Apple-TV

Front page Forums Övriga ämnen Apple-TV

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1433

Tjabba!

Har en stor fundering gällande Apple-tv. Varför har man en sådan?

Varför vill man jailbreaka den?
    Hur skiljer sig en Apple-tv från en annan vanlig tv? (Fattar att den inte har någon skärm).
    Om man vill ha ett optimalt apple-hem, dvs apple-tv, airport(vad är de? typ som d-link eller?)

Hoppas ni förstår vad jag frågar efter men jag är exalterad!

/H3

snook
    Member
    Post count: 2190

@h3nr11k 87594 wrote:

Tjabba!

Har en stor fundering gällande Apple-tv. Varför har man en sådan?

Varför vill man jailbreaka den?
    Hur skiljer sig en Apple-tv från en annan vanlig tv? (Fattar att den inte har någon skärm).
    Om man vill ha ett optimalt apple-hem, dvs apple-tv, airport(vad är de? typ som d-link eller?)

Hoppas ni förstår vad jag frågar efter men jag är exalterad!

/H3

Just med den nya Apple Tv 2G är syftet att strömma hyrfilm och tv-serier. Det är ingen Tv utan en liten mediaspelare från Apple. Du kan även strömma från din dator eller NAS om du vill.

Eftersom filmer och serier inte är tillgängliga här i Sverige så blir denna box lite handikappad. Man kan om man vill skaffa ett amerikanskt konto och på så sätt hyra. Dock utan svensk text.

Samt att den bara tillåter dig att strömma “iOS-vänligt material” till din Apple Tv, som mp4. Och att den (nästan) saknar lagringsutrymme. Allt ska ske i molnet.

Då kommer Jailbreak in i bilden. Jailbreakar du kan du tex installera den populära mediacenter-mjukvaran XBMC. Då kan du strömma nästan alla filer du vill till den. ISO och IMG fungerar inte än utan kommer i en uppdatering senare. Jailbreak låser också upp möjligheten för dig att lägga till innehåll på hårddisken i Apple Tv 🙂 Ja det finns faktiskt en på hela 8 gb som man kan använda om man jailbreakar. Kolla i min signatur, där hittar du mycket om Apple Tv 2G som jag har skrivit om.

Airport är en trådlös router med möjlighet att stoppa in en usb-hårddisk och skrivare för att enkelt dela ut dem i nätverket.

En Airport Express är en liten rolig sak som du kan använda dels för att förlänga ditt trådlösa nätverk. Du kan också ta med dig den till t.ex. platser där endast trådat nätverk finns och stoppa in den i vägguttaget och plugga in tp-kabeln och vipps så har du ett trådlöst nätverk.

Samt att du kan använda den som en trådlös högtalare till dina iOS-enheter. Den har nämligen en 3.5 mm uttag där du kan plugga in högtalare. Sätt Airport express i köket med högtalare inkopplad. Slå på din iPad och starta spotify, välj sedan att spela upp ljudet till sin Airport express med Airplay.

Hoppas det klarnade lite 🙂

H3NR11K
    Member

@snook 87599 wrote:

Just med den nya Apple Tv 2G är syftet att strömma hyrfilm och tv-serier. Det är ingen Tv utan en liten mediaspelare från Apple. Du kan även strömma från din dator eller NAS om du vill.

Eftersom filmer och serier inte är tillgängliga här i Sverige så blir denna box lite handikappad. Man kan om man vill skaffa ett amerikanskt konto och på så sätt hyra. Dock utan svensk text.

Samt att den bara tillåter dig att strömma “iOS-vänligt material” till din Apple Tv, som mp4. Och att den (nästan) saknar lagringsutrymme. Allt ska ske i molnet.

Då kommer Jailbreak in i bilden. Jailbreakar du kan du tex installera den populära mediacenter-mjukvaran XBMC. Då kan du strömma nästan alla filer du vill till den. ISO och IMG fungerar inte än utan kommer i en uppdatering senare. Jailbreak låser också upp möjligheten för dig att lägga till innehåll på hårddisken i Apple Tv 🙂 Ja det finns faktiskt en på hela 8 gb som man kan använda om man jailbreakar. Kolla i min signatur, där hittar du mycket om Apple Tv 2G som jag har skrivit om.

Airport är en trådlös router med möjlighet att stoppa in en usb-hårddisk och skrivare för att enkelt dela ut dem i nätverket.

En Airport Express är en liten rolig sak som du kan använda dels för att förlänga ditt trådlösa nätverk. Du kan också ta med dig den till t.ex. platser där endast trådat nätverk finns och stoppa in den i vägguttaget och plugga in tp-kabeln och vipps så har du ett trådlöst nätverk.

Samt att du kan använda den som en trådlös högtalare till dina iOS-enheter. Den har nämligen en 3.5 mm uttag där du kan plugga in högtalare. Sätt Airport express i köket med högtalare inkopplad. Slå på din iPad och starta spotify, välj sedan att spela upp ljudet till sin Airport express med Airplay.

Hoppas det klarnade lite 🙂

Oh ja!

Dock lite fler frågor nu:
    Om man har airport, då slipper man cloud?

