Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Carrier Bundles
-
AuthorPosts
-
Ok, jag hittade inte detta på forumet så tänkte fråga…
Vilken Carrier Bundle hör till vilken av dom svenska operatörerna…
Så man kan byta Carrier Logo för dom utan att byta default logon, dvs om man sätter i Tele2 sim får man tele2 logo, en telenor sim get telenor loga osv…
Finns det något bra sätt att ta reda på vilken carrier boundle man kör på just nu?
/Svarten
Har du en telefon som du inte kör en officiell operatör på, används antagligen “Unknown” bundlen. Den är till för roamingsituationer, då du är utomlands till exempel. Den enda bundlen med svensk operatör är “Telia_se.bundle”.
Du bör dock inte ändra den!
Om du känner fört kan du alltid göra din egen Carrier Bundle. Det är ganska lätt, man kan göra en ganska enkelt på den här sidan: Carrier Bundle Generator iPhone FW 2.2.1 & PwnageTool 2.2.5 / Quickpwn 2.2.5
Har du Tele2 kan jag ladda upp min Carrier Bundle jag själv gjort för just Tele2.
Jag kör “Telenor SE”, skulle vilja slänga upp min lilla loga jag fixade till men bara när jag kör med Telenor. Inge bra om det står Telenor när man är ute och reser 🙂
@svarten 27372 wrote:
Jag kör “Telenor SE”, skulle vilja slänga upp min lilla loga jag fixade till men bara när jag kör med Telenor. Inge bra om det står Telenor när man är ute och reser 🙂
Ok, om du vill skulle jag kunna hjälpa dig med det. Grejen är den, att om man skapar en egen bundle (på rätt sätt, åff kårs) så använder iPhonen den hemmagjorda när man ligger på nätet man angivit i bundlen, det vill säga Telenor i ditt fall. Roamar du utomlands används Unknown-bundlen.
🙂Precis som jag hadde tänk mig då 🙂
Du får hemskt järna hjälpa till med det…
/Svarten
@simba 27345 wrote:
Har du en telefon som du inte kör en officiell operatör på, används antagligen “Unknown” bundlen. Den är till för roamingsituationer, då du är utomlands till exempel. Den enda bundlen med svensk operatör är “Telia_se.bundle”.
Du bör dock inte ändra den!
Om du känner fört kan du alltid göra din egen Carrier Bundle. Det är ganska lätt, man kan göra en ganska enkelt på den här sidan: Carrier Bundle Generator iPhone FW 2.2.1 & PwnageTool 2.2.5 / Quickpwn 2.2.5
Har du Tele2 kan jag ladda upp min Carrier Bundle jag själv gjort för just Tele2.
Skulle vara tacksam om du kunde ladda upp bundlen du har gjort 😀
@svarten 27453 wrote:
Precis som jag hadde tänk mig då 🙂
Du får hemskt järna hjälpa till med det…
/Svarten
Sa du att du hade en egen operatörs-logga som du ville ha med, eller ska jag göra en? Ifall jag ska göra en, kommer den att bli ytterst standard. Se de bifogade bilderna om hur jag gjort med min Tele2-bundle.
@zili 27455 wrote:
Skulle vara tacksam om du kunde ladda upp bundlen du har gjort 😀
Se de bifogade bilderna! Har även bifogat bundlen.
@simba 27479 wrote:
Sa du att du hade en egen operatörs-logga som du ville ha med, eller ska jag göra en? Ifall jag ska göra en, kommer den att bli ytterst standard. Se de bifogade bilderna om hur jag gjort med min Tele2-bundle.
Se de bifogade bilderna! Har även bifogat bundlen.
Man Tackar! 😀 Men jag har ett problem. Jag kan inte få det att funka. Den ska väl vara i System/Library/CarrierBundles ? När jag använder 3G får jag Sweden som operatör och när jag inte använder 3G får jag S COMVIQ. Vad har jag gjort för fel :confused:
Jag har gjort en reboot och en respring utan resultat@zili 27483 wrote:
Man Tackar! 😀 Men jag har ett problem. Jag kan inte få det att funka. Den ska väl vara i System/Library/CarrierBundles ? När jag använder 3G får jag Sweden som operatör och när jag inte använder 3G får jag S COMVIQ. Vad har jag gjort för fel :confused:
Jag har gjort en reboot och en respring utan resultatDu måste skapa genvägar i Carrier Bundles mappen, annars hittar telefonen inte bundlen.
