Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Allmän tråd om iPhone 2,1
-
AuthorPosts
-
tjena!
Läser väldigt mycket snack om en kanske kommande iPhone 2,1, och tänkte bara skapa en samlingstråd. Det finns ett ANTAL sidor om iphone och som hållerväldigt stor koll på iphone, själv håller man inte koll på 1/100 del av dem eller så, så jag tänkte att vi alla håller koll på olika sidor och ska därför uppdatera varann i denna tråd om iPhone 2,1Vad jag hört senast ärnågot jag läste på den italienska ispaziobloggen,
[IMG]http://http://fc64.deviantart.com/fs40/f/2009/041/7/c/iphone_2_1_concept_by_RedJ3k.jpg[/IMG]
och där säger dem att conceptmodellen nu har 3,2 mp kamera, multitouch, 4,2″ display (!!) OLED display (grym skärpa), 800×480 i upplösning, samt att apple-loggan kommer vara upplyst (flashligt?).
Designen äräven annorlunda och telefonen kommer finns i 16 eller 32 gb. Vad tror ni? jag vill ha den iallafall!Jag läste något på idg.se om detta.
Fick dock inga specifikationer som du har hittat!
Vore ju guld värt!
bara 3,2 mp 🙁 jag vill ha 5mp minst, helst 8 🙂
Du kan “ha” 4mp på en iphone genom att använda diverse cam program. Det största problemet ligger i att kamerans sensor ökar inte i storlek jämfört med antalet pixar som ökar. Detta i sig leder till att antalet pixlar måste vara mindre för att få plats. Sedan finns andra faktorer såsom täthet och ljus.
Det är lite komisk hur folk i olika sammanhang drar in ordet “megapixel” för att påvisa hur bra bilder en kamera tar, det är helt enkelt en allmän praxis att ju mer mp du har, ju bättre bilder får du, vilket inte alls stämmer överens med verkligheten.
Till sist men inte minst låt dig/er inte luras av antalet mp i en kamera!!
nej, självklart inte. Men 2 mp är ganska klent tycker jag. Men iphonen tar bättre bilder än min förra som hade 3,2.
Kameran tar ganska bra bilder, men det är skitkasst att man inte kan zooma…
Om man använder kameran under perfekta ljusförhållanden och med stillastående motiv så är det faktiskt på vanliga kort(10×15 cm) svårt att se nån skillnad jämfört med en digitalkompakt med 7,1 megapixel.
Ok,det är skillnad men inte mycket,om man plåtar ute i klart dagsljus.
Vill man ha riktigt bra bilder ska man skaffa en digital SLR (nikon D40,sony A200 m.fl.).@Äppelphone 25209 wrote:
bara 3,2 mp 🙁 jag vill ha 5mp minst, helst 8 🙂
Håller med dig jag har en Sony Ericsson C905 tror ja den heter och den har 8 och de blir kanonbilder och det skulle inte vara scårt tycker jag med dagens teknik att iallafall komma upp till 5.
Kameran är väl det enda som jag inte gillar på iPhone 3G annars är de e kanonlur och jag använder den nästan alltid tack vare den stora skärmen och alla internetfunktioner som man har. Sonyn C905 använder ja bara när ja vet ja skall någonstans där jag vet jag SKALL ta kort.
Det får inte komma en ny iPhone än 🙁 Min är ju planerad att hålla fram tills augusti 2010 😀
Du kan väl fortfarande ha din gamla iPhone även om det kommer en ny? Man måste inte alltid vara helt uppdaterad 😉
Jag kände mig inte dum när jag hade iPod Touch 1G när 2G kom ut, jag var ju den enda på skolan som kunde ha jailbreak 😛
För mig kommer det nog bli samma sak när iPhone 2,1 kommer 🙂
rätt så sant! Är dock lite surt att ja vet 5 pers till förutom mig som har iphone i min skola, men som mekke säger, man är den enda med jailbreak å 5 icon spring/dock =D
Fast 8 mp, känns rätt överdrivet. Iphone är ju ingen kamera mobil och ja tror inte apple vill att den ska vara känd som bra kameramobil heller 😛 så ja skulle inte förvänta mig för mkt ^^ däremot hoppas ja att dem lägger krut på musikspelare och safari och allt annat den redan är bra på å gör det bättre!
