Damm under skärmen

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Damm under skärmen

Viewing 48 posts - 51 through 98 (of 98 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1020

Har fått en jäkla massa damm under min skärm nu :/
    Hut gick det för er som hade damm under skärmen, fick ni iphonen utbytt eller har ni bara lärt er att leva med det ?

damightytom
    Member
    Post count: 50

allt beror på vem som tar hand om telefonen på Anovo.
    Ringer de apple så kommer Apple säga att de inte får byta ut telefonen för att kosmetiska bekymmer inte täcker garantin och du får punga ut 419 kronor.

Jag fick mi utbytt efter 3 månader tjaffsande utan mobil, det slutade med att det blev en principsak för mig. Det var redan en utbytestelefon och till slut så fick jag hjälp av Telia, för på ett vanlig köp gäller det inte, men jag fick tillbaka en telefon som var i värre skick.
    Jag fick iallafall en ny till slut.
    Var det värt det?

Ja, verkligen. Jag är lite pedantisk med mina prylar kan störa mig otroligt mycket på en liten grej även om den är obetydlig. Så det var helt klart värt väntan.
    Det viktigaste är att du ska stå på dig, ring till anovo först och prata med dem, snacka med telia. Be telia ta kontakt med rätt personer. Skicka inte bara in telefonen för Anovo är riktigt snabba på att skicka tillbaka den med en faktura.

Lycka till!

imported_Thian
    Member

Jag skulle aldrig klara av att vara utan iPhonen 3 månader och då är det inte säkert att jag får en ny.. Jag får helt enkelt lära mig att leva med skiten.

Appelphone
    Member
    Post count: 594

Efter att ha läst den här tråden blev jag tvungen att köpa en sån där ipod socka å ha den i ju 😛 så nu blir min super skyddad: Crystal screen protect belkin silikon fodral och nu sockan 🙂

frojK
    Member
    Post count: 69

Lite bump av gammal tråd, men har precis lämnat in min pga lite damm som läckt in under skärmen. Började tröttna rejält på att det syntes i motljus nu när solen kommer fram.

Men de i butiken var riktigt sjysta och sa att så ska det inte vara och att de bjussa på avgiften. Får hoppas att det är något som åtgärdas av Anovo nu bara…
    Någon annan som skickat in med damm och fått tillbaka den?

imported_Thian
    Member

@frojk 29841 wrote:

Lite bump av gammal tråd, men har precis lämnat in min pga lite damm som läckt in under skärmen. Började tröttna rejält på att det syntes i motljus nu när solen kommer fram.

Men de i butiken var riktigt sjysta och sa att så ska det inte vara och att de bjussa på avgiften. Får hoppas att det är något som åtgärdas av Anovo nu bara…
    Någon annan som skickat in med damm och fått tillbaka den?

Så det finns lite hopp i alla fall 🙂 .. har börjat att bli riktigt mycket under min skärm .. :/ men å andra sidan är det inte ett så stort problem längre då jag tappade den i gatan förra veckan, så den ser förjävlig ut ändå :/

K-mountain
    Member
    Post count: 200

Så man kan lämna in den asså? Eller hade du bara tur? 😛

iKeso
    Member
    Post count: 63

Vänta lite nu…Flera av er säger att man ska stoppa den i en påse? Finns det speciella “iPhone påsar”? Eller ska man ha en helt vanlig plastpåse? Känns väldigt konstigt.

steffe
    Member
    Post count: 2452

En vanlig plastpåse och en gummisnodd skyddar mot damm,mot yttre våld krävs bättre skydd.
    Själv har jag plåtskal och plastpåse.

iKeso
    Member

Känns lite B att stoppa sin 8000~ kronors iPhone i en plastpåse. Själv har jag min i en iPod strumpa. Duger helt OK. Hade ett plastskydd förut, men det repade min telefon.

steffe
    Member

Man sätter plastpåsen utanpå det vanliga skyddet som extra skydd.Jag vill nämligen inte riskera att paja min telefon med en massa damm och annan gucka från maskiner av olika slag.

iKeso
    Member

Ok, nu släpper vi det Steffe. Tack för förtydligandet iaf! 🙂

Halle
    Member
    Post count: 837

@steffe 18898 wrote:

Om man är skicklig kan man tejpa med genomskinlig tejp,annars är det påse som gäller.

