Behövs en guide, byte av baksida IP4, eller tips på hur?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Behövs en guide, byte av baksida IP4, eller tips på hur?

Viewing 31 posts - 1 through 31 (of 31 total)
  • Author
    Member
    Post count: 658

Min 3GS var som en studsboll med tanke på hur många gånger den åkte i golvet.

Har haft min IP4 en månad och tappade den i golvet igår. Baksidesglaset sprack direkt. Har nu införskaffat en baksida i borstad aluminium (för hållbarheten).

Är det lätt att byta?

Jag har rätt femuddig skruvmejsel och ett verktygskit till iPhone.

edit:
    Hittade själv
    Är du kanske orolig över att din baksida av glas skall gå sönder, eller bara vill pimpa din baksida? Nu kan du byta din baksida på din iPhone 4 – vilket är väldigt enkelt. Det skall alltså bara behövas att skruva bort två skruvar och sedan ta bort det bakre skalet, för att sätta dit detta fina skal och sedan skruva tillbaka dessa två skruvar.

youfixit
    Member
    Post count: 81

Det är mycket lätt att byta.

Lägg gärna ut en bild på hur den nya baksidan ser ut. Jag funderar på att ta in aluminiumbaksidor till butiken.
    Kommer dessutom lägga upp en instruktion på hur man byter baksida på iPhone 4.

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Det är så enkelt som du hittade själv där.
    Två skruvar i botten ska ut.
    Du skjuter upp baksidan och lyfter bort den.
    sätter på den nya, skjuter ner den och så in med skruvarna och så är du färdig.

Apro på alu baksidor så har vi själva beställt borstad stål för att kolla på kvaliteten och om allt går väl så lägger vi in de.
    passade även på att ta hem genomskinliga baksidor (självklart ej original) men de ser gannska häfftiga ut.
    håll utkik i webshoppen borde komma upp (om vi godkänner kvalitet och passform) innom en vecka eller så.

youfixit
    Member

Vita, svarta och genomskinliga kommer vi även att ta in.

Allt vi säljer är av bästa kvalite. Även om allt inte är original.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973
    r_o_n
    Member

@iPhoneReservdelar.se 91328 wrote:

Det är så enkelt som du hittade själv där.
    Två skruvar i botten ska ut.
    Du skjuter upp baksidan och lyfter bort den.
    sätter på den nya, skjuter ner den och så in med skruvarna och så är du färdig.

Apro på alu baksidor så har vi själva beställt borstad stål för att kolla på kvaliteten och om allt går väl så lägger vi in de.
    passade även på att ta hem genomskinliga baksidor (självklart ej original) men de ser gannska häfftiga ut.
    håll utkik i webshoppen borde komma upp (om vi godkänner kvalitet och passform) innom en vecka eller så.

Om ni säljer de transparenta så varna köparna att undvika att använda lampan till kameran eftersom det kan uppstå märkliga reflexer i bilderna då. Läste om det på en utländsk sida liksom på iPhonepyssel.
    Nu skaffade jag mitt via tradera eftersom jag hade bråttom. De sidor jag kikat på (mestadels Kina) så kostar ett i stål ca 9€ plus en ganska låg frakt. De jag hittat i Sverige kostar oftast mer än 3 gånger det priset, ibland mer.

r_o_n
    Member

@youfixit 91327 wrote:

Det är mycket lätt att byta.

Lägg gärna ut en bild på hur den nya baksidan ser ut. Jag funderar på att ta in aluminiumbaksidor till butiken.
    Kommer dessutom lägga upp en instruktion på hur man byter baksida på iPhone 4.

