Apple-TV

Front page Forums Övriga ämnen Apple-TV

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member
    Post count: 24

Hej. Köpte en apple-tv i USA och fick lite problem när jag skulle koppla in, får helt enkelt inte den att fungera ihop med datorn. Har fått “liv” i apple-tv så tillvida att jag får upp bild, inställningar osv och viss kontakt med datorn (liten mac-proo) när jag använder apple-tv fjärrkontroll så kommer “front-row” upp på datorn och hoppar lite bland rubrikerna “musik” “bilder” osv men kan inte höra/se något av detta.
    Som ni säkert redan förstått är jag ganska okunning om det “tekniska” men brukar krångla mig fram och få ihop det till slut. Nu är det ändå vissa grundläggande saker som jag inte förstår med apple-tv, tex fick jag bara igång den om jag gick in på grannens wi-fi, själv har jag 3G – måste man “gå in” på samma ? Kan apple tv-n fungera med 3G ? Arbetskamrat pratade om rauter man kan kan sätta 3g-modemet i ?
    Tacksam om någon lite pedagogiskt kan förklara för mig. Har laddat ner apple-tv instruktioner på svenska men förstår ändå inte. Någon sa att man måste jailbreaka apple-tv som är köpt i USA – det har jag valt att inte tro på ?

Uno
    Member
    Post count: 30

Tyvärr kan jag inte lösa ditt problem, men jag är riktigt sugen på produkten så återkom gärna om hur det funkar.

Zike
    Member
    Post count: 571

du måste ha en egen router..

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Om du kör 3g hema medd usb sticka av nåt slag så behöver du en router som klarar av detta.
    Den enligt mig bästa lösningen heter Dovado finns att köpa lite varstans.
    Det går ut på att du sätter din usb stickan i Dovado enheten och sedan kopplar upp din mac och apple tv antingen trådlöst eller med sladd till Dovado enheten.
    På så sätt sitter de på samma nät och delar samma internet anslutning. Du kan koppla på även fler datorer då Dovado är i grunden en vanlig router.

torkil
    Member

Tack ! Då kan man alltså frun o jag dela på bredband också om jag förstår det rätt, alltså spara in på ena abonnemanget ? Vad kostar en Dovado ? Ska leta nu på nätet så det löser sig nog.

Zike
    Member
    Post count: 571
    torkil
    Member

har köpt en Dovado rauter. Provade innan på grannens WI-Fi och fick det att fungera, kollade bilder son jag hade på datorn. Nu har jag efter många om, men och svordomar fått igång rautern med egna sim-kortet och det är ju kanon, frun går in med sin lap-top (vi kan säga upp hennes abonnemang) jag kan gå in med iPhone och hon med sin iPod + då apple-tv där jag inte fått det o funka än, minns inte hur jag gjorde med grannens men det kommer nog snart, lite svordomar till bara, apple -tv n blir ansluten men får inte in hur jag gjorde med bilderna, var f-n är “hemmedelning” på datorn ?

iPhoneReservdelar.se
    Member

i nätverksinställningar, men du är nog ute efter hemma delning i itunes då vi pratar om appletv

torkil
    Member

jo men hittar inte hemmadelning på itunes i datorn men det löser sig nog om jag får sitta och krångla lite till. Det som är mest frustrerande just nu är att det hänt något med nätverksanslutning inställningar så jag blir “utputtad” hela tiden och får göra om anslutningen i inställningar men gör uppenbarligen nåt fel. Ett annat bekymmer är att fruns iPod (ny 4g)är väldigt trög med internet, nåt som inte stämmer där också.

iPhoneReservdelar.se
    Member

I avancerat menyn i itunes aktiverar du hemma delning, du loggar in med samma itunes konto som på datorn i appletv och aktiverar delning där om det finns nån

torkil
    Member

OK tack och tack för tidigare svar också, toppen att kunna skriva här. Är på jobb ikväll och sedan stugan, fortsätter jobba på det nästa vecka. Går det att ha en aning om vad jag kan ha ställt till med då jag tappar kontakten med internet hela tiden i datorn, bara när stickan sitter i rautern inte när jag sätter den direkt i datorn ? I iPhonen och apple-tv har jag täckning hela tiden verkar det som.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Kan vara konflik mellan standard som andvänds
    Prova att byta kanal på routern prova också olika säkerheter wep wpa wpa2

torkil
    Member

NU, NU, NU Fungerar allt ; Apple-tv, datorer, iPhone, iPod allt via WI-FI från rautern. Det har varit 7 sorger o 8 bedrövelser minst och jag fick byta första rautern då allting låste sig och den slutade fungera överhuvudtaget men nu är det glömt, nästan för nu vågar jag inte lösenordskydda (det var där det blev riktigt krångligt med första rautern.
    Hur sårbar är jag eg. utan lösenordsskydd, om någon granne går in på min anslutning bryr jag mig inte om, tänker mest på banksidor ol ? Om jag går in på grannens wi-fi så har jag ju ändå inte kunnat gå in och se vad han har i sin dator men det är ju jag det………..

iPhoneReservdelar.se
    Member

Du är rätt oskyddad, det är gannska lätt att gå in i datorn, däremot är det svårare att plocka bankuppgifter.
    Be nån lösen skydda den åt dig.
    Vi har installerat en del dovados, och det brukar inte vara problem

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.