rastersize

Forum Replies Created

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • rastersize
    Member
    Post count: 26

    @iPhoneinfo.se 7746 wrote:

    Går det att reklamera hos Telia, någon som har gjort det än?

    Borde gå att reklamera, det är helt klart ett fabrikationsfel alltså bör du få din iPhone reparerad gratis. Kan inte konsumentköplagen utantill men har för mig att dem måste reparera den om dem inte kan bevisa (dem, Telia/Apple, har bevis bördan det vet jag 100% igt) att du pajat den och du fortfarande har garanti kvar dvs.. Vilket de flesta iPhone 3G nog har 😉

    Inte sett några sprickor på min ännu, dock har endast använt den i 1 vecka (la tillbaka den i lådan efter en vecka då jag skulle iväg på 2 veckors semester). Blir det några sprickor på min kommer jag bege mig till en Telia butik bums-med-detsamma.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Klart man fick tag i en, stövlade in på Telias butik i nordstan i fredags vid strax efter elva och kom ut igen ~10 minuter senare med en vit 16 GB iPhone 3G 🙂

    Kom hem ungefär 12 och det var inga problem att aktivera.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Eller så skulle du ju faktiskt kunna läsa på produktsidan för den produkten du frågar om. Står klart och tydligt där, till och med bilder.
    http://store.apple.com/se/product/MB051ZM/A?fnode=home/shop_ipod/ipod_accessories/power&mco=MTU5MjU

    För övrigt, så som du skriver är det lätt att tro att du är 14 till 15 år gammal (eller ska man säga ung?).

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @Mr EmCom 4810 wrote:

    Sluta spamma!

    För om det var så jobbigt att han postade tre inlägg i rad var du tvungen att tre dagar senare bumpa upp tråden igen? Okej trådskaparens första bump var ju enbart en bump och tillförde inget. Det tredje inlägget i rad tillförde ju faktiskt svaret på trådskaparens fråga och får ju därmed ses som ett godkänt inlägg.

    Ditt inlägg däremot bör ju mest ses som just spam. Så var god sluta spamma!

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @haziza 4634 wrote:

    Hur blir det när Flash kommer har det med mjukvaran eller hårdvaran att göra i Iphone?

    Det har med några saker:
    För det första: Med mjukvaran, Adobe måste porta Flash till iPhone och porta saker är Adobe verkligen helt värdelösa på. Alla deras portar av Flash ifrån Windows äter CPU något så in i helvete.
    I och med det första följer det andra: Du måste ha ett eller flera externa batterier med dig. Annars kommer din standby tid gå ifrån 300 till 50h och taltiden (2G) kanske om du har tur 2h.

    Thats how crappy Flash är. Dessutom, till vad vill du ha Flash på din iPhone till? Det är ju i princip bara två saker som Flash används till idag: video och reklam där reklam är det område som använder Flash mest.

    Jag kan leva utan Flash, nej, jag är Glad att Flash inte kommer att komma till iPhone. Varför kommer inte Flash komma till iPhone? För det har Apple indirekt sagt (typ: inga kodtolkare, vi vill inte att folk ska börja bitcha på vår telefon därför att någon korkad utvecklare valde att skriva sin applikation i Flash/Java).

    Edit: För att styrka hur sjukt dåligt Flash och dåliga Adobe verkligen är kan vi ta min MacBook. När den var ny och jag gick in på Aftonbladet (som formligen badar i Flash-baserade reklam) utan AdBlock till Safari så gick min batteritid ner ifrån trevliga 5-6h till 2h. Bort med all flash: upp till 5h igen.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4383 wrote:

    wow! tack, det förklarade en hel del! =) får fördjupa mig mer i iphones/mac;s biblotek, några tips på hur man ska börja?
    programmerar du själv apps?

    jag har nyss börjat med c++ ^^ läser en bok om c++ programering. använder dev++ som kompliator <-stavas?

