Cydia fel, inga sources.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Cydia fel, inga sources.

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Member
    Post count: 154

Tjo,

Har en iphone 3gs med JB 3.0.1 firmware.

Sen ett tag tillbaka har jag strul med Cydia.

När jag startar cydia får jag fel:

loading…

Error: Database
    encountered a section with no Package: header.

Trycker på OK.

loading…

den försöker ladda hem uppdatering men får ett stort felmeddelande.

Cydia startsida visas.

går man in på Manage > sources = tomt.
    går man in på Changes = tomt.
    går man in på Cydia store products > in på ett program = nytt fel:

NOTE: Cannot locate Package. följt av et lång meddelande om att jag inte har den sourcen, eller att jag ska uppdatera manuellt på “changes” vilket inte går. sen säger den att det är oxo möjligt att jag använder en gammal firmware och att de e mitt ansvar att hålla mig uppdaterad.
    Detta fel uppstår oavsett vilket program eller theme eller liknande jag går in på I CYDIA.

Är det då så att jag totalt missat något? Att man måste ha nyare firmware än 3.0.1 för att cydia och alla sources ska fungera korrekt?

Det står heller inte längre högst upp att jag har “SHSH on file…” i cydia, har haft min 3gs jailad sen i sommras och hade shsh on file från första gången.

måste jag göra om jailen? orkar jag göra om jailen? riskerar jag att få ett sånt piss jailbreak där jag måste göra om det bara för jag startar om luren ?
    jag bryr mig inte om unlock, bara JB.

kan nämna att allt jag installerat från cydia eller syncat över xxxxxxxxxxxxxxxxxxx ligger kvar och fungerar bra.

tack för svar.

/fiskkkkk:confused:

Redigerat Paragraf 8 /Freebo

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Att felsöka Cydia är svårt, blir lätt fel och slutar oftast med en ombrejkning. FAQn i min sig specas ett par knep men i ditt fall låter det som om du tappat allt, vilket gör det än knepigare.

Har du sparat dina SHSH koder i Cydia så ligger de kvar där än, vad än Cydia säger när du startar appen idag.

Kolla dit serienummer i FAQn men då du inte har ett tethered jailbreak idag så lär du inte heller få det om du brejkar. I ditt fall skulle jag alltså börja med att brejka om den på 3.0.1 för att senare – om andan faller på testa en senare fw release.

Radera avsnittet om appsync, paragraf 8 i forumets regler.

tehfiskk
    Member

tjo,

har nyss läst din faq och fick lite svar där gällande jailning o så.

Telefonen har fungerat skitbra med JB 3.0.1 så har inte brytt mig om att uppdatera till 3.1.2. skönt att man kan göra de iaf utan att få sk. tethered jb.

ska prova installera om cydia med ssh varianten där med.

tack för hjälpen och redigeringen 😉

tehfiskk
    Member

testade köra Putty mot telefonen, loggar in som root / alpine.

men

apt-get remove cydia = apt-get: command not found.

den andra varianten: var/lib/dpkg/updates rensa filerna = där va tomt.

några ideer ?

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Om det inte funkar genom terminalen så kan du installera deb filen.
    Placera denna fil i var/root/Media/Cydia/AutoInstall. Om det inte finns en Cydia mapp i Media skapa en och samma sak med AutoInstall, se till stava exakt rätt. Reboota din iphone och sen respring (ibland krävs flera respring).

tehfiskk
    Member

@ponyboy 57248 wrote:

Om det inte funkar genom terminalen så kan du installera deb filen.
    Placera denna fil i var/root/Media/Cydia/AutoInstall. Om det inte finns en Cydia mapp i Media skapa en och samma sak med AutoInstall, se till stava exakt rätt. Reboota din iphone och sen respring (ibland krävs flera respring).

tack för tipset, tyvär verkar det inte fungera. skapade mapparna exakt som du skrev ovan, la filen i autoinstall, boota och respringa = ingen skillnad. :/

måste man sätta några rättigheter i mapparna man skapar?

några andra ideer ?

Freebo
    Member

Döpte du mappen till AutoInstall?
    Testa kommandot chmod 777 cydia_1.0.3044-66_iphoneos-arm.deb i puTTY

tehfiskk
    Member

@freebo 57491 wrote:

Döpte du mappen till AutoInstall?
    Testa kommandot chmod 777 cydia_1.0.3044-66_iphoneos-arm.deb i puTTY

jepp jag döpte mappen exakt sådär.

måste jag stå i samma dir som filen ligger för att köra chmod commandot?
    vad gör det kommandot?
    ska ja boota o respringa efter jag kört kommandot ?

