Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Allmänt om nya iPhone 3G
-
AuthorPosts
-
@konfucius 4561 wrote:
Saknar dock videokameran på fronten, hur blir det med videosamtal?
Fattar inte hur en telefon som lanseras 2008 innehålla så lite viktiga funktioner!
Vart är MMS? (vill ju kunna taemot detta!)
Videokamera på framsidan?
Radio?
Något jag missat?Skumt att man trotts uppdatering missat detta? Medvetet?
@theknee 4856 wrote:
Fattar inte hur en telefon som lanseras 2008 innehålla så lite viktiga funktioner!
Radio?
Jag förstår det inte heller, kan inte vara så mycket jobb.
Var är framför allt filöverföring via Bluetooth? 🙁
Btw, känner du Shenoll/Daniel Berntsson? Känner nämligen igen ditt nickname 🙂
@theknee 4856 wrote:
Radio?
Håller med, det verkar snarare vara en liten EU uppgradering med 3G för att kunna sälja den här, snarare har de siktat på att förfina produktionen och minska produktionskostnaden för att öka vinsten.
Kommmer säkert en ver. 3 nästa år… då med allt vi önskat!!?
Telia: Inga prisupp- gifter innan 11:e juli – http://www.idg.se/2.1085/1.168485
@iPhoneinfo.se 4857 wrote:
Jag förstår det inte heller, kan inte vara så mycket jobb.
Var är framför allt filöverföring via Bluetooth? 🙁
Btw, känner du Shenoll/Daniel Berntsson? Känner nämligen igen ditt nickname 🙂
yes det gör jag… nu undrar man ju vem du är, bra val av telefon iaf 😉
maila mig 🙂
Fick ett nyhetsbrev från Telia ang. iPhone 3G.
Var kan du köpa en iPhone 3G?
iPhone kommer till en början att säljas i Telias butiker och telia.se. Förhandsbokning är inte möjlig. Vi återkommer inom kort till dig med information om var, när och hur du kan köpa din iPhone 3G.
@ljummenmjölk 4882 wrote:
Fick ett nyhetsbrev från Telia ang. iPhone 3G.
Var kan du köpa en iPhone 3G?
iPhone kommer till en början att säljas i Telias butiker och telia.se. Förhandsbokning är inte möjlig. Vi återkommer inom kort till dig med information om var, när och hur du kan köpa din iPhone 3G.
Fick den också, hoppas dock att möjligheten finns att man kan köpa utan abonnemang 😮
Det står ju att man kan köpa den från telia.se och du kan ju inte teckna ett abonnemang på internet, så det kanske finns en gnutta hopp om att man ska “aktivera” den när man får den i vårat land:)
@lingen 4885 wrote:
Det står ju att man kan köpa den från telia.se och du kan ju inte teckna ett abonnemang på internet, så det kanske finns en gnutta hopp om att man ska “aktivera” den när man får den i vårat land:)
Tidigare har det väl pratats om något 30-dagars system och efter 30-dagar det nå straff om man inte aktiverat telefonen eller hur det låg till?
@lingen 4885 wrote:
Om du inte förstår varför det där inlägget är helt efterblivet så kan nog ingen hjälpa dig 😉
@ljummenmjölk 4888 wrote:
Tidigare har det väl pratats om något 30-dagars system och efter 30-dagar det nå straff om man inte aktiverat telefonen eller hur det låg till?
Stämmer bra det.
Kan man uppgradera nuvarande iphone 1.0 till den nya versionen?
Angående om Telia som säljer Iphone:
Nån mer än jag som tror att Telia kommer ta en massa pengar i månaden för den nya Iphonen? Mina kompisar som “hatar” iphone ska nu köpa en för 1800kr på Telia, som de säger. Och jag gjorde ett dåligt klipp när jag köpte en upplåst iphone för c.a 4000kr. Vad tror ni? Jag tror att den kommer kosta över 5000kr upplåst.. 😀
Aftonbladet:
Lockpris: 1 euro
De priser som läckt ut från andra operatörer i Europa så här långt visar att en osubventionerad, olåst 3g-Iphone torde hamna strax under 5 000 kronor.