    Jo jag programmerar själv.
    Ska du programmera för Mac/iPhone så bör du skriva dina applikationer i Objective-C. Då Apple tillhandahåller bindings (biblioteket Cocoa, som är det man använder när man skriver Mac applikationer, är skrivet i Objective-C och endast språk där som det finns bindings för kan man använda biblioteken) för just det språket.

    Dessutom måste du (om du inte har en Mac, eller tänkt köpa en, kan du kolla på OSX86, googla) ha OS X 10.5 (senaste versionen av Apples operativsystem för Mac) för att kunna skriva iPhone applikationer.

    Men innan du springer iväg och köper dig en Mac för att kunna skriva applikationer för Mac/iPhone så testa lite mer att programmera och se om det passar dig. Tänk också på att det finns andra språk än C++ vill du testa ett lite lättare kan du kolla på Python.

    Om du redan har en Mac (eller kör en hackingtosh, OSX86) så är steg ett (1) att gå till http://developer.apple.com/iphone/ och skaffa ett konto och därefter, steg två (2), ladda ner XCode 3.1 Beta 6 (vilket heter “iPhone SDK”) på sidan.
    Steg tre (3) är att installera.
    Steg fyra (4) är att läsa på (vilket du kan börja med medans iPhone SDK laddas ner):
    4.1 Tools for iPhone OS Development
    4.2 Introduction to The Objective-C 2.0 Programming Language
    4.3 iPhone OS Programming Guide

    Bra böcker om Mac (Cocoa) programmering (kunskap som nästan direkt går att använda vid iPhone programmering) är “Cocoa Programming For Mac OS X” av Aaron Hillegass (tredje upplagan kom precis ut och använder sig av senaste versionen av XCode).

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @iphone<3 4378 wrote:

    69693_1210008947.jpg
    jaa där är min.

    Bilden syns ej. Troligen tillåter inte bilddagboken den typen av länkar.
    Ladda upp på http://pici.se/ istället.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @iPhoneinfo.se 4364 wrote:

    En stor eloge till rastersize som tog sig tid att skriva ett grymt bra inlägg till vår förvirrade man (?) 😉

    😀

    Man tackar, hoppas bara han inte blir mer förvirrad 😛

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4337 wrote:

    tackar för ett seriöst svar =) det förklarade en del. trode faktist att windows och mac byggde på samma sak i grunden. men använder inte mac sig av c++, java, och osv som programerings språk till sitt oprativ? eller kör mac sitt eget språk? förlåt. jag har inte en mac, så jag har inte någon anning hur mac funkar. de samma gäller iphone.

    Ett språk är (oftast) inte bundet till ett specifikt operativsystem (Windows/Mac/Linux) men det är bibliotek. Så kod som är skriven för Macs bibliotek funkar inte på Windows datorer då Windows inte har samma bibliotek. Och vice-versa då så klart.

    Språk – så som C, C++, Objective-C osv. – blir så kallad maskinkod (vilket är massor med ettor och nollor, alltså binärt, då processorn jobbar med ström av/ström på) som processorn kan arbeta med. Denna maskinkod är dessutom olika beroende på vilken processor typ man använder.
    Vanliga datorer och (nyare Intel) Mac använder till exempel processorer av typen x86. iPhone däremot använder sig av ARM. I praktiken betyder detta att om du skapar ett program för t.ex. Windows eller Mac så kan du inte köra den på iPhonen eftersom maskinkoden (hittar bara på betydelsen här) “84” betyder addera 1 till ett värde medans det på iPhonen kanske betyder subtrahera 1 ifrån ett värde.

    Hoppas du förstår varför man inte kan ta ett färdig kompilerat program och bara köra det på en annan platform.

