Dåliga vibbar om iphone

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Dåliga vibbar om iphone

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Tjena, Var och köpte en iphone 8gb igår 🙂 Var super taggad att få den då jag sparat en tid för att ha råd. När jag väl köpt den och kom hem så höll jag på och leka lite glatt med den och en kompis ringde till mig och jag svarade, de konstiga är att han hörde inte något av de jag sa, bara lite brus och att min röst var skit låg sa han?? :confused:
    Men efter ett tags fibblande så for jag in med den idag till telia och killen där sa att mikrofonen troligen var trasig, man blev ju måttligt less då telefonen var ju för f*n NY… Skulle ta ca: 2-3veckor att få tillbak den:mad2:

Försökte läsa om nån annan haft samma problem men hittade inget, så tänkte höra om någon här haft samma problem???
    Är det kanske en sjukdom iphone har??

Men som sagt man tappade ju lite hopp om iphonen nu.
    Synd de, verkar annars vara en hel schyst nalle 😉

men tack för svar

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Det var väl inte iPhonens fel att micen var trasig? Du verkar ju vara den enda som råkat ut för detta, så varför skulle det vara nått speciellt som iPhonen har? Vilken mobil som helst kan väl ha en trasig mic? Nej, tappa inte hoppet om iPhonen pga detta, tappa snarare hopp om Telia som inte kan ge tillbaka sakerna tidigare 😉

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

kan säga att det där är bara otur.
    sammasak hände min tjej, jag köpte henne en samsung touchwiz och den var helt ny, men det kom störningar till den man pratade med ( nästan som högtalar ljudet när en mobil ringer) så vi skickade in den och det var bara dens mic som var trasig.

sammanfattat, fabrikationsfel kan man förvänta sig utav alla produkter.

soer
    Member
    Post count: 12

Ja, fabrikationsfel kan finnas hos alla produkter. Men en anständig elektroniktillverkare tillämpar något som kallas DOA – dead on arrival. Lämnas en produkt in inom en viss tid efter att den såldes, normalt runt en vecka, så anses den ha varit trasig från början och byts ut till en ny. Detta har uppenbarligen inte Apple på iPhone och DET är under all kritik.

krollan
    Member
    Post count: 2

@soer 31660 wrote:

Ja, fabrikationsfel kan finnas hos alla produkter. Men en anständig elektroniktillverkare tillämpar något som kallas DOA – dead on arrival. Lämnas en produkt in inom en viss tid efter att den såldes, normalt runt en vecka, så anses den ha varit trasig från början och byts ut till en ny. Detta har uppenbarligen inte Apple på iPhone och DET är under all kritik.

Måste hålla med, kille på telia nämde nämlige detta, SURT tycker jag

6295gl
    Member
    Post count: 220

Har för mig att du (enligt lag) har rätt att gå tillbaka till butiken och få en ny produkt om du upptäcker ett fel (DOA) inom två veckor.

Detta har hänt mig två gånger, en gång med TRE och en gång med inWarehouse. Båda gångerna fick jag höra att det bara för att komma tillbaka till butiken och byta ut varan över disk. (TRE sa att samma regel finns i England, där har du tre veckor på dig.)

/ Michael

steffe
    Member
    Post count: 2452

Om man ska få den utbytt måste dom kolla vad felet är.
    Detta har med apples garantier att göra.

6295gl
    Member
    Post count: 220

Som jag fattade det är det säljaren (butiken) som har den skyldigheten då det gäller DOA. I mitt var var det TRE och inWarehouse. En kollega till mig råkade ut för en DOA på OnOff. I hanns fall var det en digitalkamera. Han åkte tillbaka till butiken och fick den utbytt. Sedan är det en sak mellan säljaren och tillverkaren. Tillverkarens garantier är en annan sak. Om jag har förstått det hela rätt.

steffe
    Member

Detta med DOA är bara generella riktlinjer som handlarna använder.
    Enligt konsumentköplagen har säljaren rätt att inom rimlig tid avhjälpa felet (reparera/byta varan).
    Att man inom elektronikbranschen tillämpar DOA i många fall har mer med konkurrens och marknadsföring att göra.

Svarten
    Member
    Post count: 106

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
    * kräva omleverans av en ny, felfri vara,
    * få prisavdrag,
    * få ersättning för reparation,
    * häva köpet och få pengar tillbaka,
    * hålla inne betalning,
    * få skadestånd.

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

I ditt fall är valet “Häva köpet” det bästa, då detta betyder att du kan köpa en helt ny direkt efter köpet är hävt och säljaren (Telia), inte har rätt att säga nej:

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Jag skulle iallafall annse att en icke fungerande mic är av “väsentlig” karaktär på en mobil telefon.

Rekomenderar att du läser Här.

jompao
    Member
    Post count: 456

Om en vara är DOA eller Dead On Arrival så är det i alla fall brukligt att få det avhjälpt omgående eller få en ny vara på studs, inte ska man behöva vänta så länge iaf.

Dessutom borde du kunna begära bensinpenagar för att du får åka fram och tillbaka igen.

steffe
    Member

@jompao 31716 wrote:

Om en vara är DOA eller Dead On Arrival så är det i alla fall brukligt att få det avhjälpt omgående eller få en ny vara på studs, inte ska man behöva vänta så länge iaf.

Dessutom borde du kunna begära bensinpenagar för att du får åka fram och tillbaka igen.

Som jag skrev tidigare är DOA ett frivilligt åtagande från en del tillverkare och handlare.
    Apple har andra regler,och så länge dom följer konsumentköplagen finns inget man kan klaga på.
    Lagen är det enda handlarna måste följa,frivilliga åtaganden är varje tillverkades och säljares ensak.

eRensson
    Member
    Post count: 48

Enligt avtalet jag fick av Halebop i samband med mitt iPhone köp så hade jag 2 dagar på mig att skicka tillbaka telefonen om det var något fel på den. 2 dagar från datumet jag hämtade ut den. Informationen stod under rubriken “Vid DOA – Dead on arrival”

Ganska schysst tycker jag med tanke på att apple inte alls har detta.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.