Comviq funkar inte.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Comviq funkar inte.

Viewing 40 posts - 1 through 40 (of 40 total)
  • Author
    Member
    Post count: 53

Hej!

När jag fick min iPhone 3G i födelsedags present så hade jag Comviq Kontantkort enbart och det fungerade helt utmärk (jailbreakat förstås). Valde därför att byta till Comviq Kompis Abbonemang så jag kan ha 5GB data varje månad och fick precis hem simkortet till det men det fungerar inte, ingen service står det..

Någon som vet vad jag gör för fel?

bozz
    Member
    Post count: 1199

@mattias 48550 wrote:

Hej!

När jag fick min iPhone 3G i födelsedags present så hade jag Comviq Kontantkort enbart och det fungerade helt utmärk (jailbreakat förstås). Valde därför att byta till Comviq Kompis Abbonemang så jag kan ha 5GB data varje månad och fick precis hem simkortet till det men det fungerar inte, ingen service står det..

Någon som vet vad jag gör för fel?

Har du gjort nån uppdatering på sistone? Vilken FW har du?

Mattias
    Member

Hur kollar jag upp det? Förlåt om jag är lite amatör på det här. Jailbreakade med blackra1n för 3 veckor sedan.

Mattias
    Member

Hittade, 3.1.2

bozz
    Member

hmm, fungerade kontantkortet efter att du jailbreakade? Är telefonen verkligen upplåst? (räcker inte med att jailbreaka den)

Mattias
    Member

Ja kontantkortet fungerade, fast det stog TELIA i hörnet fast jag hade Comviq, men det fungerade.

bozz
    Member

Testa återställa hela telefonen till Ny iphone, sen jailbreakar du och låser upp den igen.

edit: funkar comviqkortet i andra telefoner? Bör kollas först.

Mattias
    Member

Återställa till fabriksinställningar sen blackra1n?

Mattias
    Member

Sådär nu provade jag i min gamla iPhone (FW 2.1.4) .. fungerade inte heller.

bozz
    Member

@mattias 48559 wrote:

Sådär nu provade jag i min gamla iPhone (FW 2.1.4) .. fungerade inte heller.

Hmm, då kanske det är något fel på sim-kortet. Om inte så är det återställning till fabriksinställningar + blackra1n + blacksn0w – japp. Men kolla först så att sim’et fungerar..

nimren
    Member
    Post count: 250

Har du tagit på 3G för det första?

mcdandrew
    Member
    Post count: 154

Att det står TELIA fast du har comviq är inte konstigt eftersom de har samma nät, de brukar säga på comviq att den växlar lite då och då…

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@nimren 44931 wrote:

JAG HAR LÖST DET! ENDAST FÖR TELE2!!!

Vad är en operatörs-bundle då? Jo, det är en liten fil som specificerar en drös inställningar för telefonen, inställningar som är specifika för operatören. Exempel på inställningar är APN-inställningar för datatrafik, operatörsbilden som visas i den lilla baren längst upp, numret till röstbrevlåda, etc…

Installationen är enkel och kräver inte en jailbreakad telefon (just denna bundle kräver dock iPhone OS 3.0).

1. Ladda hem och packa upp http://dump.1g.se/tele2_custom.ipcc.zip Du borde ha fått en fil vid namn tele2_custom.ipcc
    2. Apple har bestämt sig för att spärra egna operatörs-bundles i iTunes som standard, så vi måste aktivera det. Stäng först av iTunes, sen:
    På en Mac: Öppna terminalen och skriv…
    defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE
    På en PC: Öppna en kommandotolk och skriv…
    “%ProgramFiles%iTunesiTunes.exe” /setPrefInt carrier-testing 1
    3. Koppla in din telefon och starta iTunes. När telefonen är igång och syns i iTunes väljer du den i vänsterkolumnen, och klickar på “Leta efter uppdatering” eller klickar på “Uppdatera” samtidigt som du håller inne alt (på Mac) eller shift (på PC).
    4. Du får nu välja en fil. Leta upp tele2_custom.ipcc och tryck OK
    5. Efter några sekunder är allt klart!

