Amatörfrågor om upplåsning, jailbreak och uppgradering

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Amatörfrågor om upplåsning, jailbreak och uppgradering

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4

Hej,

Har en 3g från Malta som är operatörslåst (till Vodafone på Malta tror jag). Låste upp den i butik när jag fick den och har kört telia på den sedan i vintras.

Har fått för mig att telefonen inte var jailbreakad men det kanske den måste vara för att kunna låsa upp den?

Tyvärr var jag igår så dum att jag försökte mig på att uppgradera telefonen varpå Itunes tuggade i en knapp timma för att sedan lämna mig med en telefon där endast emergency call fungerar och en usb-kabel riktas mot iTunesloggan på skärmen. Har förstått av forumtrådar här att det inte går att jailbreaka 4.0.2?!

När iTunes körde vad jag trodde var uppdateringen stod det att “återställning sker” eller något liknande. Har jag nu återställt telefonen till dess grundinställningar och således inte uppdaterat den? Kan jag i så fall, utan att veta vilken version jag tidigare använde, jailbreaka/låsa upp telefonen (har egentligen bara intresse av att låsa upp den)?

Om så inte är fallet utan det istället är så att jag uppgraderat, kan jag på något vis låsa upp luren?

Tacksam om någon tar sig an denna hjälplösa amatör.

muffins
    Member
    Post count: 1906

@clements 75465 wrote:

Har en 3g från Malta som är operatörslåst (till Vodafone på Malta tror jag). Låste upp den i butik när jag fick den och har kört telia på den sedan i vintras.
    Har fått för mig att telefonen inte var jailbreakad men det kanske den måste vara för att kunna låsa upp den?

Om den är operatörslåst och du låste upp den i butik (i Sverige?) så är din telefon jailbreakad och upplåst på så vis.
    Synd du lämna in den för att låsa upp den på det viset då de använder sig av de verktyg som är helt gratis och återfinns på nätet.

@clements 75465 wrote:

Tyvärr var jag igår så dum att jag försökte mig på att uppgradera telefonen varpå Itunes tuggade i en knapp timma för att sedan lämna mig med en telefon där endast emergency call fungerar och en usb-kabel riktas mot iTunesloggan på skärmen. Har förstått av forumtrådar här att det inte går att jailbreaka 4.0.2?!

Stämmer bra det av min erfarenhet och vad jag vet om.
    Det du behöver göra är att aktivera telefonen. Med ett simkort från operatör som telefonen är låst till.
    Här är ett billigt alternativ: DealExtreme: $5.80 Universal Activation Sim Card for iPhone 2G/3G/3GS/4

@clements 75465 wrote:

När iTunes körde vad jag trodde var uppdateringen stod det att “återställning sker” eller något liknande. Har jag nu återställt telefonen till dess grundinställningar och således inte uppdaterat den? Kan jag i så fall, utan att veta vilken version jag tidigare använde, jailbreaka/låsa upp telefonen (har egentligen bara intresse av att låsa upp den)?

Vilken version handlar det om? Om det är 4.0.2 så är svaret nej, enligt min vetskap.

Mvh

clements
    Member

Tack för snabbt svar och tack för tipset om aktivering.

En sak som jag tyvärr ändå inte förstår. Om jag aktiverar telefonen, vad kan jag göra med den då? Förstår jag det rätt om jag ändå inte kan använda den pga att jag måste jailbreaka?

muffins
    Member

@clements 75468 wrote:

Tack för snabbt svar och tack för tipset om aktivering.

En sak som jag tyvärr ändå inte förstår. Om jag aktiverar telefonen, vad kan jag göra med den då? Förstår jag det rätt om jag ändå inte kan använda den pga att jag måste jailbreaka?

För att svara konkret på din fråga så kommer du iaf in på din telefon. Man vet aldrig om jailbreak för 4.0.2 släpps imorgon eller om flera veckor, eller inte alls.
    Men om det släpps inom kort, så har du en aktiverad telefon och kan då jailbreaka när verktygen finns till hands.

Har du sparat SHSH-filen hos cydia eller lokalt så kan du alltid nergradera till den firmware som du sparat SHSH-filen för.

clements
    Member

Förstår om du snart flippar på mina korkade frågor men här kommer en till.

Är Cydia en app på iPhonen? Kan inte minnas att jag hade en app med det namnet. Vet att jag hade blackra1n och att den installerades i samband med upplåsningen i butiken i Sverige men kan inte påminna mig om att det fanns en app med namnet cydia.

muffins
    Member

@clements 75470 wrote:

Förstår om du snart flippar på mina korkade frågor men här kommer en till.

Är Cydia en app på iPhonen? Kan inte minnas att jag hade en app med det namnet. Vet att jag hade blackra1n och att den installerades i samband med upplåsningen i butiken i Sverige men kan inte påminna mig om att det fanns en app med namnet cydia.

Ingen fara med dina frågor, hellre fråga förmycket än för lite ;).
    Cydia är en app på telefonen, ja.

Okej, ja av det du angett i informationsväg så har du troligtvis inte SHSH-fil sparad :(.

clements
    Member

Tack för dina svar! Blir inga mer frågor för nu, däremot inköp av aktiveringskort 🙂

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.