Äkta multitasking?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Äkta multitasking?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 17

Hej gott folk

Jag är riktigt ledsen om jag startar en ny tråd där innehållet egentligen skulle höra hem i någon existerande tråd. Jag har läst den officiella tråden men där finns inte svar på min fråga. Frågan berör multitasking och hur det ska och borde fungera (enligt mig).

Jag har 32 Gb 3GS och har uppgraderat till iOS 4.0. För det första så tycker jag det är märkligt att man inte kan ha fler än 12 appar i en mapp. Många har fler än 12 spel och då måste man ha två mappar, spel1 och spel2? Det är ingen höjdare.

Hur som helst, det jag undrar över är hur multitasking ska fungera.

I min drömvärld fungerar multit så här: Jag kör tex im+ (som inte är fullt fungerande än, jag vet). Jag har uppe alla mina kontakter och kanske har en chat igång med någon. Då vill jag gå ut i safari för att kolla något forum jag är medlem i, alternativt vill jag kolla min mail. Jag klickar en gång på home för att komma ut i “desktop” vilket lämnar im+ i “trayen”. Jag kollar mina mail och dubbelklickar sen home igen för att se mina aktiva program, i trayen.

Jag trycker sen på im+ och får upp den. Snyggt o prydligt ligger kontakterna kvar uppe. MEN trots att nån kontakt har skickat meddelande så finns där inget. Efter någon sekund börjar sen im+ “connecting” igen efter en misslyckad restore. Multitasking skulle väl innebära att im+ ligger i trayen och är igång o inte behöver reconnecta när jag tar upp det igen från trayen. För tillfället är det ju ingen skillnad på om jag dödar programmet helt eller lämnar det i trayen. Nu menar jag inte im+ som sådant, jag vet att det inte supportas här, men jag menar principen.

Samma sak för tex hemnet appen som kom med sin iOS 4 uppdatering idag. Jag går in o söker bostad, hittar en o kollar bilder. Jag trycker home för att minimera programmet och när jag tar upp det igen hoppar programmet tillbaka till där man börjar söka, dvs exakt som det gjorde i förra versionen.

Facebook appen, också 4.0 uppdaterad. Minimerar den o när jag drar upp den igen så börjar den ny sökning som ser ut som en ny reconnect. Inga meddelanden som är skickade när jag haft programmet minimerat kommer fram.

Jag undrar alltså, ska det vara så här? För mig fungerar de program som är s.k 4.0 uppdaterade inte ett dugg annorlunda från hur de fungerade i iOS 3.

Har jag fått något om bakfoten, missuppfattar jag “multitasking”? Att programmen samlas i trayen är för mig ingen multitasking, utan multitasking är först när programmen fortsätter köras i bakgrunden precis som när programfönstret är uppe o aktiverat. Eller fungerar inte apparna än för att programmerarna helt enkelt inte förstått hur de ska få programmen att fungera i iOS 4.0? Det kanske inte går? Därför har inte något av alla mina radioprogram eller TV4play etc kommit ut med någon uppdatering, eftersom det inte är möjligt?

Är ruskigt besviken. Det enda jag fått ut av uppdateringens multitasking är att jag måste släcka ner programmen två ggr för att bli av med dem från trayen 🙂

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647

@henke1975 69965 wrote:

Hej gott folk

Jag är riktigt ledsen om jag startar en ny tråd där innehållet egentligen skulle höra hem i någon existerande tråd. Jag har läst den officiella tråden men där finns inte svar på min fråga. Frågan berör multitasking och hur det ska och borde fungera (enligt mig).

Jag har 32 Gb 3GS och har uppgraderat till iOS 4.0. För det första så tycker jag det är märkligt att man inte kan ha fler än 12 appar i en mapp. Många har fler än 12 spel och då måste man ha två mappar, spel1 och spel2? Det är ingen höjdare.

Hur som helst, det jag undrar över är hur multitasking ska fungera.

I min drömvärld fungerar multit så här: Jag kör tex im+ (som inte är fullt fungerande än, jag vet). Jag har uppe alla mina kontakter och kanske har en chat igång med någon. Då vill jag gå ut i safari för att kolla något forum jag är medlem i, alternativt vill jag kolla min mail. Jag klickar en gång på home för att komma ut i “desktop” vilket lämnar im+ i “trayen”. Jag kollar mina mail och dubbelklickar sen home igen för att se mina aktiva program, i trayen.

Jag trycker sen på im+ och får upp den. Snyggt o prydligt ligger kontakterna kvar uppe. MEN trots att nån kontakt har skickat meddelande så finns där inget. Efter någon sekund börjar sen im+ “connecting” igen efter en misslyckad restore. Multitasking skulle väl innebära att im+ ligger i trayen och är igång o inte behöver reconnecta när jag tar upp det igen från trayen. För tillfället är det ju ingen skillnad på om jag dödar programmet helt eller lämnar det i trayen. Nu menar jag inte im+ som sådant, jag vet att det inte supportas här, men jag menar principen.

