Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPad › Är i Japan – ska jag slå till?
-
AuthorPosts
-
Jag är just nu i Japan och kommer att vara här när iPad släpps på fredag. Tyvärr kommer 3G versionen att vara låst till en operatör men den vanliga wifi versionen kommer att finnas tillgänglig. Den billigaste kommer att kosta cirka 4200 med dagens yenkurs.
Ska jag slå till?
Jag funderar ffa om jag behöver 3g trots allt. Föreställer mig att jag mest kommer använda den hemmavid där nätverk finns.
Vad är sannolikheten för att tethering kommer att fungera via en iphone, om man jailbreakar? Är en sådan lösning trolig?
Vad får jag i det japanska paketet som jag inte får i Sverige och vice versa. En japansk strömadapter misstänker jag såklart men är det en sådan där standard som funkar med iphone? Alltså, kommer jag att kunna ladda min ev ipad med samma kit som jag har till min svenska iphone, eller måste jag köpa en adapter för europeiskt strömuttag?
Är det någon ytterligare sak jag bör tänka på? Snabba svar önskas då det som sagt är på fredag som iPad släpps och jag åker hem på söndag!
Först: [YOUTUBE]9cwXWb_Rei0[/YOUTUBE]
2: Ta med en stol och mat för 2 dagar.
3: När du kommer fram så är iPad:n slut.
4: Om du går till Shibuya/Apple store så kan du ställa dig i kö redan idag.Men om du motsäger dig alla dessa motgångar så ska du verkligen slå till om det är 32 GB versionen du köper. Är det 16 GB du siktar på så kanske det inte är värt det.
För att svara på dina frågor:
Du kan använda programmet som Freebo använder för att dela internet från iPhone till iPad. Det är dock inte hundra om man kan dela internet från iPad till en PC/MAC.
I paketet framför dig ser jag en iPad, strömsladd för USB och en bruksmanual på japanesiska. Om du får en strömadaptor så köper du en Asiat > EU konverter och sätter antingen i uttaget eller på strömpinnarna. Skillnaden är volten då JAP använder 120 något.
Du bör kunna tanka iPad:n med samma laddare som till iPhone (den från EU).
Jag har läst någonstans att Japans 3G iPad bara ska vara låst i deras land med deras “carrier”. Inte säker på om detta kan stämma…
@pzych0 66154 wrote:
Jag har läst någonstans att Japans 3G iPad bara ska vara låst i deras land med deras “carrier”. Inte säker på om detta kan stämma…
Det stämmer. I Japan är iPaden låst till SoftBank men om du tar den in i andra länder så är den precis som vilken annan iPad – upplåst.
Apple Clarifies Japanese IPad SIM-Lock Question – Digits – WSJ
@freebo 66156 wrote:
Det stämmer. I Japan är iPaden låst till SoftBank men om du tar den in i andra länder så är den precis som vilken annan iPad – upplåst.
Jobbigt för alla Japaner :laugh:
@freebo 66156 wrote:
Jaha…det var intressant. Frågan är då om jag kan köpa en ipad 3g utan att binda upp mig på ett abonnemang med softbank?
@phibermaster 66225 wrote:
Jaha…det var intressant. Frågan är då om jag kan köpa en ipad 3g utan att binda upp mig på ett abonnemang med softbank?
Knock yourself out genom att läsa detta… Phew
Steve Jobs Says Apple and Softbank are Wrong: the iPad SIM Lock Situation in Japan Mobile in Japan
Då återstår följande fråga. Hur blir det med garantin om jag köper den här i Japan? Om den går sönder hemma i Sverige, är det bara att ringa Apple och uppge serienummer etc och lämna in den. Och vad kostar en apple protection plan för ipad?
Okej, nu bär det iväg mot Ginza och Applestore där. Vi får se om jag är en lycklig ägare om några timmar! 🙂
Inb4 slutsålt
Du måste stå i kö människa.
@phibermaster 66549 wrote:
Okej, nu bär det iväg mot Ginza och Applestore där. Vi får se om jag är en lycklig ägare om några timmar! 🙂
Har du kommit fram ännu?
En liten uppdatering: Jo, jag åkte till Ginza Applestore tillsammans med min sju-åriga dotter. Väl framme ser jag att det är en massa folk utanför, tv-kameror etc, men uppfattade det absolut inte som en kö. Vi gick in i affären och såg oss omkring, och frågade efter en stund en av personalen var alla iPads är någonstans, eftersom jag var intresserad av att köpa en. De kollar på mig lite avvaktande och säger att det är ju en kö utanför, missade du den? Jaha, säger jag, hur lång väntetid är det då. -Minst sex sju timmar just nu! (klockan var ungefär ett). Jaha, sa jag och såg bedrövad ut och tittade på min dotter som inte alls såg ut att kunna tänka sig att stå i kö ens en kvart! Detta såg personalen och hade av ngn anledning förbarmande över oss och lät oss gå före! Så, mindre än tio minuter senare vandrade jag ut med en iPad wifi!!!! 😀
Jäkligt kul, ibland är det bra att vara lite naiv!
Att jag missade kön berodde npg mest på att den gick från andra hållet än det som jag kom från, samt att dem plockade in folk från kön in i butiken och fyllde på en mindre kö vid kassorna!
Med tanke på att jag åker hem imorgon så var det en jäkla tur att jag kunde köpa en idag. Gick förbi Applestore i Shibuya på kvällen och där var det fortfarande kö! iPads säljer bra!
