Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Beställa från Swisscom i Schweiz ?
-
AuthorPosts
-
Tänkte kanske köpa en iPhone 16 gig med kontantkort för ca 3600 från http://www.swisscom.ch och sen låsa upp den. Har förstått att man måste bo i Schweiz för att få köpa en, men om man då känner någon i Schweiz och ber honom köpa ut en med kontantkort och sedan skicka till Sverige kommer det då vara möjligt att låsa upp den och använda som vanligt? Eller tillkommer det ytterliggare problem om man gör på detta sätt?
Tacksam för hjälp 🙂
Hur hade du tänkt dig att låsa upp den då?:)
@morbidio 6095 wrote:
Hur hade du tänkt dig att låsa upp den då?:)
Köpte aldrig första iPhonen, så jag är inte direkt hajj på det där med upplåsningen. Men jag antar att det kommer gå att låsa upp den på något sätt eller måste den vara helt operatörsfri för att den ska kunna användas? :confused:
Jag funderar nu seriöst på att köpa en 16GB svart iPhone med kontantkort i från Schweiz, kostar bara ca 3600kr då. Någon som är lite insatt kanske kan säga vad jag bör tänka på. Kommer jag att kunna aktivera den, sen använda mitt halebop kort på nåt sätt och kommer alla funktioner att funka?
Jag är inte säker men jag antar att dom kommer ha den låst till den operatören. Enda alternativet är att du köper den för 3600kr(förmodligen är den slutsåld nu) och sen väntar tills det kommer ut en unlock. Det finns inte någon unlock för tillfället men det kommer nog inom 1-2 månader.
Däremot ser jag inte meningen med att köpa den nu för 3600kr och sen vänta 2 månader på att kunna använda den. Jag har själv funderat på att köpa från Swisscom men jag tänker som så att de inte är nån mening att kämpa nu eftersom det 1) förmodligen är den slutsåld i alla deras butiker för tillfället och 2) den är inte användbar alls i Sverige tills det kommer ut en unlock.
Lycka till!
@snujji 7030 wrote:
Jag är inte säker men jag antar att dom kommer ha den låst till den operatören. Enda alternativet är att du köper den för 3600kr(förmodligen är den slutsåld nu) och sen väntar tills det kommer ut en unlock. Det finns inte någon unlock för tillfället men det kommer nog inom 1-2 månader.
Däremot ser jag inte meningen med att köpa den nu för 3600kr och sen vänta 2 månader på att kunna använda den. Jag har själv funderat på att köpa från Swisscom men jag tänker som så att de inte är nån mening att kämpa nu eftersom det 1) förmodligen är den slutsåld i alla deras butiker för tillfället och 2) den är inte användbar alls i Sverige tills det kommer ut en unlock.
Lycka till!
Okej, tack för infon. Känns nästan som jag blir tvungen att ta telia snart ändå, men en massa räkningar varje månad vill jag egentligen inte ha för tillfället.:(
@marcus 7042 wrote:
Okej, tack för infon. Känns nästan som jag blir tvungen att ta telia snart ändå, men en massa räkningar varje månad vill jag egentligen inte ha för tillfället.:(
beror helt på om du orkar vänta eller inte.
Jag personligen har bestämt att jag inte tänker acceptera 18 eller 24 månaders bindningstid+5k för 16gb.
Då väntar jag hellre tills jag kan få tag på den för högst 4k utan abonnemang och väljer tele2 eller nåt sånt som operatör.
Alla jag känner har tele2comviq och då är det billigare att jag också har ett sånt abonnemang.
I värsta fall kan jag tänka mig 3(Tre).
Har en släkting i schweiz så jag ska iaf köpa en därifrån, men jag väntar tills det går att låsa upp den.
Säg om man nu väntar tills man kommer kunna låsa upp den och sen köper en från Schweiz. Hur blir det då? Kommer allting att fungera som det ska, precis som när man köper en från t.ex. Telia?
tror inte du behöver låsa upp den. läs bara på Så köper du Iphone 3G obunden borde vara samma sak om man köper från schweiz! =)
@ptr 7181 wrote:
tror inte du behöver låsa upp den. läs bara på Så köper du Iphone 3G obunden borde vara samma sak om man köper från schweiz! =)
Okej, det lät ju riktigt bra, men jag fattade inte om de telefonerna med kontantkort från Swisscom var helt olåsta eller om de är bundna till just dem och att svenska kort då inte funkar. Någon som vet hur det ligger till exakt?
