Spricka rakt genom skärm, fungerar ej längst ner. Hjälp!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Tillbehör & reservdelar Spricka rakt genom skärm, fungerar ej längst ner. Hjälp!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1

Hej!

Har fått en iphone3G av en polare i London så jag har ingen garanti via telia eller liknande.
    Grejen är att det är en spricka tvärst över hela skärmen från höger topp till vänster hörn. Rent kosmetiskt gör detta ingenting tycker jag, grejen är dock att inte skärmen fungerar på de 4 sista knapparna längst ner om man är på startskärmen.
    Den fungerar inte inne i andra applikationer heller på denna plats.

Samt att “home” knappen längst ner, alltså den fysiska knappen inte funkar. Vad tror ni jag behöver byta för att det ska fungera? Kan jag lämna in den någonstans? Tacksam för hjälp!
    Gjorde en liten bild för att visa:
    http://img530.imageshack.us/img530/1073/iphonepaj.jpg

steffe
    Member
    Post count: 2452

Kolla med reparatörerna,t.ex mumien.
    Google är ett bra ställe att söka på.
    Eftersom ditt problem verkar bero på yttre åverkan/våld så hade dom inte fixat det på garantin ändå.

Mailshop.se
    Member
    Post count: 17

Vi säljer ett reservdelskit om du vill testa att laga telefonen själv.

show_image_in_imgtag.php?filename=resized%2FReservdelskit_Gl_4a9e092a8e843_160x160.jpg

Reservdelskit Glasskiva iPhone 3G

Innehåller allt du behöver för att lyckas med bytet utan att skada din telefon. Det är lättare än man tror, vi har sålt hundratals och 98% av våra kunder fixar detta galant.

Vi har nyligen även tagit in motsvarande reservdelar för iPhone 3GS. Glasskivorna och LCD-skärmarna är inte samma på 3G och 3GS.

iPhoneFix
    Member
    Post count: 19

För det första: Har du möjlighet att skicka tillbaka den till England borde du ge det ett försök först. Är det bara en enda spricka som du visar på bilden och inget tecken på yttre åverkan som t.ex. tappskada ska det täckas av garanti. De byter ut telefonen kostnadsfritt. Återstående del av din garanti finns också kvar då.

Annars för att svara på din fråga, du behöver bara byta glaset, digitizer, troligen homeknappens flexkabel och eventuellt dockkontakten eftersom enbart byte av glas och digiter inte fixar problemet med homeknappen. Om du väljer att lämna in den istället är du välkommen till iPhoneFix för ett professionellt snabbt resultat. Eller någon annanstans som har bra rykte. Lita inte på alla ställen, vi har sett resultat av andras reparationer, ibland värre än gör det själv varianten.

För det andra så trodde jag inte att forumet var platsen för direktreklam. En vänlig rekommendation från användare eller hjälp från företag som sysslar med sådant är dock jättebra.

För det tredje så skulle jag vilja påstå att 98% inte är en bra siffra, speciellt om ni sett de andra 2% som sabbat telefonen så att det kostar uppemot 3-4000 att laga eller att den inte kan lagas alls. Dessutom finns det ett stort mörkertal, de som misslyckas brukar inte precis skryta om att de sabbat sin iPhone. Alltså 98% är säkert alldeles för högt och inte acceptabelt, naturligtvis kundens val, men när det påstås vara enkelt lätt och ofarligt kan de inte göra ett välinformerad val.
    Det är INTE lätt, och det finns en stor risk att man förstör sin iPhone på ett eller annat sätt. Får man den professionellt bytt är iPhonen återställd till perfekt skick, utan skador eller problem. Naturligtvis kan de flesta leva med en trasig packning, eller damm och fingeravtryck på insidan av displayen. (det blir oftast så när folk köper en kit och gör det hemma.) Det är nog mer som att 2% av befolkningen klarar av att laga den på ett acceptabelt sätt, de andra borde anlita proffsen till det. Vilket är vad
    Hur många ens klarar av att byta olja i bilen? Men alla kan ge sig på en 5-10000 kronors känslig, komplicerad elektronisk pryl??

Jag tycker det är ett farligt råd.

@trasigiphone 36437 wrote:

Hej!

Har fått en iphone3G av en polare i London så jag har ingen garanti via telia eller liknande.
    Grejen är att det är en spricka tvärst över hela skärmen från höger topp till vänster hörn. Rent kosmetiskt gör detta ingenting tycker jag, grejen är dock att inte skärmen fungerar på de 4 sista knapparna längst ner om man är på startskärmen.
    Den fungerar inte inne i andra applikationer heller på denna plats.