Men i Tyskland säger T-mobile* 8-gigabytesversionen av telefonen för en euro – under tio kronor. Men då måste man teckna sig för ett tvåårigt avtal som kostar 69 euro i månaden (cirka 650 kronor). Det ger en totalkostnad på öer 15 000 kronor under bindningstiden.
Titta på totalpriset
Dyrt kan man kanske tycka. Men är det verkligen det?
Jag har själv använt min Iphone regelbundet i Sverige sedan i september i fjol. För att använda en Iphone måste man ha obegränsad tillgång till datatrafik över mobila nätet, om man inte ständigt har tillgång till trådlösa nät (wifi). Annars blir man ruinerad.
Att köpa data på lösvikt på mobila nätet med ett kontantkort drar snabbt upp till mer än 100 kronor per dag. De lägre priser per dag som finns i Sverige – Telia erbjuder exempelvis surfande i mobilen för nio kronor om dagen – är tyvärr begränsade till surf inom landet eller via operatörens portal, som bara ger begränsad tillgång till internet. Så mobilt bredband till fast pris – Telia och Tre tar exempelvis 199 kronor i månaden för turbo-3g – är ett måste.
Till det kommer kostnader för samtal och sms. Själv har jag ett fastprisavtal för 599 kronor i månaden.
Totalt 798 kronor i månaden.
Foffee;4914 wrote:Kan man uppgradera nuvarande iphone 1.0 till den nya versionen?Jajamensan, men bara mjukvarumässigt (såklart) 😉
D.v.s du kommer inte få tillgång till saker som 3G/GPS som har med hårdvaran att göra.
Jag ville ha 3g till min, men endå upplåst.. 😛
@foffee 4914 wrote:
Nån mer än jag som tror att Telia kommer ta en massa pengar i månaden för den nya Iphonen? Mina kompisar som “hatar” iphone ska nu köpa en för 1800kr på Telia, som de säger. Och jag gjorde ett dåligt klipp när jag köpte en upplåst iphone för c.a 4000kr. Vad tror ni? Jag tror att den kommer kosta över 5000kr upplåst.. 😀
Aftonbladet:
De priser som läckt ut från andra operatörer i Europa så här långt visar att en osubventionerad, olåst 3g-Iphone torde hamna strax under 5 000 kronor.
Men i Tyskland säger T-mobile* 8-gigabytesversionen av telefonen för en euro – under tio kronor. Men då måste man teckna sig för ett tvåårigt avtal som kostar 69 euro i månaden (cirka 650 kronor). Det ger en totalkostnad på öer 15 000 kronor under bindningstiden.
Titta på totalpriset
Jag har själv använt min Iphone regelbundet i Sverige sedan i september i fjol. För att använda en Iphone måste man ha obegränsad tillgång till datatrafik över mobila nätet, om man inte ständigt har tillgång till trådlösa nät (wifi). Annars blir man ruinerad.
Att köpa data på lösvikt på mobila nätet med ett kontantkort drar snabbt upp till mer än 100 kronor per dag. De lägre priser per dag som finns i Sverige – Telia erbjuder exempelvis surfande i mobilen för nio kronor om dagen – är tyvärr begränsade till surf inom landet eller via operatörens portal, som bara ger begränsad tillgång till internet. Så mobilt bredband till fast pris – Telia och Tre tar exempelvis 199 kronor i månaden för turbo-3g – är ett måste.
Till det kommer kostnader för samtal och sms. Själv har jag ett fastprisavtal för 599 kronor i månaden.
Du betalar drygt 80 euro i månaden plus 4 000 kronor för din iPhone alltså? Tyskarna som köper sin iPhone 3G för en euro och sedan betalar de 69 euro i månaden där det ingår 1 000 samtalsminuter samt 300 SMS plus obegränsad datatrafik samt tillgång till X antal hotspots runt om i landet.
Innan ni börjar gråta om att det “bara” är 1 000 samtalsminuter och 300 SMS så kan vi ju notera att exempelvis Skype, Messenger och andra liknande tjänster fungerar finfint över 3G-surfande.
Jag skulle vilja påstå att det är du som är lurad…
Till alla er som skriker i högan sky om lockpriser och annat snack vill jag bara säga; se vad som ingår i priset, räkna inte bara ihop totalkostnaden.
