bestulen iphon4!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone bestulen iphon4!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 7

Vet nån om det går att spåra mobilen efter när den är bestulen?
    nån stal min mobil från jobbet (bakom disken på en tyg affär) :confused:
    hur fok kan ta andras privata saker!!!!???

Tack för all tips!

muffins
    Member
    Post count: 1906

Har du mobileME-konto? Då kan du kika upp med gps:en.

Ring till polisen och polisanmäl stölden och se till att du får ett diarie-nr av din polisanmälan.
    Ring din operatör som telefonen är köpt från och be dom spärra IMEI-numret.

TruB
    Member
    Post count: 476

kontakta din operatör, dom kanske har möjlighet att göra nåt

muffins
    Member
    Post count: 1906

@trub 79564 wrote:

kontakta din operatör, dom kanske har möjlighet att göra nåt

De gör oftast inget.
    Om man som privatperson ringer till operatören och be de triangulera telefonen då det blivit stulet kommer dom bara säga “Tyvärr, vi gör inte det bara sådär”.

Detta pga att det kostar operatören onödiga utgifter.
    Det man kan göra är att be polisen i samband med sin stöldanmälan att be om att de skickar en förfrågan till operatören ang. triangulering av mobilen.

Vet att polisen brukar skicka sådana förfrågningar, men då har det varit för grov brottslighet eller att telefonen är mycket viktig i utredningen för att kunna lösa brottet.

NaimJosefi
    Member

jag hade inte mobile-me tjänsten 🙁
    har ringt polisen och sen operatorn det ända de kunde erbjuda att spärra imei numret. tydligen med detta spärras så att ingen kan använda mobilen alls!!?
    det känns bra att tjuven har inte nytta alls av mobilen.

ja, polisen sa att de kunde inte spåra mobilen och operatören kanske kunde, men telia sa att de kan inte spåra saker på utan ett samarbete med polisen.
    ena passar till andra bra 😡

ska säga till att jag har mobile me på min nästa iphone, det känns surt att köpa en ny på kontant när man har precis köpt en på avbetalning 😮

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

@naimjosefi 79681 wrote:

jag hade inte mobile-me tjänsten 🙁
    har ringt polisen och sen operatorn det ända de kunde erbjuda att spärra imei numret. tydligen med detta spärras så att ingen kan använda mobilen alls!!?
    det känns bra att tjuven har inte nytta alls av mobilen.

IMEI nr spärras offtast bara i Svenska nät, och i bästa fall i norden. Så att telefonerna fungerar hur bra som helst i t.ex. Tyskland.

TeliaKundservice
    Member
    Post count: 45

@naimjosefi 79681 wrote:

ja, polisen sa att de kunde inte spåra mobilen och operatören kanske kunde, men telia sa att de kan inte spåra saker på utan ett samarbete med polisen.

För att göra en triangulering/spårning av en telefon måste vi få in en begäran om detta från Polisen. Precis som någon skrivit tidigare i tråden så sker detta i stort sett endast vid grövre brott eller försvunna personer.

@iPhoneReservdelar.se 79686 wrote:

IMEI nr spärras offtast bara i Svenska nät, och i bästa fall i norden. Så att telefonerna fungerar hur bra som helst i t.ex. Tyskland.

Vid en stöldspärr så spärras telefonen i IMEI Database (som tidigare hette EIR, Equipment Identity Register). Telefonen blir då obrukbar hos samtliga operatörer som nyttjar detta register.

På länkarna nedan kan du läsa mer om IMEI Db och EIR:
    Central Equipment Identity Register – Wikipedia, the free encyclopedia
    IMEI Database ~ GSM World

Med vänliga hälsningar
    Thomas Lindmark
    Telia Kundservice

NaimJosefi
    Member

det här är inte okej att tar bort mina inlägg här bra så här!?????
    klart telia är en lögnare när efter ett antal samtal säger kundtjänsten att de spärra hela mobilen när man spärrar IMEI numret.. och så fick jag veta här att det är bara en stort ljög hela skiten. det blir man krökt av det väl ? (till dig Telia)

TeliaKundservice
    Member

@naimjosefi 79863 wrote:

det här är inte okej att tar bort mina inlägg här bra så här!?????
    klart telia är en lögnare när efter ett antal samtal säger kundtjänsten att de spärra hela mobilen när man spärrar IMEI numret.. och så fick jag veta här att det är bara en stort ljög hela skiten. det blir man krökt av det väl ? (till dig Telia)

Att spärra hela telefonen är inte möjligt genom att spärra IMEI-numret (om nu ingen telefontillverkare lyckas med detta på något sätt i framtiden).

Här på forumet finns det en befintlig tråd om en IMEI-spärrad iPhone (se länk nedan). Enkelt sammanfattat kan ingen kunna ringa med telefonen när den är spärrad, men att starta den och använda de funktioner som finns i operativsystemet fungerar.

https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/6508-kan-man-anvaenda-en-imei-spaerrad-phone.html

Vet tyvärr inte vad du menar med “det blir man krökt av det väl ?”.

Med vänliga hälsningar
    Thomas Lindmark
    Telia Kundservice

NaimJosefi
    Member

kränkt menade jag då när fick veta att kundtjänsten hade ljugit att det går att spärra hela mobilen.

TeliaKundservice
    Member

@naimjosefi 79867 wrote:

kränkt menade jag då när fick veta att kundtjänsten hade ljugit att det går att spärra hela mobilen.

Då har personen du har pratat med gett dig fel information vilket jag ber om ursäkt för. Som tidigare skrivet är det inte möjligt att spärra telefonens operativsystem genom IMEI-numret.

Med vänliga hälsningar
    Thomas Lindmark
    Telia Kundservice

Zolid
    Member
    Post count: 34

@naimjosefi 79867 wrote:

Du har verkligen ingen aning om vad “kränka” är va?
    Att bli kränkt är när någon behandlar dig på ett nedsättande sett.
    Och det är verkligen inte vad som hänt här.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.