar. Kommer mobilen fortfarande vara upplåst då eller kommer det krångla till sig och gå tillbaka till TRE låst?
Verkligen JÄTTE tacksam för snabbt svar!
Din setup är identisk med min och jag uppdaterade min till 3.1.2 och lät det regna svart regn på den. 4 dagar efter jailbreaken fick jag brevet från TRE i brevlådan och nästan samtidigt under en synkning med iTunes fick jag det underbara beskedet att telefonen låsts upp. Poppade in Telenor SIm-kortet och allt fungerar guld
@freebo 44390 wrote:
Din setup är identisk med min och jag uppdaterade min till 3.1.2 och lät det regna svart regn på den. 4 dagar efter jailbreaken fick jag brevet från TRE i brevlådan och nästan samtidigt under en synkning med iTunes fick jag det underbara beskedet att telefonen låsts upp. Poppade in Telenor SIm-kortet och allt fungerar guld
Oh! Gud vad glad jag blev nu!! Helt underbart ju. Men är fortfarande lite skraj, har världens otur vad gäller allting.. 🙁 Är rädd att något skulle gå snett trotts allt och allting bara blir ->:eek:
Känner du till fler som lyckats på detta vis med samma “setup” som oss?
Håller på och hämtar hem uppdateringen på itunes just nu.
Hur går upplåsningen från TRE till förresten? Vad står i brevet och vad gör man?
Tack!:D
@ming0ze 44395 wrote:
Oh! Gud vad glad jag blev nu!! Helt underbart ju. Men är fortfarande lite skraj, har världens otur vad gäller allting.. 🙁 Är rädd att något skulle gå snett trotts allt och allting bara blir ->:eek:
Känner du till fler som lyckats på detta vis med samma “setup” som oss?
Håller på och hämtar hem uppdateringen på itunes just nu.
Hur går upplåsningen från TRE till förresten? Vad står i brevet och vad gör man?
Tack!:D
Jag skulle tro att de flesta med legalt upplåsta telefoner eller snart upplåst, gjort precis som jag, trycker in 3.1.2 och rockar på med Blackra1n =) Till skillnad från 95 av 100 på detta forum behöver vi ju inte oroa oss för baseband och annat jox som hör till själva upplåsning.
I brevet står det bara att telefon med IEMI nummer bla bla är nu upplåst.. så här låser du upp yadda yadda men du behöver bara synka så sker det automagiskt
@freebo 44396 wrote:
Jag skulle tro att de flesta med legalt upplåsta telefoner eller snart upplåst, gjort precis som jag, trycker in 3.1.2 och rockar på med Blackra1n =) Till skillnad från 95 av 100 på detta forum behöver vi ju inte oroa oss för baseband och annat jox som hör till själva upplåsning.
I brevet står det bara att telefon med IEMI nummer bla bla är nu upplåst.. så här låser du upp yadda yadda men du behöver bara synka så sker det automagiskt
Jaha är det så! Jag trodde BB och allt de där gällde för oss med. Men icke:D Alltså, mindre begrepp att behöva hålla reda på! Det här käns ju guld. Tack för all hjälp hörru! :):)
Tänkte lite på en till grej.. Det här med att jailbreaka. Har förstått allt detta med cydia osv. Men är det bara Det som är hela grejen? Kommer man att kunna lägga in filer osv i en rootmapp utan att behöva använda itunes?
Vad för prog. ur cydia är de mest vitkigaste som man “bör ha” nästan som en liten regel för alla som jailbreakat sin lur? 🙂 Vore snällt om du eller någon annan kunde nämna lite saker som highlightar just detta med att jailbreaka.
@ming0ze 44398 wrote:
Jaha är det så! Jag trodde BB och allt de där gällde för oss med. Men icke:D Alltså, mindre begrepp att behöva hålla reda på! Det här käns ju guld. Tack för all hjälp hörru! :):)
Tänkte lite på en till grej.. Det här med att jailbreaka. Har förstått allt detta med cydia osv. Men är det bara Det som är hela grejen? Kommer man att kunna lägga in filer osv i en rootmapp utan att behöva använda itunes?
Vad för prog. ur cydia är de mest vitkigaste som man “bör ha” nästan som en liten regel för alla som jailbreakat sin lur? 🙂 Vore snällt om du eller någon annan kunde nämna lite saker som highlightar just detta med att jailbreaka.
