Apps och interaktionen med Iphone

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Apps och interaktionen med Iphone

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 300

Får de som tillverkar apps till Iphone tillgång till telefonens kod och funktioner så att de kan få appsen att interagera med telefonens funktioner? Ta ett par exempel här: jag köpte appen Svensk almanacka eftersom den verkade smidig och snygg, vilket den också är. Men döm om min förvåning när det visar sig att den inte kan hämta information ifrån Iphonens kalender. Vari ligger då nyttan när man ändå måste använda två program för att få önskad funktionalitet. Likadant funderar jag på t.ex. en app som hanterar filer (musik, bilder etc), kan man då i denna app få samma möjligheter som t.ex. i Iphones bildmapp alltså att man kan välja en bild som kontaktbild eller som bakgrundsbild. Om man nu inte kan få appsen att interagera med övriga inbyggda funktioner så kan man ju undra lite hur Apple resonerar? Vad är det då för vits med vissa program/apps? Hoppas ni förstår hur jag menar.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Kolla efter med apples programutvecklingsavdelning eller nåt sånt.Om dina idéer är bra kanske du kan tjäna lite på det hela!
    Vissa apps har redan den funktion du söker,så det borde gå.
    Googla lite så kanske du hittar nåt.
    Lycka till med en bra idé!

jasifil
    Member
    Post count: 300

@steffe 31235 wrote:

Kolla efter med apples programutvecklingsavdelning eller nåt sånt.Om dina idéer är bra kanske du kan tjäna lite på det hela!
    Vissa apps har redan den funktion du söker,så det borde gå.
    Googla lite så kanske du hittar nåt.
    Lycka till med en bra idé!

Du har händelsevis inte något bra tips på program som gör att telefonen funkar som usb-minne och där telefonens inbyggda funktioner används med t.ex. möjligheten att välja bilder som bakgrund osv?

steffe
    Member

Vad jag vet finns inget sånt,eftersom apple inte tycker om att folk delar med sig av upphovsrättsskyddat material.
    Att via itunes synka dokument och annat finns flera program för,själv kör jag googledocs i både dator och iPhone.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

En app som startar alla apps och ser ut som springboard där man väljer alla apps. Så slipper man delay, och man har mycket RAM-minne kvar.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@mossarelli 31256 wrote:

En app som startar alla apps och ser ut som springboard där man väljer alla apps. Så slipper man delay, och man har mycket RAM-minne kvar.

Det där lät som en förklaring på vad springboard är.. Om du kollar i /System/Library/CoreServices så ser du att även springboard är en app 😉

Miche
    Participant
    Post count: 358

@mossarelli 31256 wrote:

Ja det vore något, men då bör man ju koda så att det används en page-fil på den integrerade SSD’n, annars lär all RAM ta slut direkt 🙂

Miche
    Participant
    Post count: 358

@mekke 31267 wrote:

Det där lät som en förklaring på vad springboard är.. Om du kollar i /System/Library/CoreServices så ser du att även springboard är en app 😉

Alla appsen körs väl inte i bakgrunden vad jag förstått? I alla fall inte enligt sysinfon jag kollat via, där man ser varje process som är igång!

Men ja, springboard är ju en app i sig, givetvis 🙂

Mekke
    Member

@miche 31270 wrote:

Alla appsen körs väl inte i bakgrunden vad jag förstått? I alla fall inte enligt sysinfon jag kollat via, där man ser varje process som är igång!

Men ja, springboard är ju en app i sig, givetvis 🙂

Nej, men iPhonen funkar ju såhär:

När du startar iPhonen kommer du automatiskt in i en app, som nu kommer att köras, även i bakgrunden, tills du stänger av iPhonen. Den appen heter SpringBoard. Därifrån kan du starta andra apps, som då kommer ovanpå SpringBoarden. När du klickar på hem-knappen stängs appen du tillfälligt är inne i och tar dej till SpringBoarden, som alltid varit öppen 🙂 Så att göra en app som ser ut som SpringBoard och gör samma sak som SpringBoard, skulle ju vara att göra en kopia på SpringBoard, och därmed skulle man inte spara något RAM-minne 😉

Eller så kanske ni menade att man gör en app som direkt startar alla apps så att dom körs i bakgrunden, men om det var det så skulle inte det heller funka, för iPhonen har inte det RAM-minnet som krävs för det 😛

steffe
    Member

Kan inte fatta varför folk inte helt enkelt kan låta det ta den tid det tar?
    Att göra nån app som kör alla andra apps i bakgrunden skulle suga ur batteriet direkt och beroende på vad man har för apps så skulle det kunna suga en hel del datatrafik också.
    Tänk på att då även gpsen, eventuella rssläsare och givetvis också ipoden skulle köras konstant i bakgrunden.Vansinne!

mossarelli
    Member

@mekke 31267 wrote:

Har sett det några gånger när jag rotat.
    @miche 31268 wrote:

Ja det vore något, men då bör man ju koda så att det används en page-fil på den integrerade SSD’n, annars lär all RAM ta slut direkt 🙂

Är det en SSD i iPhone?
    Det är mest att alla apps ska ligga redo på ett virtuellt minne på hårdisken så att ramen kommer åt och kan starta programmet snabbt. Lite som att telefonappen är snabbare än kontaktappen.

Jag är lite intresserad av att veta, när man startar en Nokia så får man upp allting rätt så kvickt. När man startar en Mac så får man allting ungefär lika snabbt. Men när man startar en iPhone så skrattar Windows XP åt en. Vad är det i iPhonen som behöver sån tid till att starta?
    Springboardappen och lockscreen är ändå html baserat så det borde gå relativt snabbt.

Mekke
    Member

@mossarelli 31333 wrote:

Har sett det några gånger när jag rotat.

Är det en SSD i iPhone?
    Det är mest att alla apps ska ligga redo på ett virtuellt minne på hårdisken så att ramen kommer åt och kan starta programmet snabbt. Lite som att telefonappen är snabbare än kontaktappen.

Jag är lite intresserad av att veta, när man startar en Nokia så får man upp allting rätt så kvickt. När man startar en Mac så får man allting ungefär lika snabbt. Men när man startar en iPhone så skrattar Windows XP åt en. Vad är det i iPhonen som behöver sån tid till att starta?
    Springboardappen och lockscreen är ändå html baserat så det borde gå relativt snabbt.

Det beror väldigt mkt på vad du gjort med din iPhone 😉 En helt ny, icke-jailbroken iPhone går faktiskt riktigt snabbt, men när den börjar samla på sej en massa bakgrunds-processer, som t.ex. telefonen, springboard-extensions, etc. så segas den ned rejält. En reboot funkar tillfälligt 🙂 Men om nu allting körs som bakgrunds-processer skulle den bli så pass seg att det inte ens skulle gå att bläddra i SpringBoarden 🙁

mossarelli
    Member

Jag sitter och drömmer om en dual core 1,6 ghz i mobilen.
    SSD-hårdisk på 16 GB och 256mb RAM.
    Hoppsan, nu gick det snabbare.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.