Du har nu fått:

* En vän till mig som hade GPS-buggen i 3.0 (GPSen totalvägrar) fixade det genom att installera denna bundle!
    * Texten TELE2 visas i toppen av skärmen istället för TELIA
    * MMS fungerar utan att du behöver ställa in något
    * Surfning med GPRS/3G fungerar utan att du behöver ställa in något
    * Du kan skicka SMS till många kontakter utan att det blir ett MMS av det
    * Internet-tethering (använda telefonen som modem) är tillgängligt
    * Knappen Röstbrevlåda i telefonen skickar dig till Tele2s telefonsvarare
    * Det finns en helt ny meny i Telefon-inställningar med lite snabbnummer och en länk till “Mina sidor”
    * Den irriterande dialogrutan “Vidareuppkoppling aktiverad” syns inte längre när man startar samtal

Detta löste det för min 3G. Tog bort Telia operatörs loggan, fixade 3G och inga mera tappade samtal(inte lika mkt iaf).

Mattias
    Member

Tack så hemskt mycket, bara lite offtopic eftersom du har Comviq.. hur sätter man ett tak för sitt abonnemang?

Ponyboy
    Member

@mattias 48611 wrote:

Tack så hemskt mycket, bara lite offtopic eftersom du har Comviq.. hur sätter man ett tak för sitt abonnemang?

Tak för vaddå, samtal lr internet användning?

jouh
    Member
    Post count: 69

@ponyboy 48610 wrote:

Detta löste det för min 3G. Tog bort Telia operatörs loggan, fixade 3G och inga mera tappade samtal(inte lika mkt iaf).

Har du ipcc filen? Länken i ditt inlägg har tydligen lagt av.

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Men.. Asså de tar tid innan abbet aktiveras så det är därför..

Mattias
    Member

@ponyboy 48613 wrote:

Tak för vaddå, samtal lr internet användning?

Tak för samtal

Devildriver
    Member
    Post count: 34

@ponyboy 48610 wrote:

Funkar detta på GS oxå? Kan inte mmsa längre, Vidareuppkoppling aktiverad syns innan varje samtal, jävligt irriterande. Jag kör med comviq kontantkort.

Ponyboy
    Member

@devildriver 52038 wrote:

Funkar detta på GS oxå? Kan inte mmsa längre, Vidareuppkoppling aktiverad syns innan varje samtal, jävligt irriterande. Jag kör med comviq kontantkort.

Japp, det funkar på 3Gs också.

peve
    Member
    Post count: 92

Har själv ett Comviq kort i min iPhone 3GS och skall prova installeringen. Köpte telefonen med jailbreak men var kan jag se med vilken jailbreak?
    /peve

Ponyboy
    Member

@peve 52072 wrote:

Har själv ett Comviq kort i min iPhone 3GS och skall prova installeringen. Köpte telefonen med jailbreak men var kan jag se med vilken jailbreak?
    /peve

Har du fw 3.1.2 så är den nog jailbreakat med blackra1n.

muffins
    Member
    Post count: 1906

Att den är jailbreakad betyder inte att den är upplåst.
    Du måste använda upplåsningsmjukvara.
    Har du installerat blacksn0w? Hittas i Cydia om du inte har blackra1n ikonen på din telefon.

peve
    Member

Det står Version 3.1.2 (7D11)

muffins
    Member

@peve 52076 wrote:

Det står Version 3.1.2 (7D11)

Har du installerat blacksn0w?
    Det behövs för att låsa upp operatörslåset.

peve
    Member

Telefonen fungerar perfekt med med mitt Comviq telefon/data simkort. Det ända som retar mig är att det i bland står Telia.