Samma sak för tex hemnet appen som kom med sin iOS 4 uppdatering idag. Jag går in o söker bostad, hittar en o kollar bilder. Jag trycker home för att minimera programmet och när jag tar upp det igen hoppar programmet tillbaka till där man börjar söka, dvs exakt som det gjorde i förra versionen.

Facebook appen, också 4.0 uppdaterad. Minimerar den o när jag drar upp den igen så börjar den ny sökning som ser ut som en ny reconnect. Inga meddelanden som är skickade när jag haft programmet minimerat kommer fram.

Jag undrar alltså, ska det vara så här? För mig fungerar de program som är s.k 4.0 uppdaterade inte ett dugg annorlunda från hur de fungerade i iOS 3.

Har jag fått något om bakfoten, missuppfattar jag “multitasking”? Att programmen samlas i trayen är för mig ingen multitasking, utan multitasking är först när programmen fortsätter köras i bakgrunden precis som när programfönstret är uppe o aktiverat. Eller fungerar inte apparna än för att programmerarna helt enkelt inte förstått hur de ska få programmen att fungera i iOS 4.0? Det kanske inte går? Därför har inte något av alla mina radioprogram eller TV4play etc kommit ut med någon uppdatering, eftersom det inte är möjligt?

Är ruskigt besviken. Det enda jag fått ut av uppdateringens multitasking är att jag måste släcka ner programmen två ggr för att bli av med dem från trayen 🙂

Ett av de bästa första inlägg jag någonsin sett. +1 på det 🙂
    Men till problemet. Är inte så insatt i iOS4 – då jag inte tycker att det tillför någonting nytt till min mobil – men jag kan tänka mig att programmet im+ och många andra, inte är uppdaterade till iOS4. Samma sak var/är det ju med spotify. Vet inte om de har uppdaterat spotify än, men för några dagar sedan funkade det inte att köra multitasking med spotify.

/iA i blå tornet

Dekagon
    Member
    Post count: 1

men det där beror ju på att im+ INTE har implementerat multitasking-stödet ännu.

Ta Beejive t.ex. som nu gjort det, den ligger pausad i bakgrunden, så när jag går in i det igen så är där allt igång igen, det enda den gör är att köra en snabb refresh, det tar nån microsekund, den behöver INTE reconnecta osv. igen.

Jag kör dock 3GS och iOS4. Det här fungerar garanterat inte på 3G, gissar att det inte hjälper att den är jailbreakad heller? Är inte det bara nån form av “fusk-multitasking” som dom som gjort jailbreak:et har implementerat?

Jag tycker förövigt att det blev en hel del nyheter med iOS4, allt till det bättre! 😀

JonneRacer
    Member
    Post count: 48

Nu ska im+ funka med ios4, im+ version 4.2.
    Men Apple tillåter ju inte äkta multitasking som det pratats om tidigare.
    Om det ska vara rätt så ska man kunna öppna en flik i safari och gå ur och låta den ladda upp sidan i bakgrunden. Hoppas det kommer senare!

henke1975
    Member

@jonneracer 70003 wrote:

Nu ska im+ funka med ios4, im+ version 4.2.
    Men Apple tillåter ju inte äkta multitasking som det pratats om tidigare.
    Om det ska vara rätt så ska man kunna öppna en flik i safari och gå ur och låta den ladda upp sidan i bakgrunden. Hoppas det kommer senare!

Precis det jag menar. Im+ 4.2 för iOS 4 kan inte ens logga in 🙂 Men den biten klarar dom säkert ut. Det är alltså inte meningen att multitasking ska funka så som vi menar är multitasking ska funka? Fet skandal…men jag tvivlar på det. Det är ju ren butrix i så fall när de pratar om multitasking. Kan någon bekräfta att så är fallet? Jag är förste man att lämna iphone i så fall:) X10 o vad de nya android (eller vad de heter) mobilerna klarar multitasking vad jag vet. Jisses så sanslöst besviken jag är alltså! 😀

EDIT:
    Hmm det kan inte stämma. Apple har haft stora konferenser där de beskrivit hur multitasking ska fungera. Pandora som skulle kunna spela radio minimerat samt skype som skulle ligga aktiv i trayen o ta emot samtal. Hmmm CONFUSED

JonneRacer
    Member

@henke1975 70009 wrote:

Precis det jag menar. Im+ 4.2 för iOS 4 kan inte ens logga in 🙂 Men den biten klarar dom säkert ut. Det är alltså inte meningen att multitasking ska funka så som vi menar är multitasking ska funka? Fet skandal…men jag tvivlar på det. Det är ju ren butrix i så fall när de pratar om multitasking. Kan någon bekräfta att så är fallet? Jag är förste man att lämna iphone i så fall:) X10 o vad de nya android (eller vad de heter) mobilerna klarar multitasking vad jag vet. Jisses så sanslöst besviken jag är alltså! 😀

