Åka utomlands – vilka funktioner skall man stänga av?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Åka utomlands – vilka funktioner skall man stänga av?

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 62

Hej!

Jag kommer snart åka utomlands och vill inte få en fet räkning pga massa datatrafik och undrar vilka funktioner man skall stänga av för att köra iPhone som en telefon och inget annat 🙂

Räcker det med Push-notification och Data-roaming?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Det räcker med att du stänger av Data Roaming. Vill du vara extra försiktig så kan du radera din APN i Inställningar/Allmänt/Nätverk/Mobildata.

aeus
    Member
    Post count: 62

@ponyboy 53047 wrote:

Det räcker med att du stänger av Data Roaming. Vill du vara extra försiktig så kan du radera din APN i Inställningar/Allmänt/Nätverk/Mobildata.

Men varje gång den använder Push så använder den väl datatrafik vilket kostar extra $ utomlands?

EDIT: Ah, nu när jag läste på lite så är Data-roaming precis det jag ville ha: Om den är avstängd innebär det att all typ av datatrafik är blockad utomlands när man använder en annan operatör!? Vilket stoppar Push osv…

Stämmer detta?

Ponyboy
    Member

Japp, stänger du av Data-roaming så stoppas push notiser. Push funkar med wifi också så den kan du ha på.

Yugoboy
    Member
    Post count: 69

Sätt den på flygplansläge så stänger du ute all nät som finns 🙂 Du kan bara använda apps som inte är beroende av internet då.

Ponyboy
    Member

@yugoboy 53384 wrote:

Sätt den på flygplansläge så stänger du ute all nät som finns 🙂 Du kan bara använda apps som inte är beroende av internet då.

Om du har läser hans första inlägg så ser du att han vill använda iphone som endats telefon, då är flygplansläge ett dåligt alternativ.

grozny
    Member
    Post count: 65

@ponyboy 53386 wrote:

Om du har läser hans första inlägg så ser du att han vill använda iphone som endats telefon, då är flygplansläge ett dåligt alternativ.

Det kan jag hålla med om 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Kan rekommendera FakeAPN som är en SBSettins add-on. Den gör precis det du vill utan att du behöver sabba/radera din fungerande APN inställning

Emil_nr7
    Member
    Post count: 2

Tjeena tjeena:)
    Jag ska resa till london snart och jag vill stänga av internet när ja har med den för det kostar ju skjortan att surfa med iphonen utomlands (TROR JAG) och jag har läst att vissa program smyger sej ut på internet automatiskt t.e.x facebook och nu undrar jag hur ja ska göra för att stänga av internet uppkopplingen för en vecka. Tacksam för ett seriöst svar

OBS: jag är ny iphoneägare så kan inte allt riktigt

Flyttar till rätt tråd /Ponyboy

Ponyboy
    Member

@ Emil_nr7

Det räcker med att stänga av Data Roaming och då blir det omöjligt för din iPhone att ta sig ut på nätet medans du är utomlands. Det där med att radera APN är bara ett extra försiktighets metod som jag inte tror behövs egentligen.

Emil_nr7
    Member

Okej tack så mycket:)

anteup
    Member
    Post count: 45

@ponyboy 65597 wrote:

@ Emil_nr7

Det räcker med att stänga av Data Roaming och då blir det omöjligt för din iPhone att ta sig ut på nätet medans du är utomlands. Det där med att radera APN är bara ett extra försiktighets metod som jag inte tror behövs egentligen.

vad är data roaming och hur hittar man det i telefonen?

stickaaan
    Member
    Post count: 259

@anteup 65667 wrote:

vad är data roaming och hur hittar man det i telefonen?

Dataroaming är så du kan vara inne på internet.

Inställningar/Allmänt/Nätverk

younso
    Member
    Post count: 3

Jag har en iPhone 3G3 med ett företagsabbonemang (premium) och har Navigon installerad. Jag skall åka till Spanien i nästa vecka och en medarbetare säger att jag inte behöver mer än stänga av dataroaming medan Telenor pratar om att allt kommer att kosta skjortan (email push från företagets MS Exchange och GPS vis Navigon). Skall man verkligen behöva flytta över sitt SIM kort till sin gamla Nokia telefon för att vara på säkra sidan!? Hur är det med wifi om man nu hittar ett wifi nät, kostar det? Finns det någon bra app som kan leta upp sådana utan att det kostar?

Simon

Timpppa
    Member
    Post count: 72

@younso 67855 wrote:

Jag har en iPhone 3G3 med ett företagsabbonemang (premium) och har Navigon installerad. Jag skall åka till Spanien i nästa vecka och en medarbetare säger att jag inte behöver mer än stänga av dataroaming medan Telenor pratar om att allt kommer att kosta skjortan (email push från företagets MS Exchange och GPS vis Navigon). Skall man verkligen behöva flytta över sitt SIM kort till sin gamla Nokia telefon för att vara på säkra sidan!? Hur är det med wifi om man nu hittar ett wifi nät, kostar det? Finns det någon bra app som kan leta upp sådana utan att det kostar?

Simon

Det räcker med att stänga av “data roaming”. Om du använder WIFI så är det gratis.

younso
    Member
    Post count: 3

@timpppa 67878 wrote:

Det räcker med att stänga av “data roaming”. Om du använder WIFI så är det gratis.

Hur är det med Navigon? Hur funkar den i så fall?

dickedick
    Member

Jag var på Irland i början av maj. Jag hade data-roaming avstängd hela tiden, nästan, (Telia avrådde mej bestämt från att slå på det). Detta räckte för att inte få meddelanden pushade. Dock kunde jag logga in på fria WiFi på ex puben eller på hotellet utan ökade kostnader.
    Dock märkte jag att många appar var beroende av datatrafik ex kartor mm. Dessutom kan det ju vara bra att tänka på att bilder som man vill skicka som bilagor via e-post eller kanske MMS ofta är rejält stora och därför blir onödigt stora att skicka (undantag då vid användande av fria WiFi).

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.