Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Abonnemang och iPhone som alt. till fast bredband
-
AuthorPosts
-
VARNING!!
Tre har under dagen ändrat så att det INTE är möjligt att lägga till 3Mobil Surf Turbo till alla deras Pottxxx abonnemang (gäller bara iPhone…), se även detta inlägg. Uträkningarna i denna tråd är därför inte längre helt relevanta. Jag har själv ett giltigt 3Pott399 kontrakt från igår, men jag är ledsen om jag sabbat en bra deal för andra. Meningen med ett forum måste ju vara att tipsa och hjälpa men jag antar att “säljare” från Tre på samma sätt som säljare från Halebop läser i detta forum, se längre ned. Men om det stämmer att det fortfarande gäller för 3Pott399 så är det en bra deal (numera väldigt oklart när man läser hemsidan…)Här är enkel beräkning som visar om man ringer lite så är Halebop (Vänner med Mobilsurf Fastpris) bästa alternativ, men nu antar jag att de flesta köper en iPhone 3GS för att surfa (> 0,5GB/månad) och då är Tree (3Pott xxx) med 3Mobil Surf Turbo mest prisvärt, se även diagram några poster ned.
Det fina med iPhone 3GS och 3.0 versionen av mjukvaran är ju att man kan använda den som modem (utan jailbreak). Om man kan tänka sig att ersätta sitt fasta bredband med ett mobilt bredband på min 2GB då blir kostnadsbilden annorlunda (de med max trafikvolym < 2 GB är ointressanta). Totalkostnaden dvs om säger upp sitt fasta bredband sjunker drastiskt. Jag har dragit av 299kr/månad för abonnemang med minst 2GB (2GB är nog för lite, min 5GB är nog bättre) Är det någon som erfarenhet av att använda Telia (Prata på + Mobilsurf Extra) som alt. till fast bredband hemma? Har man dessutom tillgång till telias surfzoner så blir det ännu bättre. Jag har själv bara hyrt “modem/dong” för att testa i sthlms skärgården och det funkade perfekt.
Maxbegränsing på 5 GB gäller inte om man använder Telias surfzoner,
Förutom den höga hastigheten är fördelen att det du surfar i surfzonerna inte ingår i trafikvolymen. Det tar alltså längre tid att nå upp till maxvolymen 5 GB..Edit:Kolumn som visar subventionerat telefon pris samt exempel på abonnemang om man “föredrar” Tele 2…
Jätte fin lista du har gjort 😀 Jag köpte iPhone hos Halebop av anledningen jag inte ringer så mycket men smsar och surfar mycket 🙂
Men det borde stå 0.5 GB eller 500 mb på Halebop surf och alla andra är “fel” också (Byt ut MB till GB)Hejsan! Jag har använt Telias Mobila Bredband, 199kr/månad, 5.0 GB och Tillgång till telias Homerun i snart 18 månader.
I grund och botten är jag riktigt nöjd, har haft den när jag bodde på folkhögskola och en tid i lumpen.
Med en gräns på 5GB per månad är det ungefär 166mb per dag, (5000/30=166,6666….)
Vilket ger en ganska sjyst bild på vad man kan göra med det, att surfa på websidor och kolla mailen ett par gånger per dag kommer du inte upp i dessa nivåer.
Jag har inte fått en enda gång ett sms om att jag har överskridigt nivåerna
(förutom en gång då jag fick den efter 8a dagar, då ringde jag telia och undrade vad som skedde, och de kunde inte ta fram några siffror på hur mycket jag hade laddat hem och tog bort spärrningen efter 5 minuter samtal.)Jag använde datorn till att
1) Spotify, Mycket musik drog jag ner och använde den mycket till fester, och då körde vi helt via Spotify och internetuppkopplingen.
2)kollade på streamade TV-serier och youtube (Xepisodes exempelvis, kanske 30 avsnitt per månad? )
3) Ibland laddade man hem några avsnitt och kolla på datorn.
4) Musik drog man hem ibland.Vad jag försöker säga är att jag inte kommit upp i 5gb/månad på 1,5 år när jag använt datorn, Ibland har man ju faktiskt möjligheten att komma i kontakt med ett WiFi eller ett hemnätverk vilket är underbart, men som en mobilt bredband är det helt lugnt.
