Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › AKTA re för blocket! Tips
-
AuthorPosts
-
Som ni kanske redan vet så ska man passa sig för köp via blocket OM man inte ska hämta mobilen!
Själv råkade jag ut för det i Fredags! 4500 kr borta!
Det mest häftiga var dock att killen, innan jag satte in pengar uppgav namn, adress, telenr samt person nr.Självklart kollade jag upp allt, det stämde, ringde även på nummret som uppgavs och personen svarade med samma namn.
MEN han hade stulit en annan killes identitet!
SÅ nu ska jag anmäla detta, hoppas bara min hemförsäkring täcker detta!
Fy helvete vad lack man blir 🙁
Åkte till Telia och köpte mig en iphone….:o
Man ska aldrig skicka pengar i förskott.
T.o.m blocket varnar för det med en röd text vid kontaktinfon “Skicka inte pengar i förskott”.
Spelar ingen roll hur mycket man kollar upp infon man fått av säljaren, för det finns alltid en risk.
Finns olika mellanhänder, så som internetgirot och payson med garanti som man kan använda sig utav ett köp om det skall skickas för stora summor.När jag letade min iphone så svarade jag nog på minst 30-40 annonser på blocket.se innan någon gick med på att låta det gå via internetgirot.se.
De flesta ville att man betalade i förskott. Vissa erbjöd jag mig att jag kunde komma och hämta telefonen. Då kom det en massa undanflykter om att de inte hade tid att det var enklare med förskott o.s.v.Undrar när folk ska lära sig att inte betala i förskott?
Nu finns det även folk på tradera.se som fixar sig några positiva omdömen för att sedan blåsa en massa människor på telefoner som inte finns.Ser man på populära mobiltelefoner som nästan alltid uppges som nya och har ett pris långt under halva nyvärdet så är 90% av de som säljer “ny på tradera” och 0 i omdömespoäng.
Men så länge folk inte lär sig att vara försiktiga så håller de på.
Skulle knappast tro att trådskaparen får något på hemförsäkringen. Det är ju ingen stöld när man frivilligt betalar in x många kronor till någons konto…
@r_o_n 52273 wrote:
När jag letade min iphone så svarade jag nog på minst 30-40 annonser på blocket.se innan någon gick med på att låta det gå via internetgirot.se.
De flesta ville att man betalade i förskott. Vissa erbjöd jag mig att jag kunde komma och hämta telefonen. Då kom det en massa undanflykter om att de inte hade tid att det var enklare med förskott o.s.v.Undrar när folk ska lära sig att inte betala i förskott?
Nu finns det även folk på tradera.se som fixar sig några positiva omdömen för att sedan blåsa en massa människor på telefoner som inte finns.Ser man på populära mobiltelefoner som nästan alltid uppges som nya och har ett pris långt under halva nyvärdet så är 90% av de som säljer “ny på tradera” och 0 i omdömespoäng.
Men så länge folk inte lär sig att vara försiktiga så håller de på.
Skulle knappast tro att trådskaparen får något på hemförsäkringen. Det är ju ingen stöld när man frivilligt betalar in x många kronor till någons konto…
Välkommen till Sverige.. Vi lär oss aldrig av något.
Ja det är ytterst tråkigt och en dyr läxa 🙁
Man skall inte heller sälja saker och få pengarna inbetalda i förskott på sitt konto. En polare råkade ut för det när han sålde en telefon. En intressent ringde upp och sa att han skulle ha den, pengarna kom in och kompisen skickade ju telefonen eftersom han fick betalt.
3 mån senare så fick han en kallelse till förhör ang bedrägeri och blev helt hispig för han visste ju inte vad det handlade om och aldrig gjort en fluga förnär. Köparen hade haft fejkade annonser ute och lurat en annan stackare att föra in pengarna på kompisens konto och han var således misstänkt för bedrägeri. Inte skoj alls men idag kan man aldrig vara för säker, inte ens som säljare.
Som tur var så hade han sparat alla mail m.m så han hade ryggen fri och kunde visa upp bevis men det är ju inte alla som sparar sina mail i flera månader.
Teoretisk så kan ju dina 4500 i detta fallet vara en betalning av någon pryl som den säljaren skickar sen i god tro utan att veta att du blivit blåst. Han får betalt och tror att allt är frid o fröjd. De är listiga idag bedragarna.
Aja, ville bara berätta hur det kan gå och varna alla.
fy fan vad vidrigt..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.