Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Batteriprocent hoppar och telefonen dör
-
AuthorPosts
-
Från en dag till en annan började batteriet bete sig konsigt. Den hoppar upp och ner, 98%-32%-80% sen plötsligt 0 och den dör. Men efter ca.10min laddning är den full igen?!
Telefonen är jailbreakad och upplåst sen typ i aug-09, en 3GS
Vad göra? är den trasig??:confused:
Har för mig att det har hjälpt att återställa till Ny iPhone för andra som haft detta problem.
Akta dig dock för att uppdatera till fw 3.1.3 om du ska kunna jb’a och låsa upp igen!!!
@bozz 58587 wrote:
Har för mig att det har hjälpt att återställa till Ny iPhone för andra som haft detta problem.
Akta dig dock för att uppdatera till fw 3.1.3 om du ska kunna jb’a och låsa upp igen!!!
Hur menar du återställa till “Ny iPhone”?
Satt just igår och letade efter hur jag ska uppdatera fw til 3.1.2…för jag har den “gamla” 3.0.1 just nu….och vill inte förstöra nåt. Måste ha inst. nåt skrot som gjort det här?? Så det är inge hw problem?
@ezra 58589 wrote:
Satt just igår och letade efter hur jag ska uppdatera fw til 3.1.2…för jag har den “gamla” 3.0.1 just nu….och vill inte förstöra nåt. Måste ha inst. nåt skrot som gjort det här?? Så det är inge hw problem?
Det är med all sannolikhet inget HW problem utan bara relaterat till det du installerat.
Om du öppnar Cydia och tittar högst upp på förstasidan så står det till vilken/vilka firmware version(er) du kan återställa. “This device has SHSHSs on file for IPhone OS: x.x.x”
Du vill inte återställa den till 3.1.3 för då förlorar du din jailbreak. Min gissning är att du bara kan återställa den till 3.0.1
@ezra 58589 wrote:
Återställa iphonen, men inte till en gammal säkerhetskopia utan till en helt “ren” mjukvara=> när du återställer kommer iTunes fråga dig om du vill återställa till en Ny iPhone eller till en gammal säkerhetskopia.
Säger det igen. iTunes kommer vilja att du uppdaterar till 3.1.3, GÖR INTE DET. finns guide som förklarar hur du uppdaterar till 3.1.2 istället.
@freebo 58590 wrote:
Det är med all sannolikhet inget HW problem utan bara relaterat till det du installerat.
Om du öppnar Cydia och tittar högst upp på förstasidan så står det till vilken/vilka firmware version(er) du kan återställa. “This device has SHSHSs on file for IPhone OS: x.x.x”
Du vill inte återställa den till 3.1.3 för då förlorar du din jailbreak. Min gissning är att du bara kan återställa den till 3.0.1
Tack snälla för att du tar dig tid att svara..
I Cydia står att jag har SHSHs 3.1 och 3.1.2 – såg att detta disk. i en annan tråd eftersom jag har 3.0.1 onst. med fw 04.26.08Men jag har inte riktigt greppat hur jag ska uppdatera? Gjorde med ultrasn0w förra gången…
Om du känner dig det minsta osäker på hur du skall göra tycker jag du skall återställa den till 3.0.1 igen och inte uppdatera. Du återställer den till 3.0.1 genom att använda denna guide men ersätter fw 3.1.2 med 3.0.1 som du laddar ned här
Använder du Mac/OS X så är du i en mycket bättre position. Du kan då använda PwnageTool för att uppdatera till 3.1.3 och fortfarande behålla ditt 04.26.08 baseband, det finns en motsvarighet till Windows som heter Sn0wbreeze, även om flera här har använt den och även skrivit guider för ändamålet skulle jag personligen hålla mig borta från den vägen. Ta ett steg i taget, lär dig först att återställa till 3.0.1 med guiden jag länkat till, när du klarat av det har du lärt dig en hel del och kanske känner dig mogen för PwnageTool/Sn0wbreeze
Super tack (igen) – för svaret. Ska testa direkt
Är skillnaden stor mellan dem olika versionerna? Är det värt mödan….tänker jag. Men å andra sidan finns väl en anledning till uppgraderingar :rolleyes:
Det finns anledningar ja. På Apple – iPhone – Nya funktioner i iPhone 3.1-programuppdateringen ser du vad 3.1 har att erbjuda. 3.1.2 fixar egentligen bara till ett problem för dem som har dålig mottaging och 3.1.3 lär ska fixa till ett batteriproblem men ingen jag talat med har sett ngn större skillnad, det viktiga med 3.1.2 och 3.1.3 är att dessa releaser innehåller ett nytt baseband.
