Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Ansluta flera PC till en och samma iPhone
-
AuthorPosts
-
Får min iPhone imorgon och kommer då bl.a. att säga upp mitt fasta bredband. är det möjligt att flera PC kan surfa via en och samma iPhone (som en router) eller finns det några tillbehör för detta?
inget att rekommendera, specielt INTE om du ska ladda hem saker…… iphone klarar inte flera timmar tethering, men det är vad ja har märkt andra kanske inte upplever det så.
sen så sänker dem flesta operatörerna hastigheten på internet efter ett visst antal GB.
ett riktigt svar på din fråga om iphone kan klara flera PC anslutningar samtidigt vet ja dock ej, vet att när du har en pc ansluten blir iphonen riktigt varm, kan bara tänka mig
vad som händer när flera försöker dra information från samma källa.mvh
@amko 39372 wrote:
iphone klarar inte flera timmar tethering, men det är vad ja har märkt andra kanske inte upplever det så.
Detta låter väldigt alvarligt då jag hade tänkt att använda min iPhone som alt. till fast bredband dvs. surfa varje dag (givietvis står den då på laddning) MEN är det fler som upplever problem med iPhone som modem?
@amko 39372 wrote:sen så sänker dem flesta operatörerna hastigheten på internet efter ett visst antal GB.
jag kommer att ta ett FriSurf se Abonemang
@amko 39372 wrote:ett riktigt svar på din fråga om iphone kan klara flera PC anslutningar samtidigt vet ja dock ej, vet att när du har en pc ansluten blir iphonen riktigt varm
Återigen mycket allvarligt, någon som använder iPhone 3GS och upplever detta som ett problem?
Ni som använder iPhone som modem gör ni det via bluetooth eller usb. Att den blir varm gäller det bara ni kör via bluetooth?
Går det t.ex. att ansluta iPhone via usb till en router?
Robert Smith, du får tänka på att det INTE är meningen att folk ska börja använda sin iphone som alternativ till sitt riktiga bredband och använda det på heltid. Annars hade funktionen funnits där long time ago och inte med någon uppdatering.
Jag har själv provat tethering via min lilla EEE PC och det funkar galant de timmar jag suttit. Mobilen går inte märkbart varm eller så heller. Men att ersätta sitt fasta bredband med en telefon, ja… prova du, berätta gärna hur de gick sen!
@miche 39383 wrote:
Robert Smith, du får tänka på att det INTE är meningen att folk ska börja använda sin iphone som alternativ till sitt riktiga bredband och använda det på heltid. Annars hade funktionen funnits där long time ago och inte med någon uppdatering.
Tror att du har fel… Om jag inte minns helt fel var det förknippat med amerikanska AT&T vilkor att det inte gick att använda iPhone som modem, men när det gick att kringgå me jailbreak så antar jag att man ansåg att det var lika bra att “göra det lagligt” => OS 3.0 Laptop tethering (iPhone som modem) och MMS fungerar fortfarande inte om man har ett AT&T abonnemang, men det är ju inte vårt bekymmer…
Så åter till min fråga (ni som provat under en längre tid), kan det leda till problem att köra iPhone som modem för mobilt bredband kopplat till PC (jmf med andra telefoner eller usb-dongle). Blir den onormalt varm, eller något annat som kan strula? Om den blir varm gäller det bara ni kör via bluetooth?
Edit: Det jag hittills har hittat via Google gäller bara problem som varit förknippade med jailbraked program för tethering (pdanet/Netshare) => överhettning pga av CPU relaterade problem.
Jag kör via USB och då blir den normalvarm, alltså inget speciellt. Själv tror jag inte det är några problem att använda den under en längre tid, men vill inte lova något.
@robert Smith 39360 wrote:
Får min iPhone imorgon och kommer då bl.a. att säga upp mitt fasta bredband. är det möjligt att flera PC kan surfa via en och samma iPhone (som en router) eller finns det några tillbehör för detta?
Tror inte du fick svar på din fråga.
