Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Återställning och uppdatering
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag tänkte bara kolla med det här med återställning, om man gör en återställning, blir det verkligen en riktig formatering eller blir det som typ windows återställning. För jag tror jag fått något virus på min iPhone och misstänker att just eftersom det är ett virus så kanske det kommer ligga kvar i min iPhone om jag använder återställning om itunes bara återställer och inte gör en riktig formatering.
Fråga nr. 2: Om jag gör en återställning kommer itunes automatiskt att installera senaste versionen till iPhonen, dvs version 3.1.2 eller låter den version som är installerad att vara?Tack på förhand!
Det blir en komplett formatering så den blir som ny. Men vissa inställningar som kan orskaka problem kan ligga kvar i säkerhets kopian så om du backar upp från din kopia så kan dem återkomma.
2. Itunes kommer att uppdatera det till senaste FW och just nu är det 3.1.2. Du kan inte kringå detta om du inte har sparat din iphones SHSH genom cydia.
Vad är det för virus du tror dig ha fått? Så vitt jag vet så finns det bara en sorts virus och den kan bara drabba dem som har jailbreakat, installerat SSH och inte byt sina lösenord.
@ponyboy 51445 wrote:
Det blir en komplett formatering så den blir som ny. Men vissa inställningar som kan orskaka problem kan ligga kvar i säkerhets kopian så om du backar upp från din kopia så kan dem återkomma.
2. Itunes kommer att uppdatera det till senaste FW och just nu är det 3.1.2. Du kan inte kringå detta om du inte har sparat din iphones SHSH genom cydia.
Vad är det för virus du tror dig ha fått? Så vitt jag vet så finns det bara en sorts virus och den kan bara drabba dem som har jailbreakat, installerat SSH och inte byt sina lösenord.
Låter hett iaf att den blir som ny om jag inte använder någon säkerhetskopia, det där med FW gillar jag dock inte, är tyvärr inte så jätteinsatt men vad jag har förstått så kommer jag behöva boota med JB om jag vill starta om iphonen vid 3.1.2.
Kan inte säga till 100% att det är något virus, men min kompis tyckte det va kul att gå in på någon iphone designad porrsida och ladda hem vad han trodde va en film men som tydligen inte fungerade och mobilen startades om och när den startades upp så var alla mina program borta. Verkar dock som att alla programmen är kvar för jag kan se de när jag går in i sbsettings och går in på “hide icons” menyn. Men om jag bläddrar vid “vanliga” menyn så finns bara första “sidan”
Gör som Pony säger men sätt den i DFU-läge först(sök!) återställ som NY iPhone och läs alltså inte in någon backup.
@skippy 51446 wrote:
…, det där med FW gillar jag dock inte, är tyvärr inte så jätteinsatt men vad jag har förstått så kommer jag behöva boota med JB om jag vill starta om iphonen vid 3.1.2.
Det har inget med din FW att göra. Nya iphone 3Gs tillverkade efter vecka 39 har en ny bootrom som kan endast få en tethered jailbreak för tillfället. Bootrom är en hårdvara som inte kan uppdateras av itunes. Alltså har du inte haft detta problem med ditt nuvarande FW så lär du inte heller få det om du uppdaterar till 3.1.2.
@ponyboy 51450 wrote:
Det har inget med din FW att göra. Nya iphone 3Gs tillverkade efter vecka 39 har en ny bootrom som kan endast få en tethered jailbreak för tillfället. Bootrom är en hårdvara som inte kan uppdateras av itunes. Alltså har du inte haft detta problem med ditt nuvarande FW så lär du inte heller få det om du uppdaterar till 3.1.2.
Ah, okej. Jag hade uppfattat det som att basebandet som uppdaterades vid 3.1.2 också gjorde så man var tvungen att starta upp iphonen med JB. Och den redan var förinstallerad med de iphonerna som tillverkades efter vecka 39.
@skippy 51452 wrote:
Ah, okej. Jag hade uppfattat det som att basebandet som uppdaterades vid 3.1.2 också gjorde så man var tvungen att starta upp iphonen med JB. Och den redan var förinstallerad med de iphonerna som tillverkades efter vecka 39.
Nej så är inte fallet och är har du inte en 3Gs som är tillverkad efter vecka 39 så behöver du inte oroa dig för det. Vill du veta mer om det så kan du alltid söka på tethered i forumet, finns massvis med trådar om det.
Angående ditt virus så vet jag inte vad som kan ha orsakat det. Skrev i min tidigare inlägg att det finns bara ett sorts virus som kan drabba iphone, med det så menade jag att det finns bara ett sorts virus som kan installera sig själv utan din medverkan. Om du ska in på skumma sidor och installera saker som du inte vet nånting om så kan vad som helst hända.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.