Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Turbo-3G med Tele2?
-
AuthorPosts
-
Har någon hört något om när Tele2 ska komma igågn med Turbo-3G för mobiler?
Har varit i kontakt med tele2s kundservice och detta är informationen jag fick:
13:52 Hej
13:52 Kommer Tele2 någon gång att erbjuda turbo 3g för mobiler?Tele2: 13:54 Inte vad jag vet i dagsläget.
13:54 Just nu har jag fri surf paketet och jag har hört från olika personer att ni sagt att det skulle vara tillgängligt i början av 2009.
13:55 Kan man inte t.ex skicka tips till ledningen om detta ?
Tele2: 13:56 Men om du surfar via din telefon och du har en 3G modell då kommer du upp i 7,2Mits/sekund.
13:57 inte enligt er sida
13:57 står bara upp till 0.385 mbit/s
13:57 och det är ungefär det jag får på min mobil
13:58 Jag vet att ni har allt ni behöver för turbo 3g eftersom ni delar 3g nät med telia. så varför sätter ni inte bara igång detTele2: 14:00 Alla telefonmodeller klara inte av Turbo 3G och om det finns turbo 3g där du befinner dig och din telefon klarar av att hantera det så ska du ha den hastigheten.
14:01 Jag har turbo 3g på mobilen. Bor mitt i malmö och hade alltid turbo 3g med telia men jag har ej turbo 3g med er
Tele2: 14:08 Jag har kontrollerat med tekniskt support och just idag har ingen kund inom Tele2 tillgång till tubo 3g via sin ordinarie mobiltelefon. Utan det är begränsat till de kunder som använder ett mobilt bredband för att garantera hastigheten på den produkten. Användarantalet är idagsläget begränsat.
14:09 Så ni kommer att ha det tillgängligt någon gång?
Tele2: 14:10 Strävan efter att kunna utvecklas finns och jag tror inom en framtid kommer det säkert bli så att telefonabonnemang kommer att ha tillgång till ett snabbare nät.
14:11 Tack för att du tog din tid att svara på mina frågor
Tele2: 14:12 Tack detsamma och innan vi avslutar chatten vill jag tipsa om våra senaste erbjudanden för mobiltelefoni och Mobilt Bredband. Du kan läsa mer om det här: Mobil telefoni – Mobiltelefoni – ring och SMS:a billigt! – Tele2.
Tele2: 14:12 Hejdå, har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss igen.
Någon annan som har något att dela med sig om? Det ska väl inte vara så svårt att erbjuda detta, eller?
Ingen som har någon åsikt alls om Tele2s/Telia 3g nät?
jag har börjat få 2mbit/s med tele2 🙂
De levererar Turbo3g idag om ditt SIM stödjer det.
3ggkorten har max 7.2 meg. Lättare att ringa de än att chatta..Då det inte är officiellt äre nog lättare att få ett svar på tele än via skriftlig chat
Umm?
Jag har använt och brukat turbo 3G för typ ett år sen, när jag hade vanligt abbonemang hos dom, använde mobilen som modem till datorn (HSDPA) och fick ut 7,2mbit, så jag vet inte vad du pratar om?
Det är fortfarande upp till 7.2mbit som det var då, jag har då inte märkt någon spärr på 0.384mbit..
Kan kanske bero på vilket abb man väljer?
Konstigt :confused: Jag får i alla fall inte såna hastigheter här jag bor eller mitt i Malmö där min syrra bor. Det högsta jag har fått är 0,4 Mbit/s. brukade få hastigheter runt 3 Mbit/s när jag använde Telia och eftersom de delar nät så trodde jag att Tele2 skulle ha samma fart.
Fick kortet för inte ens en månad sen så det ska funka eller?Edit: Vid vissa tillfällen har jag fått hastigheter mellan 0,7 och 0,9 Mbit/s men detta är väldigt sällan. Står också på deras sida att det är hastigheter upp till 0,384 Mbit/s
@ynischa@hotmail.com 27084 wrote:
jag har börjat få 2mbit/s med tele2 🙂
Vart bor du?
Jag har tillgång till simkort från Tele2 och Telia, och har nu testat med
BBK hur turbo3g funkar med respektive kort.
Telia: Ta emot 2-3 Mbit/sek, skicka 0,1-0,3 Mbit/sek (helt ok)
Tele2: Ta emot 0,370, skicka 0,060 Mbit/sek (ingen turbo3g)
Mätningar gjorda på flera platser med bra signalstyrka från masterna.
Har varit i kontakt med support på Tele2 och enligt dom så ska det
vara påsläppt turbo3g även till mobiler.
