Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tillbehör & reservdelar › Byta LCD eller avstå? (iphone 3g)
-
AuthorPosts
-
Hej, fick en iphone 3g av en släkting som hade tappat den i vatten,
öppnade den och gjorde rent överallt så den nu hittas i iTunes.
Till en början lyste skärmen med bakgrundsbelysning men ingen bild på själva LCD’n. Jag fattade då att lcd’n var trasig,
men nu tror jag att jag råkat koppla in lcd’n när telefonen var på, för bakgrundsbelysningen funkar inte längre…
Vad händer om jag köper en ny LCD och stoppar in?
funkar bakgrundsbelysningen då eller har jag bränt nån krets?
Tacksam för svar!
@asppp 90552 wrote:
Hej, fick en iphone 3g av en släkting som hade tappat den i vatten,
öppnade den och gjorde rent överallt så den nu hittas i iTunes.
Till en början lyste skärmen med bakgrundsbelysning men ingen bild på själva LCD’n. Jag fattade då att lcd’n var trasig,
men nu tror jag att jag råkat koppla in lcd’n när telefonen var på, för bakgrundsbelysningen funkar inte längre…
Vad händer om jag köper en ny LCD och stoppar in?
funkar bakgrundsbelysningen då eller har jag bränt nån krets?
Tacksam för svar!
Hej,
Detta är ett ganska vanligt problem när man kopplar in skärmen när telefonen är på. Du har inte bränt någon krets, oroa dig inte för det.
Eftersom telefonen var på när du kopplade in LCD’n så startar den inte. Du måste då stänga av telefonen, koppla i LCD’n och starta telefonen. Det kan ta några minuter för telefonen att starta. Koppla in den i laddaren i väggen och vänta.
Det blir svårt att stänga av iPhonen utan att skärmen fungerar, jag vet. Men det finns en lösning:
Öppna telefonen. skruva ur moderkortet(main logic board) lyft upp det försiktigt, och sätt tillbaka det igen. Detta gör att det tappar kontakten med batteriet som sitter under och stängs av.
Sedan kopplar du i allt igen.Hade jag varit du så hade jag köpt en LCD från ebay. Kostar ca 250-350kr.
Vi kommer att ta in färdiga display-kit till iPhone 3g och 3gs. Men det blir inte föränn om någon vecka.Hoppas detta har hjälpt, hör gärna av dig via PM om du har några frågor!
Du kan resetta telefonen för att tvinga den att boota om. (sleep och hemknapp sammtidigt ca 15 sec)
Sedan är det vanligast att LCD går faktist sönder i samband med vattenskada. I enstaka fall kan vist kretsar gå sönder (så att telefonen syns i iTunes men inget på LCD). Hurvida det är lönt att lägga 500-650kr på en telefon som är värd 1500kr får du bestämma själv. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.