Byta "mother board" på Iphone?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Byta "mother board" på Iphone?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

Hej
    Jag har en fråga.
    Jag har haft en iphone 2g 16 gigabyte nu under en längre tid.
    Den har nu blivit sliten skärmen är spräckt och högtalaren är trasig med mera.
    Nu är det så att jag har köpt en väns Iphone 8 gigabyte som batteriet är trasigt på.

Jag vill nu ta ut moderbrädan med mitt batteri (dem sitter ihop se video) och sätta in i hans Iphone.

Som jag har förstått sitter hårdisken i moderbrädan(se bild)

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/07_01/iphoneES_800x574.jpg

Om jag sätter i min moderbräda med 16 gig i hans iphone 8 gig kommer det då fungera eller ser dem ut annorlunda ut invändigt?

Här är videon på hur man tar ut moderbrädan:
    YouTube – How to Take Apart iPhone and Replace the Battery Instruction
    Mvh Axel

freeride00
    Member
    Post count: 59

Det ska fungera, dock så är det nog jävligt svårt att plocka isär den(bryta upp skalet) och sen sätta ihop den utan att du skadar själva bakpanelen..

jag skulle byta display på min gamla 2g, och det var ett riktigt helvete att få bort bakskyddet utan att böja det, jag förbrukade 3st sånna där som man tar bort caset med.

axel1990
    Member

Okej ja jag har köpt ett dissamble kit får hoppas det funkar. Ingen annan som vet att de ska gå?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Detta är inte något som man bör ge sig på,om man inte är väldigt kunnig.
    I ditt ställe hade jag nog skickat 8 Gb- telefonen på batteribyte( ungefär 500 spänn tror jag),och nöjt mig med den.

axel1990
    Member

Men det ska inte vara så svårt man behöver inte ta bort skärmen och moderkortet och batteriet sitter ihop. Det ända jag oroar mig är att det ska vara någon annan skillnad hårdvarumässigt inuti Iphone 8 gigabyte

fantal
    Member
    Post count: 78

kan inte säga mer än att instämma med föregående talare, trots att det nu finns en uppsjö med videos som visar detta och det kan onekligen se lätt ut. Skulle jag råda dig att inte göra detta, om du nu inte är händig av dig och har “krut” i fingrarna.

Har sett alltför många exempel, där personen som har pillat antigen förstört eller skadat telefonen.

KloN
    Member
    Post count: 125

Börja med att öppna telefonen du tycker är minst viktig, så hinner du lära dig 🙂

imported_axel
    Member
    Post count: 12

Okej tack så mycket för alla svar. Men rent hårdvarumässigt om vi bortser från att det är svårt. Går de då att sätta in moderkortet med batteriet från en 16 till en 8 eller skiljer de sig inuti?

Halle
    Member
    Post count: 837

@axel1990 27555 wrote:

Jag vill nu ta ut moderbrädan med mitt batteri (dem sitter ihop se video) och sätta in i hans Iphone.
    l

Good luck with that!

Seriöst, det ser simpelt ut men jag kan garantera att du inte kommer fixa det.

imported_axel
    Member
    Post count: 12

Jag uppskattar alla svar och allas oro. Jag undrar bara om någon mer kan bekräfta att det går att sätta in moderkortet från en 16 till en 8 jag vet att själva bytet kan bli knepigt. Jag har köpt dissamble kit.
    Det jag fruktar är att 16 gig moderkortet inte passar i en 8 ser dem olika ut invädigt?
    MVh Axel

Halle
    Member

@ 27696 wrote:

Jag uppskattar alla svar och allas oro. Jag undrar bara om någon mer kan bekräfta att det går att sätta in moderkortet från en 16 till en 8 jag vet att själva bytet kan bli knepigt. Jag har köpt dissamble kit.
    Det jag fruktar är att 16 gig moderkortet inte passar i en 8 ser dem olika ut invädigt?
    MVh Axel

Du kommer inte fixa det. Det enda som kommer hända är att du kommer ha sönder telefonen ännu mer. Ett diassemble kit räcker inte långt. Du kan inte skruva isär en bilmotor och montera ihop den igen bara för att har du har de rätta verktygen. Iphonen är inte som andra telefoner!

MeXii
    Member
    Post count: 69

@halle 27936 wrote:

Du kommer inte fixa det. Det enda som kommer hända är att du kommer ha sönder telefonen ännu mer. Ett diassemble kit räcker inte långt. Du kan inte skruva isär en bilmotor och montera ihop den igen bara för att har du har de rätta verktygen. Iphonen är inte som andra telefoner!

Herregud, vad är det som säger att inte snubben är händig?
    Bara för att inte du klarar av det betyder det inte att alla är lika kassa;)

Halle
    Member

@mexii 28509 wrote:

Herregud, vad är det som säger att inte snubben är händig?
    Bara för att inte du klarar av det betyder det inte att alla är lika kassa;)

Det räcker inte att vara “händig”. Det är inte en fågelholk han ska snickra ihop. 😉

steffe
    Member
    Post count: 2452

Om han hade haft dom kunskaper som behövs hade han inte behövt fråga.
    Förhoppningsvis lär han sig något på sitt försök.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@ 27696 wrote:

MVh Axel

Nej, det kommer nog inte funka. 16GB har tjockare skal än 8GB, så det kommer inte få plats.

Polarn min jämförde min med hans 16GB och han la märke till detta i alla fall.
    Så byt batteriet istället så har du en hel iphone! Alternativt att du bara byter ut framsidan på din mot den du köpte av polaren och behåller det gamla bakstycket.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.