Bumper och iPhone 4 Dock?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Tillbehör & reservdelar Bumper och iPhone 4 Dock?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Member
    Post count: 12

Hej alla!

Jag har en iPhone 4 och jag har en Apple iPhone 4 Dock till den. Denna docka har jag kopplad till datorn och där ställer jag telefonen för laddning och synkronisering när jag kommer hem från jobbet.

Nu funderar jag på att köpa en Black Bumper att sätta runt kanterna på telefonen, främst för att skydda den från stötar och slag. Min fråga lyder: Kommer telefonen att gå ner i dockan med Bumpern på eller blir det för trångt? Någon som vet?

Jag ser att marginalerna är mycket små och jag har aldrig sett en Bumper i verkligheten så jag vet inte hur mycket den “bygger” ut telefonen på sidorna. Det är alltså Apples egna lilla vita docka jag pratar om (ca 60mm x 40mm x 12mm i storlek).

Någon som har den här kombinationen och vet om det funkar? Tack på förhand!

/Lars

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647
    Townes
    Member

Man tackar för svaret! Det är ju tydligt och klart bevisat då att den inte passar i dockan med Bumper på. Fan vad klantigt av apple!

Då blir nästa fråga naturligtvis om det är lätt och smidigt att ta av Bumpern när man kommer hem varje dag eller är det ett jäkla meck? Och är Bumpern ömtålig så att den riskerar gå sönder av det?

Och sista frågan blir, finns det alternativa dockor där Bumpern passar. Antar att det gör det men jag vet inte var jag ska leta.

Tack igen!

/Lars

iPhoneButiken.se
    Member
    Post count: 118

Deras Universal Dock funkar finfint, om man inte använder någon dock-adapter.

Townes
    Member

Jag har faktiskt en Universal Dock, dock en ett par år gammal modell, som jag har anslutit till min förstärkare för att ta ut ljudet ur HiFi-anläggningen. Känns lite surt att behöva slänga ut 500kr för en sådan till när jag just köpt en iPhone 4 Dock för 300kr.

Så jag passar på att fråga. Den där Bumpern, hur mycket skyddar den iPhonen om man skulle ha otur att tappa den. Och köper folk den i första hand för att de tycker att den är snygg eller är det just för att skydda telefonen vid en olycka. Har nämligen aldrig sett eller känt på en Bumper och aldrig riktigt förstått dess primära funktion.

Sedan kvarstår frågan om det verkar vettigt och realistiskt att kränga av och på en Bumper en gång om dagen. Jag misstänker att den kanske inte tål en sådan behandling. Men tack ska ni ha för svaren!

/Lars

Zike
    Member
    Post count: 571

Bumpern är i mitt fall på telefonen primärt för skydd och komfort. Jag får bättre grepp om telefonen då jag har rätt stora händer. Den gummerade fram och bak-kanten gör att den ligger stilla och säkert i min hand och på andra underlag där jag inte vill att telefonens glasytor ska nuddas. För att ytterligare skydda telefonens baksida har jag satt på ett ZaggLeathers skin som är en sticker gjord av äkta skinn, enligt mig mycket snyggt och erbjuder ett extraordinärt repskydd.

Ang att ta av och på bumpern ofta så ser jag inte det som realistiskt. Bumpern sitter rätt tight och jag tar av min högst en gång i veckan får att ta bort eventuellt damm som tar sig in. Bumpern kan även töjas och tappa passform av att tas av och på för ofta. Detta kan dock lösas genom kokning (sök “boil Apple bumper” eller liknande på youtube för förklaring!). Detta leder dock till en ännu tightare bumper som blir riktigt jobbig att ta av..

För att ge dig ett slutgiltigt svar så säger jag såhär:
    Jag ser inget användningsområde alls för den defilerade iphone4-dockan för en användare som ofta kommer ha ett skydd på telefonen. Den är endast till för icke-skydds-brukare. Om man använder skydd ska man alltså använda universal-docka antingen från Apple eller tredje part.

OBS-det finns universal-dock-adaptrar som passar iphone4 med skydd.
    Dessa inkluderas när man köper ett skydd från tillverkaren switcheasy (förutom modellen nude). Dessa finns hos bland annat Macoteket och webhallen.

Townes
    Member

Jag tackar för det utförliga svaret! Vågar jag vara så fräck att jag ber dig tipsa mig om en docka där iPhone4 med Bumper på får plats i och som har en USB-anslutning till datorn. Andra anslutningar, fjärrkontroller och liknande är ointressant och kommer inte att användas? Gärna relativt billig.

Det finns så mycket att välja på att jag bara blir förvirrad så det skulle verkligen uppskattas. Du kanske använder någon själv som du tycker är bra?
    Stort tack på förhand!

/Lars

Zike
    Member

Beror lite på om den måste följa samma stil som orginalet eller ej. Kolla på Kjell & Company – Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

meduza33
    Member
    Post count: 4

@zike 85932 wrote:

Bumpern är i mitt fall på telefonen primärt för skydd och komfort. Jag får bättre grepp om telefonen då jag har rätt stora händer. Den gummerade fram och bak-kanten gör att den ligger stilla och säkert i min hand och på andra underlag där jag inte vill att telefonens glasytor ska nuddas. För att ytterligare skydda telefonens baksida har jag satt på ett ZaggLeathers skin som är en sticker gjord av äkta skinn, enligt mig mycket snyggt och erbjuder ett extraordinärt repskydd.

Ang att ta av och på bumpern ofta så ser jag inte det som realistiskt. Bumpern sitter rätt tight och jag tar av min högst en gång i veckan får att ta bort eventuellt damm som tar sig in. Bumpern kan även töjas och tappa passform av att tas av och på för ofta. Detta kan dock lösas genom kokning (sök “boil Apple bumper” eller liknande på youtube för förklaring!). Detta leder dock till en ännu tightare bumper som blir riktigt jobbig att ta av..