Det går väl att låsa upp nu med pwnage tool eller vad det nu är?
WinPwn 2.0.0.3
– Support for both 1.1.4 and 2.0
– Custom Image Support
– Custom Payload Support
– 3g iPhone support
– Support for WinXP and Vista 32/64bit. Note Windows 2003/2008 server (Yes SERVER) are not supported neither is Windows 95 or Windows 3.11en n00b fråga från mig då… jailbreak.. det är väl samma sak som att man kan använda vilket sim kort som man vill? eller är det bara att man får installern i ..?
@justin 7402 wrote:
WinPwn 2.0.0.3
– Support for both 1.1.4 and 2.0
– Custom Image Support
– Custom Payload Support
– 3g iPhone support
– Support for WinXP and Vista 32/64bit. Note Windows 2003/2008 server (Yes SERVER) are not supported neither is Windows 95 or Windows 3.11Jaha, där ser man, så det ska funka nu? Finns det några nackdelar när man gör på detta sätt eller funkar allt prima?
Funderar på att köpa därifrån men finns det med kontant kort ? såg inte det på deras sida och eftersom winpwn har kommit ut så kan man ju låsa upp själv ? eller ?
Nej. Det finns inte en upplåsning ute än. WinPwn är bara för att köra tredje parts applikationer. Ingen mening med det nu iofs eftersom alla dessa som gör tredje parts applikationer kan ju få betalt för att göra dom via Itunes.
Enda positiva är väl att man kan köra program som Apple inte tillåter. Typ ett helt riktigt GPS (med instruktioner om vart man ska).
Jag åker dit i Augusti och köper min med Natel något sim kort som man inte betlar i månaden för:P, går på 3700 kr för 16 gb:).
Problemet är bara upplåsningen då, hur det kommer fungera och när det väl kommer. Inte för att jag tror att det dröjer länge, men om det gör det blir det inte så kul 😛
@chippen 7601 wrote:
Problemet är bara upplåsningen då, hur det kommer fungera och när det väl kommer. Inte för att jag tror att det dröjer länge, men om det gör det blir det inte så kul 😛
Om man köper en iPhone med kontantkort i Italien så skulle det ju funka att sätta i vilket kort som helst och använda i Sverige, borde det då inte funka på lika bra om man köper en iPhone med kontantkort från Schweiz? Kostar ju betydligt mycket mindre där.
Såvitt jag förstått säljs mobilerna låsta till operatör i Schweiz, och måste därför låsas upp för att kunna användas med svenska operatörer. De från Italien är dock inte låsta på samma sätt, och kan användas med svenska operatörer.
Jag har någon bekant som har familj i Zurich som kommer till sverige i augusti så jag ska förmodligen få min Iphone 3G då men jag har inte säker på att jag får tag på en eftersom den måste ju finnas i butikerna också.
Riktigt synd att deras mobiler utan subscribtion är låsta till deras operatör… betyder ju att jag måste vänta tills det kommer and crack, annars sitter jag där med en ipod touch för 3600kr i princip.
Så om jag köper en iphone från swisscom nu, kommer jag då att kunna använda den som en ipod iaf? Eller kommer den inte gå att starta alls utan ett giltigt sim-kort:(??
Mvh Lukas@lukaslukaslukas 7755 wrote:
Så om jag köper en iphone från swisscom nu, kommer jag då att kunna använda den som en ipod iaf? Eller kommer den inte gå att starta alls utan ett giltigt sim-kort:(??
Mvh LukasDet går att jailbreaka iPhone 3G så det är inga problem att köra den som en iPod. Allt bör fungera förutom just telefondelen.
@iPhoneinfo.se 7756 wrote:
Det går att jailbreaka iPhone 3G så det är inga problem att köra den som en iPod. Allt bör fungera förutom just telefondelen.
Har de inte lyckats låsa upp den än? hade för mig de..
Men min kompis i Schweiz köper antagligen en åt mig nu i september, men så det “kommer” att komma en eller en annans sorts unlock inom en hyfsat snar framtid? Har ni några spekulationer på hur lång tid det kan dröja?