Foffe betalar totalt 23 152 på två år, tysken betalar strax över 15 000 kronor. Det är åtta lax som smarta Foffe sumpar, fyra lax per år alltså…
1000 samtalsminuter är ju bra, och 300sms också ganska bra, men jag vette fan om folk blir sugna på att betala 15000kr ^^.
Dock är jag nöjd med min Iphone som jag betalade 4000kr för.
@foffee 4928 wrote:
1000 samtalsminuter är ju bra, och 300sms också ganska bra, men jag vette fan om folk blir sugna på att betala 15000kr ^^.
Dock är jag nöjd med min Iphone som jag betalade 4000kr för.
Driver du med mig eller läste du inte vad jag skrev?
Du betalade 4 000 kronor plus 800 kronor i månaden, hur är det på något sätt mer intelligent än att köpa telefonen för 10 kronor plus 700 kronor i månaden?
Visst är det sant att man inte binder upp sig på två år, men om man räknar lite på det… På två år går du back 8 000 kronor jämfört med tysken om du fortsätter betala 800 kronor i månaden. Förutsatt att du hittar ett nytt abbonemang om ett år som kostar hälften så mycket (dvs 400 kronor) så har du betalat 18 400. Du ligger fortfarande tre lax bakom tysken som tecknat två års abbonemang med andra ord…
Förstår du inte det, eller sätter du bara skygglappar på för att vägra erkänna att det med största sannolikhet på alla sätt och vis kommer vara billigare att köpa en iPhone 3G med abbonemang än att köpa loss den och sen pussla ihop ett eget abbonemang, om man vill ha massa gratisminuter, SMS och fri nedladdning?
det ända jag fortfarande är lite osäker på är hur dyr den kommer bli här och jag hoppas även att man kommer kunna köpa den utan abonomang för att slippa alla dom där extra avgifterna
@jumpcut 4933 wrote:
Driver du med mig eller läste du inte vad jag skrev?
Du betalade 4 000 kronor plus 800 kronor i månaden, hur är det på något sätt mer intelligent än att köpa telefonen för 10 kronor plus 700 kronor i månaden?
Visst är det sant att man inte binder upp sig på två år, men om man räknar lite på det… På två år går du back 8 000 kronor jämfört med tysken om du fortsätter betala 800 kronor i månaden. Förutsatt att du hittar ett nytt abbonemang om ett år som kostar hälften så mycket (dvs 400 kronor) så har du betalat 18 400. Du ligger fortfarande tre lax bakom tysken som tecknat två års abbonemang med andra ord…
Förstår du inte det, eller sätter du bara skygglappar på för att vägra erkänna att det med största sannolikhet på alla sätt och vis kommer vara billigare att köpa en iPhone 3G med abbonemang än att köpa loss den och sen pussla ihop ett eget abbonemang, om man vill ha massa gratisminuter, SMS och fri nedladdning?
Men vem säger att man ska vara ute på internet varje månad?
Nu är jag inte så insatt i detta men men…
Om man köper en utan abonnemang (om det går) då slipper man väll betala i månaden, förutsatt att man som sagt inte är ute på internet?
Eller är jag helt ute och cyklar?@da-goud 4941 wrote:
Men vem säger att man ska vara ute på internet varje månad?
Nu är jag inte så insatt i detta men men…
Om man köper en utan abonnemang (om det går) då slipper man väll betala i månaden, förutsatt att man som sagt inte är ute på internet?
Eller är jag helt ute och cyklar?Jo, absolut. Då är det ju på alla sätt och vis billigare att köpa den utan abbonemang, om man ändå inte tänker utnyttja abbonemanget. Men det var Faffee, inte jag, som sa att man måste ha obegränsad tillgång till internet och så vidare.
Det har jag ju inte skrivit?
Jag har kopierat något som en kille skrivit från Aftonbladet. Det enda jag sa att det vore bra om jag kunde få 3g och GPS utan att betala en jävla massa pengar i månaden.Jag skrev att jag var nöjd med en Iphone som jag köpt för 4000kr. Jag har inget abbonemang, utan kontantkort.
@foffee 4914 wrote:
Aftonbladet:
Titta på totalpriset
Kan inte du använda citat-funktionen, eller i alla fall sätta citat inom citationstecken, eller kanske klistra in länken du kopierat texten från, i framtiden för att slippa missförstånd?
Är allting som står under “Aftonbladet:” (ser du hur jag gjorde?) kopierat alltså? Du betalar inte 798 kronor i månaden?
