Ang itunes & iphone…

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Ang itunes & iphone…

Viewing 34 posts - 1 through 34 (of 34 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Har lite svårt o förstå mej på itunes,när jag har laddat hem apps osv så lägger dom sej under Program i Itunes o kommer inte in i iphonen. Då får ja synkronisera så han nollställer hela ipoden o tar bort musik o andra apps för att dom nya appsen ska läggas in.
    Hur får man det o fungera utan att han ska nollställa?

Vore guld värt om ni kan förklara lite för mej. Tack på förhand! :confused:

deric
    Member

Sen även en till fråga, Jag har Telenor abonnemang o vill föra över alla mina gamla kontakter till detta kortet från en comviq, går inte hitta bluetooth när ja söker efter den ??

steffe
    Member
    Post count: 2452

1.Du behöver inte ta bort något när du synkar,lägg din musik i itunesbiblioteket som spellistor och markera allt.
    2.Bluetoothen i iphonen är låst till att bara fungera med apple original headset,du måste jailbrejka den om du ska kunna göra nåt annat.

deric
    Member

Men de ligger massa apps under fliken Program på itunes,och när ja syncar så vill han typ klistra över. Ja fattar typ inget, vore väldigt bra om du du/ni kan förklara lite bättre. Musiken försvann en gång till nu. 🙁

deric
    Member

Hur tar jag bort apps lr program från itunes utan att ta bort allt? Jag får bort appsen från iphone men inte från själva itunes?
    Fattar verkligen inget…

Hjälp mej 😀

steffe
    Member

Har du läst användarhandboken? Finns gratis på apples hemsida!
    Du måste avmarkera det du vill ta bort,och markera det du vill ha kvar i telefonen.

deric
    Member

Hej,det funkar ändå inte få bort dom. Dom ligger kvar under program i itunes även om ja syncar. Ja har läst men förstår ändå inte hur ja får bort saker i itunes även om ja markerar lr inte markerar dom..ja lyckas alltid få bort o rensa min ipod lr iphone :S Hjälp en idiot,snälla!

Miche
    Participant
    Post count: 358

itunes är tyvärr inte smidigt på något sätt att använda och inte heller logiskt på något sätt. Så det bästa är väl egentligen att sitta och pilla tills du förstår vad som egentligen händer, förutsatt att du inte lagt in något viktigt på telefonen än, tills du vet hur allt går ihop.

Kan själv säga att jag är väldigt tekniskt kunnig men itunes kan strula till det för min del ibland också, struligaste är nog när man installerat om hela datorn pga diskhaveri och bara för att t.ex datorn gått sönder så måste man göra om allt på telefonen med, det är jäkligt korkat upplagt eftersom iphone-itunes bara funkar åt ett håll med musik och videos t.ex.

Själv väntar jag på att någon ska tillverka ett program som gör att det är enkelt att använda iphonen som en extern hårddisk ungefär, så man enkelt kan lägga till, ta bort och kopiera/göra backup på saker, precis som man själv vill.

Kungen
    Member
    Post count: 985

Har en kompis som tipsade mig om Sharepod. tydligen ska det vara mycket enklare en iTunes, kostar en liten slant, men finns en gratis demo. HAr inte prövat detta själv 🙂

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@miche 31112 wrote:

itunes är tyvärr inte smidigt på något sätt att använda och inte heller logiskt på något sätt. Så det bästa är väl egentligen att sitta och pilla tills du förstår vad som egentligen händer, förutsatt att du inte lagt in något viktigt på telefonen än, tills du vet hur allt går ihop.

Kan själv säga att jag är väldigt tekniskt kunnig men itunes kan strula till det för min del ibland också, struligaste är nog när man installerat om hela datorn pga diskhaveri och bara för att t.ex datorn gått sönder så måste man göra om allt på telefonen med, det är jäkligt korkat upplagt eftersom iphone-itunes bara funkar åt ett håll med musik och videos t.ex.