3.1.2 med baseband 05.11.07 låser du upp med Blacksn0w – en mindre stabil lösning. 3.1.3 med baseband 05.12.01 finns det ingen upplåsning till så mitt råd är att göra allt för att hålla dig kvar på 04.26.08 och låsa upp med stabila gamla Ulatrasn0w
@freebo 58597 wrote:
Om du känner dig det minsta osäker på hur du skall göra tycker jag du skall återställa den till 3.0.1 igen och inte uppdatera. Du återställer den till 3.0.1 genom att använda denna guide men ersätter fw 3.1.2 med 3.0.1 som du laddar ned här
Använder du Mac/OS X så är du i en mycket bättre position. Du kan då använda PwnageTool för att uppdatera till 3.1.3 och fortfarande behålla ditt 04.26.08 baseband, det finns en motsvarighet till Windows som heter Sn0wbreeze, även om flera här har använt den och även skrivit guider för ändamålet skulle jag personligen hålla mig borta från den vägen. Ta ett steg i taget, lär dig först att återställa till 3.0.1 med guiden jag länkat till, när du klarat av det har du lärt dig en hel del och kanske känner dig mogen för PwnageTool/Sn0wbreeze
Länken går alltså till tråden “Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!” – det stämmer? För en återställning ?
När jag försöker återställa enligt den instruktion som du länkade får jag följande;
“iPhone enheten kunde inte återställas. This device isn’t eligible for requested build”
Hjälp” 😮
Instruktionen var klockren, allt funkade ju….. men why ??
Och nu kan jag inte starta den…….
Försök igen. Använd en annan USB-port och kanske en annan dator. Läs även igenom HELA tråden för att se hur andra löst samma problem. Jag vet att det är mycket läsning men hellre att du läser igenom än jag… igen…=)
@freebo 58875 wrote:
Försök igen. Använd en annan USB-port och kanske en annan dator. Läs även igenom HELA tråden för att se hur andra löst samma problem. Jag vet att det är mycket läsning men hellre att du läser igenom än jag… igen…=)
:rolleyes: Helt rätt! Jag sitter och läser, söker och läser mer….. är liiite skraj att problemet är att jag inte har den versionen på cydia….?
Provar igen, och igen, byter dator. Pust! Påminn mig igen varför jag valde en iPhone 😉Du sa: “I Cydia står att jag har SHSHs 3.1 och 3.1.2” och du satt på 3.0.1 så någon av de versionerna borde absolut fungera.
För du har väl laddat ned rätt IPSW (och inte 3.1.2 som guiden länkar till?)
@freebo 58880 wrote:
Du sa: “I Cydia står att jag har SHSHs 3.1 och 3.1.2” och du satt på 3.0.1 så någon av de versionerna borde absolut fungera.
För du har väl laddat ned rätt IPSW (och inte 3.1.2 som guiden länkar till?)
Yepp, det står tom att den ska återställa till 3.0.1 när den drar igång….
men nej….tre gånger nu…… 😡
Måste vara fel IPSW fil, tror jag råkade ut för det här när jag skulle JBa den första gången. Fel version….
Kan jag ladda ner den från redsn0w – den har en anna version iPhone2,1_3.0_7A341_Restore.ipsw
?
Den filen är fw 3.0….. Leta på iClarified – Apple News and Tutorials efter 3.0.1
@freebo 58888 wrote:
Den filen är fw 3.0….. Leta på iClarified – Apple News and Tutorials efter 3.0.1
När jag gjorde JB första gången var det den filen jag använde faktiskt. Om jag inte minns helt fel skulle man använda versionen lägre :confused: av nån anledning eller så hade jag 3.0 då….köpt typ aug.09.
Men det är väl bara att testa?? Jag kan inte uppgradera på detta sätt väl?? till en nyare version…hur gör jag det egentligen?
@ezra 58890 wrote:
När jag gjorde JB första gången var det den filen jag använde faktiskt. Om jag inte minns helt fel skulle man använda versionen lägre :confused: av nån anledning eller så hade jag 3.0 då….köpt typ aug.09.
Men det är väl bara att testa?? Jag kan inte uppgradera på detta sätt väl?? till en nyare version…hur gör jag det egentligen?
Har du redigerat HOSTS-filen? Hade du 3.0.1 på telefonen så rekommenderar jag att du återställer till 3.0.1 först och ser till att allt fungerar. Sedan kanske du kan försöka dig på 3.1.2
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.