    Ett annat problem (som jag täckt innan men jag tänkte ta ett exempel till så det blir ännu klarare) är ju biblioteken.
    Säg att du har skrivit ett program som ska använda sig av en webbkamera för att ta kort. Din kod ser ut något sådant här:

    Code:
    #inkludera “webbkamerabiblioteket”

    funktion: main()
    // Detta tar en bild med webbkameran:
    bild = webbkamera_ta_bild();

    // Detta sparar bilden på hårddisken:
    spara_bild_till_disk( bild );
    funktionslut;

    Du kompilerar sedan programmet på Windows (vilket det skapats för) där “webbkamerabiblioteket” är standard och finns med för alla datorer med Windows installerat. Du får en taBildMedWebbkameran.exe fil.
    Du flyttar sedan över koden till en Mac och försöker kompilera det men då kommer du få felet “Biblioteket ‘webbkamerabiblioteket’ finns inte’.

    Man skulle då kunna tänka sig att det skulle gå att flytta taBildMedWebbkameran.exe filen till Macen. Men icke, för det första så finns ju faktiskt inte biblioteket “webbkamerabiblioteket” på Macen så när programmet körs kommer det att krascha eftersom det försöker använda en bibliotek som inte finns. (Ta ut en bok som inte står i bokhyllan och läsa den för att få reda på vad programmet ska göra för att kunna ta en bild med webbkameran).

    Här kan man också knyta an lite andra fundamentala olikheter mellan Windows och Mac osv.. De är extremet olika. Inte nödvändigtvis till utseende/hur man gör saker i de olika operativsystemen men det du inte ser när du använder din dator. De grundläggande sakerna. Som till exempel hur program pratar med din hårdvara och till exempel säger till ditt grafikkort att rita upp saker ur spelet du just spelar.
    Andra saker som skiljer dem (som du som användare lätt märker) är att .exe filer inte funkar på något annat än Windows eftersom andra operativsystem inte använder samma typ av körbara filer. De som används på Mac/Linux osv. går för den delen inte att köra direkt på Windows.

    Nu vill jag dock inte få dig att tro att det är omöjligt att programmera och skriva kod som funkar på fler än ett operativsystem. Det finns massor med bibliotek som funkar på Windows, Mac, Linux och andra operativsystem. Det finns också bibliotek som fungerar som “omslagsbibliotek” (eng: wrappers) som gör att du bara behöver använda det bibliotekets funktioner sen sköter det biblioteket resten och kontaktar rätt bibliotek beroende på vilket operativsystem det körs på. Dock måste man kompilera en version för varje operativsystem man vill stödja.

    Sen kommer vi in på resurser. Din vanliga dator har sjukt mycket mer resurser än iPhone. På grund av detta kan man till exempel inte köra vissa program på iPhone även om man såg till att ens program (som var skrivet med tanke på vanliga datorers resurser) bara använde bibliotek som iPhone har och kompilerade det för iPhone.

    Sen kommer vi till Java.

    När man skapar Java-program så får man inte en färdig körbar fil som det bara är att starta (alltså en fil med maskinkod) utan man måste ha en så kallad virtuell java maskin installerad. Finns det en sådan för platformen så kan man också köra vilket java-program som helst. Såvida datorn/enheten har tillräckligt med resurser för det. Sen finns det också olika versioner av javas virtuell maskin, den vanliga med stöd för i princip allt och en nedbantad som är tänkt till telefoner och andra liknande enheter.

    Hoppas du orkade läsa allt, det blev lite mycket, och att du förstod varför det inte går att göra det du vill direkt. Är det något du inte förstår eller vill att jag ska förklara (inom området) så är det bara att hojta till.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @sitting 4195 wrote:

    läste att man kunde ta source koden från något program/spel och köra en kompliator <- "stavas?" som komplimerar den så att den funkar på mac. vilket låter lite logist, då iphone inte skiljer så mycket från mac…. eller?

    får väll lära mig programera, nu när apple sdk är ute =/

    det där va inte roligt alls =/

    kanske inte crysis fast andra spel ^^ dock inte i högsta… men i alla fall spelbart läge.
    http://kotaku.com/364772/ea-confirms-iphone-spore-other-games-coming

    men erskän att windows har 50 % mer program till sitt oprativ gemfört med mac… =D

    Det tyckte jag var roligt.

