Vad är data-roaming?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Vad är data-roaming?

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Member
    Post count: 5

Hejsan allihop,
    Hittade en funktion i min iPhone 3G som heter data-roaming.
    Den står som avstängd default.

Kan någon vänlig själ upplysa mig om vad detta är?
    Hittade ingen tidigare tråd om detta.

// Henke

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@sockeplast 7393 wrote:

Hejsan allihop,
    Hittade en funktion i min iPhone 3G som heter data-roaming.
    Den står som avstängd default.

Kan någon vänlig själ upplysa mig om vad detta är?
    Hittade ingen tidigare tråd om detta.

// Henke

data roaming i televärlden är väl att om telia förlorar sin täckning där du är, så kan du använda ex. tre’s nät om det har täckning.
    Dock kan detta kosta pengar för dig som mellanhand…
    men jag är inte helt säker på att det är så, men jag tror att det är så det fungera i usa iaf.

enligt wikipedia:

Traditional GSM Roaming is defined (cf. GSM Association Permanent Reference Document AA.39) as the ability for a cellular customer to automatically make and receive voice calls, send and receive data, or access other services, including home data services, when travelling outside the geographical coverage area of the home network, by means of using a visited network.

Kungen
    Member
    Post count: 985

Sorry för att jag drar upp tråden igen men, jag kan inte surfa på mitt comviq kort utan data roaming på. Betyder det att jag surfar på någon annan operatörs nät?

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@kungen 15265 wrote:

Sorry för att jag drar upp tråden igen men, jag kan inte surfa på mitt comviq kort utan data roaming på. Betyder det att jag surfar på någon annan operatörs nät?

Man måste ha igång data-roaming när man kör med en SIM-adapter (i-Smartphone, RebelSIM o.s.v) som du gör. Troligtvis eftersom telefonen vill surfa på “nätet” den är låst till, men därför sätter man igång data-roaming så att den kör via det nätet till SIM-kortet du har i.

Tror det är så – är dock inte säker. Rätta mig gärna.

Kungen
    Member

Ok, tack hoppas du har rätt 😛 Har för mig att elGreco (som jag köpte kortet av) sa att jag skulle ha data roaming på. Blev lite osäker bara, tack!
    🙂

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@iPhoneinfo.se 15269 wrote:

Man måste ha igång data-roaming när man kör med en SIM-adapter (i-Smartphone, RebelSIM o.s.v) som du gör. Troligtvis eftersom telefonen vill surfa på “nätet” den är låst till, men därför sätter man igång data-roaming så att den kör via det nätet till SIM-kortet du har i.

Tror det är så – är dock inte säker. Rätta mig gärna.

Jag tecknade ett unlimited 3G-dataplans/internetsak med 3 för 199:-. Om jag kör med data roaming på hoppas jag att det är för den jag surfar då, så jag inte får några kostnader helt plötsligt. Har jag rätt?
    Kör förövrigt med data.tre.se som APN. Då är det mitt abonnemang jag surfar för va?

Jezper
    Member
    Post count: 136

För att klargöra:

I Sverige kan du inte roama data eller samtal via annan operatörs nät. Endast larmnummer roamas och det är kostnadsfritt.

Varför denna funktion finns är för att förhindra att din mobiltelefon automatiskt använder data vid besök utomlands. Med alla de inställningar du kan göra i en iPhone, så är det lätt att glömma att du kanske har mail och kalender inställda på push. Det betyder (om roaming är påslagen) att din iPhone kommer fortsätta plocka data oavsett i vilket land du är i. Det kommer bli dyrt för dig. Slår du däremot av roaming-alternativet så måste du aktivt välja varje gång du vill använda data utomlands. Det är helt enkelt en säkerhetsfunktion för att slippa nasty räkningar vid utlandsbesök.

Håller du dig i Sverige så spelar det ingen roll om den är på eller av (med untantag för om du använder SIM-adapter, då det krävs att det är på).

// Jezper

Kungen
    Member

@jezper 15491 wrote:

För att klargöra:

I Sverige kan du inte roama data eller samtal via annan operatörs nät. Endast larmnummer roamas och det är kostnadsfritt.

Varför denna funktion finns är för att förhindra att din mobiltelefon automatiskt använder data vid besök utomlands. Med alla de inställningar du kan göra i en iPhone, så är det lätt att glömma att du kanske har mail och kalender inställda på push. Det betyder (om roaming är påslagen) att din iPhone kommer fortsätta plocka data oavsett i vilket land du är i. Det kommer bli dyrt för dig. Slår du däremot av roaming-alternativet så måste du aktivt välja varje gång du vill använda data utomlands. Det är helt enkelt en säkerhetsfunktion för att slippa nasty räkningar vid utlandsbesök.

Håller du dig i Sverige så spelar det ingen roll om den är på eller av (med untantag för om du använder SIM-adapter, då det krävs att det är på).

// Jezper

Tack så mycket 😀

ekkg
    Member
    Post count: 294

på julafton o allt

ekkg
    Member

på julafton o allt

ekkg
    Member

på julafton o allt

ekkg
    Member

på julafton o allt

ekkg
    Member

på julafton o allt

ekkg
    Member

på julafton o allt

Halle
    Member
    Post count: 837

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

Haha ja, jag först tänkte vafan är det här, nån som skämtar eller :P:D

Halle
    Member

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

Halle
    Member

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

Halle
    Member

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

Halle
    Member

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

Halle
    Member

@ekkg 20214 wrote:

på julafton o allt

sentdol
    Member
    Post count: 2

Ó÷àñòâîâàòü â àóêöèîíå http://www.qpiii.ru/ – ïóñòàÿ òðàòà äåíåã!
    ß íå âåðþ, ÷òî nokia ìîæíî êóïèòü çà 1278 ðóáëåé – ýòî ðàçâîä ñðåäü áåëà äíÿ!
    Êòî-íäü âûèãðûâàë çäåñü? Íàïèøèòå ïëèç!!!
    Êàê ýòî ñäåëàòü?
    Íàïèøèòå, êòî çíàåò, ãîòîâ äàòü âîçíàãðàæäåíèå!

sentdol
    Member

Ó÷àñòâîâàòü â àóêöèîíå http://www.qpiii.ru/ – ïóñòàÿ òðàòà äåíåã!
    ß íå âåðþ, ÷òî nokia ìîæíî êóïèòü çà 1278 ðóáëåé – ýòî ðàçâîä ñðåäü áåëà äíÿ!
    Êòî-íäü âûèãðûâàë çäåñü? Íàïèøèòå ïëèç!!!
    Êàê ýòî ñäåëàòü?
    Íàïèøèòå, êòî çíàåò, ãîòîâ äàòü âîçíàãðàæäåíèå!

jorelena
    Member

ó êîãî êàêîé ñêðèí íà ìîíèòîðå?
    ñêðèíøîò åñëè ìîæíî!

jorelena
    Member

ó êîãî êàêîé ñêðèí íà ìîíèòîðå?
    ñêðèíøîò åñëè ìîæíî!

Viewing 24 posts - 1 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.