1. Kopiera Tele2_se.bundle till /System/Library/Carrier Bundles
2. Via SSH (PuTTY, Terminal): cd /System/Library/Carrier*
3. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24005
4. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24007Starta om. Har du gjort rätt ska det nu stå Tele2 i övre högra hörnet.
BTW, Svarten skulle du kunna göra detta på din telefon:
1. Tryck Telefon, ring *3001#12345#*
2. “Field Test” öppnas. Leta dig fram till: MM Info -> Serving PLMN
3. Skriv sedan här i trådan vad du får på “Mobile Country Code” (MCC) och “Mobile Network Code” (MNC).
I mitt fall är MCC 240 (det borde det vara för dig med) och MNC är 5.
4. Gör detta två gånger, först med 3G på och sen med 3G av! Du kommer få två olika resultat, posta båda här och ifall det var med eller utan 3G.@simba 27484 wrote:
Du måste skapa genvägar i Carrier Bundles mappen, annars hittar telefonen inte bundlen.
1. Kopiera Tele2_se.bundle till /System/Library/Carrier Bundles
2. Via SSH (PuTTY, Terminal): cd /System/Library/Carrier*
3. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24005
4. Fortfarande via SSH: ln -s Tele2_se.bundle 24007Starta om. Har du gjort rätt ska det nu stå Tele2 i övre högra hörnet.
BTW, Svarten skulle du kunna göra detta på din telefon:
1. Tryck Telefon, ring *3001#12345#*
2. “Field Test” öppnas. Leta dig fram till: MM Info -> Serving PLMN
3. Skriv sedan här i trådan vad du får på “Mobile Country Code” (MCC) och “Mobile Network Code” (MNC).
I mitt fall är MCC 240 (det borde det vara för dig med) och MNC är 5.
4. Gör detta två gånger, först med 3G på och sen med 3G av! Du kommer få två olika resultat, posta båda här och ifall det var med eller utan 3G.Du är f*n ta mig grym på detta! 😀 Men nu funkar det i alla fall. Tack!
Jag får samma svar både med och utan 3G påslaget…
Mobile Country Code: 240
Mobile Network Code: 8@zili 27494 wrote:
Du är f*n ta mig grym på detta! 😀 Men nu funkar det i alla fall. Tack!
Haha tackar, man lär sig snabbt när det gäller saker man tycker är intressanta 🙂
@svarten 27517 wrote:
Jag får samma svar både med och utan 3G påslaget…
Mobile Country Code: 240
Mobile Network Code: 8Hmm, ok!
I den första versionen av Telenor-bundlen kommer jag använda det du skrev ovan, förhoppningsvis kommer det att fungera riktigt bra 🙂Förresten, jag antar att du vill ha bilden så att det typ ser ut: .:: (din bild här) 3G
Jag postar bundlen imorgon 🙂 eftersom att jag har Tele2 har jag inte kunnat testa bundlen. Hoppas att den funkar OOTB.
Du råkar inte veta hur man får så att signal indikatorn bredvid operatörsloggan blir till procent? Kan man ändra något i en .plist nånstans?
Dåså Svarten, då är jag klar med din bundle. Som sagt, eftersom att jag inte har Telenor har jag inte haft möjlighet att testa denna ännu så det kan finnas buggar!
För att installera:
1. Kopiera Telenor_se.bundle till /System/Library/Carrier Bundles (på telefonen, såklart 🙂 )
2. Via SSH: cd /System/Library/Carrier*
3. Fortfarande via SSH: ln -s Telenor_se.bundle 24008
4. Starta nu om telefonen. Har du gjort rätt ska din logga vara uppe i vänstra hörnet. Bifoga gärna bilder på hur det blev!Du får gärna testa så att alla dina “nya funktioner” finns och fungerar. Om du till exempel trycker Telefon->Röstbrevlåda, bör telefonen ringa EuroVoice.
Går du in under Inställningar->Telefon så borde där finnas “Telenor Tjänster”. Om du trycker på den, ska där finnas Kundtjänst, Nummerupplysning, Saldokoll samt Telenors Mina Sidor. Kolla gärna så att alla dessa fungerar!Ok, I’ll give this a spin see how it works for me 🙂
Here is a screenshot:
[IMG]http://www.svarten.com/iPhone/IMG_0011.PNG[/IMG]@svarten 27563 wrote:
Ok, I’ll give this a spin see how it works for me 🙂
Here is a screenshot:
[IMG]http://www.svarten.com/iPhone/IMG_0011.PNG[/IMG]Oh, nice! It seems that it’s actually working. I’m almost 98% positive that everything else (Voicemail, Telenor-services, etc.) will work as well 🙂 Enjoy!