    Sen så om du tänker på hur mycket resurser som behövs för ett spel och kollar hur mycket iPhone har (resurser = minne, processorkraft, “grafikkort” osv.) så inser nog du också att det inte är så lätt.

    Du länkar till en artikel om ett spel som utvecklas för att köras på iPhonen. Det betyder inte att du kan köra valfritt program.

    Ja det finns något som heter kompilator och den gör om källkod (som du inte har tillgång, till de flesta spel i alla fall) till maskinkod som din processor kan jobba med.
    Men en kompilator kan inte ta koden för valfritt program/spel och skapa maskinkod för en platform (mac/iphone/windows) som källkoden inte är skriven för.

    När man skriver program använder man oftast något som kallas bibliotek. För mac kallas “huvudbiliteket” (som är en samling av många) för Cocoa samt Foundation. Dessa bibliotek finns inte på till exempel Windows utan där används andra bibliotek.

    För att dra en liknelse, om du läser en bok om andra världskriget och det finns en referens till en annan bok. Men du har inte den boken så du går till din bokhylla och ta ut en annan bok (som kanske råkar vara en skönlitterär roman utav George Orwell). Då kommer saker och ting inte riktigt hänga ihop, det blir fel.

    Förstår du nu varför det du vill göra inte “går” (såvida du inte lägger ner en förbannad massa tid, vi snackar år, på att porta alla bibliotek osv. fram och tillbaka).

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @ptr 4158 wrote:

    ah dom där läste jag om för ett tag sedan, mene känns ju så där att hosta upp 800kr. Någon som vet om lurarna är riktigt bra så att de är värda priset?

    och vad tycker macoteket och andra apple-butiker om att man klampar in och säger att man vill ha lurar som passar till ens iPhone?

    edit: mm såklart kostar lurarn 999kr inklusive moms. errr

    Troligtvis har de inga problem med det i och med att MacForum säljer iPhone fodral (sådana i silikon och plats) 😛

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Såg en reklam för “V-Moda Vibe duo” hörlurar som sa att dem var gjorda för iPhones uttag. Dock verkar det som att alla V-Moda har en massa onödigt och fult “bling-bling” :/
    http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=440810&product_id=1326011

    Men spring in till ditt lokala Macotek allternativt MacForum och kolla om de har hörlurar som verkar passa iPhonen och dig.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Vadå, kan man inte köra Crysis med högsta inställningarna i 1920*1200?
    Fan va sämst iPhone är!

    Och som ett sista litet råd, om nu inte TS försöker vara rolig dvs., tänk igenom din egna fråga ett en gång. Allt blir lite mer själklart när man väljer den logiska vägen 🙂

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @deluxenoone 3750 wrote:

    Kan man på ngt sätt kopiera smsen som man har i sin nokia till iphonen ?

    Du kan ju plutta i ett simkort i nokian och vidarebefodra alla sms till din iPhone (alltså, ditt nuvarande sim i iPhonen och ett annat i nokian). Nackdelen med detta är ju att det kan kosta en del, beroende på hur många sms det är frågan om 😛

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @viggetorr 3639 wrote:

    Förstod inte riktigt vad du menade med den meningen…

    Det han menade var ungefär det här: Online Apple Store is Out of iPhones

    Se det själv: http://store.apple.com/us

    Edit:
    @frieesh 3650 wrote:

    istället för att chansa så skulle jag tror att apple kör samma taktik som förrut att dollarn är värd 10 svenska kronor.. Så en iphone som i Usa kostar 399 kommer troligen att kosta 3999.. men det är som sagt om dom kör på samma bana som förrut..