Haha, grattis! Ja det är bra att vara vimsig ibland, skönt att det slutade lyckligt iaf. 🙂
Grattis till köpet och dubbelgrattis till naiviteten, du kommer inte att bli besviken 🙂
Antingen så köade du eller så fick du inte en iPad. Att du fick gå före låter HÖGST osannolikt.
Plus att jag hade skurit dig med en katana om jag sett det personlingen.
Bara idioter som orkar stå i en sån där oändlig kö, lite ironiskt med tanke på att dom som står i kö inte är tålmodiga att vänta en vecka med att gå ner och handla en och istället ställer sig sist i kön för att vänta i en hel dag för att få en. Snacka om att ha tålamod men ändå inte.
Jag skulle då aldrig palla stå i någon sån kö utan hade väl bara försökt glida in istället utan att någon ser och tar illa upp förstås eller helt enkelt väntat med att ens försöka inhandla grejjen. Förstår inte varför man måste ha vissa saker på en gång samtidigt som miljoner andra människor.
@mossarelli 66614 wrote:
Antingen så köade du eller så fick du inte en iPad. Att du fick gå före låter HÖGST osannolikt.
Plus att jag hade skurit dig med en katana om jag sett det personlingen.
Sann historia! Sitter just nu med min införskaffade iPad och testar lite nya program. Favoriten för dottern har visat sig vara Magic Piano, och Air hockey!
Tycker dock att den är lite seg att surfa med, hade förväntat mig att den skulle läsa in sidorna som en laptop, men den är bara lite bättre än min iphone…:-/
Jag tror dig iaf. Har inte varit i Japan ännu men jag antar att de är väldigt artiga och trevliga, bara buga och gå förbi kön. 🙂
Edit: Akta dig för Yakuzan!
Bara för att förklara för den klentrogne. Det fanns alltså en lång kö som slutade strax innan ingången, sedan fanns det en kortare kö framme vid disken. Personalen hämtade hela tiden in personer från långa kön till den kortare kön vid disken. När vi kom och alltså stod i butiken så lät de alltså oss ställa oss sist i den inre kön vilket inte väckte någon uppmärksamhet alls. Vad jag såg. Naturligtvis så skulle detta ha varit mer eller mindre otänkbart om det hade varit en enda kö som alla hade översikt över. Men så var det alltså inte. Jag brukar inte tränga mig men det var faktiskt dem som gav förslaget och man skådar som sagt inte given häst i mun! 🙂
Hittade förresten detta på nätet:
3. Q: “Will it fry an iPhone or iPod if you plug it into an iPad charger?” – Ryarber
A: Apple hasn’t commented one way or the other on this topic yet, but the iPad charger produces considerably more power (10W) than the iPod or iPhone demands, despite all three devices sharing the same Dock Connector for synchronization and charging. It appears to be very likely that the iPad will take a very long time to recharge when connected to a computer, and much less time when connected to its power adapter. By the same token, the iPhone and recent iPods should be able to detect and prevent themselves from being overloaded by connecting to the adapter, but it’s unclear whether they actually will or not, and whether Apple will try to use this as an opportunity to lock out “unlicensed” iPod and iPhone power adapters.
Betyder detta att jag mer eller mindre måste köpa en japan-eu konverter för att den ska laddas effektivt. På min ipad laddade står det uttryckligen 10v men det står det inte min iphone laddare som jag har med. Iofs ingen dyr sak, men jag har redan tre strömadaptrar hemma för laddning av två iphones och en ipod.
@phibermaster 66648 wrote:
Bara för att förklara för den klentrogne. Det fanns alltså en lång kö som slutade strax innan ingången, sedan fanns det en kortare kö framme vid disken. Personalen hämtade hela tiden in personer från långa kön till den kortare kön vid disken. När vi kom och alltså stod i butiken så lät de alltså oss ställa oss sist i den inre kön vilket inte väckte någon uppmärksamhet alls. Vad jag såg. Naturligtvis så skulle detta ha varit mer eller mindre otänkbart om det hade varit en enda kö som alla hade översikt över. Men så var det alltså inte. Jag brukar inte tränga mig men det var faktiskt dem som gav förslaget och man skådar som sagt inte given häst i mun! 🙂
Alternativ 1: Kön utanför fortsätter där inne
Alternativ 2: Kön utanför är unik för iPad och den inne är för icke iPad.
Alternativ 3: Båda köer är för iPad och icke iPadförsäljning.När alla teliabutiker sålde iPhone i sverige fick alla andra som inte skulle köpa iPhone förtur in i butiken och alla andra fick köa utanför.
Alltså alternativ 2.Jag tror att du rent sagt trängt dig förbi alla genom att låtsas ställa dig i den kön som inte har med iPad att göra.
Personligen tycker jag det var fel för jag vet själv hur glad jag blir och en annan sida av mig tycker du var awsome som fick din bristliga språkkunskap att japanerna trodde du ville något annat.
@mossarelli 66680 wrote:
Alternativ 1: Kön utanför fortsätter där inne
Alternativ 2: Kön utanför är unik för iPad och den inne är för icke iPad.
Alternativ 3: Båda köer är för iPad och icke iPadförsäljning.När alla teliabutiker sålde iPhone i sverige fick alla andra som inte skulle köpa iPhone förtur in i butiken och alla andra fick köa utanför.
Alltså alternativ 2.Jag tror att du rent sagt trängt dig förbi alla genom att låtsas ställa dig i den kön som inte har med iPad att göra.
Personligen tycker jag det var fel för jag vet själv hur glad jag blir och en annan sida av mig tycker du var awsome som fick din bristliga språkkunskap att japanerna trodde du ville något annat.
Varför hackar du på honom så mycket? 😛
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.