Behöver sig lite hjälp

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Behöver sig lite hjälp

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 96

Hallå folket!
    Lovade min kära mor att skaffa en iphone 3g åt hennes gubbe i födelsedagspresent eftersom hon själv inte är så insatt i teknikens värld så bad hon mig leta reda på en och köpa som sagt.

Hittade en på blocket för ett rimligt pris och vi bodde i samma stad och allt så den fick det bli. Han sålde den pga att han köpt från USA. Uppgraderade den oavsiktligen med itunes, så den nu vart låst till original operatören.
    Sedan hade han även downgrade:at den till 3.0.1 för att försöka låsa upp den igen men vilken inte gick, antar att det har med det nya basebandet att göra?

Iaf nu när jag köpt den tänkte jag att jag skulle göra en downgrade på nytt för att samtidigt bli av med all skit som följde med (apps etc). Men i slutet av återställningen får jag ett felmedelande i itunes vilket jag också läst att man ska ignorera för att den nya firmwiren är installerad iaf. Sen så jailbrekar jag den med redsn0w vilket går felfritt. Men när allt detta är klart så kommer jag fortfarande inte in på själva luren utan fatsnar bara vid bilden då man ser en usb kabel —-> Itunes eller hur jag ska förklara.

Någon som vet hur jag ska gå till väga?

Miche
    Participant
    Post count: 358

Vad är det för modem firmware och bootloader och så vidare?

Det där med oavsiktlig uppdatering låter inte bra, har du gjort det så är det ju redan kört om den uppdaterat till 3.1.2 via itunes. Och då är det bara att bita i det sura äpplet och vänta tills de kommer ut med nya upplåsningsmetod.

Jailbrejk kan gå bra (prova jailbrejka med black ra1n istället) men operatörsupplåsning får du vänta med.

Förutsatt att den råkat bli uppdaterad till 3.1.2 i itunes.
    Det går inte att nedgradera modem firmware och boot loader när den väl har uppgraderat på så vis.

DonRon
    Member

@miche 44555 wrote:

Vad är det för modem firmware och bootloader och så vidare?

Det där med oavsiktlig uppdatering låter inte bra, har du gjort det så är det ju redan kört om den uppdaterat till 3.1.2 via itunes. Och då är det bara att bita i det sura äpplet och vänta tills de kommer ut med nya upplåsningsmetod.

Jailbrejk kan gå bra (prova jailbrejka med black ra1n istället) men operatörsupplåsning får du vänta med.

Förutsatt att den råkat bli uppdaterad till 3.1.2 i itunes.
    Det går inte att nedgradera modem firmware och boot loader när den väl har uppgraderat på så vis.

Nej jag fattar att det är kört och får vänta tills det kommer en ny upplåsning.
    Men det jag inte fattar är att det inte ens går att jailbreaka den, kört blackra1n minnst 30ggr ikväll och fortfarande efter rebooten så fastnar jag vid endast nödsamtal osv, kan lixom inte ens komma in på luren.

btw, funkar det inte att låsa upp med ett sånt rebelsim eller så?

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

@donron 44558 wrote:

Nej jag fattar att det är kört och får vänta tills det kommer en ny upplåsning.
    Men det jag inte fattar är att det inte ens går att jailbreaka den, kört blackra1n minnst 30ggr ikväll och fortfarande efter rebooten så fastnar jag vid endast nödsamtal osv, kan lixom inte ens komma in på luren.

btw, funkar det inte att låsa upp med ett sånt rebelsim eller så?

då du inte har något kort med den operatör som mobilen är låst till, så kan jag tipsa dig om att köra custom firmware som är aktiverat på din iphone. då kommer du åt den.

DonRon
    Member

@pongo 44559 wrote:

då du inte har något kort med den operatör som mobilen är låst till, så kan jag tipsa dig om att köra custom firmware som är aktiverat på din iphone. då kommer du åt den.

Okaj, hur gör jag detta?
    tacksam som fan för svar 🙂

imported_pongo
    Member

den här använder jag själv,
    https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/5568-3g-custom-fw-3-1-2-upplast-och-jb.html

denna custom IPSW är aktiverad så det kommer inget tvång att ansluta till itunes innan man kan använda mobilen. men den låser inte upp din mobil eller något sådant, då det verkar som att du har den nyaste Baseband som inte går att låsa upp, men det kan du kolla på när du kommer åt mobilen

fast kanske ska säga nu, vet inte hur det funkar med att installera detta med ett annat baseband.

DonRon
    Member

@pongo 44561 wrote:

den här använder jag själv,
    https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/5568-3g-custom-fw-3-1-2-upplast-och-jb.html

denna custom IPSW är aktiverad så det kommer inget tvång att ansluta till itunes innan man kan använda mobilen. men den låser inte upp din mobil eller något sådant, då det verkar som att du har den nyaste Baseband som inte går att låsa upp, men det kan du kolla på när du kommer åt mobilen

fast kanske ska säga nu, vet inte hur det funkar med att installera detta med ett annat baseband.

Nej det gick inget vidare faktiskt, fick felmedelande efter bara ett par sekunder tyvärr.
    Men är det verkligen så att det inte går att jailbreaka utan ett giltligt sim-kort sitter i? har nedgraderat till både 3.1.2 och försökt jb med blackra1n, 3.0.1 med redsn0w samt 3.0 utan att lyckas.
    Om jag nu emot alla odds lyckar jailbreaka den, kommer det funka med ett rebelsim för att kunna ringa osv då?

carpe
    Member
    Post count: 904

Glöm rebelsim. Det är snart åratal sen man använda sig utav det.