Kommer när jag är hemma och har tid. Tack för svaret.

r_o_n
    Member

@iPhoneinfo.se 91330 wrote:

Här har du en video hur du själv byter bland annat baksida.

https://www.iphoneinfo.se/forum/iphone-4-reservdelar/11183-iphone-4-instruktion-guide-del-1-a.html#post88232

Tack 🙂

iPhoneReservdelar.se
    Member

Vi kommer att testa dessa själva innan vi börjar sälja de.
    Men tack för tipset.
    Vi har också en guide i vår webshop om hur man byter just baksidan.
    kolla gärna in den också om du är osäker
    iPhone 4 Original Bakstycke Svart – iPhoneReservdelar.se Reservdelar och Service till din iPhone Glasbyte LCD Displaybyte

youfixit
    Member

@r_o_n 91331 wrote:

Om ni säljer de transparenta så varna köparna att undvika att använda lampan till kameran eftersom det kan uppstå märkliga reflexer i bilderna då. Läste om det på en utländsk sida liksom på iPhonepyssel.
    Nu skaffade jag mitt via tradera eftersom jag hade bråttom. De sidor jag kikat på (mestadels Kina) så kostar ett i stål ca 9€ plus en ganska låg frakt. De jag hittat i Sverige kostar oftast mer än 3 gånger det priset, ibland mer.

Sant.
    Det kan uppstå reflexer i bilderna om man använder en baksida som ej är original. Var försiktig med detta om ni skulle köpa kopior.

iPhoneReservdelar.se
    Member

de genomskinliga och i stål är givitvis inte original det kan de inte vara.
    Sedan kan det vara olika kvalitet på grejerna.
    Om de håller måttet börjar vi sälja de.

youfixit
    Member

Genomskinliga iPhone 4 baksida kan visst vara original.

Stålbaksidan är dock kopia.

Men passa er noga för folk som påstår sig säga att de säljer original. Det är svårt att se skillnaden.

iPhoneReservdelar.se
    Member

@youfixit 91337 wrote:

Men passa er noga för folk som påstår sig säga att de säljer original. Det är svårt att se skillnaden.

Det var verkligen nytt för mig att genomskinnlig baksida kan vara original.
    Jag vet iofs hur de tillverkas, så att rent teoretiskt så kan det vara original som inte är slutbehandlad med svart/vit färg, samt folie.
    Har dock svårt att tro att det är några sådana som lämnar fabriken för att senare säljas.

r_o_n
    Member

@youfixit 91337 wrote:

Njaeeeee…..där har du nog lite fel. Den enda original som finns var den killen som iPhonepyssel skrev om, som skrapade bort den svarta färgen från originalglaset. Så på sätt och vis var det original. Visa mig någon dokumentation som visar på att Apple har något annat än vitt och svart glas, original, till iP4?

youfixit
    Member

De tillverkas inte genomskinliga. Det är svarta (eller vita) som man sedan tar bort färgen ifrån.

Köp som sagt inte kopior. Det finns en risk för reflektion i bilderna när man använder blixt.

iPhoneReservdelar.se
    Member

Det blir massa med spekulation kring nåt som varken jag eller ni vet.
    (pratar altså om det går bra att fota med de)
    Jag kan posta resultat från våra tester när vi är färdiga och då vet vi säkert.

youfixit
    Member

S

Spekulation?
    Jag har läst på många forum (engelska och svenska) där folk har haft problem med att det blir reflektion i fotona av blixten. Det har då varit p.g.a baksidan som varit en kopia.
    Jag säger inte att det är så med ALLA kopior, jag säger bara att det finns en större risk för det. Men testar du dina innan du säljer dom så är ju den risken borta.

Zike.
    Member
    Post count: 16

Jag bytte idag från original (den var inte trasig) till en i borstad aluminium.

Eftersom den nya baksidan är ca 1,5mm tjockare så kommer de flesta skal inte att fungera med den nya baksidan. Men vem vill ha ett skal på med en så snygg baksida 😉

Bumpers funkar självklart, och det blir ett mycket snyggt resultat.

Jag har tyvärr ingen annan kamera än iphonen själv så jag kan inte ta några bilder.