Påse hjälper inte. Det finns damm i påsen när den är ny. 😉
    Tejp blir nog inte så vackert. 😛

Btw så har polarn nu börjat få in damm under skärmen på sin med, så troligtvis händer detta alla förr eller senare, eftersom iphone 3G saknar gummilist runt skärmen som ska skydda den mot damm, som andra telefoner har.

steffe
    Member

Det damm som finns i påsen är så lite i jämförelse med skiten utifrån att det saknar betydelse!
    Jobbar liksom som lackerare och har behov av telefonen på jobbet.

frojK
    Member

@k-mountain 29925 wrote:

Så man kan lämna in den asså? Eller hade du bara tur? 😛

Vet inte om jag hade tur, men killarna i butiken sa att det ska inte vara så och att det var den första de sett som det varit så på. Vilket jag var lite förvånad över eftersom man har läst om det en del runt om olika forum.
    Förhoppningsvis gör Anovo något åt det och inte bara skickar tillbaka den, vilket inte gör något eftersom butiken står för undersökningsavgiften, dock så är det ju kasst att vara utan telefonen i 3 veckor. 🙁

Annars var det lite kul att en av dem i butiken kände igen mig, som en av de första som var och köpte den (vilket stämde:laugh:)

K-mountain
    Member

@frojk 29982 wrote:

Vet inte om jag hade tur, men killarna i butiken sa att det ska inte vara så och att det var den första de sett som det varit så på. Vilket jag var lite förvånad över eftersom man har läst om det en del runt om olika forum.
    Förhoppningsvis gör Anovo något åt det och inte bara skickar tillbaka den, vilket inte gör något eftersom butiken står för undersökningsavgiften, dock så är det ju kasst att vara utan telefonen i 3 veckor. 🙁

Annars var det lite kul att en av dem i butiken kände igen mig, som en av de första som var och köpte den (vilket stämde:laugh:)

haha ok! Vet inte ens om man vill chansa 😛

frojK
    Member

@k-mountain 29983 wrote:

haha ok! Vet inte ens om man vill chansa 😛

Man kan alltid fråga dem om det ska vara så. Då kan de ge med sig att stå för avgiften.
    Men ha med kvitto samt garantibeviset ifall de skulle vilja skicka in den. Jag hade inte mitt med mig första gången så jag fick springa tillbaka hem för att hämta det.
    Fick låna en samsung sgh-x700, och nu förstår man att man saknar sin iPhone :laugh:

Halle
    Member

@Äppelphone 25164 wrote:

Efter att ha läst den här tråden blev jag tvungen att köpa en sån där ipod socka å ha den i ju 😛 så nu blir min super skyddad: Crystal screen protect belkin silikon fodral och nu sockan 🙂

Skyddar inte telefonen alls mot damm. Sockan bidrar snarare till mer dammbildning eftersom den är i stickat tyg (lol).

Miche
    Participant
    Post count: 358

@halle 29989 wrote:

Skyddar inte telefonen alls mot damm. Sockan bidrar snarare till mer dammbildning eftersom den är i stickat tyg (lol).

Hehe, min första tanken också kring en socka. Det förvärrar ju bara det hela om det nu inte är tätt på iphonen.

Men jag undrar dock om ni som säger att ni har damm har provat att använda trasan som medföljde telefonen och putsat på skärmen? Jag har fått små prickar på skärmen som man inte ens känner med fingret, men de gick bort efter febrilt putsande på skärmen, eftersom de tydligen inte var damm under skärmen utan ovanpå.

steffe
    Member

Kan tala om att de dära trasorna funkar dåligt på oljekladdet från en vanlig bigmac,verkar som dom bara är till mindre kletig skit

K-mountain
    Member

@miche 30002 wrote:

Hehe, min första tanken också kring en socka. Det förvärrar ju bara det hela om det nu inte är tätt på iphonen.

Men jag undrar dock om ni som säger att ni har damm har provat att använda trasan som medföljde telefonen och putsat på skärmen? Jag har fått små prickar på skärmen som man inte ens känner med fingret, men de gick bort efter febrilt putsande på skärmen, eftersom de tydligen inte var damm under skärmen utan ovanpå.