Själv väntar jag på att någon ska tillverka ett program som gör att det är enkelt att använda iphonen som en extern hårddisk ungefär, så man enkelt kan lägga till, ta bort och kopiera/göra backup på saker, precis som man själv vill.

Jag själv är oxå tekniskt kunnig, och har aldrig haft problem med iTunes…

Orsaken till att iTunes bara går åt ett håll, är pga att Apple bryr sej väldigt mycket om upphovsrättslagen 🙂 Så om du har en massa musik på din iPhone, så ska du inte kunna gå till en kompis och bara slänga över låtarna på hans dator, lr om du får nåra låtar av din kompis, ska du inte kunna lägga över dom på din dator 😉 Men Apple har ändå gjort det bästa dom kan, och jag tycker dom har lyckats 😀

Miche
    Participant

@mekke 31119 wrote:

Orsaken till att iTunes bara går åt ett håll, är pga att Apple bryr sej väldigt mycket om upphovsrättslagen 🙂 Så om du har en massa musik på din iPhone, så ska du inte kunna gå till en kompis och bara slänga över låtarna på hans dator, lr om du får nåra låtar av din kompis, ska du inte kunna lägga över dom på din dator 😉 Men Apple har ändå gjort det bästa dom kan, och jag tycker dom har lyckats 😀

Ja, du, jag tror helt enkelt det är så att jag inte är van vid program som begränsar användandet så hårt som itunes gör. Och därför händer det förutspådda saker emellanåt, eftersom man inte är beredd t.ex att saker ska försvinna från telefonen om inte det finns på datorn när man synkar och så vidare.
    Det är korkat upplägg hur som helst, tänk om man får en diskcrash och enda stället man har backup på låtarna är på telefonen, gud vad frustrerande att inte kunna få tillbaka dom enkelt genom itunes.
    Visst det är bra att dom tänker på upphovsrättslagen, men riktigt dumt när det gör det hela så krångligt vid ominstallation av hela operativsystemet på samma dator t.ex.
    Inte alls kul att hålla på med itunes då. Men jag ska försöka lära mig itunes utantill, och se vad det går för. Men tyvärr så tror jag att itunes har för mycket karaktär och gör så att man inte själv kan kontrollera det man vill kontrollera..

steffe
    Member

Vad jag har märkt så synkas iaf appsen åt båda håll.
    Kolla dina inställningar i itunes.
    Att den är låst till itunes skulle du ha tagit reda på före köpet,det hade bara varit att fråga säljaren eller kolla apple.se!

jasifil
    Member
    Post count: 300

@mekke 31119 wrote:

Men Apple har ändå gjort det bästa dom kan, och jag tycker dom har lyckats 😀

Kan tyvärr inte hålla med dig. Tycker inte att de gjort det bra alls. Nackdelarna är alltför stora med Itunes i dagsläget. Håller med ovanstående skribent om att det är helt sjukt idiotiskt att om datorn pajar så får man ge fan i att synka luren, annars rensas den också. Hur smart är det?? Tror inte Apple ger ett skit för upphovsrätten utan det handlar till 200% om att de ska mjölka pengar ur användarna så mycket det bara går. Det är ju oerhört märkligt att Mac-användare kan göra som de vill med datorerna. De borde vara lika jävla låsta som Iphone kan man tycka om nu Apple skulle vara konsekventa.

Miche
    Participant

@steffe 31138 wrote:

Vad jag har märkt så synkas iaf appsen åt båda håll.
    Kolla dina inställningar i itunes.
    Att den är låst till itunes skulle du ha tagit reda på före köpet,det hade bara varit att fråga säljaren eller kolla apple.se!