Istället för att skriva en roman om fördelarna med JB så rekommenderar jag detta som nattlektyr 😎 Efter JB är din telefon som vilken dator som helst (skulle du köpa en bärbar dator med dolt filsystem och utan möjlighet att installera dina egna program…? 😮 )
Du finner en hel del top-5 rekommendationer i detta forum samt naturligtvis via google så det är bara att söka på. Mina egna måste-ha-apps ur Cydia är SBSettings, iFile, Backgrounder, Winterboard, Cyntact, FivelRows, OpenSSH
G’luck
@freebo 44403 wrote:
Istället för att skriva en roman om fördelarna med JB så rekommenderar jag detta som nattlektyr 😎 Efter JB är din telefon som vilken dator som helst (skulle du köpa en bärbar dator med dolt filsystem och utan möjlighet att installera dina egna program…? 😮 )
Du finner en hel del top-5 rekommendationer i detta forum samt naturligtvis via google så det är bara att söka på. Mina egna måste-ha-apps ur Cydia är SBSettings, iFile, Backgrounder, Winterboard, Cyntact, FivelRows, OpenSSH
G’luck
Tack så jätte mycket för all hjälp! Guldvärt. Hade antagligen suttit och låtit tiden rinna ännu mer med en tråkig iphone om det inte vore för dig! Uppdateringen pågår just nu och kommer jailbreaka den senare. Tack igen!:D
Har fått min killes gamla 3G, 3.1.2 som är låst på någon operatör i uk. Vad jag har förstått av forumet är den omöjlig att låsa upp. Lagligt också? Jag använder tele2 och kan såklart tänka mig att paya lite för det när jag har fått telefonen gratis. Finns det något jag kan göra? Han säger att han har hittat en kines i London som kan göra det. Kan det vara så, jag borde väl i så fall kunna hitta något i Stockholm också eller hur? Väldigt tacksam för svar. Tack tack.
@tove 45196 wrote:
Har fått min killes gamla 3G, 3.1.2 som är låst på någon operatör i uk. Vad jag har förstått av forumet är den omöjlig att låsa upp. Lagligt också? Jag använder tele2 och kan såklart tänka mig att paya lite för det när jag har fått telefonen gratis. Finns det något jag kan göra? Han säger att han har hittat en kines i London som kan göra det. Kan det vara så, jag borde väl i så fall kunna hitta något i Stockholm också eller hur? Väldigt tacksam för svar. Tack tack.
Om vi ta det i nämnd ordning, den går att låsa upp även om du har firmware 3.1.2 men det hänger på att han/hon/kinesen som uppdaterat förstått exakt hur en uppdatering skall gå till för att inte förlora upplåsningsmöjligheten. Gå in under Settings-General-About och kika på vilken Modem Firmware du har. Det skall stå 04.26.08 eller eventuellt en lägre siffra. har du 05.11.07 är det kört. Laglig upplåsning är nog rätt kört om inte O2-avtalet löpt ut och du har originalkvittot.
En kines fixar inte upplåsning av 05.11.07, inte heller en ryss, en tysk eller Bellman =)
enligt xsellize.com ska man kunna nedgradera baseband8 om man har max bootloader 05.08.
UNLOCKING
The following step-by-step tutorial/guide will help you unlock your iPhone 3G and iPhone 3GS with the latest iPhone 3.1.2 firmware using ultrasn0w. This unlocking guide applies to iPhone 3G and 3GS only. iPhone 2G users can simply follow the guide I posted here to jailbreak and unlock with firmware 3.1.2.
Note: This unlocking guide will work for you only if your Modem Firmware (Baseband) version is 04.26.08. If you have upgraded directly to iPhone 3.1.2 stock firmware from iTunes then you are pretty much out of luck for now.
Step 1: Download and install the latest version of iTunes if you haven’t already.
How to: Jailbreak iPhone on 3.1.2:
Step 2: Follow the guide here to jailbreak your iPhone 3G or 3GS using PwnageTool on firmware 3.1.2.Step 3: Once you are done with the jailbreak, you can now unlock your iPhone running jailbroken firmware 3.1.2 by using ultrasn0w 0.9. To do this:
Note: T-Mobile users should disable 3G before installing ultrasn0w.
*Start “Cydia” on your iPhone.
*Touch on “Manage” tab on the bottom.
*Now touch on “Sources”.Touch on “Edit” and then on “Add”. You will be prompted to enter a url source as seen in the screenshot below. Type “[url]http://repo666.ultrasn0w.com”[/url] and touch on “Add Source”.
Cydia will now automatically update your sources by following a series of automated steps.
After installation is completed. Search for “ultrasn0w” in Cydia and install this application. This app will automatically unlock your iPhone so that you can use it with any carrier.
Step 4: Now simply restart your iPhone. Voila! You are now running a fully unlocked and jailbroken iPhone firmware 3.1.2 on your iPhone 3G or 3GS.
Feel free to ask me any questions here should you run into any problems when unlocking your iPhone.
ENJOY!
-SCREAMANKIT.
__________________________________________________ __________________________________________________ ___________
DOWNGRADE YOUR BASEBAND FROM 05.11.07 TO 04.26.08
NOTE: Downgrading the baseband method explained below will only work on iphones that have the 05.08 (5.8) Bootloader installed from the factory as FUZZYBAND does not support 5.9 and higher as of now. (5.9) and above please dont try this as you will only be able to jailbreak but wont be able to unlock if required.
SCREAMANKIT-
I have received complaints in comments here regarding problems when unlocking iPhone running firmware 3.1.2 with ultrasn0w. iPhone users who have upgraded to 3.1.2 stock from iTunes will get this problem because of the 05.11.07 baseband, which makes it impossible to unlock it with ultrasn0w. The current version of ultrasn0w can only unlock iPhone on firmware 3.1.2 with older baseband version i.e. 04.26.08. Fortunately, there is a way to downgrade your baseband to 04.26.08 on your iPhone 3G so that you can unlock it with ultrasn0w on firmware 3.1.2 Here’s how you do it:
Step 1: To downgrade your baseband from 05.11.07 to 04.26.08, you must first jailbreak your iPhone running firmware 3.1.2 by following the step-by-step guide posted above.