Hmmmm.. Damm under skärmen.. De e väll lite dumt att putsa på skärmen då? De syns när det är inne i skärmen 😉 Spec när det flyttar på sig lite då och då… haha

Miche
    Participant

@k-mountain 30017 wrote:

Hmmmm.. Damm under skärmen.. De e väll lite dumt att putsa på skärmen då? De syns när det är inne i skärmen 😉 Spec när det flyttar på sig lite då och då… haha

Läste du vad jag skrev? 🙂 Jag menar på att de som kanske tror att dom har damm under skärmen i själva verket har det ovanpå skärmen, finns många som tror att det är under när det egentligen inte är det, men dom som vet att dom har under behöver ju inte ens försöka såklart, eller hur? 🙂

Och det du markerar i min text bör inte läsas ensamt, utan som en helhet av allt det jag skrev.

Halle
    Member

@miche 30023 wrote:

Läste du vad jag skrev? 🙂 Jag menar på att de som kanske tror att dom har damm under skärmen i själva verket har det ovanpå skärmen, finns många som tror att det är under när det egentligen inte är det, men dom som vet att dom har under behöver ju inte ens försöka såklart, eller hur? 🙂

Syns tydlig skillnad om dammet sitter på insidan av glaset eller på utsidan. Jag kan inte tala för alla andra härinne, men jag är varken efterbliven eller har fel på synen. :P:D

Miche
    Participant

@halle 30032 wrote:

Syns tydlig skillnad om dammet sitter på insidan av glaset eller på utsidan. Jag kan inte tala för alla andra härinne, men jag är varken efterbliven eller har fel på synen. :P:D

Man behöver inte vara efterbliven eller ha fel på synen för att inte kunna se det, viss smuts syns inte lika bra om det sitter under eller inte. Varför jag ens nämner det är för att jag vet andra som lyckats tro det när det inte är så, har man aldrig sett hur det ser ut med smuts under skärmen så är det ju svårt för vissa att avgöra om det verkligen är så eller inte. Det var bara ett tips för att folk ska dubbelkolla och kanske tagit fel så dom kan bli glada för att dom slipper lämna in det.

K-mountain
    Member

@miche 30023 wrote:

Och det du markerar i min text bör inte läsas ensamt, utan som en helhet av allt det jag skrev.

Haha, ok… De va de enda jag läste i hela texten 😉
    Men om man gnuggar tillräckligt hårt så kanske dammet under skärmen går bort? 😛

Miche
    Participant

@k-mountain 30051 wrote:

Haha, ok… De va de enda jag läste i hela texten 😉
    Men om man gnuggar tillräckligt hårt så kanske dammet under skärmen går bort? 😛

Ja, so it seems 🙂
    Du kan ju prova om du tror att det hjälper, men jag skulle inte tro de va? 😉

frojK
    Member

Så där, nu har jag åter min älskling tillbaka.
    Dock så är det inte den gamla utan jag fick en helt ny. Anovo bytte ut den helt och hållet, så ingen dammsugare där inte.

EDIT:
    Verkar dock ha fått ett måndags-ex… märkte precis när jag skulle lägga mig och ställa larmet att precis mellan den glansiga metallen och skärmen så är det inte helt tätt utan det lyser ut ljus.
    Funderar på om jag ska vara petig…

swegooner
    Member
    Post count: 18

@frojk 30594 wrote:

Så där, nu har jag åter min älskling tillbaka.
    Dock så är det inte den gamla utan jag fick en helt ny. Anovo bytte ut den helt och hållet, så ingen dammsugare där inte.