Jag vet inte om det är mig du säger till eller trådskaparen. Men om du menar mig så ja, jag visste redan att den var “låst” till itunes, det är ju inte så att jag gnäller att telefonen är kass, för det är den inte. Jag säger bara att apple kunde gjort itunes bättre.

carpe
    Member
    Post count: 904

Själv vågar jag knappt använda iTunes. För så fort jag kopplar in den så försvinner alla låtar som jag har. Och måste där efter resynka in dom igen. Och för att inte tala om oron för att få den uppdaterad till 02.30.03, inte så stor chans om man inte fipplar för mycket, men som sagt, oron finns. Det handlar nog vad man är uppvuxen med, Mac eller PC.

Miche
    Participant

@jasifil 31143 wrote:

Kan tyvärr inte hålla med dig. Tycker inte att de gjort det bra alls. Nackdelarna är alltför stora med Itunes i dagsläget. Håller med ovanstående skribent om att det är helt sjukt idiotiskt att om datorn pajar så får man ge fan i att synka luren, annars rensas den också. Hur smart är det?? Tror inte Apple ger ett skit för upphovsrätten utan det handlar till 200% om att de ska mjölka pengar ur användarna så mycket det bara går. Det är ju oerhört märkligt att Mac-användare kan göra som de vill med datorerna. De borde vara lika jävla låsta som Iphone kan man tycka om nu Apple skulle vara konsekventa.

Ja precis, där sa du något, att apple vill tjäna ännu mer pengar och det är därför det är som det är. Ta vilken annan lur som helst, dom är enklare ur det syftet att de går att dra fram o tillbaka från luren hur lätt som helst och dom tjänar ju sina pengar ändå, men apple verkar ju som sagt vilja mjölka ur allt dom kan ur konsumenterna och det gör dom med gott samvete. Jag är supernöjd med telefonen, det är itunes funktionalitet när det kommer till om man får en diskcrash som gör mig jävligt irriterad. Moment 22, någon?

Varför jag är irriterad över detta är ju just för att en diskcrash har uppstått för mig och jag har hållt mig från att synka luren just pga det, men just nu håller jag på att återställa allt från scratch igen, vilket är en jobbig procedur då jag fått sitta som en tok för att hitta alla låtar och sånt att dra ner på disken igen utöver de nya sakerna jag vill ha in på luren.

Och detta får jag ju givetvis göra om ännu en gång när jag får tillbaka en ny hårddisk från tillverkaren då jag sitter med en tillfällig hårddisk i datorn just nu. Dock blir det ju lite lättare då då jag kan slänga över allt på den nya igen, men det är fortfarande väldigt omständigt att man ska behöva göra såhär.

@carpe 31148 wrote:

Själv vågar jag knappt använda iTunes. För så fort jag kopplar in den så försvinner alla låtar som jag har. Och måste där efter resynka in dom igen. Och för att inte tala om oron för att få den uppdaterad till 02.30.03, inte så stor chans om man inte fipplar för mycket, men som sagt, oron finns. Det handlar nog vad man är uppvuxen med, Mac eller PC.

Haha, förstår precis ditt dilemma, riktigt annoying!

KloN
    Member
    Post count: 125

iTunes har länge varit ett program jag har vart väldigt kritisk till.
    Uppenbarligen inte så pass kritisk att jag inte skulle köpa en iPhone, men still.
    Att det alltid har varit segt och liknande har gjort att jag inte använt det som standardprogram för att lyssna på mp3filer på min pc.
    När jag skaffade min första iPod (1st gen nano) tyckte jag att det var väldigt väldigt bökigt att hålla på med iTunes.
    Vid tillfällen som att komma hem till en polare och vilja ha en låt eller två, gjorde att han också måste ha iTunes, även vice versa.
    Jag har fortfarande min första laddning musik i min iPhone, eftersom jag inte orkar byta.

Men när man väl har gjort allting så fungerar det för mig klockrent, så det är verkligen ingenting jag tänker på varje dag.