Mvh LukasEnligt Iphone Devteam bloggen så jobbar dom på en unlock men dom har liksom ingen anning om när eller ens om dom kommer klara av det.
Jag har hört att apple ger ett års garanti “worldwide”, stämmer detta?
Om min iphone går sönder, kan jag då lämna in den till tex en apple store så lagar dem den? Eller till telia? Eller någon annastans?
Om det finns garanti och man kan få den lagad köper jag den på momangen!
Mvh LukasJag är grymt sugen på en iPhone nu när man hittat massor av roliga apps m.m.
Några frågor som jag hoppas någon kan besvara.
– Vad blir slutnotan på en 8GB resp. 16GB om man köper den från swisscom? Hittar bara ett pris på 300 CHF (ca 1800kr).
– Måste man ha någon slags unlocker för att köra med ett svenskt SIM-kort?
– Hur fungerar det med dem SIM-korten som elgreco säljer? Är det vanliga SIM-kort eller något annat? https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1468-iphone-3g-med-tele2-och-fri-data.html
– Hur är det med tullen och moms? Kan man gå runt detta?Tacksam för svar
@joalof 10659 wrote:
Jag är grymt sugen på en iPhone nu när man hittat massor av roliga apps m.m.
Några frågor som jag hoppas någon kan besvara.
– Vad blir slutnotan på en 8GB resp. 16GB om man köper den från swisscom? Hittar bara ett pris på 300 CHF (ca 1800kr).
– Måste man ha någon slags unlocker för att köra med ett svenskt SIM-kort?
– Hur fungerar det med dem SIM-korten som elgreco säljer? Är det vanliga SIM-kort eller något annat? https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1468-iphone-3g-med-tele2-och-fri-data.html
– Hur är det med tullen och moms? Kan man gå runt detta?Tacksam för svar
Tror man måste signa upp sig på abonemmang med dem.
Om så är fallet så går det inte att låsa upp den för använding här i Sverige.Tack, hittade dock nu “For those who dont want a subscription” – 619 CHF = 3600 kr.
Dock är det bara 2 problem,
– man måste vara “a residental customer” för att få köpa en.
– Man kan inte använda telefondelen förrens det finns en “unlocker” ute?Swisscom – iPhone 3G prices, advantages and services for private and business customers
Stämmer detta?
@joalof 10664 wrote:
Tack, hittade dock nu “For those who dont want a subscription” – 619 CHF = 3600 kr.
Dock är det bara 2 problem,
– man måste vara “a residental customer” för att få köpa en.
– Man kan inte använda telefondelen förrens det finns en “unlocker” ute?Swisscom – iPhone 3G prices, advantages and services for private and business customers
Stämmer detta?
Fortfarande billigt.
Jag tror man måste bo i landet ja. Den är nog fortfarande låst till företaget, bara att du inte behöver fixa en plan utan kör vanligt kontant.
Om det är så så är den låst ut du kan inte använda den i Sverige förrns den går att låsa upp, vilket jag hoppas är snart då jag köpt en låst telefon från eBay som jag får nästa vecka. De har en vecka på sig! :pTack för svaren. Ska se om jag kan hitta nån schweizare som kan köpa en och skicka.
Sen, den andra tråden jag länkare till om SIM-unlock cards. Vad handlar det om? Använder man sitt vanliga simkort och gör det tillgängligt för svenska operatörer med iphone?
Vet inte ens själv vad jag skrev där. Någon som har lust att förklara?
Mvh
PS. JohnFa, hur mycket gav du för den på eBay?
@lukaslukaslukas 10651 wrote:
Jag har hört att apple ger ett års garanti “worldwide”, stämmer detta?
Om min iphone går sönder, kan jag då lämna in den till tex en apple store så lagar dem den? Eller till telia? Eller någon annastans?
Om det finns garanti och man kan få den lagad köper jag den på momangen!
Mvh LukasOh=( ingen som har svar på detta??
@lukaslukaslukas 10670 wrote:
Oh=( ingen som har svar på detta??
Jo, förlåt!
Garantin funkar tydligen bara i det landet man köpte iPhonen i. Alltså, så garantin inte i Sverige om man köpt den utomlands. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.