EDIT:
    Verkar dock ha fått ett måndags-ex… märkte precis när jag skulle lägga mig och ställa larmet att precis mellan den glansiga metallen och skärmen så är det inte helt tätt utan det lyser ut ljus.
    Funderar på om jag ska vara petig…

Men du fick en ny alltså? Får pallra mig in till Telia-butiken och få min utbytt med då, för under min skärm är det så mycket damm att jag stör mig dagligen på det (är det bara lite så slutar man störa sig tillslut ju…)

frojK
    Member

@swegooner 30733 wrote:

Men du fick en ny alltså? Får pallra mig in till Telia-butiken och få min utbytt med då, för under min skärm är det så mycket damm att jag stör mig dagligen på det (är det bara lite så slutar man störa sig tillslut ju…)

Yes, fick en helt ny. Men ett varnande ord just nu, den iPhonen jag fick nu har jag lämnat in den med, pga annat problem än just den lilla springan som jag nämnde ovanför. Den säger helt sporadiskt att den har “ingen service” och kräver en återställning i itunes då den inte kan ringa eller ta emot samtal. Det är väl inga problem tänker ni, men efter att ha fått göra det fyra gånger sedan i fredags och att ibland få det när jag inte är i närheten av datorn på några timmar så tröttna jag. Speciellt när jag aldrig fått det innan på den gamla.
    Någon annan som fått detta med “ingen service”?

free
    Member
    Post count: 80

Puffar denna tråden lite.
    Jag har nu fått så mycket damm under skärmen att jag börjat störa mig rejält på det. Jag ångrar att jag inte tagit mig i kragen tidigare för nu är jag en månad utanför garantiåret =/.
    Några tips? Vill ju gärna hävda att det är fabrikationsfel men då är bevisbördan på mej då det gått mer än 6 månader. Hur gör man det?!

karhart
    Member
    Post count: 4

@free 41070 wrote:

Puffar denna tråden lite.
    Jag har nu fått så mycket damm under skärmen att jag börjat störa mig rejält på det. Jag ångrar att jag inte tagit mig i kragen tidigare för nu är jag en månad utanför garantiåret =/.
    Några tips? Vill ju gärna hävda att det är fabrikationsfel men då är bevisbördan på mej då det gått mer än 6 månader. Hur gör man det?!

jag var inne hos telia förra tisdagen (1/9) och beskrev felet. de skickade in den till anovo som bytte ut den på garanti. så kör bara!

free
    Member

Hoppas det går vägen för såhär ska det inte vara på en så dyr telefon. Killarna i teliabutiken kunde inte heller hitta någon åverkan på vare sig plast eller gummilister.
    Gjorde en snabb video för att visa på dammet.

http://aboutnils.se/misc/iphone/iphonedust_xvid.avi

iPhoneFix
    Member
    Post count: 19

Intressant att i några fall sitter det skit (plast bitar, och annat som flyger runt i fabriken) mellan glaset och touchscreen (digitizer). Dessa är limmade ihop från fabriken och kommer något där imellan är det omöjligt att avlägsna över huvudtaget. Tittar man med en lupp så ser man skillnad mellan vanligt damm och de som sitter fast i klistret. Inte har det så mycket betydelse i en garanti situation kanske, men om man vill få den rengjord av en verkstad har det mycket betydelse.

Har även sett fingeravtryck som kommit från fabriken, kanske gummihandskar som inte fanns i barnstorlek den dagen.. 🙂

För övrigt är det inte så lätt att damm ska kunna hitta vägen mellan lcd och glaset. Det kan vara mycket damm i telefonen som kommit in genom dock-kontakten och hörlursuttag och runt knappar, men fortfarande inte lätt att komma in under glas/digitizer, men mycket svårt även i en dammfri miljö att få bort allt. (miljön blir inte dammfri länge när man öppnat iPhone som är fylld med det)

För de som vill ge sig på det själv: Luft på burk, mycket tålamod, ren miljö, och perfekt ljus är det som krävs om man vill få bort allt. (och försiktighet! LCD är det känsligaste del av en iPhone De kan sluta funka om man tittar fel på dem)

free
    Member

Var i kontakt med Telia och bad dem skicka den till Anovo för undersökning. Anovo kollade bara på den, såg dammet, kollade på kvittot och såg att garantitiden gått ut.

Jag blev erbjuden en ersättningsenhet för ca 4000:-

Då bad jag Telia kontakta Anovo åt mig för att få en servicerapport eller liknande som visar på att jag haft sönder telefonen själv. De kunde Anovo såklart inte ge. Tjejen på Telia frågade då Anovo om jag fått en ersättningsenhet gratis om garantitiden INTE gått ut. Svaret blev JA.

