Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › 3G Täckningen inte dålig trots allt
-
AuthorPosts
-
Iaf om man ska tro Göteborgs-Posten: Svenskt 3G-test av iPhone 3G | iPhoneinfo.se
🙂
Lite bristfälligt att testa telefonen i en och samma kammare (även fast killen säger motsatsen). Det blir aldrig riktig verklighet som när man reser runt och telefonen måste hålla kontakten mellan olika master. Det är väl ändå rätt logiskt?
Det enda egentliga “någon” bör göra är att ha med sig kanske 5 olika telefonmodeller där alla har Telia med 3G-kort. Bland dessa 5 en iphone 3G. Sen reser man Sverige runt och granskar noga täckningen hela tiden och jämför. Tror iphone 3G skulle på pisk!
Vill någon pröjsa mig för att göra det så tackar jag inte nej. 😀
Vart fick dom testexemplaret från? Ska bli intressant att se om de testar någons lur som anser att de har problem med täckningen.
om ni vill testa lite geeky stuff så ring : *3001#12345#*
då kommer en field test meny upp, där kan man mäta db styrka på 3g signalen bland annat
kolla nu bvredvid telia, där står nu ett nummer.
ju högre nummer desto bättre, dvs -70 är bättre än -80 (OBS! dB räknas negativt)där jag bor är det värdelös täckning 8med alla telefoner som är kopplade till telia)
3G: -103dB (jämför med “dålig täckning i 3g testets: -105db så är det inte konstigt att min vill köra edge)
GSM: -65dBInte svårt att förstå varför min telefon väljer gsm i de flesta fallen…
kvar att göra nu är att ta en “vanlig” telefon, som är kopplad till telia, stå på samma ställe och aktivera en liknande field test och jämföra
-85 (pendlar) -90. (3G)
-67 (pendlar) -59 (GSM)
På jobbet där jag har bra täckning med 4-5 pinnar 3G är det -83 när man inte har handen över nedre delen av telefonen.
Håller jag handen över baksidan ner till (som man normalt håller telefonen) så ändras det till: -99.
så de som påstår att handen inte gör någon skillnad är ute och cycklar.
Och varför i alla världen placerar man antennen där folk har handen???
@jompao 10221 wrote:
så de som påstår att handen inte gör någon skillnad är ute och cycklar.
Och varför i alla världen placerar man antennen där folk har handen???
Självklart gör handen så att det blir sämre mottagning. Detta står även i bruksanvisningar till vissa telefoner, att man ska undvika att hålla handen över antennen, eftersom mottagningen försämras.
Och jadu, det kan man undra. Dom borde ha vänt på hela telefonen, haft alla antenner högst upp istället. 😉
Ännu ett “test” från GP publicerat idag: Iphone klarade 3G-testet – Teknik & trender – Göteborgs-Posten
Jag har aldrig haft problem med min täckning, trots det att jag pratat mycket
när jag varit ute och åkt och sådär. Jag har väl tur. 😉3G Täckningen är super bra på min telefon.. tack apple hehe
@hexenhammer 10384 wrote:
Jag har aldrig haft problem med min täckning, trots det att jag pratat mycket
när jag varit ute och åkt och sådär. Jag har väl tur. 😉???
Samtal, vi pratar om problem med 3G datatrafik..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.