Herregud vad ni tjatar om att han ska länka, hur svårt kan det vara? Sökte på en del ur det han tagit ur aftonbladet och vips hittade jag artikeln, något som ni inte verkade vara kapabla att göra 🙂
Varför tiger ni om Iphone, Telia? | Tele | Pryl | Aftonbladet
ingen som har lite ny information om telia och deras iphone säljande?
någon har säkert tagit upp detta tidigare. men kanske dessa stämmer? dock bara ett rykte. (från macworld forumet)
rykte om iphone 3g pris med telia! – MacWorld Forum – allt om Mac och iPod8GB 1999:-
16 GB 2999:-
499:- 2000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
599:- 3500 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
699:- 5000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)@confuse 4954 wrote:
Herregud vad ni tjatar om att han ska länka, hur svårt kan det vara? Sökte på en del ur det han tagit ur aftonbladet och vips hittade jag artikeln, något som ni inte verkade vara kapabla att göra 🙂
Varför tiger ni om Iphone, Telia? | Tele | Pryl | Aftonbladet
Nu var det ju han som kom med ett utlägg från AB inte fan ska vi behöva leta på det när han precis saxat det från hemsidan? Hur svårt äre att skicka med en länk? Tar typ 3 sekunder att lägga in… Att söka på ett spefefikt atrikel på den där djävulssidan får man ju sitta hela kvällen…
@sitting 4956 wrote:
ingen som har lite ny information om telia och deras iphone säljande?
någon har säkert tagit upp detta tidigare. men kanske dessa stämmer? dock bara ett rykte. (från macworld forumet)
rykte om iphone 3g pris med telia! – MacWorld Forum – allt om Mac och iPod8GB 1999:-
16 GB 2999:-
499:- 2000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
599:- 3500 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
699:- 5000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)Jag tycker det ser helt okej ut.. Utgår från att det är per månad?
@Mr EmCom 4960 wrote:
Jag tycker det ser helt okej ut.. Utgår från att det är per månad?
tror det. konstigt om det skulle vara för dag :p
om man tänker efter så blir ju priset typ ca 10000 efter 2 år om man betalar 499 i måndaden… eller?edit* 11976 mer exakt!
Ja, vi får se vad Telia gör. Men jag är beredd på att det kommer kosta skjortan av folk.
Jag har en fråga, om jag beställer den nya iphonen 2.0 från io.com blir man abonnerad då eller är det utan??
@sitting 4962 wrote:
tror det. konstigt om det skulle vara för dag :p
om man tänker efter så blir ju priset typ ca 10000 efter 2 år om man betalar 499 i måndaden… eller?edit* 11976 mer exakt!
Precis, och det är verkligen inte dåligt! Med tanke på att man inte lär ha några fler utgifter än så, om man inte ringer väldigt mycket då.:)
@morbidio 4979 wrote:
Precis, och det är verkligen inte dåligt! Med tanke på att man inte lär ha några fler utgifter än så, om man inte ringer väldigt mycket då.:)
hum jag har just nu refil typ, brukar fylla på 100 kr lite då och då. alltså jag fyller på när det är slut. och det brukar ta typ 1 till 3 månader. så jag tror inte att 10000 är något för mig xD
Priserna i tex Japan verkar ha blivit fast slagna men är det någon som vet hur det är med abonomangs konstnaderna där? eller i andra länder.
Länk till källa om Japan
215 dollar för Iphone i Japan – IDG.se@constantiuos 5030 wrote:
Priserna i tex Japan verkar ha blivit fast slagna men är det någon som vet hur det är med abonomangs konstnaderna där? eller i andra länder.
Länk till källa om Japan
215 dollar för Iphone i Japan – IDG.seFan, de ligger ju mer i linje av det som Steve Jobs sa, bra jobbat Japan.:)
Fan vad tråkiga dom är på Telia! Släng ur er priserna istället för att bara visa vilka olika alternativ det kommer att finnas!!
Man kanske vill planera, säga upp sitt abbonemang nu o.s.v
Känns onödigt att säga upp det om det blir svindyrt.. eller? 🙂
Går det att ordna svenskt tangetbord till nya Iphone 3g ? Med färdiga knappar för å, ä samt ö ??
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.