För att ge dig ett slutgiltigt svar så säger jag såhär:
    Jag ser inget användningsområde alls för den defilerade iphone4-dockan för en användare som ofta kommer ha ett skydd på telefonen. Den är endast till för icke-skydds-brukare. Om man använder skydd ska man alltså använda universal-docka antingen från Apple eller tredje part.

OBS-det finns universal-dock-adaptrar som passar iphone4 med skydd.
    Dessa inkluderas när man köper ett skydd från tillverkaren switcheasy (förutom modellen nude). Dessa finns hos bland annat Macoteket och webhallen.

Itsajten i Kalmar säljer original bumpers för 79:- vet inte om det verkligen är original.Har beställt en själv,får se när den kommer.

iPhoneButiken.se
    Member

@meduza33 85936 wrote:

Itsajten i Kalmar säljer original bumpers för 79:- vet inte om det verkligen är original.Har beställt en själv,får se när den kommer.

Inget illa om Itsajten, men de säljer inte original bumper

Townes
    Member

Det blev att jag gick och köpte en Apple Universal Dock för 549kr till slut. Hittade inga andra dockor som man kunde använda med en Bumper påsatt så det fick bli en sådan. Så nu har jag en ny fjärrkontroll till absolut ingen nytta:)

Och den gamla Apple dockan som jag köpte för 349kr gick naturligtvis inte att retunera eftersom förpackningen var bruten och det hade jag väl räknat med. Tror ni att det går att sälja den eller är det soptunnan nästa för den? Om jag försöker sälja den, vad tycker ni är ett rimligt pris att begära? Köpte den 14 december så den är ju så gott som ny.

Och angående att skydda sin iPhone satte jag på “Speck ShieldView Glossy” dag ett. Alltså en plastfilm på framsidan och en på baksidan för att skydda mot repor. Bumpern tänkte jag främst ha för att skydda telefonen om den råkar ramla i golvet. Som en liten stötdämpare.

Slutligen skulle jag vilja passa på att fråga en helt annan sak. Det har varit en hel del skriverier i Göteborgs Posten om personer vars telefoner krånglat på ett eller annat sätt och dessa har haft väldiga problem i kontakten med Apple som vägrat godkänna fel som uppenbart var ursprungliga och fanns när telefonen köptes. Är Apples kundservice ökänd för att vara usel eller är det bara skriverier?

Och hur känslig är egentligen en iPhone? Bör man hantera den som ett okokt ägg eller är den tuffare än så. Helt enkelt, är den känd för att vara känslig och gå sönder ofta eller tål den en del och går sällan sönder? Jag har noll koll på sådant.

Tack på förhand!

/Lars

maybe
    Member
    Post count: 2

Då jag också har nämda dockningsproblem, har jag istället sökt efter en dockningskabel
    som har den 30-poliga kontakten i båda ändar, då skulle man inte behöva trycka ner phonen i dockningsstationen. Tyvärr har jag ännu inte hittat denna kabel, någon som har tips om var man finner en sådan ?
    Hälsn.
    maybe

iPhoneButiken.se
    Member

@maybe 86009 wrote:

Då jag också har nämda dockningsproblem, har jag istället sökt efter en dockningskabel
    som har den 30-poliga kontakten i båda ändar, då skulle man inte behöva trycka ner phonen i dockningsstationen. Tyvärr har jag ännu inte hittat denna kabel, någon som har tips om var man finner en sådan ?

Vi håller på att plocka in dockXtender: Dock Extender Cable for iPad, iPhone and iPod som borde lösa problemet ganska snyggt.

Har inte något datum (än)

Zike
    Member

@townes 85979 wrote:

Och den gamla Apple dockan som jag köpte för 349kr gick naturligtvis inte att retunera eftersom förpackningen var bruten och det hade jag väl räknat med. Tror ni att det går att sälja den eller är det soptunnan nästa för den? Om jag försöker sälja den, vad tycker ni är ett rimligt pris att begära? Köpte den 14 december så den är ju så gott som ny.

Slutligen skulle jag vilja passa på att fråga en helt annan sak. Det har varit en hel del skriverier i Göteborgs Posten om personer vars telefoner krånglat på ett eller annat sätt och dessa har haft väldiga problem i kontakten med Apple som vägrat godkänna fel som uppenbart var ursprungliga och fanns när telefonen köptes. Är Apples kundservice ökänd för att vara usel eller är det bara skriverier?

Och hur känslig är egentligen en iPhone? Bör man hantera den som ett okokt ägg eller är den tuffare än så. Helt enkelt, är den känd för att vara känslig och gå sönder ofta eller tål den en del och går sällan sönder? Jag har noll koll på sådant.

Tack på förhand!

/Lars

1.Du kan absolut sälja den på blocket..

2.Det är snarare Anovo som är rätt kassa..

3.iPhone 4 är inte skör som ett okokt ägg, men ingen telefon mår bra av att tappas, särskilt inte en som till stor del består av glas.

Får du fel på telefonen som du vet att du inte orsakat så går det på garantin. Tänk på en viktig sak: Inom garanti-perioden så är det tillverkaren/försäljarens skyldighet att bevisa var felet ligger. Reklamationsrätten (inom 3 år från inköp) ar du rätt att utnyttja om DU kan bevisa att du inte orsakat felet. (hur du bevisar det är upp till dig, och du kan få hjälp av Allmänna Reklamations Nämnden)

maybe
    Member
    Post count: 2

Ok, då ser jag fram emot när denna kommer.
    Tack/ maybe

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.