Mekke
    Member

Jag tycks vara den enda som gillar iTunes här… 😮

Men ni har rätt att Apple vill tjäna så mycket pengar som möjligt, däremot håller jag absolut inte med jasifil om att Apple skiter i upphovsrättslagen! Orsaken till att vissa begränsningar som Apple har ens existerar, beror på just upphovsrättslagen 😉 Jag själv är väldigt anti-fildelning osv. så jag tycker att det är bra. Och sen har jag ju också en Mac med Time-Machine och hela alltet, så en diskkrasch betyder inget för mej och min musik :rolleyes: Det är nog därför jag tycker iTunes är bra, det stämmer ihop i en helhet 😛 Men inte som ett enskilt Apple-program 😉 Och dessutom, Miche, så är inte jag heller van vid program som begränsar användandet 🙂 Bara man vet hur man ska göra, så krånglar det inte alls 😀

Miche
    Participant

@mekke 31152 wrote:

Och dessutom, Miche, så är inte jag heller van vid program som begränsar användandet 🙂 Bara man vet hur man ska göra, så krånglar det inte alls 😀

Då kan du ju ta och berätta för mig hur jag kopierar musik och film från iphonen till en ny dator via itunes om itunes inte begränsar användandet t.ex? 😉

Mekke
    Member

@miche 31153 wrote:

Då kan du ju ta och berätta för mig hur jag kopierar musik och film från iphonen till en ny dator via itunes om itunes inte begränsar användandet t.ex? 😉

Jag sa att jag inte var van att använda såna program, inte att iTunes inte gjorde det… Men jag använde iaf DiskAid när jag tog alla låtar från min gamla laptop till Macen 😛 Och sen öppnade jag alla låtar i iTunes så att dom kom med i biblioteket, och även om själva låtarna hette t.ex. GJC3.M4A osv, så fixade iTunes allt. Sen var det bara att klicka på Arkiv/Bibliotek/Samla ihop bibliotek… Så hamnade alla låtar fint sorterade och med lite bättre namn på datorn. Åsså tog jag bort filerna jag tog från iPhonen. Vips, funkade allt perfekt 😀

DrDistorzion
    Member
    Post count: 61

@mekke 31119 wrote:

Apple har inte gjort det friaste de kan, de har gjort det mest passande för deras affärsidé som de kan… det är verkligen olika saker.

Men apple har inte alls någon strategi att vara kompatibla med olika plattformar och standarder, så därför ingår inte sådana saker som kopiering och filöverföring hit och dit via standardiserade protokoll i deras affärsidé. Det går helt enkelt emot deras intresse. Men en sak jag tycker de faktiskt ändå kunde gjort som inte är speciellt svår är att de kunde haft en funktion som ändå gör att man kan använda en del av lagringsminnet som vanligt USB-minne. Drivers för detta finns ju redan i OS’et eftersom den ansluts på det sättet om man kopplar in och bild-mappen är åtkomlig.

Det suger ju öken att behöva gå runt med en USB-dongle samtidigt som man har 8GB eller t.o.m 16GB skräpandes i fickan!

Mekke
    Member

@drdistorzion 31156 wrote:

Men en sak jag tycker de faktiskt ändå kunde gjort som inte är speciellt svår är att de kunde haft en funktion som ändå gör att man kan använda en del av lagringsminnet som vanligt USB-minne. Drivers för detta finns ju redan i OS’et eftersom den ansluts på det sättet om man kopplar in och bild-mappen är åtkomlig.

Det suger ju öken att behöva gå runt med en USB-dongle samtidigt som man har 8GB eller t.o.m 16GB skräpandes i fickan!

Där håller jag med dej totalt! Alla gamla iPods hade en sån funktion, men inte iPod Touch lr iPhone, då var den som bortblåst 🙁 Det suger ju att behöva köpa ett program i AppStore för typ 15 spänn för att få den här funktionen :mad2:

jasifil
    Member

Tycker även att det borde gå att i Itunes säkerhetskopiera valfria delar av biblioteket och eller bara spellistorna om man nu skulle vilja det. Skulle jag säkerhetskopiera allt så blir det ju hur många dvd-skivor som helst. Kunde man t.ex. kopiera endast spellistorna samt innehållet i telefonen t.ex. program/apps d.v.s välja själv fritt hur man vill kopiera skulle Itunes kännas betydligt bättre.