Blir ofta så…. Jag spelar mycke online spel så hamnar i engelska automatiskt 🙂
Hej Simba.
Jag använde mig av din Tele2 bundle. Använder comviq på en 2.2 3g lur. Visst fick jag fram Tele2 som logga när jag kör på 2g men när jag växlar till 3g så står det Telia 3g, alltså som tidigare innan bundlen. Dessutom så får jag nu inget ip nummer vid 3g så det går inte att surfa lr använda någon form av datatrafik.
Kan detta bero på att du kör 2.2.1 och jag 2.2?
Hur som helst hur går jag tillväga för att återställa det till som det var tidigare? Räcker det att ta bort filerna jag förde över lr måste jag också skriva något kommando@rob 34795 wrote:
Hej Simba.
Jag använde mig av din Tele2 bundle. Använder comviq på en 2.2 3g lur. Visst fick jag fram Tele2 som logga när jag kör på 2g men när jag växlar till 3g så står det Telia 3g, alltså som tidigare innan bundlen. Dessutom så får jag nu inget ip nummer vid 3g så det går inte att surfa lr använda någon form av datatrafik.
Kan detta bero på att du kör 2.2.1 och jag 2.2?
Hur som helst hur går jag tillväga för att återställa det till som det var tidigare? Räcker det att ta bort filerna jag förde över lr måste jag också skriva något kommandoDet verkar onekligen som att det är din version av iPhone OS som spökar. Vilka steg följde du för att installera bundeln?
Jag lade in bundlen i /System/Library/Carrier Bundles och körde ln -s Tele2_se.bundle 24005 och ln -s Tele2_se.bundle 24007
Jag har nu provat att ta bort tele2 bundle filerna jag la in men får fortfarande ingen data ip i varken 2g eller 3g.
Vet inte om något behöver länkas om efter jag tagit bort bundlen?Har du kollat inställningarna,exempelvis att du har rätt apn?
Jepp apn är rätt.
Tänkte först att detta kanske inte spelar så stor roll då jag ändå kommer lägga in 3.0 så fort ultrasn0w släpps. Men sen läste jag någonstans att ändringar i carrier bundles följer med från backupen med kontakter, sms m.m. Och då är det ju inte så bra om detta inte funkar längre..
@rob 35056 wrote:
Jepp apn är rätt.
Tänkte först att detta kanske inte spelar så stor roll då jag ändå kommer lägga in 3.0 så fort ultrasn0w släpps. Men sen läste jag någonstans att ändringar i carrier bundles följer med från backupen med kontakter, sms m.m. Och då är det ju inte så bra om detta inte funkar längre..
Carrier Bundles följer inte med när du backar upp din telefon. När du ska installera och jailbreaka 3.0, kommer du först göra en Restore till 3.0 (för att “rensa” hela telen) och sen jailbreaka med redsn0w. Tro mig när jag säger det, inget kommer finnas kvar i telefonen när du uppdaterat klart. 😉
Okej isåfall spelar det ju ingen roll då det ändå bara handlar om dagar (förhoppningsvis) innan Ultrasn0w släpps och jag gör uppdateringen. Anledningen att jag var orolig var just för att jag hört att carrier bundles följer med backup, men om du är säker på att så inte är fallet så är allt lugnt. Jag kan leva utan datatrafik i några dagar 🙂
Simba: Har du fått tag på någon .ipcc fil för Tele2 som aktiverar MMS och Internetdelning för 3.0?
@rob 35221 wrote:
Okej isåfall spelar det ju ingen roll då det ändå bara handlar om dagar (förhoppningsvis) innan Ultrasn0w släpps och jag gör uppdateringen. Anledningen att jag var orolig var just för att jag hört att carrier bundles följer med backup, men om du är säker på att så inte är fallet så är allt lugnt. Jag kan leva utan datatrafik i några dagar 🙂
Ok, tur det!
@makasu 35286 wrote:
Simba: Har du fått tag på någon .ipcc fil för Tele2 som aktiverar MMS och Internetdelning för 3.0?
Vet inte ifall det finns en .ipcc fil för Tele2, jag kan ju alltid försöka göra en när jag kommer tillbaka till svedala (sitter i Schweiz nu). Men annars kan du alltid leta dig in i https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/4293-tethering-mms-pa-italiensk-iphone-3g-os-3-0-med-tele2.html och följa instruktionerna där, sü löser sig allt 😉
3.0 är inlagt, Ultrasn0w likaså. Det går att ringa, skicka/ta emot sms, mms o surfa via wi-fi. Men.. datatrafik utöver det går inte. Nu får jag både ip nummer i 2g och 3g men ändå när jag går in via safari och mail så får jag upp meddelandet att det inte gick att öppna eftersom det inte är anslutet till internet.. Vad kan ha hänt? och ja apn är internet.tele2.se.