    Fast dem kör ju inte på “gånger 10” längre, utan snarare 8.9 till 9 gånger USD priset ((MacBook i SEK) / (MacBook i USD) = 8.91…).
    Så 399 * 9 = 3591 SEK ≈ 3595 SEK.
    Och i det priset ingår ju då också frakt och moms.
    Skulle man ta priset i USD och slänga på moms (för att sedan konvertera till SEK, vilket är ~6 SEK per USD) får man:
    399 * 1,25 * 6 = 2992.5 ≈ 2995 SEK.

    Detta ger att iPhonen skulle bli 600 SEK dyrare i Sverige om man inte räknar in frakten från USA till Sverige. Helt okej pris enligt mig.
    Vi får bara hoppas att Apple känner för att räkna som jag, vilket dem borde göra ty de räknar ju sådär på sina andra produkter.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Finns iPhone i Thailand?
    Säker på att det inte bara är kopior?

    Hur menar du med säkert? Att det är den riktiga iPhone och inte en kopia? Eller att du blir tagen av tullen?

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Testat att återställa den?

    Har du låst upp den (eller är den köpt upplåst)?

    rastersize
    Member
    Post count: 26
    in reply to: Bootloader #16925

    @w_ille 1880 wrote:

    vadå så man måste nedgradera sin 1.1.4 modell lr? kan man göra det med ziphone? det är väll bara klicka på “do it all” lr hur?

    Nedgradera till 1.1.4? 1.1.4 är senaste firmware. Det är dock ofta bra att återställa till 1.1.4 då det finns rapporter om “out of the box”-telefoner som kommit med 1.1.3 efter att 1.1.4 släppts. Just a precaution.

    Du ska inte använda ZiPhone, ställer bara till det och är dåligt 🙂
    Använd iLiberty+.

    @lingen 1873 wrote:

    Kräver i dagsläget att man har en mac… Dom har inte släppt Windows eller Linux version än, men hoppas det kommer snart:)

    Men man har ju en Mac så det är ju lungt 😉

    rastersize
    Member
    Post count: 26
    in reply to: Bootloader #16914

    @lingen 1860 wrote:

    Du ska sedan vad jag vet kunna uppgradera till 4.6 Bl, med 3.9 finns det (idag) ingen metod att uppgradera till 4.6

    Ej sant längre, det går med PwnageTool.
    Alltså: Man kan numera hoppa hur mycket man vill mellan 3.9, 3.9FB, 4.6 och 4.6FB. Good bless the iPhone Dev Team.

    http://www.iphone-dev.org/
    http://wikee.iphwn.org/sgold_bootrom:bootneuter

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @jumpcut 1767 wrote:

    Tror du att den känner av örat eller närhet till någonting överhuvudtaget? Jag kan tänka mig att det kan bli kaos om det ringer och man har den i fickan om den ska aktiveras när den är nära någonting, eller om det är värmen den går på, eller vad det nu kan vara. Eller om det är hud så riskerar man ju att svara automatiskt så fort man sätter handen i fickan och sen komma åt “lägg på”.

    Dum idé rakt igenom.

    Om du läser innan du postar ser du att den går på IR-strålning, något som ditt öra (och övriga kroppen sänder ut, värme). Dock stoppas det mig veterligen av tjockare material som till exempel byxtyg (eller har du någonsin lyckats ändra TV-kanal genom jeansen?).

    Problemet med att man skulle råka svara då man tar upp den kvarstår dock. Men jag skulle mest troligen inte använda det ändå. Antydde bara att det troligen var möjligt att fixa genom att läsa av den inbyggda sensorn.

    Så inte en dum idé alls men man får nog lägga in lite fler villkor och så vidare än vad jag nämnde för att den ska vara nått så när praktisk i verkligheten.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Borde väll annars gå att koda något sött program för det, alltså ett program som ligger som en deamon och “aktiveras” då man får ett samtal (men inte redan är i ett samtal) och den “känner” av örat (IR-tjoffet).
    Någon som känner sig manad?