Då bad jag Anovo behålla min telefon ett tag medan jag pratade med min konsumentombudsman. Det gjorde de gärna.

Idag ringde Telia och sa att de ersätter telefonen utan kostnad.

Så stå på er! 3 år är det som gäller enligt konsumentköplagen. I Apples papper står det dessutom att de följer de nationella konsumentlagstiftningarna. Alltså inte är så hårda på 12 månader. (Egen tolkning)

jasifil
    Member
    Post count: 300

@free 42846 wrote:

Var i kontakt med Telia och bad dem skicka den till Anovo för undersökning. Anovo kollade bara på den, såg dammet, kollade på kvittot och såg att garantitiden gått ut.

Jag blev erbjuden en ersättningsenhet för ca 4000:-

Då bad jag Telia kontakta Anovo åt mig för att få en servicerapport eller liknande som visar på att jag haft sönder telefonen själv. De kunde Anovo såklart inte ge. Tjejen på Telia frågade då Anovo om jag fått en ersättningsenhet gratis om garantitiden INTE gått ut. Svaret blev JA.

Då bad jag Anovo behålla min telefon ett tag medan jag pratade med min konsumentombudsman. Det gjorde de gärna.

Idag ringde Telia och sa att de ersätter telefonen utan kostnad.

Så stå på er! 3 år är det som gäller enligt konsumentköplagen. I Apples papper står det dessutom att de följer de nationella konsumentlagstiftningarna. Alltså inte är så hårda på 12 månader. (Egen tolkning)

Det finns hopp trots allt, även mot stora drakar 🙂

Min har endast ett par dammkorn innanför skalet. Din var ju extremt dammig. Fast om inte min blir markant sämre så åker den in för garantibyte när kanske 11 och en halv månad gått d.v.s. i mitten av mars nästa år :laugh:

free
    Member

Ja, ett tips är att alla lägger in i telefonens kalender när 11 månader har gått och granskar den noga och skickar in om det behövs.

mackanigbg
    Member
    Post count: 18

Väldigt bra tips där free! 🙂

5400
    Member
    Post count: 1

@johnfa 10299 wrote:

En polare till mig har haft en iPhone i ett år och aldrig stött på detta problem. Fixa en ny från Telia säger jag!

Det är ett ganska vanligt problem … så fort man tappar eller stöter till sin iPhone kommer det att ramla ner dampartiklar på insidan men man kan knacka försiktigt på glaset samtidigt som man lutar den år det hållet man vill att dammet ska gå hän. Jag har min tredje iphone nu och alla har haft just detta problemet

utalker
    Member
    Post count: 403

Tror ni det fortfarande finns hopp för mig att få en ny iPhone? Jag köpte min 08-09-12 och det är för mer än 1 år sen.

Men nu på senaste tiden så har jag också märkt att jag har damm under glaset och dessutom har en liten plastbit hoppat av ovanför ljudlöstknappen.

Här är bilder på hur det ser ut.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/–iphone.JPG
    http://data.fuskbugg.se/skalman01/iphone2.JPG

EDIT: Kan man göra så bilderna visas i tråden men i mindre storlek? För mina bilder är väldigt stora.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Ut: ingen garanti brukar betyda ingen garanti 🙂

jasifil
    Member

@utalker 60005 wrote:

Tror ni det fortfarande finns hopp för mig att få en ny iPhone? Jag köpte min 08-09-12 och det är för mer än 1 år sen.

Men nu på senaste tiden så har jag också märkt att jag har damm under glaset och dessutom har en liten plastbit hoppat av ovanför ljudlöstknappen.

Här är bilder på hur det ser ut.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/–iphone.JPG
    http://data.fuskbugg.se/skalman01/iphone2.JPG

EDIT: Kan man göra så bilderna visas i tråden men i mindre storlek? För mina bilder är väldigt stora.

Sprickor i chassit och lossnade bitar beror högst sannolikt på yttre våld, antingen i form av böjskador i trånga fickor eller pga att man tappat luren eller stött emot den någonstans. Den typen av skador uppstår knappast av sig själva. Själv är jag extremt försiktig när jag har luren i fickan för att undvika just böjskador. De enda problem jag själv har är en liten repa i glaset samt en liten spricka i chassit. Båda felen beroende på att jag tappat lurjäveln två gånger. Dock har jag fått lite damm innanför glaset så jag funderar på att lämna in luren i veckan för att höra vad de säger. Garantin går ut i början av april.

