Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Återställa iPhone 4 med 4.0.1 och mac?
-
AuthorPosts
-
Hejsan!
Har precis skaffat mig en iPhone 4 och en macbook pro.
Jag måste återställa iphonen (av olika skäl), men jag vill ha den gamla programvaran som går att låsa upp operatörslåset och JBa.
Har sökt och letat men inte riktigt förstått hur jag ska gå till väga.
Måste jag ha den i DFU-mode? Måste jag ändra i nån host-fil? Var laddar man ner den programvaran som funkar?
Hur gör man det på mac? 😀 Jag är heeelt ny på mac, så har ingen aning om något alls…Mycket frågor, men hoppas att någon vet! 🙂
Mvh, n
1. Börja med att spara dina SHSH filer enligt denna guide:
iClarified – iPhone – How to Backup Your SHSH Blobs Using Firmware Umbrella [Mac]
2. Ladda ner firmware för din telefon härifrån:
iClarified – iPhone – Where To Download iPhone Firmware Files From
3. Följ denna guide för att återställa till ditt tidigare firmware:
iClarified – iPhone – How to Downgrade Your iPhone 3GS Using a Cydia Saved SHSH [Mac]
@matssoderstrom 75847 wrote:
1. Börja med att spara dina SHSH filer enligt denna guide:
iClarified – iPhone – How to Backup Your SHSH Blobs Using Firmware Umbrella [Mac]
2. Ladda ner firmware för din telefon härifrån:
iClarified – iPhone – Where To Download iPhone Firmware Files From
Hmm verkar som det är kört nu lr?
Enligt tinyumbrella verkar det inte gå att köra där… Eller? 🙂Har du provat?
Hmm kanske försent – i så fall finns det inget att göra tyvärr.
Jag har inte provat… Får göra det.
Anledningen till att jag vill återställa är att den är fylld med apps och kontakter och sånt som inte går att synka bort. Men det kanske finns något annat trix bara för att få bort just alla apps och kontakter osv?
mvh
Nu har jag provat, är försent ute tyvärr :/
Men det går alltså inte att Jba och låsa upp 4.0.2?
Nån som vet hur jag får bort alla apps? Det är en lite speciell demolur med massa apps installerade från början, men som jag får bort. Samma med kalendern som är helt full med grejer.Mvh
Prova med att skaffa ny itunes konto på datorn.
Synca telefonen, när den frågar om du vill överföra från telefonen välj att du inte vill det.
Borde fungera utan problem (apps installerade från cydia kommer dock att finnas kvar)Nu har jag filer på cydia, men för 4.0.2!!!! Hur är det möjligt? Har ju inte ens det på telefonen :S
Är det kört att återställa till 4.0.1 nu? :/
@nill0w 76731 wrote:
Nu har jag filer på cydia, men för 4.0.2!!!! Hur är det möjligt? Har ju inte ens det på telefonen :S
Är det kört att återställa till 4.0.1 nu? :/
Kan du dra en printscreen från när du startat upp Cydia och göra ett inlägg här?
Om jag fattat dig rätt har du gjort följande:
1. Du hade 4.0.1 på din mobil när du sparade SHSH-filen hos Cydia
2. Du väntar på godkännande från Cydias servrar
3. Godkännande blev klar men inge för 4.0.1 utan för 4.0.2Låter konstigt om du sparade din SHSH-fil hos Cydia då när du körde 4.0.1 och har enbart fått för 4.0.2 i Cydia och ej för 4.0.1.
@muffins 76732 wrote:
Kan du dra en printscreen från när du startat upp Cydia och göra ett inlägg här?
Låter konstigt om du sparade din SHSH-fil hos Cydia då när du körde 4.0.1 och har enbart fått för 4.0.2 i Cydia och ej för 4.0.1.Här kommer bilden. Har som sagt inte haft 4.0.2 på telefonen.
@nill0w 76733 wrote:
Här kommer bilden. Har som sagt inte haft 4.0.2 på telefonen.
Lär ställa frågan igen då du kanske missade det när jag ändrade mitt inlägg.
3. Godkännande blev klar men inge för 4.0.1 utan för 4.0.2@muffins 76734 wrote:
Lär ställa frågan igen då du kanske missade det när jag ändrade mitt inlägg.
3. Godkännande blev klar men inge för 4.0.1 utan för 4.0.2Exakt så 🙂
Då har jag tyvärr inget konkret svar på hur du kan ha fått SHSH-fil för 4.0.2 istället för 4.0.1.
Hoppas det löser sig för dig och att någon annan kanske hoppar in i denna tråd och har någon bättre information!
Nån som har någon smart förklaring på hur jag kan ha shsh för 4.0.2 när telefonen aldrig nånsin varit i kontakt med det? 😀
Mvh
Du kan inte spara SHSH för 4.0.1 längre, det spelar ingen roll vilken firmware du sitter på just nu. När din iPhones ECID kontaktar Apples server så genereras ett unikt kod för din iPhone, just nu signerar Apple endast 4.0.2 så det enda SHSH du kan få är just 4.0.2.
Mitt råd är att vara försiktig med vad du installerar för skulle din iPhone strula så kan du endast återställa till 4.0.2.
@ponyboy 77145 wrote:
Du kan inte spara SHSH för 4.0.1 längre, det spelar ingen roll vilken firmware du sitter på just nu. När din iPhones ECID kontaktar Apples server så genereras ett unikt kod för din iPhone, just nu signerar Apple endast 4.0.2 så det enda SHSH du kan få är just 4.0.2.
Mitt råd är att vara försiktig med vad du installerar för skulle din iPhone strula så kan du endast återställa till 4.0.2.
Det här var något nytt för min del.
Vart kan man läsa mer om det? Vill gärna läsa mig in i detta fenomen jag missat.@muffins 77147 wrote:
Det här var något nytt för min del.
Vart kan man läsa mer om det? Vill gärna läsa mig in i detta fenomen jag missat.Google. Trodde de flesta visste om det. Det är inte din fw som kontaktar apple för att få fram SHSH utan din ECID kod, och Apple signerar bara den senaste koden. Det är därför man kan vara på fw 3.1.2 nu och ha SHSH sparad för (3.1.3, 4.0,.4.0.1, 4.0.2).
@ponyboy 77149 wrote:
Google. Trodde de flesta visste om det. Det är inte din fw som kontaktar apple för att få fram SHSH utan din ECID kod, och Apple signerar bara den senaste koden. Det är därför man kan vara på fw 3.1.2 nu och ha SHSH sparad för (3.1.3, 4.0,.4.0.1, 4.0.2).
Själv tog jag ett avbrott från då när jag sålde min 3GS till en här på forumet fram tills jag tog upp det igen, så jag är inte helt uppdaterad ännu, men håller på för fulla muggar :=).
Tack för infon =)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.