EDIT:
    Hmm det kan inte stämma. Apple har haft stora konferenser där de beskrivit hur multitasking ska fungera. Pandora som skulle kunna spela radio minimerat samt skype som skulle ligga aktiv i trayen o ta emot samtal. Hmmm CONFUSED

Det verkar inte bättre.
    Apple har tydligen valt att skippa “riktig” multitasking.
    Processorerna i iPhone 3g och gs är väl för slöa för att utnyttja en riktig multitasking.
    Skulle vara intressant och se hur det ser ut och fungerar i iPhone 4.

henke1975
    Member

Ok, den där konferensen gällde kanske iphone 4 då 🙂
    Trodde multitasking biten skulle vara samma i iOS 4 på 3GS som i iphone 4?

Haha jag som skrutit om iOS 4 vitt o brett till en hop människor, o nu måste jag springa o ta tillbaka allt ju 😉

EDIT:
    Kolla följande länk, den säger ju att parallellbearbetning av appar ska fungera likadant i iOS 4.0 för 3GS (dock ej för 3G) och iPhone 4: LÄNK

JonneRacer
    Member

Apple skrev även att det enda som inte skulle finnas på 3G i os4 var multitasking.
    Sen när man tryckt i 4 så kan man inte heller byta hemskärm vilket är dåligt och ingen zoom finns på kameran heller. Så allt som skrivs, publiceras är sanning med modifikation.
    Att multitasking inte skulle finnas på 3G visste man men man kunde ha upplyst om det andra också.
    Mycket dåligt!

tehfiskk
    Member
    Post count: 154

sålänge man kan använda backgrounder så e de chill 😉

Great
    Member
    Post count: 9

Nu funkar spotify iallafall, hoppas MSN blir nästa på tur

henke1975
    Member

Im+ och beejive fungerar ok nu även om det stör mig att inte meddelandena kan tas emot när programmet är inaktivt i trayen. Man måste aktivera det för att se om nya meddelande kommit in. Eller använda push. Dvs inte bättre än förr! Wunderadio dunkar fint i multi. Musiken fortsätter när man inaktiverar appen. Varför kan då inte im ta emot meddelande o visa en liten siffra vid ikonen o ge ifrån sig ett ljud eller vibrera 🙂

TruB
    Member
    Post count: 476

@jonneracer 70017 wrote:

Apple har tydligen valt att skippa “riktig” multitasking.
    Processorerna i iPhone 3g och gs är väl för slöa för att utnyttja en riktig multitasking.
    Skulle vara intressant och se hur det ser ut och fungerar i iPhone 4.

[IMG]http://www.baylorfans.com/forums/attachment.php?attachmentid=17124&d=1270142395[/IMG]
    Eller så drar det mindre minne och mindre ström.. behöver man en förklaring till varför det är bättre än “riktig”?

iphonekillen
    Member
    Post count: 129

För mycket okunskap i den här tråden. Tänkte försöka klargöra hur det funkar:

iPhone 3GS, iPod Touch 3G och iPhone 4 använder exakt samma typ av multitasking. Den typen av multitasking går även att aktivera på iPhone 3G och iPod Touch 2G om man jailbreakar med redsn0w, sn0wbreeze eller Pwnage tool. Apparna måste uppdateras för att fungera med Apples multitasking; uppdateringen till Spotify kom ut igår och uppdateringar till Skype, Pandora och flera andra appar är på väg.

När det gäller 5x digital zoom så funkar det på alla iPhone’s som går att uppdatera till iOS4. För att använda det: Öppna kamera-appen->tryck var som helst på skärmen->zoomreglaget visas.

JonneRacer
    Member

@iphonekillen 70323 wrote:

För mycket okunskap i den här tråden. Tänkte försöka klargöra hur det funkar:

iPhone 3GS, iPod Touch 3G och iPhone 4 använder exakt samma typ av multitasking. Den typen av multitasking går även att aktivera på iPhone 3G och iPod Touch 2G om man jailbreakar med redsn0w, sn0wbreeze eller Pwnage tool. Apparna måste uppdateras för att fungera med Apples multitasking; uppdateringen till Spotify kom ut igår och uppdateringar till Skype, Pandora och flera andra appar är på väg.

När det gäller 5x digital zoom så funkar det på alla iPhone’s som går att uppdatera till iOS4. För att använda det: Öppna kamera-appen->tryck var som helst på skärmen->zoomreglaget visas.

Riktig multitasking ska ju ligga och ladda i bakgrunden efter att man gått ur appen.
    Apples variant kan man kalla appletasking.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.