Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Bootloop med 3.1.2 3GS upplåst, hur återställer jag?
-
AuthorPosts
-
Hej!
Jag har en 3GS som har rullat på med 3.1.2 och vart upplåst (en av dom tidigare modellerna man inte behövde “thethered” jailbreak till). Det har fungerat prima fram tills förra veckan då den gick in i en bootloop och vägrar komma igång. Jag måste helt enkelt återställa den som med mina tidigare iPhones.
Tänkte väl att det här blir en lätt sak och slängde fram nya PwnageTool och letade upp en 3.1.2 ispw för 3GS och kände att jag var klar för start… Men icke?
Började läsa lite först och såg massa trådar om att man behöver SHSH blobs osv osv, det finns MASSA trådar om man råkat uppgradera till 3.1.3 (vilket jag inte har) och alla guider pekar på att om man inte har sina SHSH hashes är man doomed och kan ej längre ringa med sin lur även om man kör in 3.1.2 igen. Ah jag vet inte riktigt hur jag ska tolka situationen eller hur jag skall gå tillväga, men eftersom den har vart fullt upplåst innan så borde det väl gå att gå tillbaka till det stadiet då jag inte lagt in 3.1.3 av misstag?
Upplåst eller ej, tror att du hamnar i 3.1.3 version oavsätt. Har du laddat upp dina shsh filer kan du ju alltid nedgradera i ett senare tillfälle. Har du inte det så får du nog sitta med 3.1.3.
Är det då möjligt att undvika att uppdatera Bootroomet i samband med 3.1.3 uppdatering för att undvika att bli av med mitt gamla bootroom som går att låsa upp?
@coral 64049 wrote:
Är det då möjligt att undvika att uppdatera Bootroomet i samband med 3.1.3 uppdatering för att undvika att bli av med mitt gamla bootroom som går att låsa upp?
Nej, dessvärre inte. Uppdaterar du till 3.1.3 uppdaterar du samtidigt din bootroom.
Är samtidigt lite grön på detta så vänta tills du får ett konkret svar av någon annan.Mvh
Du kan inte uppgradera/nergradera bootrom, det är en hårdvara. Jag tror ni syftar på baseband och om du uppdaterar till 3.1.3 så uppdateras även basebandet och då kan du längre inte låsa upp den.
Det är samma procedur för de som har uppdaterat till 3.1.3 eller de som är på 3.1.2. Vill man återställa till 3.1.2 måste man ha 3.1.2 SHSH sparad. Kolla i denna tråd då guiden gäller även för din del. https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdaterat-din-3gs-till-3-1-3-av-misstag-se-hit.html
Jailbreak iPhone 3.1.3 with PwnageTool 3.1.5 | Redmond Pie
Kikade in denna, verkar ju uppenbarligen gå ändå om man har det gamla basebandet jag har. Enligt guiden kan man med PwnageTool 3.1.5 undvika att uppdatera sitt baseband. Några tankar kring detta?
Guiden du skickar förutsätter att man har backuppat sina SHSH hashes med Cydia, något jag inte har.
Har din iphone varit jailbreakad längre än 3 månader så finns chansen att din SHSH kan ha blivit sparad utan att du valt det själv, det kan man kolla upp med Umbrella.
Det stämmer att man kan göra en custom ipsw och uppdatera till 3.1.3 utan att uppdaterar basebandet, kravet för det är att man har en 3Gs med den äldre bootromen och är på fw 3.1.2 eller lägre. Detta är dock en engångs chans för är du på fw 3.1.3 så kan du längre inte använda denna metod. Pwnagetool för Mac och Sn0wbreeze för windows (sn0wbreeze kräver att din iphone är redan jailbreakad).
@ponyboy 64061 wrote:
Det stämmer att man kan göra en custom ipsw och uppdatera till 3.1.3 utan att uppdaterar basebandet, kravet för det är att man har en 3Gs med den äldre bootromen och är på fw 3.1.2 eller lägre.
Jag har kunnat köra min telefon utan ett “tethered” jailbreak (alltså inte startat om telefonen) på 3.1.2. Innebär det då att denna guide kan fungera? (att jag har det äldre bootromet?)
+ Hur använder jag umbrella för att kolla upp detta?
Ja, du har den äldre bootromen och då kan du prova Pwnagetool eller Sn0wbreeze om du inte redan har uppdaterat till 3.1.3.
@ponyboy 58400 wrote:
Ladda ner Umbrella här och ladda ner USB View här.
Koppla din iPhone till datorn, sätt den i recovery mode och öppna USB View.
I Option välj Config Descriptors.