@pear 25331 wrote:
rätt så sant! Är dock lite surt att ja vet 5 pers till förutom mig som har iphone i min skola, men som mekke säger, man är den enda med jailbreak å 5 icon spring/dock =D
Fast 8 mp, känns rätt överdrivet. Iphone är ju ingen kamera mobil och ja tror inte apple vill att den ska vara känd som bra kameramobil heller 😛 så ja skulle inte förvänta mig för mkt ^^ däremot hoppas ja att dem lägger krut på musikspelare och safari och allt annat den redan är bra på å gör det bättre!
Men det skadar ju aldrig att ha en hyffsad kamera till hands 😛 och som dom säger: Vårt mål är att göra den bästa mobilen.
Eller något sånt 😀 och för att göra den bästa mobilen så krävs även en bra kamera tycker jag.@pear 25331 wrote:
däremot hoppas ja att dem lägger krut på musikspelare
Där håller jag fullständigt med! (Och överallt annars också, men speciellt här!)
Det största jag saknar med iPhone, och har saknat i alla mina iPods, är att man ska kunna byta namn på/ta bort låtar och filmer 🙂 Hoppas de fixar nått sånt 😀
@mekke 25336 wrote:
Där håller jag fullständigt med! (Och överallt annars också, men speciellt här!)
Det största jag saknar med iPhone, och har saknat i alla mina iPods, är att man ska kunna byta namn på/ta bort låtar och filmer 🙂 Hoppas de fixar nått sånt 😀
jag satt och kolade på simpsons i bilen idag och när den var slut och jag kom tillbaka till menyn där alla mina filmer är så råkade jag klicka på något ställe och då kom det upp en sån där röd lite ruta till höger där det stog “Ta bort”, tyvärr han jag inte se var jag klickade.
@Äppelphone 25337 wrote:
jag satt och kolade på simpsons i bilen idag och när den var slut och jag kom tillbaka till menyn där alla mina filmer är så råkade jag klicka på något ställe och då kom det upp en sån där röd lite ruta till höger där det stog “Ta bort”, tyvärr han jag inte se var jag klickade.
Man drar bara fingret över filmen så kommer det upp 😀 Funkar dock bara på filmer och videon. INget nytt enligt mig. Funkade också när jag använde min iPhone 2G 😀
@mekke 25336 wrote:
ja faktiskt. Göra som ett litet “mini-itunes” i iphonen/itouchen. vore även najs om man kunde flytta låtar till spellistor och skapa nya spellistor (om man har ngn som heter typ “chill musik skapad på itunes och hittar en låt som man vill lägga där ska man kunna göra det direkt i fonen. Man orkar sällan skapa flera on-the-go listor, och jag vill inte heller lägga all musik i högsta betyg 😛 )
@marer 25498 wrote:
http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2009/02/NewiPhoneSpecs.jpg
Hade varit nice 😛
Jo, det sa min kompis också, men han blev sur när jag sa att den var falsk 😛 Men det är rätt självklart, för iPhone 3G har redan 3G och GPS 😉
Bra grejer! fast den va fulare än Iphone 3G och batterilucka? varför? 😛 mkt cleanare utan å de är ändå inte många som byter batteriet på sin telefon så vafan^^
tror inte batterilucka kmr komma till iphone 2 =)Här kommer två länkar, där de visar en möjlig baksida till den nya iphonen. Dom var även först med att visa baksidan av iphone 3G, så lite sanning kanske det finns, vem vet..
Så ser nya iPhone ut – MacWorld
Leaked Photos of Next Generation iPhone? – Mac RumorsEDIT: ett förtydligande. Det är alltså första bilden på länk nr 2 som kommer ifrån iPodObserver, som var först med bild av baksidan av iphone 3G.
Hejhopp!