Freebo
    Member

du kan välja att antingen stå i katalogen /var/root/Media/Cydia/AutoInstall och ange kommandot chmod 777 cydia_1.0.3044-66_iphoneos-arm.deb eller stå i rooten, vid prompten iPhone:~ mobile$ anger du kommandot:

chmod 777 /var/root/Media/Cydia/AutoInstall/cydia_1.0.3044-66_iphoneos-arm.deb

tehfiskk
    Member

tack

jag provade köra kommandot direkt från samma dir, det verkade gå igenom. startade om telefonen och respringare 3-4 ggr. men får fortfarande samma fel när jag startar cydia.

får väl snart börja läsa 3.1.2 jb guiderna 😉

Freebo
    Member

trist men som jag nämnde är Cydia komplext…=/

tehfiskk
    Member

jo ganska :/ har googlat med finner inte så många andra alternativ.

tehfiskk
    Member

följdfråga då..

Har kollat denna guiden lite: (vill uppgradera från 3.0.1 –> 3.1.2)

How to Jailbreak Your iPhone 3GS on OS 3.1.2 Using RedSn0w (Windows)

där får man ju tanka hem en 3.1.2 firmware och lägga på luren, och sen köra redsn0w för JB.

Om jag vill behålla mina JB program och allt som ligger på luren idag, räcker det att jag tar en säkerhetskopia INNAN jag kör restoren till 3.1.2 fw? För att sen läsa tillbaka säkerhetskopian.

Måste jag synca telefonen först med itunes, för att synca tillbaka tex musik och apps osv när JB är klar?

tack.

/fiskkkkkk

Freebo
    Member

Om du tidigare inte haft denna iPhone jailbreakad med 3.1.2 så kan du inte gå till 3.1.2, Apple stoppade uppdateringar, återställningar och nedgraderingar till 3.1.2 den 4/2.

Du kan bara uppgradera till senaste fw vilket är 3.1.3 men eftersom du har en 3GS så kommer du inte att kunna jailbreaka den på 3.1.3: https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7016-kan-jag-jailbreaka-3-1-3-a.html

I just ditt fall kan du återställa till 3.0.1 igen och få tillbaka Cydia, men bara om du sparat din ECID SHSH kod via Cydia, dvs tryckt på knappen Make My Life Easier

Freebo
    Member

Läste om din första post nu och du har troligen dina SHSH i Cydia så det är värt ett försök att återställa till 3.0.1 med guiden i forumet. Dock, skulle det inte fungera så är du tvingad in i 3.1.3 och får köra utan JB/unlock ett tag…. en chansning alltså

tehfiskk
    Member

ok, då var det mer illa än jag trodde. skiter i cydia då.. får köra in program den vägen som man inte får prata om här då sålänge 😛

tack för hjälpen!

hittar jag någon fix på cydia strulet så slänger jag en rapport här.

edit: borde dom inte vara lite tydligare med det i iclarifieds guide, alltså att man inte kan gå från 3.0.1 till 3.1.2. om man måste haft 3.1.2 jailad redan så e de ju onödigt att ha en guide där man laddar hem och uppdaterar en 3.1.2 firmware.
    jag tänker kanske fel.. aja. kanske ska jobba istället 😛

tehfiskk
    Member

OK lyckades hitta en lösning på modmyi forumet:

Error: Database när man startar Cydia.

“SSH into your device. go to private/var/lib/apt/lists, And delete everything apart from the “Partial” folder, open cydia select changes and then refresh, you should be good to go, it will still give you errors, but at least you will be able to load everything.”

fungera perfa!

kan tillägga att Cydia visar: This device has SHSHs on file for iPhone OS 3.0, 3.1, 3.1.2, 3.1.3.

trots jag aldrig varit högre i FW än 3.0.1 JB med redsn0w.

nu e jag glad igen 😛

EDIT: Freebo, du kanske vill uppdatera din FAQtråd med den infon, såg där låg en post om liknande lösning fast man raderar andra filer. Den mappen var helt tom på min iphone.

