3GS sämre display?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone 3GS sämre display?

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Jämförde min nyinförskaffade.3GS med min 3G då jag tyckte kontrast och färg inte kändes lika pigg. Nya luren har liksom lite gul hinna över sig och känns inte alls lika skarp. Har testat olika inställningar på ljushet på båda fånarna, 3G vinner hela vägen. Kan det va en spara batteritid åtgärd?

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Har märkt samma sak. Mycket bättre färger och kontrast i 3Gn, fast den är inte lika ljusstark, men jag föredrar ändå 3Gn.

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@Dr emm 55273 wrote:

Jämförde min nyinförskaffade.3GS med min 3G då jag tyckte kontrast och färg inte kändes lika pigg. Nya luren har liksom lite gul hinna över sig och känns inte alls lika skarp. Har testat olika inställningar på ljushet på båda fånarna, 3G vinner hela vägen. Kan det va en spara batteritid åtgärd?

Hur gammal är din 3GS? Det var massa trådar just om att den var något gulare än 3G precis när 3GS kom ut. Vet inte riktigt vad de kom fram till

Dr emm
    Member

Fick den för ett par veckor sedan. Går det att se hur gammal den på något serienummer eller liknande? Dessutom så är högra sidan på displayglaset lägre än den vänstra vilket resulterar i att metallistens kant känns lite vass när man till exempel låser upp ur viloläge. På min gamla 3G så ligger listen jämt runt hela luren känns som ett gedignare bygge på nåt sätt

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@Dr emm 55299 wrote:

Fick den för ett par veckor sedan. Går det att se hur gammal den på något serienummer eller liknande? Dessutom så är högra sidan på displayglaset lägre än den vänstra vilket resulterar i att metallistens kant känns lite vass när man till exempel låser upp ur viloläge. På min gamla 3G så ligger listen jämt runt hela luren känns som ett gedignare bygge på nåt sätt

Du verkar ha fått tag i en “måndags exemplar”. Jag skulle inte acceptera att min nyköpta iphone har nåt sorts fel på den. Gå tillbaka med den till butiken och be dem byta ut den.

Turbotrojkan
    Member
    Post count: 155

Jag har inte märkt någon skillnad överhuvudtaget mellan displayerna på min 3G och min 3Gs…är det inte exakt samma skärm?

H3NR11K
    Member

@ponyboy 55302 wrote:

Du verkar ha fått tag i en “måndags exemplar”. Jag skulle inte acceptera att min nyköpta iphone har nåt sorts fel på den. Gå tillbaka med den till butiken och be dem byta ut den.

Låter som en gammal display med ett klåpigt jobb

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Ingen annan här som har märkt av samma sak? Displayn på 3G är mycket skarpare och mer kontrastrik än 3GSen.

Jag märker också denna “gula hinnan” på 3GS. Svart är inte svart, utan grådassigt. Ni måste ha en 3G sida-vid-sida för att verkligen se skillnaden.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag gjorde en snabb jämförelse och tycker att 3G har klarare färger och bättre svärta än 3GS:n. Gissar att det är för att spara batteri som Apple ställt ned prestandan något

Nu har iofs båda displayskydd, olika till på köpet, så denna test är lite “tainted”

H3NR11K
    Member

Finns det något sätt att få 3G färger på 3GS?

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@Dr emm 55299 wrote:

Den vassa kanten som du pratar om har jag också. Tråkigt, men jag orkar inte bry mig.

Freebo
    Member

De flesta jämförelser/tester jag läst nu talar om en varmare ton på 3GSen. 2Gn hade skarpare färger och svärta än 3G och med 3GSen fortsätter Apple trenden. Jag minns att jag läste om detta vid lanseringen i somras men alzheimers drabbar även de bästa…

Gizmodo

Förklaring av skillnaden i ton/värme mellan skärmarna på 2G & 3G enligt Apple:
    Update: We just spoke with Bob Borchers, senior director of product marketing for the iPhone, and he had some very interesting info regarding the “yellow screen” phenomenon we’ve been hearing about. According to Bob (and Apple), the screen’s color temperature has been purposely altered on the new iPhone to produce warmer, more natural tones, sharper images, and deeper blacks. The company says that 1st gen iPhone screens appeared colder and less defined, and they made some adjustments for the new models. In our opinion, what he says is right on — the screens do look better on the iPhone 3G versus the older variety.

Dr emm
    Member

Har tagit en bild som jämförelse. Hur lägger man upp bilder på forumet?

Freebo
    Member

Lägg upp bilderna på Fuskbugg.se – Ladda upp din fil

Sedan länkar du in dem i forumet via den gula lilla ikonen som heter “Infoga Bild”

Dr emm
    Member

Här kommer en bild med iPhone 3G displayen till vänster och 3GS till höger. Identiska inställningar i ljusstyrka.3G_3GS.jpg

Halle
    Member
    Post count: 837

Antingen ljuger Apple-gubben om att de medvetet styrt mjukvaran så att det ska bli en gulaktig ton (fast i själva verket så har de använt sig av en sämre display till 3Gs). Eller så har de använd en display med samma kvalitet som 3G och faktiskt försökt styra till mer kontrastrika detaljer och skärpa, men har totalt misslyckats med det.

Som jag ser det finns bara dessa två alternativ. Ni som äger både en 3G och 3Gs har ju bevisen framför ögonen. 😛

Och den högra telefonen på bilden ovanför ser både gulare och suddigare ut än den vänstra – och det var väl just det Apple skulle ha gjort bättre i 3Gs? Istället blev det motsatsen. Heja fascist-Steve! 😛

bozz
    Member
    Post count: 1199

Tycker t.o.m att det skiljer mellan olika 3G telefoner. Jämför man min och min brors iphones skiljer det en hel del i färg/ljusstyrka/kontrast, trots samma inställningar. Min har liksom starkare färger..

Zyper
    Member
    Post count: 15

3GS:en har en annan typ av display. varför dom använder den är för att den är mycket energisnålare än den som sitter i 3G:n. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var, men mer batteritid blir det iallfall.
    Kan se lite sämre ut i vissa lägen, men det märks nästan bara om man jämför dom sida vid sida. Själv tycker jag den nya displayen är mycket skönare i mörker än den förra.

02k
    Member
    Post count: 45

Telefonen har inte någon annan display. Det är helt enkelt den ytbehandling 3gs har på glaset för att förhindra fett-fläckar som ger den dess utseende, på gott och ont.

En behandling som 2g & 3g inte fick

Igel
    Member
    Post count: 1

Helloj.
    Jag har 2 st Iphone 3g 8Gb och de har precis samma skillnad i diplayen, trots identiska settings. Den gula är sämre i färger och suddigare.
    E det kvalitetsskillnad från fabrik? Nu ska jag sälja dem bägge, men det hade varit intressant att veta varför det skiljer.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.