Om dom tänker ha den “glossy” så hoppas jag att dom gör något åt rep-problemet. Räcker ju att man lägger ner 3Gn så blir den repig, I SÄNGEN! Så något slags av repskydd, yepp.
Men som ni diskuterade, jag skulle absolut bli ledsen om dom kom ut med en ny iPhone efter sommaren. Jag har bara haft min 3G sen januari och jag var nästan först med att ha iPhone 2G i sverige så visst vill man ha de allra senaste. 🙂
Mekke, men vad menade du att 3Gn redan har 3G och GPS, det kommer ju naturligtvis även den nya iPhonen också ha, och det stod ju inte att den hette 3G någonstans? 😀
@generuss 25584 wrote:
Om dom tänker ha den “glossy” så hoppas jag att dom gör något åt rep-problemet. Räcker ju att man lägger ner 3Gn så blir den repig, I SÄNGEN! Så något slags av repskydd, yepp.
Men som ni diskuterade, jag skulle absolut bli ledsen om dom kom ut med en ny iPhone efter sommaren. Jag har bara haft min 3G sen januari och jag var nästan först med att ha iPhone 2G i sverige så visst vill man ha de allra senaste. 🙂
Mekke, men vad menade du att 3Gn redan har 3G och GPS, det kommer ju naturligtvis även den nya iPhonen också ha, och det stod ju inte att den hette 3G någonstans? 😀
Det stod att nya funktioner var “3G Data Speed” och “True GPS”. Saker som iPhone 3G redan har, dvs den här är gammal 😛
@fantal 25214 wrote:
Du kan “ha” 4mp på en iphone genom att använda diverse cam program. Det största problemet ligger i att kamerans sensor ökar inte i storlek jämfört med antalet pixar som ökar. Detta i sig leder till att antalet pixlar måste vara mindre för att få plats. Sedan finns andra faktorer såsom täthet och ljus.
Det är lite komisk hur folk i olika sammanhang drar in ordet “megapixel” för att påvisa hur bra bilder en kamera tar, det är helt enkelt en allmän praxis att ju mer mp du har, ju bättre bilder får du, vilket inte alls stämmer överens med verkligheten.
Till sist men inte minst låt dig/er inte luras av antalet mp i en kamera!!
En pixel kan inte bli mindre eller större inuti datorn oberoende av Megapixlar. Mega är ett prefix och betyder matematiskt: 1’000’000. En miljon pixlar på 1 MP, 8 miljoner pixlar på 8 MP. En pixel oavsett mega pixel, är aldrig större eller mindre oavsett hur många pixlar det är. En bild är dock större eller mindre beroende på antalet pixlar.
Undantag: En pixel på en dataskärm beror på storleken och utförandet på skärmen. En 16:10 Widescreen-skärm har 1680×1050 som maximal upplösning. Där är det 1680 pixlar på bredden och 1050 på höjden. Om du köper en skärm som är 20 tum, så är pixlarna mindre på skärmen än en skärm med 22 tum. Men det betyder inte att det ryms mer på skärmen, för skärmen har alltid en maximal upplösning på 1680 x 1050 oavsett skärmens storlek.
Pixelantalet för kameror idag bestämmer bara hur mycket näshår du ska kunna se på din farmor efter att ni tagit familjefotot. Och att ni kan redigera bilden i Photoshop till att passa på A3-affischer.
Be done and be done.
Inga nya uppdateringar/rykten kring iPhone 2.1? Svårt att veta om man ska vänta att köpa eller inte…
det enda ja vill i iphone 2.1 att den ska kunna köra apps i bakgrund…
@qeudee 26042 wrote:
det enda ja vill i iphone 2.1 att den ska kunna köra apps i bakgrund…
de vore skönt, fastsåg på en video att köra apps i bakgrunden drar för mkt batteri och arbetsminne :S så dem måste komma på en alternativ lösning ( de bästa vore å låta bli att försvåra jailbreak så kan vi använda backgrounder själva vi som vill ha de :D)
SHIT SHIT SHIT!