Någon som vet i vilken mapp telefonens säkerhetskopia hamnar så att man säkerhetskopiera den mappen? Har man någon nytta av att säkerhetskopiera hela den mappen vid eventuell ny dator eller total restore?

Edit: Spellistorna kan man tydligen exportera, bra!

jasifil
    Member

@mekke 31157 wrote:

Det suger ju att behöva köpa ett program i AppStore för typ 15 spänn för att få den här funktionen :mad2:

Vad är det för app man kan köpa?

Hittade lite olika apps bl.a. Fileaid och Memory stick. Beträffande Fileaid så är tydligen datorversionen (Diskaid) gratis medan Iphone-appen kostar 38 spänn. Utan Fileaid så är ju Diskaid tämligen värdelöst eftersom man endast kommer åt filerna på Iphonen med Diskaid via datorn. För att kunna se vilka filer det är man lagt in på telefonen måste man alltså köpa ett program för 38 kr. Det är visserligen inte så dyrt men principen ….! Många bäckar små. Memory stick verkar lovande för 15 kr. Finns även på svenska. Min fråga är dock om man i memory stick tex kan välja en bild som bakgrundsbild eller kontaktbild? Funkar det eller måste man i så fall synka in bilderna genom Itunes med allt vad det innebär av kvalitetsminskning? I så fall är detta ännu en extremt irriterande begränsning med Iphone.

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@deric 31054 wrote:

Har lite svårt o förstå mej på itunes,när jag har laddat hem apps osv så lägger dom sej under Program i Itunes o kommer inte in i iphonen. Då får ja synkronisera så han nollställer hela ipoden o tar bort musik o andra apps för att dom nya appsen ska läggas in.
    Hur får man det o fungera utan att han ska nollställa?

Vore guld värt om ni kan förklara lite för mej. Tack på förhand! :confused:

Är inte säker men testa att öppna upp iTunes, klicka på Affär uppe till vänster. Sedan klickar du på Auktorisera Dator. Sedan loggar du in på ditt iTunes store konto/Appstore konto.

Jag gjorde likadant när jag hade problem med program på ett annat sätt. så är inte säker faktiskt, men värt att testa :):D

Gearsofwar
    Member
    Post count: 4

iTunes är världens sämsta program och jag är helt ärlig! Flera gånger har iTunes tagit bort alla mina program när jag synkat från en annan dator eller efter en formatering. De är ju helt omöjligt at försöka hitta alla program igen om man är uppe i 5-6 sidor (de heter ju inte alltid likadant i iPhones meny som i Appstoren tyvärr). Har Apple verkligen rätt att göra så här mot konumenterna? Har lust att formatera deras datorer efter varje synkning, undrar vad de skulle tycka då? Nä bort med packet som tillverkade iTunes!

Mekke
    Member

@gearsofwar 32279 wrote:

iTunes är världens sämsta program och jag är helt ärlig! Flera gånger har iTunes tagit bort alla mina program när jag synkat från en annan dator eller efter en formatering. De är ju helt omöjligt at försöka hitta alla program igen om man är uppe i 5-6 sidor (de heter ju inte alltid likadant i iPhones meny som i Appstoren tyvärr). Har Apple verkligen rätt att göra så här mot konumenterna? Har lust att formatera deras datorer efter varje synkning, undrar vad de skulle tycka då? Nä bort med packet som tillverkade iTunes!

Om du lyckas med nått sånt har du helt missförstått iTunes.. :rolleyes:

Gearsofwar
    Member

@mekke 32282 wrote:

Om du lyckas med nått sånt har du helt missförstått iTunes.. :rolleyes:

Vad har jag missförstått?

