Att välja abonnemangsform

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Operatörer & abonnemang Att välja abonnemangsform

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Member
    Post count: 197

Har kollat på iPhonekalylatorn, försökt räkna ut vad som blir billigast. Jag har dock ett mycket förmånligt abonnemang idag från Telia så jag kommer bara att teckna ett Till Vänner på 18 månader och lägga abonnemanget åt sidan och se det som en kostnad på telefonen (även om det inte är det). I slutändan betalar jag ju då bara 4662:- för telefonen (8gb,5462:- för 16gb) , det är fanimej inte skamligt. Hur tänker ni andra göra?

Edit: Oops, hamnade visst på fel tråd, admin flytta plz? Sorry…

kivve
    Member
    Post count: 70

Ah jag velar själv mellan Telia 99, telia vänner och telia max 25. Dock är det väl inte så jättestor skillnad på dem 3 abonnemangen, tror helt enkelt jag snackar med dem nere på telia!

geezarn
    Member
    Post count: 197

Det blev iPhone 16gb svart med Till Vänner, 18månader + förhöjd avgift 100kr/månad (totalt 169:-/mån).. 5462kr betalar jag totalt för telefonen vilket jag tycker är grymt värt! (Använder ett annat abonnemang som jag ringer och surfar med redan så det nya abb betalar jag bara månadsavgiften på, därav ser jag även abonnemangskostnaden som en kostnad för telefonen)

xb0w
    Member
    Post count: 6

jag köpte min 8gb igår med Telia Mobil 99kr + Fast Mobilt Bredband 199kr = 298kr i månaden och jag band den till 18 månader så mobilen kostade 3420kr

Tycker att man ska ha Fast Mobilt Bredband förr 199kr för att man inte ska åka på eventuella jätte överaskningar då det kan bli dyrt och köra med 9kr/dag och 20kr/MB det blir fort tusenlappar i månaden. För om man kollar på abbonemangen som är anpassade för iphone så tyckte i alla fall jag att dom är väldigt snåla och man kommer nog billigare undan med kombinerade abbonemang.

GoldP
    Member
    Post count: 19

Såhär en vecka efter har jag börjat fundera på om iMini inte var rätt bra ändå. Eftersom det oftast går att nå en homerun zon eller annan gratis wlan zon då man är ute på stan går det väldigt lite trafik över 3G, på jobbet finns gratis wlan och så även hemma. Klart är man mycket och kör ute på vägarna och ständigt behöver ha GPS kanske det är en annan sak, men som storstadsbo blir det väldigt lite 3G, för mig har det blivit 5mb trafik totalt på en vecka. Avsevärt mer i wlan men den räknar inte det vad jag kan se.

bozz
    Member
    Post count: 1199

Fick en liten ide. Kan någon tala om ifall de vet att den fungerar eller ej.

1. Jag skriver ett abonemang med telia ex) imaxi. sedan köper jag telefonen för 1kr

2. Jag byter abonemang direkt till ett billigare. ( på telias hemsida står det att du kan byta mellan abonemang som du vill)

Då har jag fått telefonen för 1kr?!

Är detta möjligt?

bozz
    Member
    Post count: 1199

Ringde telia. Det går INTE…synd hehe

BamBam
    Member
    Post count: 12

@xb0w 5993 wrote:

Tycker att man ska ha Fast Mobilt Bredband förr 199kr för att man inte ska åka på eventuella jätte överaskningar då det kan bli dyrt och köra med 9kr/dag och 20kr/MB det blir fort tusenlappar i månaden. För om man kollar på abbonemangen som är anpassade för iphone så tyckte i alla fall jag att dom är väldigt snåla och man kommer nog billigare undan med kombinerade abbonemang.

Såg inget om den kostnaden på telias hemsida…

Där står det MAX 9kr/dag för all trafik överskjutande 100Mb

(iMini)

Lillebror
    Member
    Post count: 23

Om man har en olåst iPhone men ändå vill teckna en fastpristjänst för Internet; är det någon som har kolla på priserna och erbjudandet mellan de olika operatörerna? Visst går detta att kolla själv, men tänkte bara om någon hade störtkoll sådär på en gång 🙂

trigger_killer
    Member
    Post count: 303

@lillebror 8260 wrote:

Om man har en olåst iPhone men ändå vill teckna en fastpristjänst för Internet; är det någon som har kolla på priserna och erbjudandet mellan de olika operatörerna? Visst går detta att kolla själv, men tänkte bara om någon hade störtkoll sådär på en gång 🙂

Stört koll har ja inte men, 3 och telia har 7,2m/bit för 199kr i månaden fast pris.

Zenpo
    Member
    Post count: 2

@bambam 8113 wrote:

Såg inget om den kostnaden på telias hemsida…

Där står det MAX 9kr/dag för all trafik överskjutande 100Mb

(iMini)

Har haft ett flertal samtal med Telia angående just detta och det här taket på 9kr/dag för datatrafik är lite speciellt.

Det gäller ENDAST om man använder Telia SurfPort, alltså surfar via deras lilla surfportal. Det gäller INTE om man använder exempelvis mailen på iPhone eller andra program som tar sig ut på Internet.