KOLLA HÄR!!!:
http://www.spaziocellulare.com/ispazio/wp-content/uploads/2009/02/iphone-pro1.png
SHIIT!
Najsaste översättningen på specen på svenska:
– OLED skärm, 800×500
– ARM 4 Multi-core processorer
– Camera iSight (??)
– IR och Blåtand
– 10 megapixel (!!) med 10x optisk zoom
– förbättrad ljudkvalite
– upp till 64 gb minne
– Offline fungerande GPS
– Flash stöd, videofilning, och om ja översätter rätt så kopiera å klistra in också
– FIRMWARE 3.0 STÖD!
– SPringboard Landscape
– iWork (excel, word, ppt i mobilen) och iLife (fotoredigering etc)
– chat, rss, mms är även standard
– Silver och Guldärligt, skulle detta bli verklighet… skulle inte förvåna mig, om apple ska göra världen lika häpen som dem gjorde med iPhone 3G så måste dem göra ngt liknande detta. Gör dem det… fan ja byter direkt!
Skull einte förvåna mig om det kom ngt i denna stil
…jag skulle dock INTE köra windows 6.5 i min iPhone nånstans 😛
@pear 26162 wrote:
SHIT SHIT SHIT!
KOLLA HÄR!!!:
http://www.spaziocellulare.com/ispazio/wp-content/uploads/2009/02/iphone-pro1.png
SHIIT!
– OLED skärm, 800×500
– Camera iSight (??)
– IR och Blåtand
– förbättrad ljudkvalite
– upp till 64 gb minne
– Offline fungerande GPS
– Flash stöd, videofilning, och om ja översätter rätt så kopiera å klistra in också
– FIRMWARE 3.0 STÖD!
– SPringboard Landscape
– Silver och Guldärligt, skulle detta bli verklighet… skulle inte förvåna mig, om apple ska göra världen lika häpen som dem gjorde med iPhone 3G så måste dem göra ngt liknande detta. Gör dem det… fan ja byter direkt!
Låter riktigt bra, men nästan lite för bra 🙂 men snygg var den !
@pear 26162 wrote:
SHIT SHIT SHIT!
KOLLA HÄR!!!:
SHIIT!
– OLED skärm, 800×500
– Camera iSight (??)
– IR och Blåtand
– förbättrad ljudkvalite
– upp till 64 gb minne
– Offline fungerande GPS
– FIRMWARE 3.0 STÖD!
– SPringboard Landscape
Haha, hur hittade du den?
Skulle det bli verklighet, jag då har jag en komplett mobil i alla avseenden. Videoinspelning är väl inräknat i 10mpkameran skulle jag gissa, haha.
Ser riktigt bra ut. iPhone Pro, yeah! Kom igen nu Apple, släpp den innan 24-slaget. Steve fyller ju trotsallt år; nåt måste ju hända 🙂
Edit: iBoot är väl lite väl mycket kanske, haha 🙂
Haha det låter ju grymt!
fast man skulle bli rätt nöjd med 8 mpx kamera, tangentbordet på sms ska standard fungera i landscape, mms, videoinspelning, 100% fungerande blåtand, lite större skärm, 32 gb minne, iWork och iLife 😛 Samt flash😀
hittade på Spaziocellulare News Magazine sen vidare in på iSpazio, då hittar du sjukaste iphone bloggen, uppdateras 10 ggr dag med coolaste grejerna från Cydia och AppStore@pear 26169 wrote:
Haha det låter ju grymt!
fast man skulle bli rätt nöjd med 8 mpx kamera, tangentbordet på sms ska standard fungera i landscape, mms, videoinspelning, 100% fungerande blåtand, lite större skärm, 32 gb minne, iWork och iLife 😛 Samt flash😀
hittade på Spaziocellulare News Magazine sen vidare in på iSpazio, då hittar du sjukaste iphone bloggen, uppdateras 10 ggr dag med coolaste grejerna från Cydia och AppStoreHaha, hur orkar du med språket? Spanska, ser det ut som i mina ögon; jag blir snurrig bara jag tittar på sidan!
