Tappar samtal med Tele2!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Tappar samtal med Tele2!

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 75

Har ett riktigt irriterande problem med min iPhone 3GS. Den är jailbreakad och upplåst med Ultrasn0w. Problemet är att jag tappar samtal när nätet skiftar från 3G ner till GSM.

Jag har Tele2 och ett nytt 3G kort. Hade detta problem med min gamla iPhone 3G som var helt olåst (Italiensk) då var jag tvungen att stänga av 3G för att slippa tappade samtal.

Förstår inte vad problemet är? Är det Tele2 som har skit täckning eller är det iPhone som har dålig antenn??

Ni som har Tre,Telenor,Telia upplever ni samma problem med tappade samtal?

Riktigt irriterande iaf när man får viktiga samtal och det avbryts. Har läst på diverse forum att andra har haft samma problem men vad beror det på?

Funderar starkt på att byta operatör för att slippa detta.

Krippe
    Member
    Post count: 80

Vet inte vad felet är men säger såhär: Jag har Tele2 och har problem med att samtal bryts, min telefon är en SE då jag inte fått min Iphone ännu. Kommer inte köra Tele2 i Iphonen. Hade inte problem med brutna samtal innan jag böt till Tele2. Det är alltid på samma platser jag har problem. Irriterande nog är skolan en av de platserna.

1000cent
    Member

@krippe 43353 wrote:

Vet inte vad felet är men säger såhär: Jag har Tele2 och har problem med att samtal bryts, min telefon är en SE då jag inte fått min Iphone ännu. Kommer inte köra Tele2 i Iphonen. Hade inte problem med brutna samtal innan jag böt till Tele2. Det är alltid på samma platser jag har problem. Irriterande nog är skolan en av de platserna.

exakt det är alltid på samma platser det bryts, ritktigt irreterande 😡

Krippe
    Member

Och ändå är det telefonen det är fel på, alltid, när man ringer kundservice. 😉

Miche
    Participant
    Post count: 358

Ja, inte är det väl operatören det är fel på?

Är det inte logiskt att det bryts när det skiftar från 3g till 2g? Jag menar, hur ska den hålla igång samtalet när den byter pga att 3g täckningen inte är tillräcklig så den måste gå över till 2g? Jag vet inte riktigt hur det funkar men logiken säger att det inte är något konstigt när det blir så? Och när det händer på samma ställe hela tiden bekräftar ju bara det hela om att det blir så pass dålig mottagning så den måste skifta över till 2g för att kunna gå att ringa ifrån.

1000cent
    Member

@miche 43362 wrote:

Ja, inte är det väl operatören det är fel på?

Är det inte logiskt att det bryts när det skiftar från 3g till 2g? Jag menar, hur ska den hålla igång samtalet när den byter pga att 3g täckningen inte är tillräcklig så den måste gå över till 2g? Jag vet inte riktigt hur det funkar men logiken säger att det inte är något konstigt när det blir så? Och när det händer på samma ställe hela tiden bekräftar ju bara det hela om att det blir så pass dålig mottagning så den måste skifta över till 2g för att kunna gå att ringa ifrån.

jo det e ju sant men när man läser runt på diverse forum så har jag aldrig märkt att folk som använder Telia eller Telenor har samma problem. Har några kompisar som har Telia som operatör och använder iphone dom har aldrig haft detta problem..

Miche
    Participant

@1000cent 43363 wrote:

jo det e ju sant men när man läser runt på diverse forum så har jag aldrig märkt att folk som använder Telia eller Telenor har samma problem. Har några kompisar som har Telia som operatör och använder iphone dom har aldrig haft detta problem..

Telia / Telenor =! tele2, telia har mycket mycket bättre mottagning än tele2 så det är därför problemet inte märks av av andra.

Krippe
    Member

Tele2 och Telia har 3G-nätet ihop, alltså lika bra/dålig täckning så det där stämmer inte.
    Och att allt är logiskt när det alltid är Tele2 det strular med hur tänker du då, påstår du att tex Telia inte har dålig täckning nånstans?

Ett annat märkligt fenomen att i skolan, där samtalen bryts, så visar Tele2 full täckning. Och ja, det är fler i klassen som sitter på Tele2, med olika telefonmärken och modeller. Same shit.

Miche
    Participant

@krippe 43370 wrote:

Tele2 och Telia har 3G-nätet ihop, alltså lika bra/dålig täckning så det där stämmer inte.
    Och att allt är logiskt när det alltid är Tele2 det strular med hur tänker du då, påstår du att tex Telia inte har dålig täckning nånstans?

Ett annat märkligt fenomen att i skolan, där samtalen bryts, så visar Tele2 full täckning. Och ja, det är fler i klassen som sitter på Tele2, med olika telefonmärken och modeller. Same shit.