Sen är saknas det en del i metallskalet, I originalbaksidan sitter en grej framför blixten och linsen som ska hindra blixten att reflektera in i linsen. Den finns inte på utbytesbaksidan, jag har dock inte upptäckt några negativa skillnader än, om jag gör det kanske jag försöker flytta delen från originalet till den nya.. Jag fotar dock sällan med blixt..

r_o_n
    Member

@zike. 91358 wrote:

Jag bytte idag från original (den var inte trasig) till en i borstad aluminium.

Eftersom den nya baksidan är ca 1,5mm tjockare så kommer de flesta skal inte att fungera med den nya baksidan. Men vem vill ha ett skal på med en så snygg baksida 😉

Bumpers funkar självklart, och det blir ett mycket snyggt resultat.

Jag har tyvärr ingen annan kamera än iphonen själv så jag kan inte ta några bilder.

Sen är saknas det en del i metallskalet, I originalbaksidan sitter en grej framför blixten och linsen som ska hindra blixten att reflektera in i linsen. Den finns inte på utbytesbaksidan, jag har dock inte upptäckt några negativa skillnader än, om jag gör det kanske jag försöker flytta delen från originalet till den nya.. Jag fotar dock sällan med blixt..

Då passar inte TomTom car kit heller då. 🙁

Vad är “bumpers”?

Zike.
    Member

@r_o_n 91360 wrote:

Då passar inte TomTom car kit heller då. 🙁

Vad är “bumpers”?

Osäkert om tomtom passar, vet inte om den sitter tight. Bumpers är den typ av skydd dom endast sitter runt telefonens antenn. Till exempel Apples originalskydd.

Tanke om tomtom carkit: När iPhone 4 kom så var den för tunn för att funka, tomtom löste det med en gummibit som man fäste bak i hållaren, därför borde hållaren nu passa utan den gummibiten.
    Däremot funkar inte tomtom carkit tillsammans med Apples eller nån annan Bumper..

Jag tycker att alla bilhållare som är specifikt avsedda för iPhones är värdelösa pga att dom inte funkar med skal. Med ett undantag: Brodit gör hållare som funkar, men dom är rätt dyra och går nästan bara att köpa på nätet.

Själv kör jag med en universalhållare från Kjell o Co. Samt en ladddare med integrerad AUX samt fjärrkontroll på ratten. Laddkontakten har jag fäst med dubbelhäftande tejp så att det blir som en docka. Kan ta bilder om så önskas.

r_o_n
    Member

@zike. 91366 wrote:

Osäkert om tomtom passar, vet inte om den sitter tight. Bumpers är den typ av skydd dom endast sitter runt telefonens antenn. Till exempel Apples originalskydd.

Tanke om tomtom carkit: När iPhone 4 kom så var den för tunn för att funka, tomtom löste det med en gummibit som man fäste bak i hållaren, därför borde hållaren nu passa utan den gummibiten.
    Däremot funkar inte tomtom carkit tillsammans med Apples eller nån annan Bumper..

Jag tycker att alla bilhållare som är specifikt avsedda för iPhones är värdelösa pga att dom inte funkar med skal. Med ett undantag: Brodit gör hållare som funkar, men dom är rätt dyra och går nästan bara att köpa på nätet.

Själv kör jag med en universalhållare från Kjell o Co. Samt en ladddare med integrerad AUX samt fjärrkontroll på ratten. Laddkontakten har jag fäst med dubbelhäftande tejp så att det blir som en docka. Kan ta bilder om så önskas.

Tack för svaret.
    TomTomcar kit är inte en helt vanlig hållare eftersom den har inbyggd gpsmottagare som utökar de 3-4 i telefonen till 12 stycken, då blir det som vilken vanlig stationär GPS som helst gällande precision. Där är även högtalare i den(hörs lite mer än den inbyggda i telefonen) samt att den laddar telefonen (eller snarare ser till att man inte tömmer batteriet medans man navigerar).