Mekke
    Member

Det vet jag inte riktigt, men du kan ju naturligtvis inte använda det på rätt sätt 😉 Du kanske tror att iTunes är som vilken “music-manager” som helst? Det är det iaf inte.. Läs i hjälpen så slipper du dessa problem 😛

Gearsofwar
    Member

@mekke 32288 wrote:

Det vet jag inte riktigt, men du kan ju naturligtvis inte använda det på rätt sätt 😉 Du kanske tror att iTunes är som vilken “music-manager” som helst? Det är det iaf inte.. Läs i hjälpen så slipper du dessa problem 😛

Förstår inte riktigt vad som kan missförstås. Man startar iTunes och ansluter iPhonen med usb-sladden och sedan så synkar de automatiskt och det är då den tar bort alla apps.

steffe
    Member

Om man håller sig till en och samma dator hela tiden och inte försöker trixa själv så funkar det oftast bra.
    Visst,itunes fixar inte allt,men det programmet är avsett för funkar oftast bra.Om folk blir missnöjda beror det oftast på att dom inte tagit reda på fakta innan dom köpte en iPhone.
    Dessa människor skulle nog ha kollat apples hemsida lite bättre före köpet,eftersom det framgår av denna hemsida hur itunes är tänkt att fungera.
    Naturligtvis tycker jag också att en del kunde ha gjorts annorlunda,men jag tycker nog att det funkar som programmets utvecklare tänkt sig,och som framgår av andra inlägg i denna tråd så har apple sin egen affärsidé att tänka på.

Gearsofwar
    Member

@steffe 32292 wrote:

Om man håller sig till en och samma dator hela tiden och inte försöker trixa själv så funkar det oftast bra.
    Visst,itunes fixar inte allt,men det programmet är avsett för funkar oftast bra.Om folk blir missnöjda beror det oftast på att dom inte tagit reda på fakta innan dom köpte en iPhone.
    Dessa människor skulle nog ha kollat apples hemsida lite bättre före köpet,eftersom det framgår av denna hemsida hur itunes är tänkt att fungera.
    Naturligtvis tycker jag också att en del kunde ha gjorts annorlunda,men jag tycker nog att det funkar som programmets utvecklare tänkt sig,och som framgår av andra inlägg i denna tråd så har apple sin egen affärsidé att tänka på.

Är du allvarlig nu? Apple själva skriver ju att man kan synka med mer än en dator, de var dock en maxgräns som jag inte kommer ihåg nu. Har aldrig gillat Apple och de kommer förmodligen att stanna där, de har inte förbättrat sig ett dugg sen 90-talet. Kommer ihåg när man knackade hemsidor med PC:n och sen använde man Macen för att titta på sidan och då bomba den hela tiden 🙂

steffe
    Member

Om du inte tycker att apples os eller produkter är bra så är det bara att låta bli att köpa dom.
    Jag har iaf inte haft några större problem med vare sig iphonen eller itunes,men då har jag inte heller begärt att grejerna ska klara sånt som dom aldrig varit avsedda för.
    Man kör liksom inte indy 500 med traktorn heller liksom.
    De flesta som köper iphonen gör det för att det är ett enkelt sätt att få tillgång till avancerade funktioner,om man bara använder itunes på rätt sätt får man oftast inga problem.
    Att synka med flera datorer funkar,men då måste allt som har med itunes att göra vara identiskt och det ska helst vara Mac.
    Eftersom apple konkurrerar med microsoft så är det ganska självklart att iphonen och itunes i första hand är anpassade till apples datorer,även om det förvisso går att köra windows också.

jasifil
    Member

@steffe 32304 wrote:

Man kör liksom inte indy 500 med traktorn heller liksom.

Intressant att du jämför Apple med att köra traktor 😀

Viewing 34 posts - 1 through 34 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.