Är det någon som lyckats få Turbo3g med Tele2 ??Iphone 3G
jailbrakad och yellow snow
Tele2 snackis
datapaket fri surf// Telefånen
Jag saknar också turbo 3gn. Kör tele2 med ys. Bor i Västerås och får lite bättre siffror än dig. Men inge turbo3g inte. Undra vad problemet är?
@jollejo 27824 wrote:
Okej för jag fick precis 0,449 nyss.
Ok,
men hur mycket får du uppströms ???
Jag använder min iphon mycket till SIP-samtal och då är man ju mycket
beroende av vilken hastighet man kan skicka.
Någon som kan testa Tele2-sim i en annan mobil exempelvis en ericson, och se
vilken speed som erhålls då, för att utesluta att det inte är iphonen som strular
med tele2-kortet.Man kan se på deras sida att det nu står 7,2 Mbit/s för mobiler också. Vid några enstaka tillfällen har jag fått farter runt 0,7 Mbit/s men det är väldigt sällan detta händer 🙁
😀
Nu funkar mitt tele2 abb. med turbo3g, dom hade missat någon
parameter i mitt abbonemang. Nu får jag samma mätvärden med
telia och tele2, inte så konstigt när dom använder samma master.
Down: 2,4 Mbit/sek
Up: 0,125 Mbit/sek
Medelvärde vid flera mätningar med BBKJag har ringt Tele2 angående Turbo-3G eftersom jag enbart kan uppnå den gamla hastigheten (0.375mb/s) och dom sa att dom har tydligen ett tekniskt fel sedan den 10/3-08. Det är tydligen därför man inte kan få tillgång till Turbo-3G.
Dock är frågan varför andra kan ha tillgång till Turbo-3G så som svedala, men inte jag.svedala: Vad menar du med ‘parameter’? Vart befinner du dig?
Jag har själv varit på flera ställen i Malmö och inte uppnåt något över 0,7 Mbit/s
Nu har jag fäöljande efter mätningar med bbk: Ta emot: 3.371 mbit/s
Skicka: 0.116 😀Då har vissa börjat få det att fungera 🙂 Dessvärre får jag inga hastigheter nära det 🙁 Snacka om att jag är avis på de som får bra hastigheter 😛
Förort till Stockholm. Nej, nu när jag läste att någon fixat provade jag med 🙂 Har också haft lika låga resultat, den 12 jan var senast jag hade <1 mbit/sek. den 12/3 hade jag ca 1,5. Iofs var jag inte hemma då utan satt på bussen 🙂
Edit: Haha frågad en snubbe på msn som hette 4oktober@blabla när han fyllde år, ungefär samma 😀
Men jag förstår inte problemet, man blir ju lite irriterad över att det inte fungerar som det ska. Jag befinner mig i Jönköping och när jag åkte hem till Göteborg så hade jag fortfarande samma låga hastighet (0,375mb/s).
Kungen: Gjorde du något för att få det att funka? Ringde tele2 eller ändrade inställningar?
jag snacka med tele2s kundservice. De samma sak sak att det är tekniska fel med deras trubo 3g nät så vi får väl hålla ut lite mer 😀
Jag har chattat med Tele2 och dom skrev att jag tydligen inte hade Turbo-3G aktiverat.
Dom aktiverade det och nu efter två timmar kommer jag upp i 1,7mb/s.ZiLi och till andra som inte får igång Tele2 Turbo-3G, kontakta kundtjänsten och be dom att aktivera tjänsten. Det är INTE något fel på 3G eller Turbo-3G om du har 3G mottagning.
Konstigt :confused: Jag chattade också med dem tidigare och frågade om de hade tekninska fel med deras turbo 3g nät och de sa att det var problemet. Jag får väl kontakta dom imorgon. Nu börjar jag ogilla deras kundservice. Dem vet f*n ta mig inte vad dom gör 😡
Allting handlar om missförstånd. Jag ringde Tele2 flera gånger senaste två veckorna och dom sa att dom hade problem med 3G nätet. Men jag hade full täckning på 3G nät.
Vilket jag glömde att säga att jag hade. Man måste tydligen aktivera tjänsten, för han jag chattade med via Tele2 chatt skrev att jag inte hade det i mitt abonnemang.Jag kom visst upp till 2.1mb/s nu 🙂
@makasu 28001 wrote:
Allting handlar om missförstånd. Jag ringde Tele2 flera gånger senaste två veckorna och dom sa att dom hade problem med 3G nätet. Men jag hade full täckning på 3G nät.
Vilket jag glömde att säga att jag hade. Man måste tydligen aktivera tjänsten, för han jag chattade med via Tele2 chatt skrev att jag inte hade det i mitt abonnemang.Jag kom visst upp till 2.1mb/s nu 🙂
Lyckost dig 😀 Jag får väl hålla ut till imorgon och tjata på dom lite:P
Jag använder min iPhone som modem, jag har egentligen inte internet på datorn (självdisciplin för studier).