MMS, videoinspelning, bluetooth, flash, 32 GB, landscapetyping, köra-flera-apps-samtidigt…And the iPhone is complete.
@pear 26162 wrote:
SHIT SHIT SHIT!
KOLLA HÄR!!!:
SHIIT!
– OLED skärm, 800×500
– Camera iSight (??)
– IR och Blåtand
– förbättrad ljudkvalite
– upp till 64 gb minne
– Offline fungerande GPS
– FIRMWARE 3.0 STÖD!
– SPringboard Landscape
Låter ju riktigt grymt, men jag är 99,9% säker på att detta inte kommer att komma… 🙁 Men det skulle vara riktigt grymt 🙂
Finns det någon som egentligen tror på detta?Okej,allt är inte omöjligt.
32Gb är väl troligt,liksom flash och 6-8 mpix i kameran.
Optisk zoom värd namnet skulle göra luren 8-15 mm tjockare än den är,så glöm det.
Mms blir väl isåfall den där teliaappen alla väntar på,eftersom denna funktion inte är aktuell på apples hemmamarknad i USA,de nordamerikanska telenäten stöder oftast inte denna funktion,jänkarna kör med mejl istället och detta finns redan i iphonen.
Oledskärm lär väl alla tillverkare börja med förr eller senare.steffe:
Grejen är den, att om Apple lanserar en ny telefon så lär de inte vara någon mesig uppdatering, utan den lär bli lika uppmärksammad å eftertraktad som de tidigare iphonarna blivit när de släppts. Å nu när alla andra märken gör “iphone -dödare” så de står härliga till måste Apple släppa ngt riktigt grymt
Det jag förväntar mig är iallafall mer minne, fungerande blåtand, mms, video, Oled, större skärm, bättre kamera, flash, iWork och iLife (iWork har jag redan sett är på g med windows ppt, doc och xls)@s1mon 26246 wrote:
tror bara det är påhitt, varför skulle apple ha så man kan boota windows mobile också när dom har eget operativ system?;)
för att man kan göra det på alla apples datorer..
säger inte att jag tror att det kommer att komma, men apple har ju som sagt funktionen på sina datorer..pear;26244 wrote:steffe:
Grejen är Den, Att Om Apple Lanserar En Ny Telefon Så Lär De Inte Vara Någon Mesig Uppdatering, Utan Den Lär Bli Lika Uppmärksammad å Eftertraktad Som De Tidigare Iphonarna Blivit När De Släppts. å Nu När Alla Andra Märken Gör “iphone -dödare” Så De Står Härliga Till Måste Apple Släppa Ngt Riktigt Grymt
Det Jag Förväntar Mig är Iallafall Mer Minne, Fungerande Blåtand, Mms, Video, Oled, större Skärm, Bättre Kamera, Flash, Iwork Och Ilife (iwork Har Jag Redan Sett är På G Med Windows Ppt, Doc Och Xls)…LOL! :laugh: Större skärm? hahahha
Tycker de borde göra mjukvaran ännu stabilare och verkligen se till att minimera riskerna och chanserna till döda fläckar där touch funktionen inte fungerar osv. Ny design och mer storlek är ju nog 2 saker som jag nästan kan svära på att det kommer komma. Det är ju i princip ett “måste” :).
Frågan är ifall man ska vänta och spara tills nästa iphone kommer eller om man ska köpa en 3g i Mars… Förslag någon? Hur länge tror ni det tar tills Apple kan släppa en ny iphone?
@wester 26272 wrote:
Frågan är ifall man ska vänta och spara tills nästa iphone kommer eller om man ska köpa en 3g i Mars… Förslag någon? Hur länge tror ni det tar tills Apple kan släppa en ny iphone?
Jag är i precis samma situation som du. Jag tänker vänta ett par månader och se vad som händer. För det är ju ganska stor chans att det kommer en ny iPhone till sommaren.