Om man har en Mac så kan med men typ 2 mus-klick dela ut uppkoppling man har till vilken annan interface du vill. Har du ethernet så kan du dela ut (som en trådlös router) internet genom den inbyggda Airport – eller tvärtom! Det är verkligen jätte enkelt att göra så. Det fungerar då lika väl att dela usb / iPhone kopplingen ut genom Airport Bluetooth eller Ethernet eller även Firewire.
Säkerligen går det också under Windows – men tror inte det är så enkelt – om någon skulle kunna beskriva hur det går till hade det varit intressant läsning.
@iphonefix 39480 wrote:
Säkerligen går det också under Windows – men tror inte det är så enkelt – om någon skulle kunna beskriva hur det går till hade det varit intressant läsning.
Tack för ditt svar, det är precis det jag är ute efter. Jag kommer att behålla min router (DI-624+) även då jag sagt upp mitt bredband 24 vilket gör att jag kan dela skrivare, HDD etc. Men det vore inte helt fel att kunna dela på Iphone modemet ibland.
Min D-Link har ju en “vanlig” WAN port ett alt. kanske skulle vara att skaffa en router med USB WAN – port? Som även har andra USB portar som man kan stoppa in externa HDD som jag nu “släpar” omkring på (musik m.m. till laptop).
Är det ens någon som har fått igång tethering med en PC? Jag har försökt utan lyckat resultat. Så jag kör via pdanet istället. Men nu efter det som Robert Smith sa om pdanets överhettning så vill man ju hellre få igång det inbyggda. =
@carpe 39492 wrote:
Är det ens någon som har fått igång tethering med en PC? Jag har försökt utan lyckat resultat. Så jag kör via pdanet istället. Men nu efter det som Robert Smith sa om pdanets överhettning så vill man ju hellre få igång det inbyggda. =
Ang. överhetting så har jag fått “OK” från personal hos Apple att det inte ska vara något problem. De problem de känner till är med 2:an och de med jailbreakade program, så 3-4 timmar per dag räknas som normalt bruk och går definitivt under ev. garantiproblem. På torsdag får jag börja testa…
@iphonefix 39480 wrote:Om man har en Mac så kan med men typ 2 mus-klick dela ut uppkoppling man har till vilken annan interface du vill. Har du ethernet så kan du dela ut (som en trådlös router) internet genom den inbyggda Airport – eller tvärtom! Det är verkligen jätte enkelt att göra så. Det fungerar då lika väl att dela usb / iPhone kopplingen ut genom Airport Bluetooth eller Ethernet eller även Firewire.
Ang. att dela iPhone via en router verkar tyvärr vara något apple inte ha prioriterat. Kanske finns det någon annan lösning (för PC 🙁 ) ?
@carpe 39492 wrote:
Ja det har jag både genom Bluetooth och usb inga som helst problem sitter
faktiskt Ju nu o surfar på iphone 3g genom PC.
så visst funkar det.att ta bort sitt fasta bredband är inte att rekommendera 🙂 men om du bara
ska läsa lite nyheter m.m och inte gör mer med pc så är det inga större problem.@amko 39559 wrote:
att ta bort sitt fasta bredband är inte att rekommendera 🙂 men om du bara
ska läsa lite nyheter m.m och inte gör mer med pc så är det inga större problem.Gör nog lite mer än bara nyheter :). Varför kan du inte rekommendera det? Att köra mobilt bredband med “dong” funkar helt ok, och jag har även kört med min Nokia N80.
Är det pga. hastighet eller är det att du inte tycker man ska använda iPhone som modem i flera timmar? Om det är det senaste, varför bör man inte använda iPhone till modem? Jag är tacksam för alla synpunkter och råd 🙂
@amko 39559 wrote:
Ja det har jag både genom Bluetooth och usb inga som helst problem sitter
faktiskt Ju nu o surfar på iphone 3g genom PC.
så visst funkar det.att ta bort sitt fasta bredband är inte att rekommendera 🙂 men om du bara
ska läsa lite nyheter m.m och inte gör mer med pc så är det inga större problem.Jag undrade hur man fick igång den inbyggda tetheringen istället för(som i mitt fall) köra pdanet.
