Crashar och segt med Jailbreak?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Crashar och segt med Jailbreak?

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • Author
    Member
    Post count: 26

Hej!
    Jag har jailbreakat sedan länge med version 2.2 och det har inte varit några problem även om jag tycker luren är lite seg ibland. De senaste veckorna har dock underliga saker skett. Safari har krashat titt som tätt allt sedan jag jailbreakade. Det är ju trist, men nu har hela telefonen börjat krascha när jag använder facebook eller safari. Nu har det hänt tre gånger bara på en dag!

Jag funderar allvarligt på att un-jailbreaka för att bli kvitt problemen.

1)Finns det någon fix för att bli av med dessa problem utan att ta bort jailbreaken?

2) Om inte, hur un-jailbrakar man?

3) Hur gör man för att de apps från cydia som man betalat för inte ska försvinna ut i rymden? Antar att man för över dem till datorn på något sätt men hur (är lite noob på det)?

Tacksam för svar!

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@stefanbo 31648 wrote:

Hej!
    Jag har jailbreakat sedan länge med version 2.2 och det har inte varit några problem även om jag tycker luren är lite seg ibland. De senaste veckorna har dock underliga saker skett. Safari har krashat titt som tätt allt sedan jag jailbreakade. Det är ju trist, men nu har hela telefonen börjat krascha när jag använder facebook eller safari. Nu har det hänt tre gånger bara på en dag!

Jag funderar allvarligt på att un-jailbreaka för att bli kvitt problemen.

1)Finns det någon fix för att bli av med dessa problem utan att ta bort jailbreaken?

2) Om inte, hur un-jailbrakar man?

3) Hur gör man för att de apps från cydia som man betalat för inte ska försvinna ut i rymden? Antar att man för över dem till datorn på något sätt men hur (är lite noob på det)?

Tacksam för svar!

Det som har hänt är troligtvis att du har så många saker att RAM-minnet inte räcker till. Det kan vara sånt som ligger kvar även fast det är borta 😉 Och det finns bara en sak som löser dina problem: Återställ. Och ang. saker du köpt i Cydia, är det att saker som köps i Cydia binds till ditt IMEI-nr så du behöver bara installera saker på nytt för att få tillbaka dom 😀

stefanbo
    Member

@mekke 31649 wrote:

Och det finns bara en sak som löser dina problem: Återställ.

Skönt att appsen finns kvar.

Bara så att jag inte gör något knäppt nu. Jag går bara in i iTunes och återställer? Lägg en säkerhetskopia av allt i telefonen in automatiskt eller måste jag göra något “manuellt” efter återställningen?

Mekke
    Member

@stefanbo 31650 wrote:

Skönt att appsen finns kvar.

Bara så att jag inte gör något knäppt nu. Jag går bara in i iTunes och återställer? Lägg en säkerhetskopia av allt i telefonen in automatiskt eller måste jag göra något “manuellt” efter återställningen?

Varje gång du synkar tas en kopia av din iPhone. Där samlas allt utom AppStore-apps, musik och filmer. Dvs sånt som du redan har i iTunes. När du har återställt får du välja om den ska ställas in som ny iPhone eller från en kopia, och då väljer du din kopia 🙂

stefanbo
    Member

Och sen måste jag jailbreaka igen?

Om ja/nej, var finns enklaste guiden för att jailbraka med Yellowsnow?

Mekke
    Member

Ja, du måste då jailbreaka igen. Men annars kan du ladda ned denna fil, gå in i iTunes, shift-klicka på återställ och välj filen. Då är den jailbreakad, och har 2.2.1 med BB 02.28.00, så att du kan ha yellowsn0w 😀 Det är så jag kör, och det är det lättaste sättet 🙂

PS. När du gjort detta går du bara in i Cydia och installerar yellowsn0w, så är det oxå fixat 🙂

stefanbo
    Member

Fortsatta problem…

Återställde telefonen vilket verkade ha gått bra, men…

Alla program kom inte med när jag synkade programmen efter att ha återställt. Vad an detta?

Alldeles nyss gjorde jag en runda i apps med login, då dessa försvunnit vid återställningen (även alla SMS). När jag gick in i Wunder Radio så krashade hela telefonen igen, som den gjorde innan jag återställde. Man ser svagt det som var på skärmen innan, men den är i konstig färger som i myrornas krig. Que? Vad göra åt detta? Förut när det hände så gick det att starta om telefonen efter typ en kvart. Jag vill dock inte att den ska uppträda så här konstigt fler gånger (såklart), speciellt eftersom jag tänkte köra o-jailbrekat ett tag nu.

Så, någon vis person: Vad beror detta på och vad ska jag göra?

Mekke
    Member

Låter som nått allvarligare än ett mjukvaru-fel nu. Lämna in till Telia 😉

stefanbo
    Member

Usch, det var det jag befarade. Vet du något om hur sådant brukar behandlas av dem, främst med tanke på hur lång tid det kan ta? Det borde väl inte vara några problem att lämna in den nu när den är återställd?

stefanbo
    Member

Samt vad dem brukar göra. Mekar dem eller är det ny telefon?

Mekke
    Member

Det är inga problem att lämna in den när den är återställd, och du kommer troligtvis att få en ny iPhone. Hur lång tid det tar kan inte jag svara på, men det kan nog nån annan här på forumet 🙂

Pear
    Member
    Post count: 322

Mekke: enligt erfarenheter av mobilreparationer hos telia så kräver dem att man lämnar in telefonen 3 gånger innan man får reklamera den och där med får en ny. Jag lämnade in min gamla SE 3 ggr å tog sedan ut en iphone. (Rätt najs med 2500 kr rabatt!)
    Så vad jag tror kommer du få lämna in den, så tar dem in den på reparationer, och i bästa fall (också vis av erfarenhet ang telias väntetider) så får du tbx den efter 2-3 veckor.

En tanke angående det ovanför, att program stängde ner pga överfullt ram minne: Varför inte bara göra en respring? Tanka SBSettings, så tar det några sekunder och hela Ramminnet är tomt. Brukar ha ca 45 mb ram minne efter respring.

eriik
    Member
    Post count: 23

@mekke 31653 wrote:

Ja, du måste då jailbreaka igen. Men annars kan du ladda ned denna fil, gå in i iTunes, shift-klicka på återställ och välj filen. Då är den jailbreakad, och har 2.2.1 med BB 02.28.00, så att du kan ha yellowsn0w 😀 Det är så jag kör, och det är det lättaste sättet 🙂

PS. När du gjort detta går du bara in i Cydia och installerar yellowsn0w, så är det oxå fixat 🙂

Så du menar att man inte behöver använda typ quickpwn för att få den jailbreakad? Eller är jag helt ute och cyklar?

Mekke
    Member

@eriik 31854 wrote:

Så du menar att man inte behöver använda typ quickpwn för att få den jailbreakad? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nepp, det är helt rätt 🙂 Du kan oxå använda PwnageTool 🙂 Men PwnageTool finns bara för Mac, fast det det gör är att skapa en Custom Restore File, som jag nu har fixat och delat med mej till er 😀

eriik
    Member
    Post count: 23

Så om jag vill jailbreaka på det sättet är det enda jag gör är att ladda ner filen, shift-återställa i itunes, välja filen och så är den jailbreakad? 🙂

Mekke
    Member

@eriik 31909 wrote:

Så om jag vill jailbreaka på det sättet är det enda jag gör är att ladda ner filen, shift-återställa i itunes, välja filen och så är den jailbreakad? 🙂

Japp, så är det 🙂

Viewing 16 posts - 1 through 16 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.