Så man kan koppla sin apple tv till sin tv för att lätt streama filmer och musik som man har på sin NAS/hårddisk?

Så det optimala vore:

Bra internet 100/100 typ
    Skrivare som stödjer AirPrint
    Hårddisk (typ NAS)
    Airport
    Musikspelare som stödjer AirPlay
    Iphone, iPad och Mac 😉

Tack för allt! Tror jag kan mer och förstår mer nu

snook
    Member

@h3nr11k 87607 wrote:

Oh ja!

Dock lite fler frågor nu:
    Om man har airport, då slipper man cloud?

Så man kan koppla sin apple tv till sin tv för att lätt streama filmer och musik som man har på sin NAS/hårddisk?

Så det optimala vore:

Bra internet 100/100 typ
    Skrivare som stödjer AirPrint
    Hårddisk (typ NAS)
    Airport
    Musikspelare som stödjer AirPlay
    Iphone, iPad och Mac 😉

Tack för allt! Tror jag kan mer och förstår mer nu

1. Jag förstod inte frågan riktigt? Med airport extreme kan du koppla in usb-hårddisk och skrivare samt att den är en trådlös router. Med Airport express kan du koppla in en trådat internet och lätt skapa en trådlös anslutning. Du kan ansluta högtalare och spela upp musik trådlöst från din iOS-enhet. AirPort behöver inte ens vara ansluten till internet. Om du tex är på midsommarfesten så räcker det med en strömkontakt för att sprida musik och glädje 🙂 Även utdelning av skrivare finns till AE.

Sedan finns Time Capsule som är Airport Extreme fast med en inbyggt hårddisk på 1 eller 2 TB.

2. Ja, krävs dock jailbreak för att komma åt fler delningsprotokoll. Samt att du får möjlighet att spela upp fler filformat.

Lycka till 🙂

H3NR11K
    Member

@snook 87610 wrote:

1. Jag förstod inte frågan riktigt? Med airport extreme kan du koppla in usb-hårddisk och skrivare samt att den är en trådlös router. Med Airport express kan du koppla in en trådat internet och lätt skapa en trådlös anslutning. Du kan ansluta högtalare och spela upp musik trådlöst från din iOS-enhet. AirPort behöver inte ens vara ansluten till internet. Om du tex är på midsommarfesten så räcker det med en strömkontakt för att sprida musik och glädje 🙂 Även utdelning av skrivare finns till AE.

Sedan finns Time Capsule som är Airport Extreme fast med en inbyggt hårddisk på 1 eller 2 TB.

2. Ja, krävs dock jailbreak för att komma åt fler delningsprotokoll. Samt att du får möjlighet att spela upp fler filformat.

Lycka till 🙂

Toppen!

Då är jag nog på det torra. Får läsa lite mer på de hemsidor du har i signaturen.

H3NR11K
    Member

@h3nr11k 87616 wrote:

Toppen!

Då är jag nog på det torra. Får läsa lite mer på de hemsidor du har i signaturen.

Btw, du köpte din Apple-Tv i staterna va?

snook
    Member

@h3nr11k 87794 wrote:

Btw, du köpte din Apple-Tv i staterna va?

Nope, den kommer ifrån Bazula.se

H3NR11K
    Member

@snook 87804 wrote:

Nope, den kommer ifrån Bazula.se

Aha! Well. Jag tar nog och väntar tills jag bege mig till USA.

Kanske en 3G av Apple tv kommit då?

Tack för allt Snook. Blev mkt klokare!

Nalle55a
    Member
    Post count: 73

Kan man sätta barnlås på mappar så ungarna inte kollar porr ?

snook
    Member

@nalle55a 87886 wrote:

Kan man sätta barnlås på mappar så ungarna inte kollar porr ?

När du delar ut dina mappar på exempel din server kan du välja att den ska vara skyddad och kräva lösenord.

Jag har inte koll om det finns begränsningar i själva XBMC om du ska använda det.

BTW så fungerar ISO och IMG nu med XBMC 😉

Nalle55a
    Member

@snook 87942 wrote:

När du delar ut dina mappar på exempel din server kan du välja att den ska vara skyddad och kräva lösenord.

Jag har inte koll om det finns begränsningar i själva XBMC om du ska använda det.

BTW så fungerar ISO och IMG nu med XBMC 😉

Hur tusan gör jag det i win7 :confused:

snook
    Member

@nalle55a 88208 wrote:

Hur tusan gör jag det i win7 :confused:

Hmm, jag är ingen Windows user.

Men hittade detta YouTube – Share File or Folder in Windows 7

Det såg inte så svårt ut.

Nalle55a
    Member

@snook 88212 wrote:

Hmm, jag är ingen Windows user.

Men hittade detta YouTube – Share File or Folder in Windows 7

Det såg inte så svårt ut.

Dela ut är inte svårt. Var lite otydlig, det svåra är att lösenordsskydda.

snook
    Member

@nalle55a 88228 wrote:

Dela ut är inte svårt. Var lite otydlig, det svåra är att lösenordsskydda.

Ha ha, oj då. Missuppfattade lite 🙂

Det har jag dock ingen koll på. Kanske går att sätta användare på mapparna i inställningarna? Att bara ditt konto får tillgång till utvald mapp.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.