Sen ifall man anser att 199kr per månad för ett “extra” bredband om man har ett hemma vet jag inte riktigt ifall det är värt, kan vara en onödig utgift.
Men som mobiltbredband till att anväda när man åker tåg, reser i sverige, använder de på stan eller vad som helst. Och ganska bra mottagning i stora delar av sverige.
kan bara säga att jag är helnöjd med telias mobilabredband, där jag har haft en fastmånadsavgift och en gräns på 5gb; med strypning ifall man överskrider.
Hoppas lite svar kom fram där..
@hugorosenlund 39299 wrote:
Jag använde datorn till att
1) Spotify, Mycket musik drog jag ner och använde den mycket till fester, och då körde vi helt via Spotify och internetuppkopplingen.
2)kollade på streamade TV-serier och youtube (Xepisodes exempelvis, kanske 30 avsnitt per månad? )
3) Ibland laddade man hem några avsnitt och kolla på datorn.
4) Musik drog man hem ibland.Vad jag försöker säga är att jag inte kommit upp i 5gb/månad på 1,5 år när jag använt datorn, Ibland har man ju faktiskt möjligheten att komma i kontakt med ett WiFi eller ett hemnätverk vilket är underbart, men som en mobilt bredband är det helt lugnt.
Samma här 🙂
@hugorosenlund 39299 wrote:Sen ifall man anser att 199kr per månad för ett “extra” bredband om man har ett hemma vet jag inte riktigt ifall det är värt, kan vara en onödig utgift.
För min del blir det snarare så att jag ser mitt fast abb. som onödig avgift (bredband 24 á 299kr/månad) som jag med all säkerhet kommer att säga upp ifall det funkar så bra som det låter!!@hugorosenlund 39299 wrote:
Men som mobiltbredband till att anväda när man åker tåg, reser i sverige, använder de på stan eller vad som helst. Och ganska bra mottagning i stora delar av sverige.
Och i sthlm skärgård funkar Homerun perfekt!!
Tack för dina svar, ska ner till en telia för att verifiera (och beställa???) 😀
Dåså! då kan jag bara rekommendera, har det abonnemanget nu och har sagt upp det nu när Iphonen nångång kommer ner i bredlådan!
Och att använda den som modem till datorn är ju bara gött!
Lite mer info!
Telia Homerun
* Upp till 22 Mbit/s, både ned- och uppströms
* Med VPN kan du ansluta till företagets intranät
* Flera olika abonnemangsformer
* 2200 surfzoner i Sverige
* Via våra partners utomlands kan du använda Telia Homerun på mer än 25000 platser runt om i världenHitta surfzon
För att hitta närmaste surfzon där du kan använda Telia Homerun skickar du bara ett sms med texten homerun till kortnummer 4499. Svaret kommer direkt till din mobiltelefon. Du kan också söka via vår mobila internetportal Telia SurfPort.
Tckningskarta mobilt internet Mobilt – Telia.se
Leta runt där så hittar man ganska mycket intressanta saker.
Hej
Jag heter Robert och jobbar på Halebop.
Det ska även tilläggas att det går att använda Telias surfzoner/Homerun, med Halebops abonnemang.
Däremot måste man beställa tjänsten som vanligt via Telia.Mvh
Robert
Halebop@halebop 39313 wrote:
Hej
Jag heter Robert och jobbar på Halebop.
Det ska även tilläggas att det går att använda Telias surfzoner/Homerun, med Halebops abonnemang.
Däremot måste man beställa tjänsten som vanligt via Telia.Mvh
Robert
HalebopÄr det samma regler även ifall man har Halebop?
Alltså, inte restriktioner eller något som gör att man har en fördel att använda telia och beställa den tjänsten?@hugorosenlund 39314 wrote:
Är det samma regler även ifall man har Halebop?
Alltså, inte restriktioner eller något som gör att man har en fördel att använda telia och beställa den tjänsten?Nu vågar jag inte svara för Telia.
Men det ska inte vara någon skillnad.Man ska få access på samma sätt som med ett Telia abonnemang.
