Blåsning, Tradera, Blocket osv!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Blåsning, Tradera, Blocket osv!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Member
    Post count: 117

Jag skulle kolla upp en kontonr idag på swedbank.
    Fick bekräftat att det var en kund hos dom men dom kunde inte bekräfta namnet som jag gav dom. Det får dom inte göra säger dom. Konstigt, för när jag hört fört över pengar förut så har jag alltid frågat ifall det är rätt namn som kommer upp och då har dom alltid svarat ja.
    Men skitsamma, nu sa jag att kunde råka ut för en blåsning och vad skulle då hända? Inget jag kan svara på säger han då i telefonen. Även fast att man har förvarnat dom om denna sak så kan dom inte göra något.

Det är så sjukt tycker jag, att om man polisanmäler en sak, ifall man har blivit blåst på pengar, så tycker jag att banken ska kunna ta tillbax pengarna. Eller vad tycker ni?

oakeey
    Member
    Post count: 118

Såklart kan det inte funka som du vill. Hur skulle det funka i praktiken hade du tänkt? Då skulle ju vem som helst som ångrar ett köp eller motsvarande, eller om man har betalt och fått varan, ringa till banken och säga att man vill ha tillbaka överföreningen. Det kan ju aldrig ligga på ett privat bolag att se till att kunder inte begår brott (om du blir lurad är det ett brott förmodligen) det är ju polismyndighetens boll liksom. Däremot brukar banker vara snabba att betala tillbaka pengar som stulits eller överförts från ditt konto utan att du har givit ditt medgivande till det. Men deltar du aktivt i en transaktion så är det såklart omöjligt för banken att kunna dra tillbaka pengarna.
    Dessutom garanterar ju inte en polisanmälan att DU har rätt. Det avgör en domstol.
    Om du jämför det med att banken bara agerar mellanhand och ser till att dina pengar hamnar där du vill att dom ska hamna med att din bil blir stulen: Då kan ju inte gärna OKQ8 krävas på pengar för att dom lät tjuvarna tanka där…

Om du är tveksam till en transaktion: Låt bli den!!! Den enda som kan ge dig pengarna tillbaka är den som stal dom av dig. Och vis av erfarenhet så får du inte tillbaka ett öre!

Och är du orolig nu redan så är det garanterat ett bra tecken på att du ska avstå köpet om du inte kan genomföra det öga mot öga…

Lite luddigt svar kanske, men banken kan inte lastas för att nån blåser dig…

aribari
    Member
    Post count: 5

Jag skulle vilja dela med mig lite av den erfarenhet jag har av köp på Tradera.

Köpte en iPhone 3G 16GB som visade sig vara en kopia. På annonsen fanns dock en bild på en äkta kartong.. så jag antog att det the real deal. Självklart var säljaren osamarbetsvillig, vilket gjorde att jag var tvungen att börja gräva djupt och studera hela fallet. Köplagen gäller när affär görs mellan privatpersoner, det innebär bland annat att om produkten visar sig inte stämma med det du har fått så har köparen rätt att skicka tillbaka den och få pengarna. Jag förklarade detta för säljaren utan att få någon respons.. jag pushade på ordentligt, nästan trakasserade honom med bevis.. till slut gav jag de ett ultimatum.. jag får tbx mina pengar och de får varan tillbakaskickad, annars polisanmälan och stämning. Polisanmälan gör man mest för att skrämma den andra, alla vet att en polisanmälan inte ger så mkt.. men ändå. Stämningen skulle då göras utifrån brott mot köplagen.

Det hela löste sig dock genom att jag pushade på ordentligt o skrämde de. Vad jag lärde mig från det här var att vissa människor är rakt av sneaky!! Det hela går ut på att man pushar på o visar att man har balls of steel.

När du gör en affär på Tradera eller Blocket tänk då på annonsen och innehållet i den. Titta noggrant på beskrivningar som du sedan kan koppla till den köpta varan. Köplagen e bakom dig.. så om nåt inte stämmer överens med annonsen kan man rikta sina argument mot den. Sen är det självklart jätteviktigt att kolla upp säljaren genom hitta.se, se om adressen och telefonnumret överensstämmer med namnet.

Jag kanske verkar nojjig men, en dålig affär kan verkligen förstöra ens psyke… jag var helt förstörd och kände mig bedragen på ett skamlöst sätt. Så studera alla de elementen innan du skickar iväg betalningen.

Hoppas att det här hjälper. Lycka till med affären!

steffe
    Member
    Post count: 2452

Det finns nåt som kallas säker betalning,då får säljaren inte loss Cash förrän köparen har fått och godkänt varan.
    Kolla med din bank,dom kan hjälpa dig med detta.
    Om säljaren inte går med på att använda detta system,så riskerar du att bli blåst.
    Jag skulle aldrig köpa en dyr pryl av en privatperson utan att ha sett den och kollat att den funkar innan jag pyntar stålarna.

Wester
    Member
    Post count: 200

Ett annat sätt på blocket är ju att leta lokalt så att man kan träffas öga-mot-öga och få se varan innan man betalar. Den absolut säkraste sättet, då får man ju i alla fall se och känna på vad man betalar för.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.