Har försökt i evighet med att få igång det.
@robert Smith 39562 wrote:
Gör nog lite mer än bara nyheter :). Varför kan du inte rekommendera det? Att köra mobilt bredband med “dong” funkar helt ok, och jag har även kört med min Nokia N80.
Är det pga. hastighet eller är det att du inte tycker man ska använda iPhone som modem i flera timmar? Om det är det senaste, varför bör man inte använda iPhone till modem? Jag är tacksam för alla synpunkter och råd 🙂
tycker att stabiliteten inte är alls det samma som ett fast internet abonnemang och om du säger mer än bara nyheter så nää du behöver mer speed då 🙂 om du inte vill hänga allt för länge på att ladda ner. (slöttttttt)
men testa som sakt o se. ja har surfat ett tag på mitt och klagar inte direkt men det kan hända att internet ibland avbryts pga inkommande samtal.
rätt störigt om du sitter o laddar hem nåt.@carpe 39563 wrote:
Jag undrade hur man fick igång den inbyggda tetheringen istället för(som i mitt fall) köra pdanet.
Har försökt i evighet med att få igång det.
du sätter ju igång det i allmänt – nätverk m.m det kan du väl?
sedan e det bara att ansluta genom bluetooth, men du måste först
få kontakt me din pc o iphone göra en anslutning med bluetooth innan det funkar sen gör den det per automatik 🙂Och behöver du ansluta fler datorer mot internet så är det bara att dela ut anslutningen i ditt nätver från den datorn som är ansluten.
Värmen många upplever vid thetring beror på att telefonen ladda sitt batteri via sub samtidigt som radiodelen jobbar med anslutningen. Du kommer märka att värmen sjunker räjält när telefonen är fullladdad.
Hastighetet i 3 Gs duger gott till det mesta utan att spela online då du kan få lite väl höga pingtider…
//Peter
@dengroth 39623 wrote:
Och behöver du ansluta fler datorer mot internet så är det bara att dela ut anslutningen i ditt nätver från den datorn som är ansluten.
Värmen många upplever vid thetring beror på att telefonen ladda sitt batteri via sub samtidigt som radiodelen jobbar med anslutningen. Du kommer märka att värmen sjunker räjält när telefonen är fullladdad.
Låter perfekt!!! iPhone kan ju inte “bara” vara snygg design, många apps etc. Den bör ju även klara sådant som slitvargar från SonyEric/Nokia klarar utan problem. Hastigheten med 3G är helt OK, runt 4Mb/s där jag bor (Tre i sthlm). Och funkar det med Mac så borde det ju funka med PC, se ovan. Har ännu inte fått telefonen, så jag ska googla på hur man delar ut anslutningen i Vista (nätverk är inte min starka sida…)
Detta måste testas: Use Your iPhone as a Multiple Connection WiFi Hotspot
@amko 39589 wrote:
du sätter ju igång det i allmänt – nätverk m.m det kan du väl?
sedan e det bara att ansluta genom bluetooth, men du måste först
få kontakt me din pc o iphone göra en anslutning med bluetooth innan det funkar sen gör den det per automatik 🙂Jag har ingen bluetooth på laptopen, så jag tänkte köra via sladden, och det är det som jag inte har fått igång =
@robert Smith 39927 wrote:
Detta måste testas: Use Your iPhone as a Multiple Connection WiFi Hotspot
Har alldeles nyss testat detta “MyWi” och måste säga att det funkar
hur bra som helst 🙂 Testade dock första att installera det via Cydia,
men då funkade det inte alls utan appen stängde av sig själv.Installerade sedan via Rock och nu funkar det kanon 🙂 dock en tio dagars trial, men samtidigt priset dryga 9 dollar är ju inte farligt om man vill använda det ofta…
Som en parentes ska nämnas liksom flera andra gjort att telefonen blev otroligt varm men det verkade inte vara nån fara de timmar jag testat…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.