Bättre 3G täckning idag?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Bättre 3G täckning idag?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Member
    Post count: 41

Är det bara jag som upplever att det är bättre mottagning på 3G idag?
    Brukar gå samma vända varje dag och det brukar alltid vara “1-2 pinnar 3g eller 4-5 pinnar edge”

Men idag va det 4-5 pinnar 3g hela tiden…

Är det bara jag eller har telia gjort nått?

ja ska väl läggas till att det är eskilstuna vi pratar om

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Har också märkt av det i Malmö 🙂 (har inte uppdaterat telefonen på något sätt)

jolinjom
    Member
    Post count: 818

Hur ser man om man har 3g? Några speciella inställningar?

Fick precis min iphone idag så är lite noob

geezarn
    Member
    Post count: 197

Du ser det strax till höger om täckningspinnarna/TELIA uppe till vänster. Kör du på edge så visas en ikon med ett “E” och kör du på 3g så visas… ja, en ikon “3G”…

jolinjom
    Member
    Post count: 818

Geezarn hur stänger man av wi-fi. Vad tar minst batteri av edge, 3g och wi-fi?

geezarn
    Member

@jolinjom 7506 wrote:

Geezarn hur stänger man av wi-fi. Vad tar minst batteri av edge, 3g och wi-fi?

Stäng av wi-fi: “Inställningar > Wi-Fi” (Den ska vara grå, inte lysa blått då den är avslagen)
    3g drar mest batteri följt av Wi-Fi och Edge drar minst!

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@geezarn 7508 wrote:

Stäng av wi-fi: “Inställningar > Wi-Fi” (Den ska vara grå, inte lysa blått då den är avslagen)
    3g drar mest batteri följt av Wi-Fi och Edge drar minst!

bara ett liten off-topic: Varför har man i sverige gjort om “on/off” i switcharna till ” I / 0 “

(byter man till engelsk layout så blir det on/off) var det för svårt att lägga till typ: på/av ?

slut på off topic 😀

iohan
    Member
    Post count: 167

@cybertron 7526 wrote:

bara ett liten off-topic: Varför har man i sverige gjort om “on/off” i switcharna till ” I / 0 “

(byter man till engelsk layout så blir det on/off) var det för svårt att lägga till typ: på/av ?

slut på off topic 😀

Vet inte men jag kan tänka mig att man gjort på samma sätt för alla icke-engelskspråkiga länder. Vissa av översättningarna kanske inte skulle få plats på den lilla ytan. (fler än 2 + 2 tecken).

Edvin
    Member
    Post count: 5

Ursäkta min dumhet, men hur vet man om man är på edge? Vet ju att det står “3g” om man är på 3g-nätet liksom. Kostar edge extra? När den inte hittar 3g, väljer den gprs eller edge först då? Eller har jag bara missuppfattat allt?

Tack på förhand och ursäkta för off-topic
    Edvin

geezarn
    Member

@edvin 7534 wrote:

Ursäkta min dumhet, men hur vet man om man är på edge? Vet ju att det står “3g” om man är på 3g-nätet liksom. Kostar edge extra? När den inte hittar 3g, väljer den gprs eller edge först då? Eller har jag bara missuppfattat allt?

Edvin

Edge kostar såklart inte extra, det går långsammare än 3G bara. Eftersom det är en 3G-lur så växlar den automatiskt mellan 3G och edge om du inte väljer att avaktivera 3G (som drar mer batteri men är snabbare i dataöverföringen)

Khayman
    Member
    Post count: 31

Jupp det har blivit bättre här i stockholm med sedan ett par dagar tillbaka, jag har ringt Telia om det för att fråga men dom vet inget om det.
    Jag sa till dom” som ni ser på noteringarna om mig så har jag klagat och varit missnöjd rätt mycket, men senaste dagarna har det fungerat jättebra”.
    Killen jag pratade med sa “Jaha vad roligt! ja vi vet att dom har gjort någon ändring men vi vet inte riktigt vad”.
    Nåja jag är inte lika missnöjd längre över Telia.

geezarn
    Member

@khayman 7580 wrote:

Jupp det har blivit bättre här i stockholm med sedan ett par dagar tillbaka, jag har ringt Telia om det för att fråga men dom vet inget om det.
    Jag sa till dom” som ni ser på noteringarna om mig så har jag klagat och varit missnöjd rätt mycket, men senaste dagarna har det fungerat jättebra”.
    Killen jag pratade med sa “Jaha vad roligt! ja vi vet att dom har gjort någon ändring men vi vet inte riktigt vad”.
    Nåja jag är inte lika missnöjd längre över Telia.

Haha, skam den som ger sig!

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

@edvin 7534 wrote:

Edvin

När det är EDGE så försvinner 3G-ikonen och ersätts av en rektangulär form med ett E inuti den.

jompao
    Member
    Post count: 456

Märker ingen skillnad här, måste vara lokalt att de t. ex tryckt upp en ny mast eller så i närheten.

StefanBP
    Member
    Post count: 23

Oftast, behöver dom inte trycka upp nya master, utan bara pumpar in mer ström i masterna så effekten blir högre. Dom föröker ju köra så effektivt som möjligt, blir biligare för dom då med lägre strömförbrukning.

Så det lönar sig ofta att klaga.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.