Freebo
    Member

Will do. Tack!

iphonedanne
    Member
    Post count: 59

jag gjorde förljande

1. Ta bort /private/etc/apt/sources.list.d/cydia.list filen.
    2. sen tar du bort /var/lib/cydia/metadata.plist

sen startar du cydia igen, så borde det fungera.

calibeer
    Member
    Post count: 7

Har precis samma problem MEN har inte SSH eller SHSH. Har bara Terminal, men sitter på OS X så vet inte hur jag ska ladda in den fil som Ponyboy nämde.

“1. Ta bort /private/etc/apt/sources.list.d/cydia.list filen.
    2. sen tar du bort /var/lib/cydia/metadata.plist”
    Detta är grekiska för mej, antar att det har med SSH att göra.. går det att få SSH utan Cydia?

Går detta lösa utan en re-store tro?

Kan ju oxå nämna att detta problem uppstod då jag skulle lägga in en source som jag läste om här som skulle vara bra för 3Gs tillverkade efter V.37 men felstavade “http://cyNdia.push.info”…

Nu får jag upp “faild to fetch http://cyNdia.push.info/.releas.gpg” OCH “http://cyNdia.push.info/.enbz2” samt ett par “encountered a section with no Package: header”

Kan inte göra ngt i Cydia längre 🙁

Ponyboy
    Member

@calibeer 59930 wrote:

Har precis samma problem MEN har inte SSH eller SHSH. Har bara Terminal, men sitter på OS X så vet inte hur jag ska ladda in den fil som Ponyboy nämde.

“1. Ta bort /private/etc/apt/sources.list.d/cydia.list filen.
    2. sen tar du bort /var/lib/cydia/metadata.plist”
    Detta är grekiska för mej, antar att det har med SSH att göra.. går det att få SSH utan Cydia?

Går detta lösa utan en re-store tro?

Kan ju oxå nämna att detta problem uppstod då jag skulle lägga in en source som jag läste om här som skulle vara bra för 3Gs tillverkade efter V.37 men felstavade “http://cyNdia.push.info”…

Nu får jag upp “faild to fetch http://cyNdia.push.info/.releas.gpg” OCH “http://cyNdia.push.info/.enbz2” samt ett par “encountered a section with no Package: header”

Kan inte göra ngt i Cydia längre 🙁

Har du Terminal i din iphone så ska det inte vara några problem. Öppna Terminal och skriv dessa kommando:

su
    alpine
    apt-get remove cydia
    apt-get install cydia[/CODE]

Det allra bästa sättet att fixa Cydia (förutom återställning) är att radera det helt och hållet med RockApp och sen installera om den från RockApp, på samma sätt kan du installera/radera RockApp från Cydia. Har du inte RockApp i din iphone och inte kan installera den genom cydia så får du ladda ner deb filen och installera den manuellt.[CODE]su
    alpine
    apt-get remove cydia

Det allra bästa sättet att fixa Cydia (förutom återställning) är att radera det helt och hållet med RockApp och sen installera om den från RockApp, på samma sätt kan du installera/radera RockApp från Cydia. Har du inte RockApp i din iphone och inte kan installera den genom cydia så får du ladda ner deb filen och installera den manuellt.

tehfiskk
    Member

jag mailade till cydia snubben om mitt problem, hann dock lösa det innan jag fick svar.
    Men när jag väl fick svar så var där en del bra tips tyckte jag själv. postar det här då de kanske kan hjälpa?

I must apologize first for any inconvenience you might encounter. This can occur when Cydia is sent bad data from a 3rd-party source repo.
    I can only safely recommend that you restore your firmware and jailbreak again to get Cydia working as it should.
    However..

-OR-
    First, check out some of the solutions here: Cydia crashing fix for July 18th | iPhone News, Help and Guides

If you are technically-inclined and familiar with SSH or mobileTerminal you can try the following:
    ****PLEASE USE CAUTION
    (as user root)

1. locate /etc/apt/sources.list.d/cydia.list and remove the file: cydia.list 2. locate /var/lib/cydia/metadata.plist and remove the file: metadata.plist

Removing both files and restarting Cydia should rebuild the cache.
    This will also reset your ‘Changes’ section, and it will begin to repopulate as sources release more packages. (this is just as if you had a fresh jailbreak)

You can give it a shot, using mobileTerminal, remote session via SSH, iFile, or access the files with a PC tool such as DiskAid or iphonebrowser. Again, I apologize for the inconvenience. You can can try to minimize this ever happening again by only using trusted sources (like those that are included by default when you first jailbreak) and avoiding adding unreliable 3rd-party sources to Cydia.

