3gs från TRE – Unlock?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak 3gs från TRE – Unlock?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 96

Hej,

Sprungit runt i stan och letat efter 3GS nu, slut överallt. Men såg till min förvåning att det fanns i lager hos operatören TRE.

Jag har nu Telia, så för att det skulle vara aktuellt för mig så skulle jag behöva låsa upp telefonen.

Har nu läst och letat som en tok här i forumet, och tror jag har kommit fram till den rätta informationen. Men jag vill vara 110% säker så jag frågar även er.

Om jag installerar Blackra1n (blackweather) på min 3gs när jag fått hem den. Har jag då möjligheten att Jailbreak’a samt Låsa upp telefonen?

För om jag fattat det hela rätt, så ligger “blacksn0w” inbakat i blackrain, så man får välja det inne i sprinboarden om du vill installera det eller inte?

Varför jag frågar är ju då för att jag vill inte sitta med en TRE låst telefon när jag har telia.

Så jag är tacksam för svar!

/M

muffins
    Member
    Post count: 1906

@mandinga 46241 wrote:

Hej,

Sprungit runt i stan och letat efter 3GS nu, slut överallt. Men såg till min förvåning att det fanns i lager hos operatören TRE.

Jag har nu Telia, så för att det skulle vara aktuellt för mig så skulle jag behöva låsa upp telefonen.

Har nu läst och letat som en tok här i forumet, och tror jag har kommit fram till den rätta informationen. Men jag vill vara 110% säker så jag frågar även er.

Om jag installerar Blackra1n (blackweather) på min 3gs när jag fått hem den. Har jag då möjligheten att Jailbreak’a samt Låsa upp telefonen?

För om jag fattat det hela rätt, så ligger “blacksn0w” inbakat i blackrain, så man får välja det inne i sprinboarden om du vill installera det eller inte?

Varför jag frågar är ju då för att jag vill inte sitta med en TRE låst telefon när jag har telia.

/M

Om du har en telefon som inte har den nya bootromen (Den nya bootromen där 24kpwn exploiten är täppt) så laddar du bara hem blackra1n för att jailbreaka telefonen, och sedan kör du blacksn0w som finns inne i blackra1n applikationen för att låsa upp telefonen. Sedan är allt frid och fröjd.

Får du en telefon med den nya bootromen, så kan du givetvis också jailbreaka samt låsa upp telefonen.
    MEN…
    Telefoner med nya bootromen måste jailbreakas om varje gång telefonen startas om/stängs av. Du får en s.k tethered jailbreak. Då det inte finns något sätt där ännu att köra untethered (jailbreakas en gång och behöver inte jailbreakas om).

Belkin
    Member
    Post count: 52

@mandinga 46241 wrote:

Hej,

/M

Om du köper den från tre kan dom låsa upp den åt dig i butiken.

muffins
    Member

@belkin 46243 wrote:

Om du köper den från tre kan dom låsa upp den åt dig i butiken.

Japp, om man köper den kontant dvs.
    Köper du telefonen med abonnemang från 3, så får du vänta 12 månader innan dom kan låsa upp den.

Kontantköp så låses den upp direkt mot en kostnad på 350 SEK om jag minns rätt.

Om du betalar 350 SEK till tre för en legal upplåsning, så kommer du inom ett par dagar efter betalning att få ett meddelande i iTunes när du kopplar in din iPhone att den har blivit upplåst.
    Och då kan du utan problem uppdatera till framtida versioner utan att oroa dig över upplåsning försvinner eller dylikt.

mandinga
    Member

Jag funderar ju dock på att ta ett abonnemang på den, det billigaste.

Då jag redan sitter på ett Imaxi från Telia.

Men om jag förstår det hela rätt, så kan jag låsa upp den oavsett om det är den varianten som är “skyddad” från JB eller inte? Bara det att det blir omständigt om telefonen stängs av. För då måste jag göra om allt igen?

Då till frågan, mina apps som jag fixat via JB försvinner dom om telefonen stängs av då? (Utgår från att det är den varianten som är skyddad från JB)

För jag är som sagt sugen på en 3GS rätt så omgående. Dock så är det ju omständigt att JB’a och låsa upp på nytt ifall telefonen dör.

Vad _tror_ ni det är för version på de som TRE har på lager?

/M

muffins
    Member

@mandinga 46246 wrote:

Jag funderar ju dock på att ta ett abonnemang på den, det billigaste.

Då jag redan sitter på ett Imaxi från Telia.

Men om jag förstår det hela rätt, så kan jag låsa upp den oavsett om det är den varianten som är “skyddad” från JB eller inte? Bara det att det blir omständigt om telefonen stängs av. För då måste jag göra om allt igen?

Då till frågan, mina apps som jag fixat via JB försvinner dom om telefonen stängs av då? (Utgår från att det är den varianten som är skyddad från JB)

För jag är som sagt sugen på en 3GS rätt så omgående. Dock så är det ju omständigt att JB’a och låsa upp på nytt ifall telefonen dör.

Vad _tror_ ni det är för version på de som TRE har på lager?

/M

Ja du har förstått det rätt, att du kan låsa upp i vilket fall som helst.
    Om du har otur och får en tele med ny bootrom så blir det lite omständigt, då du måste jailbreaka om telefonen varje gång den skall startas upp.

Har du tur så kanske du får en tele som inte har den nya bootromen också.

Ang. dina apps om dom försvinner har jag ingen aning om, då jag inte äger någon tele med nya bootromen.