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799
    Zike.
    Member

@r_o_n 91368 wrote:

Tack för svaret.
    TomTomcar kit är inte en helt vanlig hållare eftersom den har inbyggd gpsmottagare som utökar de 3-4 i telefonen till 12 stycken, då blir det som vilken vanlig stationär GPS som helst gällande precision. Där är även högtalare i den(hörs lite mer än den inbyggda i telefonen) samt att den laddar telefonen (eller snarare ser till att man inte tömmer batteriet medans man navigerar).

True, true. Har dock aldrig själv varit i behov av en “starkare” GPS-signal som Tomtoms hållare enligt uppgift skall erbjuda.

Min åsikt är att Tomtoms hållare är för personer som planerar att använda sin iPhone som dedikerad gps i bilen. Jag använder sällan gps när jag kör, och när jag använder gps så brukar den förinstallerade kart-appen räcka gott.

Nu blev det väldigt offtopic, men jag tror att grundfrågan har blivit besvarad.

Det är helt enkelt lätt som en våffla att byta baksidan på en iPhone4!

r_o_n
    Member

@steffeiphone 91376 wrote:

Gjorde en guide ifall det underlättar.
    https://www.iphoneinfo.se/forum/tillbehor-reservdelar/11843-%5Bguide%5D-sa-haer-byter-du-iphone-4-baksida.html#post91374

Så man behöver varken sugpropp eller alternativet silvertejp för baksidan då? Framsidan lyfter man ur med något av dessa hjälpmedel.
    Vad menar du i punkt 3? Vad är det man ska rycka bort?

Lyft bort baksidan försiktigt. Se till att fästet i botten är bortryckt (Steg 2).

Zike.
    Member

I botten av baksidan sitter två fästen för skruvarna. Om inte baksidan är uppskjuten till Max så sitter dessa fortfarande fast. Man känner direkt om den är loss eller inte, försök inte slita loss baksidan om den sitter hårt, då är den i fel läge.

r_o_n
    Member

Tackar 🙂

puffy66
    Member
    Post count: 69

…..

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@r_o_n 91408 wrote:

Så man behöver varken sugpropp eller alternativet silvertejp för baksidan då? Framsidan lyfter man ur med något av dessa hjälpmedel.
    Vad menar du i punkt 3? Vad är det man ska rycka bort?

Lyft bort baksidan försiktigt. Se till att fästet i botten är bortryckt (Steg 2).

Redigerade detta så det inte blir missförstånd. 🙂

iPhoneReservdelar.se
    Member

Hoppas bara att han inte råkar ut för varumärkesintrång.
    Det är olagligt att sälja kopior som ser ut som originalet. (Även om man säger att det är kopior)

basse1985
    Member
    Post count: 2

Ja det stämmer.

Har kopiorna en Apple logga så är det olagligt att sälja.
    Tullen kan ta dem och så kan man bli stämd av Apple.

Så var försiktig med att ta in kopior. Eller gör det inte alls.

Men om ni köper från ett svenskt företag som redan tagit in dem är det ingen fara. Det är bara han som köpt in dem ,från Kina eller var det nu är, som ligger illa till om de upptäcker honom.

r_o_n
    Member

Nu har jag bytt, det var busenkelt.
    Hade jag sett hur klen baksidesglaset var innan jag köte min 4 så undrar jag om jag bytt öht. Det består av en plastbaksida dör tillverkaren klistrat på en glasskiva som är ung. 0,3 mm tjock.
    Skrämmande dåligt av Apple. När man sedan ser vilket svinaktigt pris det är på en original baksida så är det så man nästan ramlar av stolen.

den piratkopia jag köpt i metall var uppbyggd på ung. samma sätt. Ser t.o.m ut som Apple och denna tillverkare använt samma gjut/pressverktyg för plasten, nära nog identiskt.

Viewing 31 posts - 1 through 31 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.