Däremot är det till Telia man ska vända sig till för frågor om tjänsten, även om man använder ett Halebop abonnemang.Mvh
Robert
HalebopRobert jag har en fråga, jag beställde min iPhone hos Halebop på Fredagen och då stog det 14 dagar (På den vita som jag beställde, medan 4 veckor på svarta) och idag står det 4 veckor på alla.. Kommer jag få min om 2 veckor eller 4? 🙂 🙁
@pzych0 39319 wrote:
Robert jag har en fråga, jag beställde min iPhone hos Halebop på Fredagen och då stog det 14 dagar (På den vita som jag beställde, medan 4 veckor på svarta) och idag står det 4 veckor på alla.. Kommer jag få min om 2 veckor eller 4? 🙂 🙁
Hej
Tyvärr, så måste jag meddela att leveransen beräknas till 4 veckor, för alla våra iPhone modeller.
Det beror på den sena leveransen till oss, samt den höga efterfrågan på modellen.
Däremot jobbar vi för fullt för att varan ska levereras så snabbt som möjligt till dig.Du kommer att få en leveransbekräftelse via mail, när den är skickad från oss.
Mvh
Robert
Halebop@halebop 39315 wrote:
Man ska få access på samma sätt som med ett Telia abonnemang.
Däremot är det till Telia man ska vända sig till för frågor om tjänsten, även om man använder ett Halebop abonnemang.Mvh
Robert
HalebopJag håller på och uppdaterar informationen i post 1. Ang access till telias surfzoner menar du att det ingår i Halebop abonnemang eller att det är en tilläggstjänst som kan beställas hos telia?
OFFTOPIC:
Tohård värld vi lever i, många har ju anmält teleföretagen till KO, för vilseledande reklam när de lovade att de skulle få den den 31, men, ja ja, den som väntar på nått gott.Försöker vi hålla oss till ämnet i fortsättningen?
@robert Smith 39322 wrote:
Jag håller på och uppdaterar informationen i post 1. Ang access till telias surfzoner menar du att det ingår i Halebop abonnemang eller att det är en tilläggstjänst som kan beställas hos telia?
Hej
Nej, det ingår inte i våra abonnemang.
Men om man beställer ett konto eller tillgång till Telias Surfzoner/Homerun, så fungerar det med Halebop abonnemangen.
Mvh
Robert
HalebopHar uppdaterat tabellen i post 1 och lagt dit en jämförelse kolumn med 50 samtal i månad á 5min och 100 SMS per månad. Detta skiljer sig givetvis från person till person men ger en mer rättvis bild än att bara jämföra Minsta Totalkostnad (ej rättvist att jämföra abonnemang med och utan pott/fria samtal). Jmf t.ex. Halebob med 3 (3pott 399). Det skiljer 4670 kr i minsta kostnad (telefon..). MEN om man har tänkt att använda telefonen så kostar (3pott 399) bara 35 kr (med data enl. ex.) mer i månaden och då har man FriSurf
Det var inte så lätt att hitta all information på nätet men det är kul att gå på kungsgatan i sthlm, alla aktuella butiker ligger inom 50m 🙂
Det finns fortfarande telefoner att få tag på (ej hos telia). Just nu lutar det åt ett 3 abonnemang. Bestämmer mig ikväll lr senast imorgon.
Om man vill ha koll på sina månadskostnader så är det ju inte helt fel med ett fast/pott pris. Men det är inte så lätt att bestämma sig då man måste låsa sig 24 månader. Kanske kan denna tabell kan vara till hjälp till er som funderar på ett 3 abonnemang med FriSurf
I tabellen har jag tagit med 3 olika SMS flat paket. Från den ursp. ringpotten på xxx kr dras 150 kr för FriSurf samt 19, 49 eller 99 kr beroende på hur många SMS man vill ha “billigare” per månad.Tabellen visar breakeven värden, t.ex.
- Om man SMS:ar mindre än 30 samt ringer för mindre än 77 min per månad så väljer man Tre (3Pott 199).
- Om man SMS:ar fler än 30 men mindre än 100 samt ringer för mer än 48 min men mindre än 121 minuter så väljer man Tre (3Pott 299).
@pzych0 39404 wrote:
99 krs Flat är för 3000 sms 🙂
Helt rätt ska fixa det. tack!
Om man tycker breakeven är svårt att förstå kanske detta diagram för 3SMS30 hjälper. Beroende på antal minuter så väljer man alltså det abonnemang som ligger underst. Breakeven är de punkter där kurvorna skär varandra i detta fall vid 39, 75 och 141 min
Då var telefonen beställd (tisdag) får den på torsdag (via posten).