DonRon
    Member

@carpe 44656 wrote:

Glöm rebelsim. Det är snart åratal sen man använda sig utav det.

Haha, saken är den att detta är en present som sagt, så jag har till den 27:e november att fixa dilemmat 🙂
    Verkar som att det är fler som jag som har problem med att jailbreaka Iphone 3g om man har baseband 5.11.07 🙁

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Sälj skiten på Tradera, glöm inte att använda det lilla textstycke alla som misslyckats med baseband brukar använda

“Jag har försökt att jailbreaka men inser att detta är alldeles för svårt för mig som 55 årig dam att förstå, telefonen fungerade alldeles utmärkt innan men jag blir alldeles snurrig av ord som blackrain, purplerain, ownagetool, rednsow, yellowsnow åsså den där itunes som hela tiden dyker upp. Jag har kört fast/har inte tid”

Se auktionen gå upp till 3800:-
    Le och skicka iväg liket

Köp en ny =)

DonRon
    Member

@freebo 44675 wrote:

Sälj skiten på Tradera, glöm inte att använda det lilla textstycke alla som misslyckats med baseband brukar använda

“Jag har försökt att jailbreaka men inser att detta är alldeles för svårt för mig som 55 årig dam att förstå, telefonen fungerade alldeles utmärkt innan men jag blir alldeles snurrig av ord som blackrain, purplerain, ownagetool, rednsow, yellowsnow åsså den där itunes som hela tiden dyker upp. Jag har kört fast/har inte tid”

Se auktionen gå upp till 3800:-
    Le och skicka iväg liket

Köp en ny =)

Det får bli plan B, tack för tippset 🙂
    Hatar att lämna saker oklara jag gett mig in på, måste iaf lyckas jailbreaka skiten och komma in på luren. Har ju gjort det så många ggr förr på min egen lur. Vägrar förstå att det ska vara så krångligt bara pga ett baseband. Att det inte går låsa upp är ju en annan femma, men jailbreak måste ju gå!

ps. efter närmare 50 försök med blackra1n fick jag äntligen igång det, geohots ansikte kom upp precis som det ska, min iphone 3g rebootades efter processen var klar och gissa vad som händer? Jo den förblir Ojailbreakad, fortfarande kvar i endast nödsamtal och kommer inte åt luren, jag anar ugglor i mossen med baseband 05.11.07!

LocDog
    Member
    Post count: 38

En snabb fråga som säkert redan finns inbakat i några inlägg redan här på forumet (men som jag inte sett).

Kör en 3G 3.1 med 05.11.07 och funderar på att skicka in blackra1n. Frågan är, är det bara att köra på om jag struntar i op-upplåsningen eftersom jag kör med Halebop (där den är låst)?

Vad kan hända om det kommer framtida uppdateringar som man läser in via iTunes?

Vill hellre fråga än sätta mig i skiten 😛

imported_pongo
    Member

det är bara att köra på.
    en upplåsning installerar du via cydia som du får från jailbreak. så om det kommer så är det ditt val om du vill installera det eller inte.

om det kommer fler uppdateringar, så är det bara att uppdatera.
    en uppdatering tar bort JB. men om det kommer nya uppdateringar så kan det betyda också att det tar en jävla lång tid innan JB går igen

LocDog
    Member
    Post count: 38

@pongo 44821 wrote:

det är bara att köra på.
    en upplåsning installerar du via cydia som du får från jailbreak. så om det kommer så är det ditt val om du vill installera det eller inte.

om det kommer fler uppdateringar, så är det bara att uppdatera.
    en uppdatering tar bort JB. men om det kommer nya uppdateringar så kan det betyda också att det tar en jävla lång tid innan JB går igen

Topp Pongo!

Då kommer det regna ikväll! 😉

DonRon
    Member

Har suttit och grubblat lite, har inte hunnit pilla med luren sen sist jag skrev, är på semester nämnligen. Men kommer snart hem igen och behöver ta tag i problemet igen.

Försökte ju senast med att lägga in en aktiverad costum firmware 3.1.2 även då jag har 05.11.07 baseband vilket inte gick, fick error dirrekt i itunes. Antar att det är nått med basebandet som strular till det….Och eftersom jag inte har något AT&T Sim kort så kom jag aldrig ur “endast nödsamtal/itunes” biten.

Kan det vara så att jag måste få tag på en Aktiverad costum firmware 3.1.2 med baseband 05.11.07 för att få igång den igen?
    Som jag tidigare skrev så har jag försökt med blackra1n vilket jag kör ifrån “endast nödsamtal/itunes” skärmen och installationen körs, efter rebooten så är jag tillbaks på “endast nödsamtal/itunes”, kommer alltså inte in i själva luren.

Någon som har förslag på vad jag kan testa?

wilkab89
    Member
    Post count: 84

Har du använt pawntool? Qwickpawn sen jailbreaka

DonRon
    Member

@wilkab89 45519 wrote:

Har du använt pawntool? Qwickpawn sen jailbreaka

Nope det har jag inte, men det är väl om man vill behalla sitt baseband?

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.