9kr dyngnet ?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone 9kr dyngnet ?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 58

Hej jag har en iphone 3g UTAN internet abb och nu ska jag åka till götteborg
    och skulle vilja använda gps en i iphonen men jag undrar om det gäller 9kr dygnet i trafik avgift eller är det 20 kr mb ?
    jag fick ett sms från telia om att det var 9kr dygn för några dagar sedan ..
    vill vara säker att det gäller min iphone så man inte får en saftig räkning när man kommer hem…

kan jag isåfall använda min iphone med full internet/gps användning och bara betala 9kr ????

Pear
    Member
    Post count: 322

Svar Nej. När jag fick min Iphone i Telia butiken så förklarade dem att max 9kr/dag taxan gäller för samtliga telefoner förutom Iphone.

Dock så ska väl telefonen ändå ha en gps mottagare och inte gå via internet?^^
    Har aldrig använt gps.en eller så, så mer än de ja skrev ovan vetja icke 😛

brorzan
    Member
    Post count: 121

Sedan en tid tillbaka gäller maxtaxan på 9:-/dygn all sorts trafik utom ftp och ip-telefoni, oavsett om det går via Telia Surfport eller ej. Detta gäller samtliga abonnemang och Refill.

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/tjanster/internettjanster/teliaonline.1238058499.product@SE_TELIA

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Det kostar 9 kr för de dygn du övertrasserat 9 kr i de 20 kr för en MB du surfat för.

Alltså: Du har ett antal MB i månaden som du får surfa helt gratis för. När du inte har MB kvar, så kostar din mobil 20 kr per MB. MEN: Övergår du 9 kr, alltså laddar ner mer än en halv MB, så övergår taxan till 9 kr för hela det dygnet som du surfar.

0

20

|14 kr = 9 kr

Du betalar aldrig mer än 9 kr per dygn för att surfa på internet.

Appelphone
    Member
    Post count: 594

@pear 24666 wrote:

Svar Nej. När jag fick min Iphone i Telia butiken så förklarade dem att max 9kr/dag taxan gäller för samtliga telefoner förutom Iphone.

Dock så ska väl telefonen ändå ha en gps mottagare och inte gå via internet?^^
    Har aldrig använt gps.en eller så, så mer än de ja skrev ovan vetja icke 😛

vaa? har jag missat något med iphone??? har den en GPS mottagare som en helt vanlig GPS? jag har för mig att den går via internet och sånt så det kostar massa pengar?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@Äppelphone 24736 wrote:

vaa? har jag missat något med iphone??? har den en GPS mottagare som en helt vanlig GPS? jag har för mig att den går via internet och sånt så det kostar massa pengar?

Den har assisted gps, dvs både och 🙂 En gps-mottagare som går lite via internet 😀

steffe
    Member
    Post count: 2452

Maxtaxan är 9kr dygn,men om du surfar för mer flyttas det till nästa dygn.Det kan alltså kosta upp till 279 spänn i månaden.Tyvärr gäller detta bara telia surfport,google maps i GPSen kostar mer än så.

Bosse52
    Member
    Post count: 1

@steffe 24768 wrote:

Maxtaxan är 9kr dygn,men om du surfar för mer flyttas det till nästa dygn.Det kan alltså kosta upp till 279 spänn i månaden.Tyvärr gäller detta bara telia surfport,google maps i GPSen kostar mer än så.

Stämmer verkligen detta? Om så är fallet är Telias marknadsföring vilseledande – tycker i alla fall jag! Kan någon bekräfta uppgiften från Steffe?

brorzan
    Member
    Post count: 121

@bosse52 24805 wrote:

Stämmer verkligen detta? Om så är fallet är Telias marknadsföring vilseledande – tycker i alla fall jag! Kan någon bekräfta uppgiften från Steffe?

Nej, det stämmer inte.

Om du mellan 00.01-23.59 den 1/1 surfar för mer än 9:- så träder maxtaxan in.
    Surfar sedan bara för 4,50:- dygnet efter så kostar det bara 4,50:-.

Det som förvirrar är att varje mb kostar 20:-, så den som är lite snabb i skallen kan snabbt konstatera att maxtaxan träder in redan innan 0,5 mb är förbrukat. Dock så måste datatrafiken vara prissatt per mb av någon anledning så därför finns den uppgiften med.

Detta gäller all datatrafik utom FTP och IP-telefoni på Telias samtliga abonnemang.

Jag lägger in samma länk som innan i förhoppningen att någon läser den nu istället för att gissa. http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/tjanster/internettjanster/teliaonline.1238058499.product@SE_TELIA

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.