Tacksam för hjälp och förslag.Simba: Jag har unlockat min Iphone 3G och använder nu tele2 återigen!
Jag har fixat alla inställningarna och det fungerar lika bra som telia.
Dock vill jag bli av med ‘Vidarekoppling aktiverad’ när man ringer samt din snygga ‘tele2’ logo istället för TELIA.Vore perfekt!
@makasu 35532 wrote:
Simba: Jag har unlockat min Iphone 3G och använder nu tele2 återigen!
Dock vill jag bli av med ‘Vidarekoppling aktiverad’ när man ringer samt din snygga ‘tele2’ logo istället för TELIA.Vore perfekt!
Jag har fix på vidarekoppling aktiverat!
hrm.. finns de nåt man kan slänga in i telefonen så den automatiskt byter logga när man pendlar mellan olika nät? sitter med en norsk operatör och här i norge har ja fina logos beronde på vilken operatör ja har. network norway eller telenor. men så fort ja är i sverige så funkar de inte längre, utan texten står istället. de händer att telias logga liksom blinkar förbi när man låser upp telefonen, men sen är allt texten tillbaka igen.
@makasu 35532 wrote:
Simba: Jag har unlockat min Iphone 3G och använder nu tele2 återigen!
Följ instruktionerna jag angivit tidigare (första sidan) 😉
@wester 35627 wrote:
Jag har fix på vidarekoppling aktiverat!
Det räcker med att man installerar min carrier-bundle för Tele2 😉 Där har jag fixat Vidarekoppling! Jag lär väl kanske jobba fram en v3.0 av min carrier-bundle + en .ipcc fil imorgon..
@rob 35521 wrote:
3.0 är inlagt, Ultrasn0w likaså. Det går att ringa, skicka/ta emot sms, mms o surfa via wi-fi. Men.. datatrafik utöver det går inte. Nu får jag både ip nummer i 2g och 3g men ändå när jag går in via safari och mail så får jag upp meddelandet att det inte gick att öppna eftersom det inte är anslutet till internet.. Vad kan ha hänt? och ja apn är internet.tele2.se.
Tacksam för hjälp och förslag.Det här låter som något som Tele2 skulle kunna svara bättre på.. Vet inte riktigt vad som är fel med din telefon! Ligger bundlen kvar i /System/Library/Carrier Bundles ?
@simba 35740 wrote:
Det räcker med att man installerar min carrier-bundle för Tele2 😉 Där har jag fixat Vidarekoppling! Jag lär väl kanske jobba fram en v3.0 av min carrier-bundle + en .ipcc fil imorgon..
Ja men jag har använt den där fixen sedan 2.2 😉 men bra då att dina bundles också kirrar biffen 🙂 säg till när de är tillgängliga för 3.0 bara 😀
Bundlen ligger inte kvar i /System/Library/Carrier Bundles, tog bort den innan jag slängde in 3.0.
Jag ska testa med ett telia sim senare idag och se om jag får ip och kan surfa med det. Funkar inte det får jag väl sluta mig till att något hänt med iphonen och lämna in den.@wester 35749 wrote:
Ja men jag har använt den där fixen sedan 2.2 😉 men bra då att dina bundles också kirrar biffen 🙂 säg till när de är tillgängliga för 3.0 bara 😀
Jag har knåpat ihop både en bundle och en .ipcc fil för Tele2 som ligger i en ny tråd 🙂 (OS 3.0 kompatibla!)
@rob 35751 wrote:
Bundlen ligger inte kvar i /System/Library/Carrier Bundles, tog bort den innan jag slängde in 3.0.
Jag ska testa med ett telia sim senare idag och se om jag får ip och kan surfa med det. Funkar inte det får jag väl sluta mig till att något hänt med iphonen och lämna in den.Låter som en bra idé!