SaurikIT Support
    support@saurik.com

tehfiskk
    Member

@ponyboy 59943 wrote:

Har du Terminal i din iphone så ska det inte vara några problem. Öppna Terminal och skriv dessa kommando:

su
    alpine
    apt-get remove cydia

Jag försökte med detta, men terminalen ville inte acceptera apt-get kommandona.
    är de nå paket från cydia du måste installera för att det ska fungera(förutom mobile terminal)?

eller så var de så att jag försökte köra de kommandona i Putty.. minns inte ;D
    rätta mig gärna.[CODE]su
    alpine
    apt-get remove cydia

är de nå paket från cydia du måste installera för att det ska fungera(förutom mobile terminal)?

rätta mig gärna.

Ponyboy
    Member

@tehfiskk 59945 wrote:

rätta mig gärna.

För fw 3.0 och uppåt måste man installera Aptitude från cydia.

imagewbw.jpg

tehfiskk
    Member

@ponyboy 59952 wrote:

För fw 3.0 och uppåt måste man installera Aptitude från cydia.

tack då förklarar det varför det inte fungerade för mig när jag hade problemet!

calibeer
    Member

Tack för svar, men verkar som man måste ha Cydia för att ladda ner nästan allt..

Hur får man tag i deb-filen för RockApp, och med vilket program installerar man den (via min Mac eftersom jag inte har/kan ladda hem nån av dessa apps med Cydia)?

Har kollat på Pwnage.. kan man inte bara installera Cydia med Pwnage utan att radera den gamla Cydia?
    Är det ngt probmel att avnäda Pwnage eftersom jag redan JB med Blackra1n..? Följdfråga “When prompted if your iPhone has been Pwned before, we clicked No. It allows for a more thorough restore.” Ja eller Nej i Pwnage isf?

EDIT:
    ..eller kan man använda Smultron eller Cyberduck för att installera deb?

Såg även att det (kanske) går att installera Cydia igen med den Blkra1n som redan ligger inne.. kan detta vara den bästa lösningen kanske?

calibeer
    Member

…eller kan man använda Smultron eller Cyberduck för att installera deb?

Ponyboy
    Member

@calibeer

Håll dig undan från Pwnagetool om du inte har sparat din 3.1.2 SHSH i cydia före 4:e feb.

Det finns flera sätt att installera deb filer i en iphone, enklaste är om du har iFile och då kan du placera filen i din iphone och installera den. Du kan använda iPhone Browser eller liknande för att komma in i din iphones system mappar. En annan metod är att placera deb filen i /var/root/Media/Cydia/AutoInstall. Finns inte mapparna Cydia/AutoInstall i Media så skapa dem och se till stava mappnamnen exakt som jag ar skrivit. Reboota din iphone och respringa några gånger, kan du inte respringa reboota igen.

Cydia deb download
    RockApp deb download

calibeer
    Member

Tack för hjälpen, det funkade att fixa i Terminal -trots att den sa ngt i stil med “cydia folder empty could not remove”. Innan dess var jag inne i iPhoneExplorer och tog bort två felstavade (cyNdia…) sources.

Är allt som det ska om jag har dessa i var/etc/sources.list.d/

zodttd.list
    ste.list
    saurik.list
    modmyi.com.list
    ispazio.net.list
    cydia.list
    bigboss.list

och i var/lib/cydia ligger bara metadata.plist

Installerade Cydia igen och det funkar fint, frågan är om man ska ta bort RockApp så det inte blir strul med bägge?

Ponyboy
    Member

Har fått igång cydia så ska du inte hålla på och ändra manellt i mapparna. Cydia är mer komplicerad än andra applikationer och vissa filer sparas på annat håll i system mapparna. Ska du lägga till eller ta bort saker o ting så ska du göra det genom cydia, då vet du att de installerades/raderades korrekt. Angående RockApp så kan du ha den kvar som backupp ifall du är rädd att din cydia ska strula igen, så länge du inte upplever konflikter i din iPhone med de båda installerad. Jag har märkt att min iPhone hamnar i Safe Mode ibland om jag har båda installerad.

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.