Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Tre eller Telia i Sthlm/Uppsala?
-
AuthorPosts
-
Jag ska köpa iphone 4 och funderar på om jag ska välja Tre eller Telia.
Med Tre skulle min totala månadskostnad bli 499 och med Telia 749. Vad jag förstår så har Telia generellt bättre täckning än Tre, men jag pendlar mellan Stockholm och Uppsala och det är främst i och mellan dessa två städer som det är viktigt för mig med bra täckning.
Jag vill inte betala 250 kr mer varje månad för att få bra täckning de enstaka sommarveckor jag befinner mig i norrland. Då kan jag ju ha ett kontantkort. Men jag vill heller inte gå och ständigt vara frustrerad över Tres dåliga täckning – då kan det vara värt att betala mer för Telia.
Så ni i Stockholm och Uppsala – vad är er uppfattning om Tre respektive Telia?
Tre har inte så bra täckning gällande centrala stockholm iaf vad jag har märkt.
Tele2 & telia sopar banan med tre gällande täckningen i sthlms centrala delar.
Detta är taget ur min egen erfarenhet.Nackdelen med tre är att de har enbart 3G nät, och jämför man Telias/Tele2 3G nät mot 3 3G när så är 3 mycket bättre. Telia har dock GSM nät som har bättre utbyggnad och därav är Telia ett bättre alternativ.
@iPhoneReservdelar.se 75985 wrote:
Nackdelen med tre är att de har enbart 3G nät, och jämför man Telias/Tele2 3G nät mot 3 3G när så är 3 mycket bättre. Telia har dock GSM nät som har bättre utbyggnad och därav är Telia ett bättre alternativ.
Det är så jag har förstått det. Jag är exempelvis ganska säker på att Tre inte kommer funka alls i vår sommarstuga i norrland, men då kan jag ju som sagt ha ett kontantkort.
I Stockholm och Uppsala vill jag dock inte uppleva att jag ofta är utan täckning, men det känns ju som om Tres 3g-nät ändå borde vara ganska väl utbyggt i Stockholm och Uppsala vid det här laget?
@maria_s 75987 wrote:
I Stockholm och Uppsala vill jag dock inte uppleva att jag ofta är utan täckning, men det känns ju som om Tres 3g-nät ändå borde vara ganska väl utbyggt i Stockholm och Uppsala vid det här laget?
Man tycker det :). Eftersom det är en storstad osv.
Men tyvärr är min erfarenhet sen flera år tillbaka att tre har ruskigt dålig täckning.
Men för att få det svart på vitt, köp ett tre-kontantkort eller om man kan få det gratis om man beställer via nätet kanske, så kan du ju testa hur just _du_ upplever täckningen i sthlm med ett 3-kort 🙂Nätet är väl uppbyggt, men frekvensen som 3G nätet ligger på har svårare att tränga genom väggar, därav behövs det fler mastar i t.ex. innerstan för att du ska ha bra täckning.
Jag bor inte i Stockholm så kan inte säga hur det är, men som du säger det borde vara bra i storstan.
Knalla in till nån tre butik inne i stan och fråga.@iPhoneReservdelar.se 75989 wrote:
Knalla in till nån tre butik inne i stan och fråga.
Men man ska inte lita till 100% på en teleförsäljare.
Tyvärr finns det många sådana säljare som bara vill sälja sälja sälja, och inte se till kundens behov och nytta.
Så det skall tas med en nypa salt 🙂Enligt personer jag har pratat med på Tres kundservice så ska det inte vara några problem, men de är ju kanske inte helt opartiska heller…
Ska nog prova att köpa ett kontantkort från Tre, som Muffins föreslog. Täckningen är väl densamma oavsett om jag har kontantkort eller abonnemang? Hur stor inverkan har telefonen på täckningen? Jag har en HTC Tattoo nu.
@maria_s 75991 wrote:
Enligt personer jag har pratat med på Tres kundservice så ska det inte vara några problem, men de är ju kanske inte helt opartiska heller…
Ska nog prova att köpa ett kontantkort från Tre, som Muffins föreslog. Täckningen är väl densamma oavsett om jag har kontantkort eller abonnemang? Hur stor inverkan har telefonen på täckningen? Jag har en HTC Tattoo nu.
Det spelar ingen roll om det är kontantkort eller abonnemang.
Du ska få samma täckning med både kontantkort och abonnemang med samma telefon.Har ingen aning om hur stor inverkan telefonen har på täckningen.
Alla mobiltillverkare använder ju sina egna algoritmer för att räkna ut hur stark täckningen är. Vissa visar mer än andra, och vissa visar mindre än andra osv.Här har du en länk till gratis kontantkort hos 3: 3Kontant. – Privat – tre.se
Så slipper du slösa pengar på ett kontantkort när du bara ska testa täckningen.Tack! Nu har jag beställt ett kontantkort och ska testa det i någon vecka innan jag bestämmer mig helt.
Andras åsikter om Tre respektive Telia i Stockholm/Uppsala mottages dock fortfarande tacksamt! 🙂
@maria_s 75997 wrote:
Tack! Nu har jag beställt ett kontantkort och ska testa det i någon vecka innan jag bestämmer mig helt.
Andras åsikter om Tre respektive Telia i Stockholm/Uppsala mottages dock fortfarande tacksamt! 🙂
Återkom gärna efter testet.
Sugen att se om du och jag har samma erfarenheter efter testet, eller om de är delade 🙂 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.