I Files välj Refresh.
Välj Apple Recovery (iBoot) och i högra fältet kan du hitta din ECID.
Starta sedan Umbrella.exe i Umbrella mappen du laddade ner.
ECID: Skriv in din ECID som du hittade i USB View.
Device version: Välj din iphone modell och firmware.
SHSH Respository:
¤ Välj Apple om du vill att Umbrella ska hämta din SHSH och spara den i din dator (sparas i Umbrella mappen).
¤ Välj Saurik – Cydia om du vill att Umbrella ska hämta din SHSH och spara den i cydias server och din dator.
¤ Välj Localhost om du vill se vad du har sparat i TinyTSS.Tryck på Submit och Umbrella gör resten av jobbet. Din SHSH kommer att sparas i Umbrella mappen och även i Cydia om du valde det.
Tinytss.exe finns också i Umbrella mappen. Med TinyTSS kan du ladda din SHSH och servera den till Itunes när den försöker verifera din återställning.
I Umbrella välj “iPhone 3Gs – 3.1.2” och välj “Saurik – Cydia”. Om Umbrella lyckas så innebär det att din 3.1.2 SHSH är sparad och du kan återställa till 3.1.2.
Körde på med 3.1.2 från iTunes och det gick utan problem efter behandling med PwnageTool. Telefonen är fräsch och verkar fungera… men fastnar i bootloop direkt efter jag lägger in BlackSn0w.
Är det mer än ett mjukvarufel?
@coral 64071 wrote:
Körde på med 3.1.2 från iTunes och det gick utan problem efter behandling med PwnageTool. Telefonen är fräsch och verkar fungera… men fastnar i bootloop direkt efter jag lägger in BlackSn0w.
Är det mer än ett mjukvarufel?
Tror du menar att du har uppdaterat till en custom 3.1.3. Kolla i Inställningar/Allmänt/Om efter din Versions nr och Modem firmware.
Blacksn0w funkar inte på fw 3.1.3, du måste använda dig av ett modiferat Blacksn0w istället. https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7393-nu-kan-du-aentligen-lasa-upp-3-1-3-a.html
Haha nej?
Går in på den “About” och Version: 3.1.2 (7D11)
Modemfirmware 05.11.07Har visserligen inte uppgraderat mitt iTunes på ett tag, men det gick in utan att klaga.
@coral 64074 wrote:
Haha nej?
Går in på den “About” och Version: 3.1.2 (7D11)
Modemfirmware 05.11.07Har visserligen inte uppgraderat mitt iTunes på ett tag, men det gick in utan att klaga.
Oki, så du menar att du laddade ner ett 3.1.2 ipsw och pwnade den med Pwnagetool. För att kunna återställa till den filen måste du då haft ditt 3.1.2 SHSH sparad och sen bytt adress i Host filen i din dator. Om det var så du gjorde så ska Blacksn0w fungera.
Om det inte var exakt så du gjorde så borde du prova den modiferade Blacksn0w som jag länkade till.
Har lyckats få ordning på det nu och tänker berätta stegen jag gjorde för att behålla 3.1.2 och kunna ringa med min telefon utan SHSH hashes sparade.
Felet hittade jag på Macrumors, uppenbarligen kan basebanden i sig flippa ut och det man helt enkelt får göra är att skriva över basebanden med orginalfirmware (3.1.2 – 05.11.07) och sedan jailbreaka den på nytt.
Något jag upptäckte var att en Pwnad restorefil av 3.1.2 (INTE 3.1.3, har screenshot på detta) gick in fint genom iTunes utan att verifiera mot Apples servrar. Detta använde jag mig av först och främst. Jag installerade 3.1.2 jailbreakat med Pwnagetool 3.1.5, utan blacksn0w och backuppade mina SHSH genom Cydia. Tidigare uttalanden om att detta inte skulle fungera visade sig alltså falska. Anledningen till att detta gick var enligt macrumors iphoneforum att jag hade en äldre version av iTunes + att jag har en äldre 3GS.
Ställde sedan in iTunes mot Sauriks servers med DNS fixen och la in orginal 3.1.2. Lät den alltså skriva över min förstörda 05.11.07 till en fräsch 05.11.07.
Installerade sen den pwnade versionen av 3.1.2 igen och installerade blacksn0w RC2 genom Cydia.
Återställde telefonen med iTunes och problemet var löst. Tack för all hjälp jag fick här!
Källan som ledde in mig på spåret med att återställa backupen: blacksn0w crashes 3.1.2 firmware 05.11.07 baseband 3GS, no shsh on file (Solution) extechblog
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.