Edit: Ingen aning ang. tre`s telefoner om vilken bootrom det kan ligga på dom.
    Har de haft telefoner i lager på heltid under flera veckor så finns det säkert någon som inte har den nya bootromen.
    Men ingen som vet…

mandinga
    Member

Okej, tack för eran tid samt engagemang!

Tror dock för smidighetensskull att jag beställer en iphone från Telias hemsida. Leveranstid 3 veckor, visst. Men då slipper jag tänka på upplåsningen, utan kör JB rakt av! Det borde väl funka?

muffins
    Member

@mandinga 46248 wrote:

Okej, tack för eran tid samt engagemang!

Tror dock för smidighetensskull att jag beställer en iphone från Telias hemsida. Leveranstid 3 veckor, visst. Men då slipper jag tänka på upplåsningen, utan kör JB rakt av! Det borde väl funka?

Ja då har du eliminerat upplåsningen på så sätt, genom att beställa från Telia :).

Joda, JB fungerar.
    Men tänk på det som skrivits tidigare, att om du får en tele med den nya bootromen så blir det en tethered jailbreak. Vilket betyder att du måste Jailbreaka om varje gång du startar om/stänger av telefonen.

mandinga
    Member

Ja, ska ha det i åtanke! Finns det något smidigt sätt att ta reda på om det är den senaste bootromen eller inte?

Sen så är det väl en tidsfråga innan det fixas också kan jag tänka mig! 😉

muffins
    Member

@mandinga 46256 wrote:

Ja, ska ha det i åtanke! Finns det något smidigt sätt att ta reda på om det är den senaste bootromen eller inte?

Sen så är det väl en tidsfråga innan det fixas också kan jag tänka mig! 😉

Inget smidigt sätt förens du har “paketeringen” som iPhonen ligger i.

Då kan man läsa på serienumret om det kan innehålla den äldre bootromen eller den nyare.

Exempel på serienummer: 859387572NS.

Ta fjärde och femte siffran ur serienumret 859387572NS.
    Det bildar talet 38. Det betyder att telefonen i detta exempel är tillverkad vecka 38. Siffran innan 859387572NS, betyder vilket årtal den är gjord i, detta fall 2009.

Det du ska försöka göra är att få tag på en telefon som är gjord innan vecka 38-40 för att vara säker på att det är den äldre bootromen på telefonen.

Andra sätt att ta reda på när man är hemma och har den i handen är såklart att jailbreaka och starta om telefonen efteråt, för att se om den fastnar i recovery/dfu-läge eller ej. Fastnar den, då har du den nyare bootromen. Startas den upp, och du har jailbreaken kvar, då är det den gamla bootromen.

Och så finns det ett annat sätt också, när man har telefonen fysiskt:

@freebo 44976 wrote:

Put your iPhone 3GS into Recovery mode – switch it off, hold down the Home button, and plug the USB cable in. When it shows a picture of the iTunes logo and a USB cable, stop holding down home.

Windows:

1) Download USBView
    2) Start USBView on your PC.
    3) In “options”, check off ”config descriptors” (enable).
    4) Hit F5 on your keyboard to refresh.
    5) Scroll down until you see ”Apple Recovery (iBoot) USB drive”, and click on it.
    6) Look for ECID in right navigation pane.
    7) Copy the 16 digits that follow the ECID.

Mac:

1) Open System Profiler.app (In Applications -> Utilities)
    2) Click USB and select the iPhone from the list, it will show the ECID there.

To get out of recovery mode, simply hold down Home + Power until your phone reboots.

DanneWalle
    Member
    Post count: 204

@muffins 46258 wrote:

Exempel på serienummer: 859387572NS.

Ta fjärde och femte siffran ur serienumret 859387572NS.
    Det bildar talet 38. Det betyder att telefonen i detta exempel är tillverkad vecka 38. Siffran innan 859387572NS, betyder vilket årtal den är gjord i, detta fall 2009.

Du är guld värd, tack så jättemycket! 🙂

DoubleTrouble
    Member
    Post count: 10

@mandinga 46248 wrote:

Tror dock för smidighetensskull att jag beställer en iphone från Telias hemsida.

Varför promenixar du inte bara in i en Teliabutik som har telefonen inne och fixar det där istället för att vänta 3-5 veckor på nätet? Visste Teliabutiker lägger till och med undan när dom vet att dom ska få in nästa leverans. Jag ringde till Teliabutiken i Karlshamn på fredagen och de sa att de skulle få in en leverans på måndagen klockan 14 och de kunde gladeligen lägga undan 2 stycken till mig och min sambo.

Ring runt till lite butiker och fråga om dom har inne och stick dit!

mandinga
    Member

@doubletrouble 46307 wrote:

Varför promenixar du inte bara in i en Teliabutik som har telefonen inne och fixar det där istället för att vänta 3-5 veckor på nätet? Visste Teliabutiker lägger till och med undan när dom vet att dom ska få in nästa leverans. Jag ringde till Teliabutiken i Karlshamn på fredagen och de sa att de skulle få in en leverans på måndagen klockan 14 och de kunde gladeligen lägga undan 2 stycken till mig och min sambo.

Ring runt till lite butiker och fråga om dom har inne och stick dit!

Tack för ditt tips, men som du ser i tråden så skrev jag följande:

Hej,

Sprungit runt i stan och letat efter 3GS nu, slut överallt. Men såg till min förvåning att det fanns i lager hos operatören TRE

Dom är alltså slut överallt här i staden.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.