Bredbandskollen?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Bredbandskollen?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 35

Hej!
    Försöker ladda ned bredbandskollen på min iPhone.
    Får upp en ruta där det står följande:
    Programmet “bredbandskollen” installerades inte på iPhone-enheten “Privat” eftersom du inte är auktoriserad för det på den här datorn.

Har ni någon ide på hur man skall gå vidare?
    Är min privata hemdator.

Tycker det går lite segt med surfningen.
    Har full 3 G täckning i displayen.
    Bor mitt inne i Stockholm city.
    Tar ca. 40 sek. att ladda hem Apples hemsida.
    Denna hemsida tar ca. 30 sekunder.

Hade förväntat mig lite mer fart. Kanske någon inställning som är felaktig i iPhonen?

Hoppas på svar

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@perraman 31308 wrote:

Hej!
    Försöker ladda ned bredbandskollen på min iPhone.
    Får upp en ruta där det står följande:
    Programmet “bredbandskollen” installerades inte på iPhone-enheten “Privat” eftersom du inte är auktoriserad för det på den här datorn.

Har ni någon ide på hur man skall gå vidare?
    Är min privata hemdator.

Du måste auktorisera din dator till ditt iTunes-konto först. Detta gör du i iTunes genom att klicka på Affär>Auktorisera dator… 🙂

Perraman
    Member

Hej!
    Tusen tack för tipset.
    Har nu mätt och fått följande resultat:
    Skicka 0,050 Mbit/s
    Ta emot: 0,400Mbit/s

Mätt flera gånger med nästan samma resultat.
    Inte konstigt att det tar en stund att surfa

ZiLi
    Member
    Post count: 216

Du verkar endast ha vanlig 3G och inte Turbo 3G. Vilke operatör har du?

ZiLi
    Member
    Post count: 216

Om du nu har Telia så ska det stå online.telia.se som apn i Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk. Det kan också vara så att Turbo 3G inte finns tillgängligt just där du bor.

Perraman
    Member

Hej!
    Jag har Telia.
    Nappade på deras erbjudande:
    Apple iPhone 3G 8 GB med Telia Mobil Prata på

Dom bjuder på mobilsurf alltid:
    Om du surfar i mobilen mer än ca 7 dagar i månaden och vill ha fast pris så passar prisavtalet Mobilsurf Alltid. All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår, förutom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, som inte är tillgängliga i det här prisavtalet. Hastigheten är upp till 6 Mbit/s, (turbo-3G).
    För erbjudandet om fri månadsavgift t.o.m 1 aug – kom ihåg att säga upp avtalet om du inte vill ha tjänsten efter augusti 2009. Då är priset 69 kr/månad

Det bör vara turbo 3G som jag skall ha.

Perraman
    Member

Tack för tipset.
    Kollade det du skrev och altl stämde.
    Har kontrollerat om turbo 3G fins här, och det gör det enligt täckningskartorna.
    Bor mitt inne i Stockholm innerstad.
    Skall ut p ålandet i helgen.
    Där skall också turbo 3G finnas.
    Får testa där om det blir bättre.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Hastigheten man får beror också på kapacitet och belastning i det lokala mobilnätet och den server man blir kopplad till.
    De maxhastigheter som operatörerna uppger är bara teoretisk max,i verkligheten blir hastigheten nåt helt annat.
    Jag tycker att de hastigheter du har mätt verkar ligga inom det som är normalt.

Perraman
    Member

Tråkiga med turbo 3G är att om det är 100 personer som samtidigt surfar så blir det inte mycket kvar till respektive som surfar. Optimala är om det bara är en som surfar för stunden. Annat är det med ADLS. Har gjort bredbandstestet massor av gånger, brukar ligga på drygt 7 Mbit/s, har ett 8 Mbit/s ADSL.
    Hade som sagt förväntat mig åtminstone 1 Mbit/s.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Adsl går via kabel,det är nåt annat än mobilsurf!
    Har man tillgång till kabelanslutet bredband i någon form är det alltid bättre än 3G eftersom telefonmasterna alltid prioriterar telefonsamtal före surf.Bredband via 3G är väl mest avsett att användas om man inte har tillgång till något annat.
    Att jämföra en fiberkabel med en mobil uppkoppling tycker jag verkar rätt meningslös eftersom det är två helt olika tekniska lösningar.

spjonky
    Member
    Post count: 138

Sitter mitt i skåne..höör för att vara exakt ..mitt ute i ingenstans
    skicka: 0.757
    Ta emot: 2.742
    nöjd :>

jasifil
    Member
    Post count: 300

Testade BBK med och utan wifi. Uploaden är ju rätt låg jämfört med downloaden men det kanske är normalt?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@jasifil 31438 wrote:

Testade BBK med och utan wifi. Uploaden är ju rätt låg jämfört med downloaden men det kanske är normalt?

Ja, det är normalt 🙂

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.