Step 2: After you have jailbroken your iPhone, Go to “Cydia” on your iPhone and Search for “Fuzzyband” and then install this application.
Step 3: Start “Fuzzyband” app and touch on “Downgrade” button to downgrade your Baseband from 05.11.07 to 04.26.08.
Step 4: You should now be able to perfectly unlock your iPhone using the latest version of ultrasn0w by following the step-by-step guide posted here.
NOTE: Downgrading of baseband will only work on phones that have the 05.08 (5.8) Bootloader from the factory. If you do not know your bootloader then you can run Fuzzyband and it will report the version number for you.
Guide to Jailbreak and Unlock iPhone 3.1.2 Firmware on Windows – xSellize
otur som jag har så har jag bootloader 05.09.
någon idé om hur man nedgraderar?
Plus hur bestäms bootloadern?
Orkar inte skumma igenom hela tråden så jag är lite oförskämd o frågar direkt.
Om jag Jailbreakar min 3GS 32Gb (3.1.2) med BlackRa1n:
1: Förlorar jag allt som finns på telefonen idag (kontakter, mail, musik, film m.m.)?
2: Kan jag fortsätta använda AppStore och iTunes utan problem?
3: Kan jag återställa telefonen till original-firmware?
4: Är det något som INTE fungerar/sluta fungera efter Jailbreak?
Tack för ett bra forum!
@chrisofsweden 45455 wrote:
Orkar inte skumma igenom hela tråden så jag är lite oförskämd o frågar direkt.
Om jag Jailbreakar min 3GS 32Gb (3.1.2) med BlackRa1n:
1: Förlorar jag allt som finns på telefonen idag (kontakter, mail, musik, film m.m.)?
NEJ, allt är kvar2: Kan jag fortsätta använda AppStore och iTunes utan problem?
JA3: Kan jag återställa telefonen till original-firmware?
JA4: Är det något som INTE fungerar/sluta fungera efter Jailbreak?
NEJTack för ett bra forum!
Tacka Snook=)
Var det ingen som hade nåt svar på mina frågor 2 posts upp?
@chrisofsweden 45503 wrote:
Var det ingen som hade nåt svar på mina frågor 2 posts upp?
Jodå men mina svar hamnade i den citerade texten. Läs igen 🙂
Har möjlighet att köpa en iPhone 3Gs av en arbetskamrat. Jag undrar om det går att köra jailbreak på denna lur, den har 3.1 och baseband 05.11.07. Det som jag undrar över är om det går att jailbreaka om det visar sig att denna har senaste bootloadern, vilket jag misstänker att den har.
@robertaxin 45621 wrote:
Har möjlighet att köpa en iPhone 3Gs av en arbetskamrat. Jag undrar om det går att köra jailbreak på denna lur, den har 3.1 och baseband 05.11.07. Det som jag undrar över är om det går att jailbreaka om det visar sig att denna har senaste bootloadern, vilket jag misstänker att den har.
Har han haft den mer än 10 dagar så har nog den gamla bootloadern.
Även om du har nya bootloaden så kan du jailbreaka. Dock försvinner jailbreaken om iphonen stängs av. Då får du jailbreaka om den. Jag vet inte om nya rc2 fixat detta. Har inte haft tid att läsa om det pga semestern 😉
@h3nr11k 45631 wrote:
Även om du har nya bootloaden så kan du jailbreaka. Dock försvinner jailbreaken om iphonen stängs av. Då får du jailbreaka om den. Jag vet inte om nya rc2 fixat detta. Har inte haft tid att läsa om det pga semestern 😉
Okej då är jag med. Kommer säkert någon fix för detta inom kort. Får jag se om jag slår till 🙂
@h3nr11k 45631 wrote:
Gäller detta både PwnageTool och Blackra1n ? eller gäller det bara blackra1n ?
@thian 45640 wrote:
Gäller detta både PwnageTool och Blackra1n ? eller gäller det bara blackra1n ?
Gäller bara blackra1n då det är de ända pogrammet som klarar att låsa upp ootb 3.1.2 iPhone. Pwntool låter dig uppdatera från 3.0 eller 3.0.1 till 3.1.x utan att torska jail eller unlock. (Rätta mig om jag har fel)
@freebo 44396 wrote:
@ming0ze 44398 wrote:
Men nu blev jag lite förvirrad, om man låser upp den legalt kan man alltså jailbreaka den oavsett BB? :confused:
@dannewalle 45671 wrote:
Men nu blev jag lite förvirrad, om man låser upp den legalt kan man alltså jailbreaka den oavsett BB? :confused:
Nej det kan du inte. Jailbreak följer med vilken fw eller bb man kör på. Har du en legal upplåsning behöver du inte oroa dig för att din unlock försvinner vid uppdate
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.