Samt att “home” knappen längst ner, alltså den fysiska knappen inte funkar. Vad tror ni jag behöver byta för att det ska fungera? Kan jag lämna in den någonstans? Tacksam för hjälp!
    Gjorde en liten bild för att visa:
    http://img530.imageshack.us/img530/1073/iphonepaj.jpg

Mailshop.se
    Member
    Post count: 17

För det första: Har du möjlighet att skicka tillbaka den till England borde du ge det ett försök först.

Man får väl utgå ifrån att detta inte är ett alternativ med tanke på hur frågan ställdes…

För det andra så trodde jag inte att forumet var platsen för direktreklam. En vänlig rekommendation från användare eller hjälp från företag som sysslar med sådant är dock jättebra.

Om du nu inte tycker att det är OK med reklam/tips från företag så kanske du inte borde göra reklam för dina egna tjänster heller? 🙂

För det tredje så skulle jag vilja påstå att 98% inte är en bra siffra, speciellt om ni sett de andra 2% som sabbat telefonen så att det kostar uppemot 3-4000 att laga eller att den inte kan lagas alls.

Du kan inte förstöra telefonen genom att försöka själv på ett sådant sätt att det kostar 3-400 SEK att laga den sedan. Det är bara skrämselpropaganda från företag som själva vill tjäna bra med pengar på överbetalda standardtjänster.

Det är INTE lätt, och det finns en stor risk att man förstör sin iPhone på ett eller annat sätt.

Med dagens stora utbud av instruktionsvideos på YouTube etc är det en baggis för i princip alla. Vi har haft många kunder som beskriver sig själva som otekniska, “med tummen mitt i handen” som klarar detta galant. Risken att skada sin telefon vid ett glasbyte är väldigt liten så länge du typ inte spiller vatten i den medan den är öppen etc. Apple har byggt telefonen så att det SKA gå att byta glasskivan ganska enkelt.

Med det sagt tänkte jag sluta “kriget” här. 😀

Är du väldigt osäker och oteknisk lagd och/eller bekväm är det kanske bäst för dig att lämna in din trasiga telefon hos t.ex. Mumien som har ett bra rykte.

Om du är _lite_ tekniskt lagd och gärna sparar en tusenlapp eller mer och kan tänka dig att lägga ner en timme eller så av din tid kan du byta glasskivan själv genom att t.ex. köpa ett helt reservdelskit för din 3G eller 3GS från oss på Mailshop. Vi har även övriga reservdelar i lager, t.ex. komplett plastram med gummilist, home-knapp etc.

Maximilian
    Member
    Post count: 4

Hej,

Min 3Gs gick sönder för inte längesen. Hela glaset samt Lcd rök.
    Det finns ett företag jag vände mig till som heter ifon.
    Dom byter glas, lcd, backcover, batteri på iphone mm…

Min iphone blev lagad på 1 arbetsdag, grymm service faktiskt.
    Dom ligger i Stockholm dock men jag tror att man kan skicka in till dem om man bor nån annanstans i Sverige.

För adress och nummer gå in på deras hemsida iFon, Allt för din iPhone,
    iFon, Allt för din iPhone,

Lycka till alla klantiga (;

mikotekniko
    Member
    Post count: 1

jag vill bara inflika att jag bytte glasskiva + digitizer nyss och råkade spräcka LCDn så iPhonen blev obrukbar tills LCDn också är bytt. Jag är van att pilla i iPodar, datorer etc. och klantade mig rejält i detta fallet. Visst finns det instruktionsfilmer på nätet men då ska man ha tid och verktyg att sitta och pilla en kväll på egen risk. Nu har jag en sur sambo och fått lägga en helkväll i onödan. 😮

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Titta gärna in till oss, vi har reservdelar och billig service till iPhone

ErikNilsson
    Member
    Post count: 2

Tjena! Att laga själv kantyckas verka enkelt. Speciellt om man kanske kollar på youtube där dom löser t.ex en sprucken skärm på några minuter. Att göra detta själv för första gången skulle jag inte rekomendera. Jag försökte detta själv då jag blivit inspirerad av youtube och ville göra detta själv till en billig peng.

Det resulterade att jag hade sönder mer en den redan trasiga displayen och fick leta efter ett ställe som var villiga att reparera den, vilket visade sig vara svårt. Ingen i Göteborg ville ta emot den då det blev fel i bl.a. Kretskortet. Så jag fick posta den till ett ställe i Malmö som heter iphonefix som kunde lösa det.

Med detta vill jag säga; tänk efter innan du lagar det själv. Kan bli så mycket billigare att lämna in den med en gång!

Mvh Erik

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.