Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › aGPS
Tagged: agps, gps, iphone 3g, sony ericsson
-
AuthorPosts
-
Har läst lite om GPS/aGPS och att aGPS kör även via mobilnätet, vilket är bra för att bättre täckning…
Har precis pratat med Sony Ericsson de har två modeller med aGPS där man kan stänga av (a) så man “bara” kör GPS, för de sa, vad jag förstod att det blir ju kostnader om man kör utomlands med aGPS (mobilnät..) Så frågan är om det går att stänga av aGPS på iPhone 3G och bara köra GPS.
det spelar väl mindre roll om det går att stänga av agps då iphone ändå måste tanka ner alla kartor. Så jag tror inte man skulle spara några stora pengar på det…
Jag tycker det, då det kan blir dyrt. I sverige lär det väl ingå i 199 (fri surf…) men utomlands.. kostar nog en del va?, fast hmm om jag kolla Italien innan jag åker kanske det ligger en del i cachen…
iPhone 3G ska bara ha aGPS och ingen “riktig” GPS. Så finns det inget nät kan du inte använda GPSen överhuvudtaget och fungerar absolut inte till bilkörning (då antennerna är för små).
EDIT: Fel av mig. Svarten har rätt.
@iPhoneinfo.se 6227 wrote:
iPhone har bara aGPS och ingen “riktig” GPS. Så finns det inget nät kan du inte använda GPSen överhuvudtaget.
aGPR eller A-GPS är “Assisted GPS”, dvs GPS med ett extra tillägg som gör att det går lite fortare att få en någorlunda position lite fortare. Om di vill veta hur det fungerar så kan du alltid får och läsa på Assisted GPS – Wikipedia, the free encyclopedia Vad det handlar om är att den får en uniefärlig possition fnabbt från 3G/GSM basstationer runt om, och sedan en mer exakt position från GPS sateliterna om den har tillräckligt många satteliter innom räckvidd.
Summa sumarum det är en riktigt GPS med utökad triangulerings system för att hjälpa till, dock är det så att den GPS anten som sitter i iPhone 3G inte är så ra så den behöver denna hjälp speciellt om man inte har fri himmel ovaför huvet.
SOm det sas tidigare! AGPS är en system som använder mobilnätet!
Enklare sagt, använder datatrafik = Kostar!
AGPS:en i Iphone sägs inte funka till bilkörning. Stämmer detta!?! Vill inte höra rykten utan personen som provat i verkligheten!
Kom ihåg den fungerar inte om det inte finns en telefonnät!
Och det kostrar eftersom den använder datatrafik!Se bilden nedan hur en Agps system fungerar!
Fördelar:
– Snabb
– Bra i städer
– precition
– baterisparare (gemfört med vanlig GPS)
– Bra till fots!Nackdelar:
– Kostar att föra över data som den behöver!
– Finns det ingen telefon nät så funkar den inte!
– Dålig att ha i bilen och landsvägar! ( Ej stan)GPS och AGPS är två skilda saker! och GPS måste ha 3 st synliga sateliter för att kunna användas! Medans Agps behöver bara 2 st! men måste ha en mobilnätverk!
@forsell 6402 wrote:
AGPS:en i Iphone sägs inte funka till bilkörning. Stämmer detta!?! Vill inte höra rykten utan personen som provat i verkligheten!
Jag tycker den funkar kanonbra i bilen. visst ingen röst som tjatar på en hur man ska svänga. men det är bara å följa den markerade vägen. hur enkelt som helst.
gpsen fungerar över förväntan enligt mig. Provade att köra med den idag (ute på Värmdö, så kanske inte den bästa täckningen). Fungerar som en vanlig gps bortsätt från att den inte visar avstånd till nästa sväng, filbyten mm. Skulle uppskatta felmarginalen till 1-3 meter. Skulle aldrig ersätta en “riktig gps” med iPhone men de gånger när man behöver hjälp att hitta fungerar den prima.
har också använt gps, funkade verkligen över förväntan då jag var ute och körde “in the middle of nowhere =)
@sl99 6472 wrote:
gpsen fungerar över förväntan enligt mig. Provade att köra med den idag (ute på Värmdö, så kanske inte den bästa täckningen). Fungerar som en vanlig gps bortsätt från att den inte visar avstånd till nästa sväng, filbyten mm. Skulle uppskatta felmarginalen till 1-3 meter. Skulle aldrig ersätta en “riktig gps” med iPhone men de gånger när man behöver hjälp att hitta fungerar den prima.