Du förlorar dock inte så mycket att köpa en iPhone 3G och sedan uppdatera dig i sommmar om det kommer en ny. I så fall kan du ju köpa dagens iPhone 16GB för 4400 kr kontant och en bindningstid på 18 månader, 150 kr/månader.
Kommer det sedan en ny iPhone till sommaren säljer du din nuvarande iPhone för kanske 3500 – 4000 kr och köper därefter den nya iPhone – hela kontant (för det måste väl gå att köpa den nya iPhone (om den kommer) helt och hållet kontant?), för en viss summa pengar.
Visst, du går kanske en tusenlapp minus, men det är inte särskilt mycket faktiskt.
Jag väntar dock ett tag till och ser vad som händer; jag tror det kommer en ny till sommaren och hoppas innerligt på:
Bluetooth
MMS
Videoinspelning
Bättre kamera
32 GBOch kanske något mer utan att jag vet om det eftersom jag inte äger en iPhone 🙂
@blast11 26273 wrote:
Jag är i precis samma situation som du. Jag tänker vänta ett par månader och se vad som händer. För det är ju ganska stor chans att det kommer en ny iPhone till sommaren.
Du förlorar dock inte så mycket att köpa en iPhone 3G och sedan uppdatera dig i sommmar om det kommer en ny. I så fall kan du ju köpa dagens iPhone 16GB för 4400 kr kontant och en bindningstid på 18 månader, 150 kr/månader.
Kommer det sedan en ny iPhone till sommaren säljer du din nuvarande iPhone för kanske 3500 – 4000 kr och köper därefter den nya iPhone – hela kontant (för det måste väl gå att köpa den nya iPhone (om den kommer) helt och hållet kontant?), för en viss summa pengar.
Visst, du går kanske en tusenlapp minus, men det är inte särskilt mycket faktiskt.
Jag väntar dock ett tag till och ser vad som händer; jag tror det kommer en ny till sommaren och hoppas innerligt på:
Bluetooth
MMS
Videoinspelning
Bättre kamera
32 GBOch kanske något mer utan att jag vet om det eftersom jag inte äger en iPhone 🙂
Nu får du nog lugna dig lite, ge inte folk för stora förhoppningar nu, finns inget som tyder på att det kommer en ny iPhone till sommaren. Personligen tror jag att det är högst osannolikt.
Och för den delen:MMS går att fixa till dagens iPhone
Videoinspelning likaså
En bra kamera lär inte finnas i en mobiltelefon på flera år(jämtför med dagens digitalkameror)
Och i MITT fall så räcker 16gb gott och väl….tom. 8gb hade räckt.Många som säger att dom vill ha mer minne?
Jag har själv en 16gb och har för tillfället ca 10gb ledigt.
Fattar inte vad ni matar in i era lurar? :confused:Själv hoppas jag på
Turn-by-turn gps!
Mms
Bättre kamera med videoinspelningMer minne är väl meningslöst om man inte lägger in en jävla massa film,men vill man titta på film kanske en tv-mottagare hade vatt nåt va?
Jag klarar mig utmärkt med 8 Gb,har både film och musik i luren och har än så länge 3-3,5 gig ledigt för det mesta(beror lite på hur mycke bilder jag har i den).
Det är sannolikt att det kommer en ny iPhone,frågan är bara när.Vi får väl hoppas att apple har förnyat den rejält,och inte gjort som nokia,SE m.fl.och mest bytt skalet och ändrat småsaker i programvaran för att sedan lansera det hela som en helt ny telefon.
Detta gör iofs att dessa tillverkare kan komma med flera “nya” lurar i halvåret,men så mycket nytt är det oftast inte invändigt.ekkg: Större skärm utan att göra telefonen större e bara för de e sjukt pimp 😉
okej mer minne behövs kanske inte för den vanlige svensson, men de finns säkert många som reser mkt å vill ha mkt filmer eller liknande på telefonen. Kanske använda som USB-minne å ta med andra stora filer etc.
och kommer filmkamera å blåtand å lite annat småskit så kmr fler köpa då alla inte vill/orkar/vågar jailbreaka för att få dessa funktioner, trots att det inte är svårt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.