Får man alltid en ny om det är damm innanför glaset eller rengör de telefonen?

utalker
    Member
    Post count: 403

@freebo 60006 wrote:

Ut: ingen garanti brukar betyda ingen garanti 🙂

Läs några inlägg längre bak så ser du att Free fick en ny telefon:P

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@utalker 60010 wrote:

Läs några inlägg längre bak så ser du att Free fick en ny telefon:P

åh sjutton, den siste rättshaveristen är inte född än =) Bra jobbat Free!

free
    Member

Puffar denna tråden igen efter att jag sett flera nystartade trådar i ämnet.

Jag har nu åter lämnat in min telefon (nr2) till Telia och fått den skickad till Anovo. Det var för samma fel, mycket damm under skärmen. Jag fick utan knussel ut en ny på “goodwill” från Anovo. Hoppas att jag på nr 3 slipper damm under skärmen.

Vill också nämna att enligt konsumentvägledarna så börjar tiden för konsumentköplagen om när du får en ny enhet. Vilket ger mig 3 nya år fr o m idag.

Hur har ni andra gjort? Behåller ni telefonen för att ni inte orkar bråka med Telia/Apple och tänker att ni snart ändå ska köpa en ny eller gör ni som jag, lämna in och står på er?

jasifil
    Member

@free 68162 wrote:

Hur har ni andra gjort? Behåller ni telefonen för att ni inte orkar bråka med Telia/Apple och tänker att ni snart ändå ska köpa en ny eller gör ni som jag, lämna in och står på er?

Svårt att säga men troligen kommer jag att leva rövare om de inte ger mig en ny. Enligt Telia så har man typ tre månaders garanti på utbytestelefonen (troligen skitsnack) men eftersom jag har två års reklamationsrätt kvar på den gamla så kommer jag inte att ge mig när det blir aktuellt att lämna in telefon nr två. Jag fick en ny efterrsom den gamla hade damm innanför skärmen och dessutom hade spruckit intill hörlursuttaget. Den “nya” har spruckit även den trots att jag varit extremt rädd om den. Däremot har den inget damm än innanför skärmen (trots två månaders användning) så jag avvaktar ett tag till.

free
    Member

@freebo 60036 wrote:

åh sjutton, den siste rättshaveristen är inte född än =) Bra jobbat Free!

Rättshaverist låter så hårt. Jag avskyr bara att lägga pengar på en undermålig vara och sedan bli överkörd av nonchalanta företag eller säljare som chansar på att jag inte kan lagen och därmed försöker lura mig.

Men. Lagar säger ju inte längre vad som är rätt och fel, vad du ska rätta dig efter eller inte. Det är hur en jurist kan övertyga en lekman att tolka lagen som är det riktiga och som du ska rätta dig efter.

Eller som amerikanen sade: det stod ju inte i instruktionsboken att jag inte kunde torka hunden i mikrovågsugnen; och stämde företaget.

jasifil
    Member

@utalker 60005 wrote:

Hur gick det? Fick du en ny telefon?

Marwin
    Member
    Post count: 9

@free 68162 wrote:

Puffar denna tråden igen efter att jag sett flera nystartade trådar i ämnet.

Jag har nu åter lämnat in min telefon (nr2) till Telia och fått den skickad till Anovo. Det var för samma fel, mycket damm under skärmen. Jag fick utan knussel ut en ny på “goodwill” från Anovo. Hoppas att jag på nr 3 slipper damm under skärmen.

Vill också nämna att enligt konsumentvägledarna så börjar tiden för konsumentköplagen om när du får en ny enhet. Vilket ger mig 3 nya år fr o m idag.

Det är ju aldrig kul att lämna ifrån sig sin telefon. För min del hade jag begärt en lånetelefon under tiden min är på service. Oftast får man en enklare telefon, men man kan begära om att få en likvärdig mobil, dock inte alltid att det fungerar.

Viewing 48 posts - 51 through 98 (of 98 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.