Eh? Logiskt när det är tele2 som strular? När sa jag det?
    Eller har du problem med att läsa min svenska? Är jag så dålig på att formulera mig?

Jag sa att det är logiskt om det kopplas ner när det byts från 3g till 2g. Sen vad för operatör det är, spelar ingen roll.

Kan det bero på att tele2 får bättre 2G täckning än 3G och därför det skiftar över till 2G? Och alla andra som sitter där i klassen, vad har de för telefoner och hur vet du om det är 3G eller 2G de är uppkopplade mot?

Och vad menar du med same shit? Om det är samma fenomen du syftar på att det bryts för alla, så vad är problemet? Då har du väl fått det bekräftat vad problemet är. Hur vet du helt säkert att tele2 och telia har exakt lika bra 3G täckning? Vart har du fått den infon ifrån?

Krippe
    Member

Försöker bara reda ut problemet med varför vi som har Tele2 har problem med brutna samtal när jag personligen inte råkar ut för detta med andra operatörer. Ja jag har fler än en. Ber om ursäkt om jag gjorde dig upprörd i min diskusson här.

1000cent
    Member

Vad jag har förstått så är det många som har detta problem med sin iPhone när man är Tele 2 användare. Det ända sättet som jag har kommit på för att slippa avbrutna samtal är att stänga av 3G men ärligt talat man köper inte en iPhone för att hålla på att sätta på och stänga av 3G hela tiden.

Miche
    Participant

Jag har då själv inte upplevt några problem med brutna samtal och då kör jag med tele2 och iphone 3g med 3g aktiverat.

SwedishGojira
    Member
    Post count: 4

Har detta fel jag med och kör med 3G avstängt hela tiden utom när jag verkligen behöver det. Har ändå wi-fi både hemma och på jobbet så nätet kommer jag åt ändå.
    Men störande är det. Hoppas Tele 2 kan göra nåt åt det.

Raste
    Member
    Post count: 36

Jag har haft samma problem på min telefon. Jag skickade den på service och dom sa, detta är ett känt fel och att Apple inte vill erkänna detta då det skadar deras försäljning.
    Men att vid varje uppdatering så försöker dem fixa detta. Jag personligen har lite svårt att tro det efter att ha läst detta:

MaxiMac | Därför krånglar iPhone 3G med 3G

1000cent
    Member

@raste 43638 wrote:

Jag har haft samma problem på min telefon. Jag skickade den på service och dom sa, detta är ett känt fel och att Apple inte vill erkänna detta då det skadar deras försäljning.
    Men att vid varje uppdatering så försöker dem fixa detta. Jag personligen har lite svårt att tro det efter att ha läst detta:

MaxiMac | Därför krånglar iPhone 3G med 3G

tror faktiskt inte problemet ligger i själva iPhone utan täckningen och kvalitet på masterna som operatörerna har.

Läste detta på pts.se: När jag köpte min 3G-telefon fick jag information om att samtalen automatiskt flyttas över till GSM-nätet när det ej finns täckning i 3G-nätet. Detta fungerar dock inte. Vad kan jag göra åt det?

Detta kallas hand-over och gör att samtalen automatiskt kopplas över från 3G-nätet till GSM-nätet. I vissa av näten fungerar hand-over dock inte om man har ett pågående samtal eller pågående dataöverföring. Då tappar man samtalet eller överföringen och får ringa upp igen.

Den tekniska utvecklingen kommer att möjliggöra att hand-over kan genomföras utan att samtal avbryts. Hur hand-over fungerar i nuläget och i framtiden i näten kan operatörerna informera om. Om du inte tycker att du kan använda ditt abonnemang på det sätt som du avtalat ska du i första hand påpeka detta för operatören.

Känns som att Tele2 nätet helt enkelt är för dålig på vissa områden i Sverige för att kunna hantera det såkallade hand-over funktionen.

SwedishGojira
    Member
    Post count: 4

I uppdateringen till 3.1.2 så nämns en fix som kanske har med detta att göra: “Resolves intermittent issue that may interrupt cellular network services until restart”
    Har inte råkat ut för några brutna samtal sen uppdateringen i alla fall.

1000cent
    Member

@swedishgojira 44116 wrote:

I uppdateringen till 3.1.2 så nämns en fix som kanske har med detta att göra: “Resolves intermittent issue that may interrupt cellular network services until restart”
    Har inte råkat ut för några brutna samtal sen uppdateringen i alla fall.

Är inte det en uppdatering som gällde ifall man hade full täckning men ändå inte kunde ta emot samtal,surfa o.s.v…?

Jag har ju alltid kunnat ta emot samtal, kunnat skicka sms, surfa utan problem. Problemet är ju när den skiftar över från 3G till 2G under ett samtal då det oftast bryts

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.