Ponyboy
    Member

@peve 52079 wrote:

Telefonen fungerar perfekt med med mitt Comviq telefon/data simkort. Det ända som retar mig är att det i bland står Telia.

Du kan installera Tele2 ipcc filen eller om ditt enda problem är TELIA loggan så kan du använda Make It Mine från cydia för att byta ut den till vad du än vill.

muffins
    Member

@peve 52079 wrote:

Ahh på så vis.
    Jag använder mig av denna jag: Tele2 operatörs-bundle – 99.se

Varför det står Telia istället för comviq är för att tele2-bundle inte finns med i iPhonen från början 😛

Devildriver
    Member

@ponyboy 52047 wrote:

Japp, det funkar på 3Gs också.

Har gjort som det står, men får inte igång mms funktionen alls. Allt annat funkar däremot klockrent,vidarekoppling aktiveringsrutan är borta osv efter jag gjort det som stod!! Behöver man starta om telefonen?

Ponyboy
    Member

@devildriver 52110 wrote:

Har gjort som det står, men får inte igång mms funktionen alls. Allt annat funkar däremot klockrent,vidarekoppling aktiveringsrutan är borta osv efter jag gjort det som stod!! Behöver man starta om telefonen?

Har du varit i Inställningar/Meddelanden och aktivierat MMS?

Devildriver
    Member

@ponyboy 52116 wrote:

Har du varit i Inställningar/Meddelanden och aktivierat MMS?

Finns bara 2 aktiveringar där, Visa Förhandsvisning & Repetera påminelse, inget om att aktivera mms.

Ponyboy
    Member

@devildriver 52169 wrote:

Finns bara 2 aktiveringar där, Visa Förhandsvisning & Repetera påminelse, inget om att aktivera mms.

Då har du fel apn inställningar.

MMS
    APN: internet.tele2.se
    Username:
    Password:
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS Proxy: 130.244.202.030:8080
    MMS Max Message Size:
    MMS UA Prof URL:

Devildriver
    Member

@ponyboy 52179 wrote:

Då har du fel apn inställningar.

MMS
    Username:
    Password:
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS Max Message Size:
    MMS UA Prof URL:

De inställningarna är de som jag har, förutom att MMS Max Message Size: är inställd på 307200

zhyner122
    Member
    Post count: 5

Det står att ” det går inte hitta sökvägen” på kommandodolken när jag skriver i det som står. Hur ska jag göra?? Snälla svara snabbt!!

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@zhyner122 52326 wrote:

Det står att ” det går inte hitta sökvägen” på kommandodolken när jag skriver i det som står. Hur ska jag göra?? Snälla svara snabbt!!

VILKET kommando försöker du ange?

Devildriver
    Member

@devildriver 52195 wrote:

De inställningarna är de som jag har, förutom att MMS Max Message Size: är inställd på 307200

Någon som har någon ide?:confused:

Ponyboy
    Member

Prova detta: exakt som det ser ut, alltså ingen http:// i “MMSC:” och inga siffror i “MMS Max Message Size:”.

MMS
    Username:
    Password:
    MMSC: mmsc.tele2.se
    MMS Max Message Size:
    MMS UA Prof URL: internet.tele2.se

Edit: Starta om din iphone efter att du fyllt i detta.

Devildriver
    Member

Så där ja, nu funkar det fint!! Det va nog en reboot som behövdes. Tack som fan för hjälpen.

Mattinho
    Member
    Post count: 2

hej

jag funderar på att köpa en 3GS, fast det sägs att 3.1.3 inte funkar med tele2?

jag vet inte om det stämmer rätt eller inte,
    går det att få en 3gs att funka med tele2?

Nalle55a
    Member
    Post count: 73

Hur blir det om jag använder tipsen ovan för Comviq då jag nästan dagligen byter mellan Tre och Comviq ?

Viewing 40 posts - 1 through 40 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.