Det blev en vit 32GB med 24 månaders abonnemang från Tre, 3Pott399 med 3Mobil Surf Turbo (150kr) och 3SMS100 (49kr) vilket ger en ringpott på 200kr/månad.
Mitt val visas enklast av denna kurva. Med 3Pott199 får jag max ringa ~48min/månad (24 samtal á 2 min). Om man jämför 3Pott299 med 3Pott399 så har den senare 600kr lägre start avgift och 50kr lägre månadsavgift så skillnaden blir bara 25kr i månaden (det är därför dessa kurvor ligger så nära). Så även om det hade räckt med ett 3Pott299 så gör den lilla prisskillnaden (600kr på totalsumman) att jag ändå valde 3Pott399. Med mina val får jag alltså:
- obegränsat med surf (fri trafikvolym och ingen strypt hastighet)
- 200kr per månad att ringa för (ca 100 samtal á 2min)
- 100 “fria” SMS per månad
- Möjlighet att säga upp tjänsten 3Mobil Surf Turbo och få ytterligare 150kr i ringpott MEN ändå ha en 2GB trafikvolym limit
Andra abonnemang:
- Telenor (299) (ligger på samma linje som 3Pott499) kan vara ett alternativ om ringer mer än ~254min (4h:14min) inkl. 100 SMS per månad då deras abonnemang innehåller fri surf utan extra kostnad och lägre minutkostnad. OBS FriSurf hos Telenor upphör efter bindningstidens slut (119kr per månad…) Jämförelsen är inte riktigt schysst då 3Pott499 har 10GB i trafikvolym limit (vilket räcker ganska långt), så breakeven ligger egentligen högre (+150kr i ring pott).
- Jag har inte hittat något case där Telia (Prata på +Mobilsurf Extra) blir billigare än något av 3PottXXX alternativen…
I post 1 har jag lagt till en jämförelse kolumn som visar subventionerat telefon pris samt exempel på abonnemang om man “föredrar” Tele 2…
kolla telias hemsida, har för mig någon kostnad på 50kr månad, men detta får du kolla upp!
@hugorosenlund 39532 wrote:
kolla telias hemsida, har för mig någon kostnad på 50kr månad, men detta får du kolla upp!
Inte billigt om det inte redan ingår i ett abonnemang 30kr/månad + 1.60kr/minut alt. 299kr/månad
Tror Telia max 25 lär va rätt billigt. Men fan va dyra telefonerna är nu, köpte min 3G hos telia för 4400 kr och ingen förhöjd avgift på release dagen. Med samma abonnemang (fast endast 12 månaders bindingstid) vill de ha 4300 kr + 200 kr /mån i 12 månader i förhöjd avgift :p
@davidkoh 39606 wrote:
Tror Telia max 25 lär va rätt billigt. Men fan va dyra telefonerna är nu, köpte min 3G hos telia för 4400 kr och ingen förhöjd avgift på release dagen. Med samma abonnemang (fast endast 12 månaders bindingstid) vill de ha 4300 kr + 200 kr /mån i 12 månader i förhöjd avgift :p
Den blir dyrare än t.ex. Halebob i 24 månader. 4295 + (200 + månadsavgift 49 kr.)*12 = 7 283kr (jmf med halebob post 1).
Varför är alla så rädda för 24 månader, det är ju bara att lägga SIM kortet i en byrålåda samma dag som JB och om det ligger där 12 eller 24 spelar väll ingen roll 🙂
VARNING!!
Tre har under dagen ändrat så att det nu INTE är möjligt att lägga till 3Mobil Surf Turbo till alla deras Pottxxx abonnemang (gäller bara iPhone…), se även detta inlägg. Uträkningarna i denna tråd är därför inte längre helt relevanta. Jag har själv ett giltigt 3Pott399 kontrakt från igår, men jag är ledsen om jag sabbat en bra deal för andra. Meningen med ett forum måste ju vara att tipsa och hjälpa men jag antar att “säljare” från Tre på samma sätt som säljare från Halebop läser i detta forum, se inlägg på f.g. sida. Men om det stämmer att det fortfarande gäller för 3Pott399 så är det en bra deal (numera väldigt oklart när man läser hemsidan…) -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.