Ju AGPS har en precisions marginal på 5-50 meter! Vilket ska vara bättre en vanlig GPS!
Baserade min uppskattning genom att se hur avstånden till korsningar och liknande var i verkligheten jämfört med pricken i gpsen, och det var aldrig mer än max 3 meters felmarginal.
gpsen i iPhonen är ok, det kanske kommer bättre programvaror eller uppdateringar till den som gör den bättre (vilket jag hoppas) men jag kommer inte att kasta ut min gamla (vanliga) gps som jag har i bilen då den har bra mycket bättre koll på position,3d vy och alla fartkameror inprogrammerade (och varnar innan).
Jag kommer använda iPhone gpsen bara om jag är ute på stan och vill ha fika/käk eller GÅ nån stans där jag inte varit förut.Hur mycket datatrafik går åt ungefär när man använder aGPSen? Säg att man använder den i 30 minuter?
@mosho 6449 wrote:
Kom ihåg den fungerar inte om det inte finns en telefonnät!
Och det kostrar eftersom den använder datatrafik!Är du säker på det? Jag har testat GPS:n med “gpsCompass” som jag köpte på app store och under en flygning fungerade programmet även mitt ute i ingenstans.
Jag tror att du är helt ute och cyklar….sorry dude
@bambam 9590 wrote:
Är du säker på det? Jag har testat GPS:n med “gpsCompass” som jag köpte på app store och under en flygning fungerade programmet även mitt ute i ingenstans.
Jag tror att du är helt ute och cyklar….sorry dude
Jag håller oxo på att den fungerar utan täckning!
Svårt att se varför gps biten inte skulle fungera utan stödsignalen.. OM det skulle vara så så arbetar den konstruktören inte kvar.. den saken är ju helt klar..MEN när jag inte har gpssatelittäkning så säger den att jag är vid masten (det har jag testat), o jag antar att om den har tre eller fler master så kan den säga att jag är i “det området” , o vet den det, och vilken tid det är, så lyssnar GPSmottagaren på rätt sateliter, vilket förkortar uppstarten betydligt o även precisionen om man har få sateliter (typ inne i stan)
Men att den inte skulle fungera utan teletäkning är absurt… (hoppas jag:eek:)
När GPS-mottagaren har svårt att få signaler från satelliterna kan A-GPS hjälpa till genom att söka vilka basstationer mobiltelefonen använder för att skicka och ta emot signaler. Därmed vet GPS-mottagaren ungefär vart den befinner sig och kan söka enbart efter vissa satelliter vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.
Kortfattat, de går att anv. gps:en när man inte har teckning men de tar klart längre tid för den att se var du är (+ att du kanske inte har kartor för området:rolleyes:)
Hej!
En grej som jag tänkt på och stör mig en del på med Gps:en är att den inte har någon som helst 3dvy. Så den tar med andra ord ingen hänsyn till vädersträcken, vilket gör att när man är i “ovana” områden måste gissa sig till om man ska svänga höger eller vänster. Är det bara jag som är otroligt dum eller finns det aps/inställningar man kan köpa för att få det att “efterlikna” en riktig gps?
Tack på förhand
Hej! Min kompis köpte nyss en iPhone 3g, han har iMini. Då undrar både han och jag hur det funkar med gps. Är det gratis? Han har ju 100mb fritt i måndaden, kommer gpsen dra av mbytes från de fria mbytesn eller är det okej att surfa hur mycket som helst?
Lukas@lukaslukaslukas 10350 wrote:
Hej! Min kompis köpte nyss en iPhone 3g, han har iMini. Då undrar både han och jag hur det funkar med gps. Är det gratis? Han har ju 100mb fritt i måndaden, kommer gpsen dra av mbytes från de fria mbytesn eller är det okej att surfa hur mycket som helst?
LukasNär man använder gpsen tankar telefonen ner kartor från Google Maps vilket drar MB från de fria 100mb/mån han har.
@emigrate 9720 wrote:
Hej!
En grej som jag tänkt på och stör mig en del på med Gps:en är att den inte har någon som helst 3dvy. Så den tar med andra ord ingen hänsyn till vädersträcken, vilket gör att när man är i “ovana” områden måste gissa sig till om man ska svänga höger eller vänster. Är det bara jag som är otroligt dum eller finns det aps/inställningar man kan köpa för att få det att “efterlikna” en riktig gps?
Tack på förhand
Gps är hårdvara och inte mjukvara, däremot kan man hoppas på att det snart kommer mjukvara till den inbyggda gps:en som stöder 3d-vy. Google maps gör det ju som bekant inte 😮
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.