Så för en flitig iPhone-användare kan det bli mäkta dyrt och ilsket om man inte vet om detta.

Chippen
    Member
    Post count: 111

såvitt jag förstått gäller följande:

iMini, iMidi, iMaxi:
    All trafik över den som ingår i abonnemanget(100, 250 eller 1000 mb) går under en maxtaxa på 9 kr/dygn. Såväl surfport, som mailklient, a-gps och appstore alltså.
    Vilket betyder att det värsta möjliga är 279 kr/mån, vilket innebär att du surfar mer än din inkluderade datamängd redan första dagen.

Andra abonnemang:
    Maxtaxa på 9 kr/dygn gäller för data via mobilens webbläsare, och därmed surfport.
    Andra applikationer som mailklient, a-gps m.m. går under en maxtaxa på 69 kr/dygn.
    Här blir det värsta 2139 kr/mån 😀
    Så det är en liiiiiiten fördel med i-abonnemangen 🙂

Jag tycker inte att jag har fel, men säg om jag har det 😉

ekkg
    Member
    Post count: 294

Jag var helt inställd på iMini tills hon i butiken talade om för mig att det bara gällde surfport. Så istället föreslog hon telia till vänner + fast internetkostnad.
    Helt underbart läckert!

Zenpo
    Member
    Post count: 2
    Chippen;8642 wrote:
    såvitt jag förstått gäller följande:

iMini, iMidi, iMaxi:
    All trafik över den som ingår i abonnemanget(100, 250 eller 1000 mb) går under en maxtaxa på 9 kr/dygn. Såväl surfport, som mailklient, a-gps och appstore alltså.
    Vilket betyder att det värsta möjliga är 279 kr/mån, vilket innebär att du surfar mer än din inkluderade datamängd redan första dagen.

Andra abonnemang:
    Maxtaxa på 9 kr/dygn gäller för data via mobilens webbläsare, och därmed surfport.
    Andra applikationer som mailklient, a-gps m.m. går under en maxtaxa på 69 kr/dygn.
    Här blir det värsta 2139 kr/mån 😀
    Så det är en liiiiiiten fördel med i-abonnemangen 🙂

Jag tycker inte att jag har fel, men säg om jag har det 😉

Som jag skrev tidigare, maxtaxan på 9kr/dygn gäller endast surfport, oavsett vilket abonnemang man har. Alltså, endast via deras lilla surf-hemsida.

bonkiE
    Member
    Post count: 3

Skulle gärna vilja höra lite från er som tog fri datatrafik och som inte valde till det. Är det värt att lägga till 199 kr/mån eller ska man snåla och bara surfa när man är hemma och har tillgång till WiFi? Jag sitter här hemma och väntar på min svarta iphone 16 gb med telia vänner. Men kan inte bestämma mig om jag ska lägga till fri datatrafik eller inte. Några tips om det?

Chippen
    Member
    Post count: 111

@zenpo 8925 wrote:

Som jag skrev tidigare, maxtaxan på 9kr/dygn gäller endast surfport, oavsett vilket abonnemang man har. Alltså, endast via deras lilla surf-hemsida.

Har telia sagt det?
    Det är ju det som är speciellt med i-abonnemangen… att maxavgiften på 9 kr/dygn gäller ALL trafik. Det står ingenting om 69 kr/dygn på prislistan för i-abonnemangen. Det står endast:

Datatrafik via 3g/gsm(edge): Maxavgift/dygn: 9 kr.

bonkiE
    Member
    Post count: 3

@chippen 8960 wrote:

Har telia sagt det?
    Det är ju det som är speciellt med i-abonnemangen… att maxavgiften på 9 kr/dygn gäller ALL trafik. Det står ingenting om 69 kr/dygn på prislistan för i-abonnemangen. Det står endast:

Datatrafik via 3g/gsm(edge): Maxavgift/dygn: 9 kr.

Du har rätt Chippen. för i-abonnemangen gäller maxtaxan 9 kr per dygn för all datatrafik

fritte_n
    Member
    Post count: 44

@bonkie 8968 wrote:

Du har rätt Chippen. för i-abonnemangen gäller maxtaxan 9 kr per dygn för all datatrafik

Ja det stämmer. Vet inte hur många gånger det skrivits i detta forum. För i-abonnemangen är maxtaxan för ALL datatrafik 9kr/dag.

ekkg
    Member
    Post count: 294

@fritte_n 9025 wrote:

Ja det stämmer. Vet inte hur många gånger det skrivits i detta forum. För i-abonnemangen är maxtaxan för ALL datatrafik 9kr/dag.

Vafan? Då lurade hon i teliabutiken mig? 😡

isola
    Member
    Post count: 22

Har telia höjt sina priser på iphone? 😮

På t ex iphone-pris-kalkylatorer som t ex iphonepriser.com så står det att iphone med abonnemanget Teliamobil 99 ska kosta 3420:-.
    På telia.se visar det istället 3720:- (vid 18mån)

Samma gäller andra ab. som Teliamobil Vänner. Förvisso står det “prisexempel” på telia.se

Vad stämmer egentligen?

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.