Det fungerar utmärkt och snabbt 🙂
Lycka till imorm!Ficka samma svar 🙁 De sa att de har tekniska fel och att jag ska avakta lite och kontakta dom om problemet kavrstår om några dar. de sa tydligen att jag har turbo 3g tjänsten aktiverad
Ni som inte får det att funka testa detta: Skriv in mobileinternet.tele2.se i apn och testa. Kundservice sa detta till mig och det funka direkt 😀 Vad står det i din apn fält Makasuku??
Nu är man änligen nöjd med Tele2. Det enda jag saknade var Turbo 3G och nu när jag har det är det bästa operatören för mig 😀 Nu kan jag även ladda ner torrents som jag inte kunde göra med Telia
Jag har “internet.tele2.se” som APN.
mobileinternet.tele2.se är väl för mobilt bredbandsinställning för USB-modem?Nåväl, nu när du fick det att funka så är det bara att tanka ordentligt 🙂
Jo det är det och jag frågade om det skulle bli dyrare eller nåt men det skulle inte vara några problem 😀
Just nu har jag 2,1 Mbit/s Ner och 0,118 Mbit/s Upp 😀
Inte illa 🙂
Nu skall jag fortsätta med plugget, skönt att få igång Turbo-3G iaf!Jag testade att använda min iPhone som modem nu och fick bättre resultat. 2,86 Mbit/s ner och 0,33 Mbit/s Upp 😀 Lycka till med pluggandet 😉
Kunde inte heller få mer än 0,390 Mbit/s och kundtjänst sa att allt var som det skulle trots flera samtal. Kunde inte få det att funka med:
APN: mobileinternet.tele2.seEfter en 5-6 samtal till kundtjänst blev jag kopplad till en på teknisk support som kollade upp allt ordentligt. Han hittade att de hade “missat” något när jag tecknade “Surfpaket 1GB”, så han slog på det och efter jag startat om telefonen så fick jag över 2 Mbit/s ner inomhus. Och då funkade “mobileinternet.tele2.se”.. 😀
Så får ni aldrig över “gamla” hastigheten så stå på er..
Lycka till!!
Turbo-3G i Malmö
Det var likadant för mig. Jag kom bara upp i 0,35-0,40 Mbit här i Stockholm. Som tur var hittade jag det här forumet och såg att det var fler som hade samma problem. Jag ringde Tele2:s kundtjänst och sa att jag inte fick turbo 3g hastighet. Mycket riktigt var det någon dom behövde aktivera i sitt system. Dom sa att det skulle funka dagen efter. Idag när jag kollade på telefonen så saknades den lilla 3G loggan, så jag startade om telefonen. Efter det körde jag bredbandskollen och kom upp i 2,55 Mbit. Great success! 😀
Prata med Tele2 nu och jag får inte detta då det inte går att lägga på mitt “abb”.
Har knock-out för 49kr månaden som jag får ringa för samt 49öre minuten.
Sen har jag datapaketet för 39kr månaden för 1GB.Så till mig sa de att jag var tvungen att teckna om till snackis eller kompis för att kunna ta del av 7.2mbit.
Snacka om illa, speciellt att man varit abonnemangskund i typ 4-5år och så blir man behandlad som bottenskrap. 🙁knockout är väl säljstoppad, o på den tiden fick du betala ett kanonpris. Men jag gissar på att avtalet sa att du inte hade nån tillgång till Turbo3g (för det fanns väl inte då) och vill du ha det får du ta del av en annan kampanj.
@barateau 29228 wrote:
Prata med Tele2 nu och jag får inte detta då det inte går att lägga på mitt “abb”.
Har knock-out för 49kr månaden som jag får ringa för samt 49öre minuten.
Sen har jag datapaketet för 39kr månaden för 1GB.Så till mig sa de att jag var tvungen att teckna om till snackis eller kompis för att kunna ta del av 7.2mbit.
Snacka om illa, speciellt att man varit abonnemangskund i typ 4-5år och så blir man behandlad som bottenskrap. 🙁Jag hade också “knock-out” innan jag skaffade iPhonen. Har haft Tele2 i 7-8 år och har inga planer på att byta så jag tog ett “snackis” på 24-månader. Fick då 19 öre i minuten, och 19öre för sms. Dock lite dyrare uppkoppling 49öre -> 69öre. Men eftersom jag inte ringer så många samtal, men när jag väl ringer så snackar jag lite längre så tyckte jag detta funkade. Min senaste telefonräkning, blev inte högre än med “knock-out” om man räknar bort tillägget för 1Gb surf(89:-) som jag inte hade till mitt gamla abonnemang.
Och Turbo-3g är ju nästan ett måste till iPhonen.. :laugh:
Kolabert
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.