Okej, det funkade inte att surfa med telia-sim heller, fast sms/mms funkade bra. Alla telia inställningar är rätt inställda och mobilen får ip nr i både 2g(edge) och 3g men det går ändå inte att surfa lr kolla mailen. Tog och lade in 3.0 igen, denna gången utan att jailbreaka lr Ultrasn0wa. Med telia-sim funkar nu allt som det ska, surfar både på 2g och 3g. Alltså var det inget fel på mobilen utan nåt hände när jag lade in carrier-bundle filerna som f*ckade upp allt. Vad det kan vara förstår jag inte men som det ser ut nu så hittar jag ingen lösning. Ska ta och lägga in en gammal backup från i januari och jailbreaka igen och se om det löser sig. Suck o stön ett sånt meck 😐
Efter att ha lagt in 3.0 igen, tagit en backup från januari, jailbreak+ultrasn0w så funkar allt som innan. Trist på sms o dylikt som inte sparades men inte mkt att göra. Kan bara sluta mig till att det som störde allt var carrier bundle då den kom med i backupen. Note to self, gör mer frekventa backuper 🙂
Väldigt tråkigt att höra om dina något sura erfarenheter Rob 🙁 Det underliga är dock att Carrier bundles inte kommer med i mina back-upper :S Ska kika närmare på detta..
Vad är skillnaden mellan carrier bundle och .ipcc fil? Det är väl samma inställningar? Jag vill nämnligen inte jailbreaka min telefon när jag låser upp den (via Telia) om knappt tre veckor. Därför vore det bra om det inte var någon skillnad så jag kan få alla inställningar jag behöver. Och förresten, hur skapar du en .ipcc fil som fungerar via iTunes? Jag försökte göra en men iTunes vägrade att installera den.
Tack@makasu 35896 wrote:
Vad är skillnaden mellan carrier bundle och .ipcc fil? Det är väl samma inställningar? Jag vill nämnligen inte jailbreaka min telefon när jag låser upp den (via Telia) om knappt tre veckor. Därför vore det bra om det inte var någon skillnad så jag kan få alla inställningar jag behöver. Och förresten, hur skapar du en .ipcc fil som fungerar via iTunes? Jag försökte göra en men iTunes vägrade att installera den.
TackSkillnaden är, att en .ipcc fil installerar carrier bundlen åt dig via iTunes 😛 Således behövs ingen jailbreak när du använder en .ipcc fil!
Jag ska försöka fixa till min .ipcc fil imorgon, samt att jag fick ett riktigt trevligt erbjudande av Mekke att hosta filer på Cydia 🙂 Då kanske det i framtiden blir både en .ipcc fil och ett litet paket i Cydia! .ipcc blir då för folk som inte jailbreakat, medans folk som har breakat kan installera via Cydia (är enklare)
när jag laddar ner tele2 bundle zip filen så packar jag upp den sedan använder jag WINSCP för att lägga den på carrier bundles men när jag startar om telefonen så står det fortfarande sweden 3g?
vad gör jag för fel@simba 27556 wrote:
Dåså Svarten, då är jag klar med din bundle. Som sagt, eftersom att jag inte har Telenor har jag inte haft möjlighet att testa denna ännu så det kan finnas buggar!
För att installera:
1. Kopiera Telenor_se.bundle till /System/Library/Carrier Bundles (på telefonen, såklart 🙂 )
2. Via SSH: cd /System/Library/Carrier*
3. Fortfarande via SSH: ln -s Telenor_se.bundle 24008
4. Starta nu om telefonen. Har du gjort rätt ska din logga vara uppe i vänstra hörnet. Bifoga gärna bilder på hur det blev!Du får gärna testa så att alla dina “nya funktioner” finns och fungerar. Om du till exempel trycker Telefon->Röstbrevlåda, bör telefonen ringa EuroVoice.
Går du in under Inställningar->Telefon så borde där finnas “Telenor Tjänster”. Om du trycker på den, ska där finnas Kundtjänst, Nummerupplysning, Saldokoll samt Telenors Mina Sidor. Kolla gärna så att alla dessa fungerar!Hej!
Lånar tråden lite.Kör med telenor tänkte kunde vara kul med telenor loga men så fel jag hade:(. Fick detta felmedlande:
Permission denied.
Error code: 3
Error message from server: Permission denied
Request code: 13Hur skall man fixa detta…
Telefonen är Jailbreakad o jag kör med version 3.0.1Mvh Rickard
Simba; Hur mycket skiljer sig din mot den som ligger på 99mac?
Hej! Jag har bytt ut png filerna till egna tele2-logos, men de ändras inte till mina. Det är bara en vanlig text där det står Tele2. Jag vill gärna fixa så jag har en egen logga där. Varför fungerar det inte? Jag har iPhone 3GS, 3.1.3, JB, Upplåst
Tack!Har winterboard också, men jag vet inte hur jag ska göra en custom carrier logo till Tele2 där.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.