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Vet tyvärr inte vad skillnaden blir i verkligheten utan var något jag läste på MacRumors forum.
    Men här (http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30650/article.html) står det lite om hur tunt OLED är (~300 nm, vilket är 0.0003 mm eller om man så vill 0.0000003 meter). Alltså tunt som attan och bara glaset och touch-grejset som sätter tjockleken.
    Dock verkar OLED inte vara allt för billigt 😉

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    @jumpcut 1385 wrote:

    Jag skulle inte våga gissa på någonting. Att det kommer släppas en iPhone med 3G-stöd (renodlad UMTS-iPhone tror jag inte en sekund på) är nog spikat, men när?

    Dessutom tror jag inte att de kommer kunna behålla dagens specifikationer om de ska trycka in 3G i luren också. Vi kommer nog få se en bortplockad kamera, annat batteri eller större telefon. Väljer de att göra telefonen något större (tjockare, inte bredare eller längre) så skulle man ju däremot kunna få se en bättre kamera, kanske till och med en dedikerad kameraknapp på sidan.

    Tror inte jag heller en sekund på en renodlad UMTS-iPhone utan en iPhone, som idag, fast med 3G-stöd.

    Optimism: Jo fast med en OLED skärm så kryper ju skärmens tjocklek och därmed behåller den samma tjocklek osv.

    rastersize
    Member
    Post count: 26

    Angående 3G: 3G iPhone Already Ordered By Apple?
    Skulle man våga gissa på att den kommer om ~3 månader när fw 2.0 ska släppas kanske 🙂

    rastersize
    Member
    Post count: 26
    in reply to: Operatör? #16502

    @frozen 1380 wrote:

    Håller med dig om att 599:- är lite väl saftigt för en privatperson. Ditt alternativ var mycket lockande. Det jag undrar lite över är om det även är gratis att ringa halebop. med tanke på att dom ligger på samma nät tänkte jag.

    Tror inte det, erbjudandet är att man ringer alla Telia-mobiler gratis, tyvärr.
    Sen kräver det också att man har ett “Studentkortet”-kort. Men det är ju lätt att fixa (bara anmäla sig till någon obskyr kurs på något universitet någonstans och sen bara inte gå dit ;))

    rastersize
    Member
    Post count: 26
    in reply to: Operatör? #16500

    @ltk 427 wrote:

    Om jag inte är helt borta just nu så är det bästa abonnemanget för (speciellt)iphone Telenor fastpris, 599kr/mån 499 på företag, och i båda dom så ingår allt så länge du inte kommer upp i mer än 6000kr.

    Telia har som Iphoneinfo sa 200kr/mån i tillägg för obegränsad mängd men skillnaden när man är ute på stan är absolut inte stor, själv surfar jag inte när jag är ute, utan jag kollar bara på mina mail och det är absolut inga probem med Telenor men vill man surfa lite snabbare så är Telia bättre.

    Telenor har ju också ett av sveriges bästa 3g nät kanske något att tänka på om man ska köpa en ny iphone om något år med 3g=)

    //LTK

    Skulle väll inte vilja påstå att ett abonnemang som kostar 599 respektive 499 kr per månad är det bästa för speciellt många.

    Vilken operatör och abonnemang som är bäst beror på person och användning. Personligen blir nog Telia Student (49 kr/mån, 3000 sms, 0 kr/min alla telia mobiler, 69 öre/min alla andra) plus Telia Fastpris (199 kr/mån, turbo-3g, edge, telias wifi, och ja fastpris då) bäst för mig (tot: 248 kr/mån för att nästan helt gratis kunna göra allt med mobilen). 🙂

    westgren: Så länge det inte är ett “3g-only” kort så är det inga problem mig veterligen (alltså så länge det inte är ett USIM så är det lungt).

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)