3,6 Mbit/s och ta hem en hemsida

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone 3,6 Mbit/s och ta hem en hemsida

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 35

Hej!
    Jag har lite funderingar kring max hastigheten iPhone har. Har för mig att iPhone max kan ta emot 3,6 Mbit/s:confused: Vad är det som begränsar hastigheten? Är det telefonens processor eller? Förstår att man inte kan jämföra med en laptop t.ex. Sedan undrar jag vad det beror på att det tar lika lång tid att ladda hem t.ex Dagens Industris hemsida, oavsett om man för tillfället har ca. 3 Mbit/s eller 400 Kbit/s? Kankske inte spelar så stor roll med hastigheten när man tar hem en hemsida som när man t.ex skall ta hem stora filer på ett antal Mbyte?

Har gjort en hel del tester med bredbandskollen. Det mesta jag för tillfället har kommit upp till är 2,9 Mbit/s:)
    Tycker jag är imponerande för en telefon.

MVH

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Jag kan iaf svara på den första 🙂

Orsaken till att iPhonen “bara” klarar 3,6Mbit/s är att den är skapad i och för USA. Och där har dom andra strålnings-lagar än i alla andra länder. Så dom som görs för andra länder har lite kraftigare antenner, och kan därför klara av lite högre hastigheter 😉

Perraman
    Member
    Post count: 35

Hej!
    Tack för svaret:)
    Har funderat lite kring strålning.
    Inte för att man sitter med iPhonen och surfar en hel dag.
    Men det kan bli någon halvtimme emellanåt.
    Men har man telefonen en bit från kroppen och täcker inte antennen med handen som jag förmodar sitter på toppen så torde det inte vara någon risk jämfört med att ha den mot huvudet.

MVH

Mekke
    Member

Som jag sa, iPhonen har mindre strålning än dom flesta andra telefoner, så det är ingen fara alls. Du kan ha iPhonen liggandes på huvudet i några timmars 3G-surfning utan att ta skada 😛

(Btw, antennen är längst ned ;))

bozz
    Member
    Post count: 1199

hur mycket strålning gör igentligen en normal telefon? Är det farligt liksom?

Mekke
    Member

Naej, egentligen inte, men det är inte rekommenderat att prata i en mobil så länge ändå.. Jag minns en mobil min mamma hade en gång, som hon behövde prata ca 5min i för att den skulle bli jättevarm. Den var nog rätt farlig… Men iPhonen är iaf ingen risk med, det vet jag 😀

rebinrr
    Member
    Post count: 91

@mekke 31728 wrote:

Naej, egentligen inte, men det är inte rekommenderat att prata i en mobil så länge ändå.. Jag minns en mobil min mamma hade en gång, som hon behövde prata ca 5min i för att den skulle bli jättevarm. Den var nog rätt farlig… Men iPhonen är iaf ingen risk med, det vet jag 😀

iPhone är en ganska farlig strålnings mobil. Den kom på 5:e plats av mobiler med mest strålning enligt Här är mobilerna med högsta strålningen | Pryl | Aftonbladet.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Så länge man inte står och pratar med telefonen tryckt mot huvudet i ett par timmar om dan så är inga moderna telefoner farliga.
    Ska man snacka mycket och länge kan man enkelt undvika problemet med ett headset,finns flera passande på marknaden.

joelit
    Member
    Post count: 2

Brukar känna av strålning(?) inte säker på att det är det, men börjar sticka i handen när jag håller iPhonen

😐

steffe
    Member

Troligtvis inte strålning,verkar vara cirkulationsproblem.

joelit
    Member
    Post count: 2

Det stämmer nog, tack 🙂

bozz
    Member

@steffe 31740 wrote:

Så länge man inte står och pratar med telefonen tryckt mot huvudet i ett par timmar om dan så är inga moderna telefoner farliga.
    Ska man snacka mycket och länge kan man enkelt undvika problemet med ett headset,finns flera passande på marknaden.

Låter ändå ganska läskigt. Jag har aldrig pratat 2h på en dag, men ändå?! 2h är ju liksom inte en jättelång stund!

“strålar” telefonen även när jag bara har den i normalläge, alltså spelar spel, osv, eller att den bara ligger i fickan.. känns ju som telefonen måste ha kontakt med nätet hela tiden även om jag inte ringer?

PS. bara undrar, får nog mer strålning från andra saker på en dag skulle jag tro 😛

steffe
    Member

Om du pratar mycket kan du använda headset.
    Så länge du inte har luren tryckt mot huvudet så har strålningen ingen betydelse.
    Ja,det finns andra strålkällor:
    1.Mikrovågsugnar
    2.Mätradarn i vägverkets fartkameror
    3.Militära och civila radaranläggningar
    4.Större kraftledningar
    5.Järnvägens elledningar
    6.Radiosändare
    7.Mikrovågs radiolänkar,används till rundradio,tv och i telenätet
    8.Lysrör och lågenergilampor
    9.Svetstransformatorer
    10.Generatorer i kraftverk

Ingen av dessa strålningskällor är på något sätt farlig vid normal exponering.

bozz
    Member

Telefonerar knappt, utan använder mest sms.. så behöver inte ordna något headset för tillfället (ser rätt lamt ut förövrigt tycker jag hehe).
    Men det är väl inte bara huvudet som kan exponeras, jagmenar man har väl ofta telefonen i fickan när man pratar i headset eller? då borde ju delen som är närma telefonen strålas (blått ljus som fräter sönder huden :O )

repost: “strålar” telefonen även när jag bara har den i normalläge, alltså spelar spel, osv, eller att den bara ligger i fickan.. känns ju som telefonen måste ha kontakt med nätet hela tiden även om jag inte ringer.
    Eller funkar det som push kanske?

steffe
    Member

Telefonen strålar bara när den sänder,och det är bara direkt mot huden under lång tid som det kan vara farligt.
    För oss som inte babblar i den jämt så är en vanlig röngen hos tandläkaren mycket värre än mobilen.

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@mekke 31711 wrote:

Som jag sa, iPhonen har mindre strålning än dom flesta andra telefoner)

Lite konstigt faktiskt att dom inte använder det i sin marknadsföring i Sverige!

steffe
    Member

@antonfjanton 31805 wrote:

Lite konstigt faktiskt att dom inte använder det i sin marknadsföring i Sverige!

Det kan bero på att strålningen hos moderna telefoner vid normal användning (1-2 tim/dag) är betydelselös.

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.