Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Billigare med abonnemang hos Telia?
-
AuthorPosts
-
Hej. Jag har länge velat köpa en iPhone 3GS och har nu tänkt ta tag i saken. Då jag vill använda den med Tele2 har jag kollat runt lite på priser för att köpa med kontantkort hos de andra operatörerna för att sedan jailbreaka.
Som jag har uppfattat det är det endast Halebop och Tre som säljer 3GS 16GB med kontantkort för 6595 kr respektive 6295 kr? Men jag såg att om man köper en iPhone hos Telia med abonnemanget Telia mobil prata på (229kr/mån) med 24 mån bindning blir totalsumman billigare? Runt 5500 kr landar man på då.
Är det jag som har missuppfattat eller glömt någon avgift hos Telia, eller skulle det löna sig att köpa med det abonemmanget istället för kontant hos de andra operatörerna?
Om detta redan diskuterats ber jag om ursäkt.
Mvh,
JesperVill du prompt använda den med Tele2 så är det enda reela alternativet att köpa den från Tre med kontantkort och samtidigt betala dem 350:- för en upplåsning direkt. Hos Telia får du ju snällt vänta i 12 månader och det enda “fulupplåsningsalternativet” just nu (Blacksn0w) kan ge dig en hel del problem med wifi/youtube/etc.
Ha även i åtanke att när nästa firmware kommer, trolig lansering den 27/1 och release till oss i juni(?) så sitter du inte på pottan och behöver inte vänta på en upplåsning /ett hack för att kunna uppgradera.
Så du menar att en “egen” upplåsning funkar dåligt och något man inte bör göra?
Fast om man jämför med att köpa den med Telia prata på skiljer det ju 1000 kr. Läste någonstans om att låsa upp hos Tre och uppfattade det som att det tog tid innan det blev upplåst? Hur lång tid tog det för dig?
Tack för svaren hitills! 🙂
Sätt 1000:- i relation till vad du tycker det är värt att behålla Tele2 som operatör/eller slita ditt hår för att WiFi/push mail/youtube inte fungerar 😉
För mig tog det 1 vecka efter erlagd betalning. Efter vad jag läst som verkar det snitta runt 10 dagar
Okej! Var ju inte så farligt då kanske.
En fråga som inte riktigt har med föregående att göra: fungerar det bra att använda iPhone som 3G-modem till datorn? Har tänkt köpa ett sådant separat för att använda till ett projekt under ca 2 månaders tid, men om jag väntar med att låsa upp telefonen hos Tre kan jag ju behålla kontantkortet och ladda det med mobilsurf under dessa två månader. Vad tros om det? Eller är det så att iPhone som modem inte fungerar alls lika bra som ett “riktigt”?
Det kallas Internetdelning/Tethering och fungerar alldeles utmärkt:
https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/4386-anvaenda-iphone-som-modem.htmlGreat!
Hur blir det med garanti och serviceärenden när man låser upp hos Tre? Finns garantin kvar? Finns det någon anledning att jailbreaka trots att den är upplåst?
Sök i forumet, dessa frågor har behandlats till döds =)
Ang. garantin så hittar jag inget svar som alla är överens om när jag sökte.
Garantin har du kvar, emedan iPhone supporten från Tre upphör
Jag var hos Tre idag och frågade om detta. Försäljaren sa att en upplåsning skulle ta 5 veckor att göra (han kunde inte ge mig pris) och hänvisade till en lokal mobilreparatör för att låsa upp den direkt. Jag frågade då om den upplåsningen var “godkänd” och om man kunde installera uppdateringar osv. då, vilket man enligt honom skulle kunna.
Stämmer detta, eller hade han inte riktigt koll?
@jesper1 52841 wrote:
Jag var hos Tre idag och frågade om detta. Försäljaren sa att en upplåsning skulle ta 5 veckor att göra (han kunde inte ge mig pris) och hänvisade till en lokal mobilreparatör för att låsa upp den direkt. Jag frågade då om den upplåsningen var “godkänd” och om man kunde installera uppdateringar osv. då, vilket man enligt honom skulle kunna.
Stämmer detta, eller hade han inte riktigt koll?
Han pratar i nattmössan. Fullkomligt ofattbart
@ jesper1
Killen på 3 verkar vara helt blåst och hade fel i alla punkter. Enda sättet att låsa upp din iPhone korrekt är genom iTunes via 3. Låser du upp på ett annat sätt då krävs det jailbreak och det påverkar garantin. Det ska inte ta 5 veckor att få den upplåst, ring 3 och hör med dem eller hitta en annan butiksbiträde eller butik.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.